Kysely minipillereistä - Ehkäisy

chrizu

1) tulevatko menkat säännöllisiksi?
2) sekoittaako pillereiden aloitus kierron vähäksi aikaa?
3) turvottavatko rintoja?
4) kuinka monta tuntia pillerinotto saa myöhästyä?
5) aiheuttavatko paljon mielialanvaihteluita?
6) jos olette käyttäneet ennen tavallisia e-pillereitä, niin mikä on ollut suurin ero mineihin verrattuna?(tai päinvastoin, mineistä e-pillereihin)
7) miten ovat vaikuttaneet ihon kuntoon?
Cool miten mini-pill voi olla niin halpa? (8e/3kk)
9) kenelle mini-pill sopii?

1) Mulla ei ainakaan viel.. cerazettea syönyt vasta kk, mutta varmaan loppuu jossain vaiheessa=)
2) kyllä!
3)Ei.
4)No reseptissä luki, että takaraja on 12h..
5)välillä
6)Olin PALJON kiukkusempi, kun söin tavallisia e-pillereitä. Lisäksi turposin
7)Alussa tuli muutama finni, mutta nyt ei ole kun ehkä yksi.hoitaa ihoa vaan hyvin, niin eiköhän se siitä.
8) En tiedä, mun minipillerit ei ainakaan noin halpoja ollut..
9)Niille, joille ei mitkään e-pillerit sovi..

Sivut

Kommentit (21)

pink_

Syön ceracette(tai kui nyt kirjotetaankaa) minipillereitä kolmatta vuotta

- no mulla jäi heti aluksi pois aika lailla kokonaan.ehkä kerran kolmessa kuukaudessa tuli niin vähän vuotoa et ei tarvinnut tai kereennyt edes laittaa sidettä. Siis melko niukkaa. Nyt tulee periaatteessa kerran kuukaudessa.Tulee siis menkkaoireet muttei välttämättä vuotoa.ja kivut siis pieniä ja kestää vain hetken.

- kyllä kai se silloin meni vähä sekaisin
- ei
- sen 12 tuntia. ja syön niitä aika epäsäännölliseti eikä ainakaan vielä ole vauvaa näkynyt :)
- No en mä nyt tiedä. Eikai sen enempää ku muutkaa.
6) jos olette käyttäneet ennen tavallisia e-pillereitä, niin mikä on ollut suurin ero mineihin verrattuna?(tai päinvastoin, mineistä e-pillereihin)
- söin aluksi melkein vuoden yasmineja,oli aivan kauheaa,ku mulla on migreeni. jouduin oksentamaan melkein kerran viikossa ja pää oli koko ajan kipeä,onneks lopulta tajusin vaihtaa.eli pääkipu on hellittänyt vähäsen.
-no tässä kerran alkasin miettiin ja sit keksin et just ku alkasin syömään minejä niin rupesi tuleen taas finnejä. mut ei mitään aknea! joskus ilmestyy yks tai kaks finniä ottaan tai nenään

Ja kahteen viimeisen en tiedä vastausta

goyaz

8) miten mini-pill voi olla niin halpa? (8e/3kk)

Kiitoksia vastauksista. :)

Jzzu

Mie viime keväänä kokeilin minipillereitä ihan sillä verukkeella että jos ne ois sopinu oisin ottanu kapselin [size=9](molemmissa sama vaikuttava aine)[/size].
Minipillreiden kanssa pitää olla tosi tarkkana sen pillerin ottoajan kanssa, jos vain mahdollista niin mahdollisimman samaan aikaan joka päivä muistaakseni tunnin parin tarkkuudella jopa -yhdistelmissä ottoajankohdan ei tarvitse olla niin tarkka.

Minulla menkat venyi ihan uskomattoman pitkiksi minipillereiden kanssa reilun viikon kestivät ja jossain välissä oli vain muutaman päivän tauko ja sit taas vuoto jatkui useamman päivän.
Myös iho meni todella huonoon kuntoon ja turposin kuin pullataikina, rintojen kokoon pillerit eivät ole koskaan vaikuttaneet.
Mielialanvaihtelut olivat myös tosi rajuja, itketti ja oli aika toivoton olo.

Minulle minit eivät todellakaan sopineet ja näin ollen saan unohtaa myös ajatuksen kapselista.
Joillekin sopii, toisille ei.
Itse se on kokeiltava mikä on sopivin vaihtoehto omalla kohdalla.

E-pillerieden kanssa hinta on täysin toisarvoinen asia, pillerimekrin sopivuus on a ja ö.

figaro
goyaz

1. Pillereiden kanssa yleensä säännöllistyvät. Minipillerit aiheuttavat tosin toisinaan välivuotoja.
2. Toisilla kyllä.
3. Henk. koht. ei turvottanut
4. Minipillereiden kohdalla mielellään ei ollenkaan.
5. Minulla kyllä.
6. Minipillerit aiheuttivat aknea ja välivuotoja, kuivuutta ja haluttomuutta. Tavalliset eivät.
7. Minulle juuri Mini-Pill -merkki aiheutti lievän aknen.
8. En tiedä.
9. Minulle ei ainakaan.

goyaz

Hmh. Pelottaa kamalasti, että menkat alkavat tulemaan kahden viikon välein ja saan aknen. :cry:

Ja kun meidän kunnan terveyskeskuksesta saa ensipillerit 9kk ajaksi ilmaiseksi, niin kiva napsia joitakin hirviövaikutuksen antavia hormoneja melkein vuoden. *niisk*

Mutta, täytyy nyt toivoa parasta. :P

Jzzu
goyaz

Ja kun meidän kunnan terveyskeskuksesta saa ensipillerit 9kk ajaksi ilmaiseksi, niin kiva napsia joitakin hirviövaikutuksen antavia hormoneja melkein vuoden. *niisk*

Ei niitä ole pakko sitä 9kk syödä jos ne ei sovi.
Otat sen kuukauden satsin kerrallaan ja tarkkailet tilannetta ja tarvittaessa olet yhteydessä sinne terveyskeskukseen. :wink:

dixie chick
Jzzu

Minipillreiden kanssa pitää olla tosi tarkkana sen pillerin ottoajan kanssa, jos vain mahdollista niin mahdollisimman samaan aikaan joka päivä muistaakseni tunnin parin tarkkuudella jopa -yhdistelmissä ottoajankohdan ei tarvitse olla niin tarkka.

Mulle sanottiin just viikko sit lääkäris, et nykyään se on 12 tuntia se aikaikkuna, sama ku yhdistelmäpillereis. Et viel 2 vuotta sit se oli 3 tuntia, SUOMESSA, muualla euroopassa 12 tuntia. :shock: Kuulemma noi lääkeselosteet yms, niiden muuttaminen on vuosien prosessi, et siks suomes oli eri aika..

Mä sain kans minipillerit (Cerazette), viel en oo alottanu niit syömään, odotellaan seuraavia menkkoja..
Pelottaa myöskin noi kaikki mahdolliset sivuvaikutukset.. :?

Ois kiva kuulla jos jollekkin on sopinut minipillerit. Ku tuntuu et kaikilla ollu niis jotain vaikeuksia..

Jzzu

Mulla oli muuten just noi Cerazette pillerit.
En muistanut nimeä ennen kuin dixie chic mainitsi.

Eiköhän niitäkin ole joille minit sopii ja yhdistelmät ei.
Minuukin harmittaa hirveesti kun eivät sovi kun oisin tosissaan halunnu sen kapselin. :(

Misam

Syön Cerazette-merkkisiä minipillereitä, syönyt niitä nyt kaksi vuotta.

1.) Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana menkat oli käytännössä koko ajan ja siitä eteenpäin noin parin viikon välein, kunnes olin syönyt pillereitä 6 kk. Sitten kuukautiset loppuivat kokonaan, eikä ole sen jälkeen ilmestynyt. Gyneni sanoi viime tarkastuksessa, että on ihan ok, eikä haittaa, mutta hassua tämä silti on, kun ei tarvitse murehtia aikaisemmin niin kivuliaita kuukautisiani.

2.) Mulla ainakin sekoitti, kuten tuossa äsken kerroin.

3.) Ei ainakaan mua turvottanu tämä Cerazette. Yhdistelmäpillereistä Yasmin, mitä käytin aikaisemmin, turvotti.

4.) 12 tuntia Cerazettessa, muista minipillerimerkeistä en tiedä. Kannattaa lukea ohjeista tai kysyä gyneltä.

5.) Nykyiset ei laisinkaan, eli sopivat hyvin minulle.

6.) Yasminet tekivät minusta hullun akan, väsyneen, hysteerisen, kiukkuisen, itkuisen ja sain kolotuksia ja särkyjä alaraajoihini. (Veritulppariski!) Oli myös jatkuvaa migreeniä. Minipillereistä tämä kaikki on jäänyt pois.

7.) Ei mitenkään. Tosin olen jo 23, joten voi vaikuttaa.

8.) En ole ko. merkistä kuullutkaan... No joo, yksi hormoni vähemmän ja halvempi lääketehdas merkin taustalla.

9.) Sanon nyt ylipäätänsä omien kokemuksien ja ystävieni kertoman mukaan ja lähinnä Cerazette-merkistä.. Eli kaikille, jotka eivät halua kohonnutta veritulppariskiä tai joille estrogeenilisä ei sovi... Suosittelen itse kyllä lämpimästi, tosin jos kuukautisten poisjäänti harmittaa niin sitten eri asia.

dixie chick

Mulla on tässä ensimmäinen lista lopuillaan, ja ainakin tähän mennessä sopinu tosi hyvin, pari päivää menkkojen jälkeen oli tiputtelua, mut sekin loppu :)
Eikä oo haluttomuudessa ongelmia, ehkä aivan minimaalista itkuherkkyyttä, toisaalta oon kyl ollu aina herkkä pillittämään :)

Mutta kysymys on, et kuinka pian käytön alottamisesta teillä alko sivuoireet? Että uskallanko jo juhlia ku mulla ei mitään ongelmia? :)

Jzzu
dixie chick

Mutta kysymys on, et kuinka pian käytön alottamisesta teillä alko sivuoireet? Että uskallanko jo juhlia ku mulla ei mitään ongelmia? :)

Mie veikkailen et niitä olis jo jos ois tullakseen.
Miulla ainakin kävi ilmi ihan heti etteivät sovi mulle.

Pindix

1) tulevatko menkat säännöllisiksi? minipillerien kaa ei o olleskaa, stressaavaa..
2) sekoittaako pillereiden aloitus kierron vähäksi aikaa? KYLLÄ
3) turvottavatko rintoja? ei pahemmin
4) kuinka monta tuntia pillerinotto saa myöhästyä? max.12h
5) aiheuttavatko paljon mielialanvaihteluita? JEP
6) jos olette käyttäneet ennen tavallisia e-pillereitä, niin mikä on ollut suurin ero mineihin verrattuna?(tai päinvastoin, mineistä e-pillereihin) e-pillerien kaa niukat kk minien kaa ollenkaa
7) miten ovat vaikuttaneet ihon kuntoon? minit huonontaa
Cool miten mini-pill voi olla niin halpa? (8e/3kk) eos
9) kenelle mini-pill sopii? myös migreenistä kärsiville (kuulemma)

strångbåll

1) Ei. Eipä ole tullut sen jälkeen kun alotin (vuoteen)
2) Kyllä, pitkäksi
3) Ehkä vähän
4) 12 (Cerazette)
5) Minulle lähinnä haluttomuutta ja sitä, että pienetkin vastoinkäymiset saavat ihan maahan. Siinä voi kyllä olla jokin muukin syy..
6) Ei kuukautisia, vähemmän äkkipikaisia mielialan muutoksia, haluttomuus
7) Vähän mennyt huonommaksi, alapää hirveeseen kuntoon (todella herkkä ja hiivaa koko ajan)

Sella

eivät todellakaan.
vähäksi aikaa? no ei kyllä tunnu tasoittuvan millään, 3 kk:n jälkeen kyllä vaihdoin kapseliin, mutta samaa hormoniahan sekin työntää.
eivät.
12, eli sama kuin ye:ssä. joissakin mineissä tämä aika on kuulemma vain pari tuntia.
ehkä jonkin verran. en koskaan osaa sanoa, johtuvatko omat mielialanvaihdokseni ehkäisyn aloittamisesta/vaihtamisesta vai jostain muusta.
ye-pillereistä mineihin, suurin muutos oli juuri nuo kuukautiset. hormonimuutokset luultavasti aiheuttivat myös aftoja, mutta kapseli helpotti nekin.
eivät mitenkään. syht hyvänä on ollut koko murrosikäni ja ehkäisyaikani ajan.
en kyllä osaa sanoa. itse en niistä 3 kk:sta maksanut, joten en edes tiedä minien hintoja.
tuohon kannattaa etsiä vastaus hakukoneella, tietääkseni kaikkien lääkkeiden, myös e-pillereiden, pakkausselosteet on jollain sivutolla. siinä pakkausselosteessa lukee, kelle sopii.
:)

tiikeli

Vastaan nyt Mini-Pill -merkkisistä, kun oon käyttänyt niitä jo monta liuskaa (edellisestä viestistä lähtien suunnilleen...)

Eivät, menkkoja ei edelleenkään tule, tai tulevat sellaisina 3-päivän ihme tiputteluina (2 viimeisintä liuskaa, enkä oo raskaana :lol: ).

No jos toi edellä mainittu lasketaan sekoittamiseksi. Näitä ennen käytin Cerazetteja joten oli jo valmiiks sekaisin, eli ilman menkkoja.

En huomaa... oon käyttänyt pillereitä niin kauan. Mut ei ainaka pienentyneet edellisistä. 8)

3 tuntia. :shock: Onneks on puhelimessa hälytys. Kantsii aloittaa ottaan aina alkuillasta, jos on taipumuksia bilettää. Sillon unohtuu helpommin ku ei kuule puhelinta jne... :roll:

Ei, tosin käytän mielialalääkkeitä joten oon huono vertailukohde.

Ei turvota paikkoja virtahevoksi! :shock: Siis ilmeisesti ei kerää nestettä, eikä lisää ruokahalua..

Ei ainakaan mulle oo tullu mitään iho-ongelmia, iho on nyt hyvässä kunnossa muutenkin.

En tiedä, mut ihan toimivia on. 8)

Niille jotka ei halua liikaa hormonia elimistöönsä yhdistelmäpillereistä, ja jotka on valmiit ostaan varmuudeks ainakin pari ekaa kuukautta raskaustestin, jos niitä menkkoja ei kuulu... Mun mielestä siis kannattaa tehdä noin mielenrauhan vuoksi. Mut ei kukaan pakotakaan. :wink:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat