Ehkäisyvalistus - Ehkäisy

celestine

Meidän opettaja taisi olla hieman sairas yläasteella kun näytti aidon aborttivideon. Ultraääni kuvaa seuraamalla näki, miten jo aivan lapsen näköinen "olento" imuroitiin palasiksi ja revittiin. Se ihan oikeasti pakeni sitä laitetta kohdun toiseen päähän. En ole ikään nähnyt mitään niin surullista ja julmaa. Laissa pitäisi kieltää abortit jotka tehdään liian myöhään. Se että elävä olento pakenee omaa kuolemaansa tarkoittaa, että se on todellakin harkittu murha.

No hyvin tehosi valistus. neitsyys meni 18-vuotiaana :)

Sivut

Kommentit (42)

Shandy

Voi luoja mikä mainos!! :lol:

Meillä on ainakin ollut aika huonoa tuo seksivalistus. Ala-asteella taisi olla kuudennella yksi tunti jotain epämääräistä selittelyä, ja yläasteella sitten oli tunti vuodessa. Ihan kiva, pääsi laitteleen kumeja banaanien päälle ;) Olishan tuota ehkä enemmän saanut olla. Itselleni se oli riittävästi (no, minä kyllä otin paljon itsekin asioista selvää ;) ), mutta ei välttämättä kaikille..

blaah:)

Me saatiin 12-vuotiaana erittäin monipuolinen ehkäisyvalistus. Monipuolisisn koko Suomessa. Tuon tiedän siitä, että meidän luokka osallistui väitöskirjan tekoon, joten yleensä ei sellaista tietomäärää noin nuorille annneta.

Suurin osa siitä kuitenkin meni hukkaan kun vaan kikateltiin ja hihiteltiin. Käytiin läpi mm. gynen välineet ja pessaarin käyttö.

Myös yläasteella oli paljon ehkäisyvalistusta... Silloin tieto upposi jo vähän paremmin, kun ymmmärsi kaiken eikä kaikki punastuttanut...

Mun mielestä kouluissa on erittäin hyvä olla ehkäisyvalistusta, koska siellä se tieto on yleensä aika oikeaa.

Ihan säälittää USA:ssa nuoret, kun niille ei tätä valistusta suoda ollenkaan :roll:

shanti

Meillä tuo valistus oli aika olematonta. Kuudennella tosiaan jotain vähän sinne päin kuukautisista ja niiden aikana toimimisesta. En ainakaan muista, että sillon olis mitään varsinaista ehkäsyvalistusta ollut. Yläasteella taisi myös olla vaan tunti, korkeintaan kaksi, koko aikana ja silloinkin puhuttiin hirveästi kaikkea, mutta ei kunnolla mitään. Eli ei päsäty ees banaaneilla leikkimään :?
Itse olen tietoni onkinut, ainakin kirjastossa oli sillon vuosia sitten muutama tosi hyvä kirja murrosiästä, seksistä, ehkäisystä, etc.

Amalia

Ihan huippu mainos :D! Jos ei sen voimalla ala ehkäisy tuntumaan hyvältä idealta niin ei sitten millään!

Meillä oli ala-asteella tosi tehokasta seksivalistusta, vaikkakin näin jälkikäteen ajateltuna se tuntui hiukan turhan... hmmm... yksityiskohtaiselta alle 12-vuotiaille. Tais olla aika seksistä innostunut tapaus se meidän opettaja.
Yläasteella homma ei toiminut lainkaan, ei kovasti kiinnostanut kuunnella terveydenhoitajan kliinisiä selityksiä tai katella kun liikunnanopettaja (joka piti myös terveystiedon kurssit) yritti punastellen selittää jotain. Eli tais olla sittenkin hyvä, että sai suht kaiken mahdollisen tiedon jo ala-asteella :roll: .

MiuMiu*

Mulle ei kyllä tule mieleen yhtään kouluvalistusta, mutta kai niitä joskus on kuitenkin ollut :roll:

Oikeastaan voisi sanoa, että olen valistanut itse itseäni lukemalla jo melko nuorena suosikin seksipalstaa :D

SooZ

Toi mainos on loistava. Oon sen jo aikaisemmin nähnyt :)
Valistusta ei meilläkään sen kummemin ollut. Kuudennella jotain ja yläasteella sitten jotain joskus kasilla kait. :?
Lähinnä lehdistä sitä tuli nuo jutut luettua. (suosikin lääkäripalsta :D)

Kyllä minusta tuota valistusta pitäis olla enemmän ja minusta se kumien jakaminen olisi hyvä asia. Tosin en tiedä pahemmin kuinka paljon tuohon seksivalistukseen nykyään panostetaan :?

figaro

Meillä käytiin pariin otteeseen läpi se, miten lapset saavat alkunsa. Siisti paketti ja kivat kuvat. Taisi kerran olla "valistustilaisuus" liikuntasalissa terveydenhoitajan toimesta ja kondomeja jaossa - en edes muista oliko yläaste vai lukio kyseessä. Siinä se.

Täytyy sanoa, että heikkoa :roll:

Minusta nykyajan muksut ovat "valveutuneempia" jo senkin vuoksi, että media (iso osa Internetillä) ei kursaile kertoa asioita suoraan ja jopa liioittelemalla. Tästä syystä kuva asioista voi olla myös väärä.

Selkeästi valistuksen olla suorempaa ja rehellisempää eikä mitään korvat punaisena partaan mumisemista niin kuin ainakin meidän opettajaherramme oli.. Ja kondomit jakoon vasta lukiossa.

maaruli

Tää menee nyt vähän OT, mutta kun tota pessaaria aina valistustunneilla esiteltiin, niin käyttääkö edes kukaan sellaista?! :shock: Kun ei sitä oo sitten koskaan kuitenkaan tarjottu ehkäisyks.. Viimeksikin kun sanoin gynelle että en halua hormoneita niin ei osannut muutakaan ehdottaa... Onko pessaari sitten synnyttäneille vaan niinku kierukka? En uskois..

Lizzie
blaah:)

Ihan säälittää USA:ssa nuoret, kun niille ei tätä valistusta suoda ollenkaan :roll:

Taitaapi olla niin että valtion omistamat koulut, tavalliset koulut, opettavat vain pidättäytymistä. Syy siihen on se että Bushin hallitus (en tiedä oliko jo aikaisemminkin) on määrännyt
että mitään muuta kuin pidättäytymistä ei saa valtion rahaoilla toimivissa kouluissa opettaa.

Yksityisissä kouluissa (joita on paljon) saa sitten tietenkin opettaa ihan tavallisesti.

Mutta aiheeseen muuten, meillä katsottiin yhteisesti muiden 6-luokkien kanssa Kuka minä olen- videosarja, joka oli tosi koominen.

Sit liikunnanope piti tyttöjen kokouksen jossa sai kysellä.
Minä olin tentannut kaikki äidiltä jo aikasemmin että olin kauhee guru aiheessa, vaikka en ehkäisyä tarvinnutkaan vasta kun 18-vuotiaana :D

Mun mielestä ehkäisyvalistuksessa pitäis enemmän kiinnittää huomiota siihen seksuaalisuuteen ylipäätään, seurusteluun ja rakkauteen, ei siihen että "tapaat pojan, laitat kondomin, ei tule lapsia, kaikki on tyytyväisiä".

Muissa yhteyksissä lasten ja nuorten kanssa toimiessa oon huomannut, että aika monelle jää seksistä tosi mekaaninen kuva ja on suuri kysymysmerkki, milloin seksiä sitten pitäisi harrastaa.

Jzzu
maaruli
Tää menee nyt vähän OT, mutta kun tota pessaaria aina valistustunneilla esiteltiin, niin käyttääkö edes kukaan sellaista?! :shock: Kun ei sitä oo sitten koskaan kuitenkaan tarjottu ehkäisyks.. Viimeksikin kun sanoin gynelle että en halua hormoneita niin ei osannut muutakaan ehdottaa... Onko pessaari sitten synnyttäneille vaan niinku kierukka? En uskois..

Pessaareita ei ole Suomessa saatavilla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat