terveydenhoitajalta ilmainen ehkäisy? - Ehkäisy

vihollinen

Mitä mieltä olette tästä nyt paljon mediassakin pyörineestä jutusta, että terveydenhoitaja jakaisi ilmaiseksi ehkäisyä, ainakin kondomeita ja mahdollisesti pillereitäkin nuorille, jo yläaste ikäisille?

Jotenkin tuntuu, että sen ikäiset, siis yläaste ikäiset eivät välttämättä uskaltaisi tai kehtaisi hakea terveydenhoitajalta kondomeita, tai sitten mikä on toinen, että niitä haettaisiin ihan huvikseen vaan...

Sivut

Kommentit (31)

Rixuliini

Minun mielestä tosi hyvä juttu. Joillekkin voi olla pienempi kynnys hakea niitä kortsuja terkkarilta kuin mennä kauppaa ostamaan.

Sitä vain ihmettelin että eikö niitä saa ihan nykyäänkin ja on saanut jo aiemminkin terveydenhoitajalta ilmaiseksi?

taizu

Kokeilupaketin saa terkkarilta ja ihan ensimmäinen kokeiluvuosikin on ilmainen. Sen jälkeen alkaa pilsujen maksaminen, ihan itse..

Ja jos pillerit eivät ole sopivat niin sitten saa ilmaiseksi kolmen kuukauden kokeilupaketin. Mutta ei ole tervettä junnata ilmaisten pillereiden toivossa kaikkia merkkiä läpi vaan jääkää mieluummin siihen, mikä aidosti passaa.

vihollinen

[quote author="taizu"]Kokeilupaketin saa terkkarilta ja ihan ensimmäinen kokeiluvuosikin on ilmainen. Sen jälkeen alkaa pilsujen maksaminen, ihan itse..quote]

Mä en kyl saanu yhtää pillereitä ilmaseks :o Johtuneeko siitä että oon ammatillisessa koulutuksessa, vai mistä lie..

taizu

Vihollinen: Maksoitko siis heti ensi paketista asti pillerisi?? Sait kokeilematta reseptin ja sitä rataa?? Ei sen pitäisi mihinkään koululinjaan riippua tuo pillerijuttu. Itsekin syksyllä sain ilmaisen kolmen kuukauden paketin kun vaihdion merkin monen monen vuoden jälkeen ja olin tuolloin ammattikoulussa...

sakura
taizu
Vihollinen: Maksoitko siis heti ensi paketista asti pillerisi?? Sait kokeilematta reseptin ja sitä rataa?? Ei sen pitäisi mihinkään koululinjaan riippua tuo pillerijuttu. Itsekin syksyllä sain ilmaisen kolmen kuukauden paketin kun vaihdion merkin monen monen vuoden jälkeen ja olin tuolloin ammattikoulussa...

Taitaa riippua kunnasta. Jotkut kunnat maksaa, jotkut ei. Ja myös se vaihtelee kunnittain, kuinka pitkäksi aikaa pillereitä saa ilmaiseksi.

vihollinen

Taizu:
Juu, siis sillee mä sen sain.. on siitä jo kohta kolme vuotta aikaa.. mutta siis niin mun kaveritkin sai.. että heti resepti.. mutta se eka resepti oli siis vaan sen 3kk pitunen..
Mut meijän koulu on yksityinen ja sen myötä myös kouluterveydenhuolto on yksityinen, että luulen että se vaikuttaa asiaan.

sakura
vihollinen
Taizu:
Juu, siis sillee mä sen sain.. on siitä jo kohta kolme vuotta aikaa.. mutta siis niin mun kaveritkin sai.. että heti resepti.. mutta se eka resepti oli siis vaan sen 3kk pitunen..
Mut meijän koulu on yksityinen ja sen myötä myös kouluterveydenhuolto on yksityinen, että luulen että se vaikuttaa asiaan.

Ei vaikuta, vaan se, missä kunnassa asut.

taizu

Nyt vasta sakuran kommentit näin :oops: , mutta joo, kunnilla voi tosiaan olla omat juttunsa tässä. Kotikunnastani (varsin pienestä semmoisesta) olen omani hankkinut ja samalla mallilla siellä toimitaan edelleen.

En tiedä, oliko kunnassani sitten paljon aborttijuttuja ennen tuota ja päätettiin, että halvemmaksi tulee kustantaa pilsut ja tämä kysymys on ilmoilla tänäkin päivänä.

No toivotaan, että joka kunnassa ja kaupungissa hiukan kannustetaan pilsuihin ja avustetaan niiden käytössä näin ilmaispaketein.

vihollinen
sakura
vihollinen
Taizu:

Ei vaikuta, vaan se, missä kunnassa asut.

Pakko siihen on jonkun muun asian vaikuttaa, koska tampere on kyseessä, ja kyllä täältä muualta kouluterveydenhoitajilta on saanut pillereitä aluks ilmaiseks.. että niin.

sakura
MiuMiu*
Musta kyllä on väärin, että kaikki riippuu siitä missä kunnassa asuu...eikö kaikkien kohtelun pitäisi olla tasa-arvoista...

No joo, mutta onhan eri kunnissa eri kunnallisveroprosentitkin..En tiedä, mutta voisin veikata, että siellä, missä maksetaan enemmän veroja, kaikkia tällasia asioita saan enemmän ns. ilmaiseksi. Eikös tämä kuitenkin olisi ihan oikein?

sakura
vihollinen

Pakko siihen on jonkun muun asian vaikuttaa, koska tampere on kyseessä, ja kyllä täältä muualta kouluterveydenhoitajilta on saanut pillereitä aluks ilmaiseks.. että niin.

No sitten minä olen ollut väärässä tiedossa. Tuli mieleen, että voisikohan se johtua pillerimerkistä? Että jotkut lääkefirmat kustantaa kauemmin tota ilmaseksi kokeilua, ja koittaa näin sitouttaa käyttäjän just siihen merkkiin. Tää nyt on ihan puhdas arvaus. Luulin tosiaan, että se johtuu kunnasta. Vai voisiko jonkun koulun terveydenhoitaja olla tietämätön tästä.. no joo..

vihollinen
sakura
vihollinen

No sitten minä olen ollut väärässä tiedossa. Tuli mieleen, että voisikohan se johtua pillerimerkistä? Että jotkut lääkefirmat kustantaa kauemmin tota ilmaseksi kokeilua, ja koittaa näin sitouttaa käyttäjän just siihen merkkiin. Tää nyt on ihan puhdas arvaus. Luulin tosiaan, että se johtuu kunnasta. Vai voisiko jonkun koulun terveydenhoitaja olla tietämätön tästä.. no joo..

ei se siitäkä voi johtua koska mä ja mun kaverit syödää kaikki eri merkkiä ja kaikki on alusta asti ite maksanu :D no joo.. menee liian vaikeeks.. antaa olla :D

-jelly-

Mä sain ainakin ekan puoli vuotta pillereitä ilmaseks. Eka sain sen kolmen kuukauden koilu pakkauksen ja sit kun olin ne syöny, kävin hakeen reseptin ja sain viel sit toisen kolmen kuukauden paketin ilmaseks. Tampereeella siis näin kun hain nuorisoneuvolasta.
MUOKS. Ja kavereilla kans samanlailla vaikka erimerkkejä syödään kaikki. Muistaakseni ehkäisyrenkaasta ei olis saanu kokeilumahdollisuutta ilmaseks, en sit tiedä et miks.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat