aloituspäivän muuttaminen - Ehkäisy

amppari

Ennen otin viimeisen pillerin perjantaina ja menkat alkoivat kätevästi tiistaina ja kestivät lauantaihin. Sitten vaihdoin niin, että otan viimeisen pillerin torstaina. tarkoituksena oli saada menkat alkamaan maanantaina, näin ei kuitenkaan käynyt vaan ne alkaa jo sunnuntaina.

Oliskohan mahdollista, että "venyttäisin" tämän kuun pillerilaatan kestämään niin, että ottaisin viimeisen pillerin taas perjantaina. Olen ottanut pillerin aamulla ja nyt tarkoitukseni on ottaa joka päivä pilleri kolme tuntia myöhemmin kuin eilen. eli kun eilen otin pillerin 10.00 tänään 13.00 ja huomenna ottaisin 16.00 jne. Sekava selitys..

Onnistuukohan asia tai siis eihän tästä voi tulla raskaaksi?

Tulisi niin kalliiksi aloittaa uusi laatta yhden pillerin takia.

Sivut

Kommentit (16)

Laura P

Kannattaa varmaan kysyä vaikka oman kuntasi ehkäisyneuvonnasta tai vaikka ihan vain apteekistakin, voihan olla että farmaseuttikin tietäsi/voisi ottaa selvää.

Maruchka

Katsoppa pilleripakkauksen ohjeet. Siellä on selitetty, miten toimia.
Itse olen monesti vaihdellut aloituspäivää, kun ei ikinä menkat ala sopivana päivänä.

amppari
Maruchka
Katsoppa pilleripakkauksen ohjeet. Siellä on selitetty, miten toimia.
Itse olen monesti vaihdellut aloituspäivää, kun ei ikinä menkat ala sopivana päivänä.

no periaatteessahan mun pitäis aloittaa uus laatta, ottaa yks pilleri siitä ja sit se loppu laatta jäis käyttämättä. Tai voishan sen laatan käyttää joskus, mutta siihen voi mennä pitkäkin aika ja sit ne voi olla jo vanhentuneita...Eli ei oikein huvittais haaskata koko laattaa yhden päivän takia.

Periaatteessahan pillerit pitäis ottaa 24 tunnin välein, mut mä otan ne 27 tunnin välein, aika lailla kellon tarkasti vieläpä(tällä hetkellä).

Jzzu
amppari

Periaatteessahan pillerit pitäis ottaa 24 tunnin välein, mut mä otan ne 27 tunnin välein, aika lailla kellon tarkasti vieläpä(tällä hetkellä).

Ottaisit miellummin aikaisemmin kuin myöhemmin.

Laura P

Entä jos teet niinpäin, että jätät edellisestä paketista loppupäästä pari ottamatta? Mutta tarkista ensin, mitä siellä ohjeissa sanotaan tästä!

maaruli

Se on niin että pillerilaattaa ei saa koskaan jättää kesken. Jos jotenkin haluat aloituspäivään vaikuttaa, sen pitää tapahtua niin että lyhennät taukoa. Mutta taukoa ei saa pidentää! Näin mulle on kerrottu kahdelta eri taholta (lääkäri + terkkari)

amppari
maaruli
Se on niin että pillerilaattaa ei saa koskaan jättää kesken. Jos jotenkin haluat aloituspäivään vaikuttaa, sen pitää tapahtua niin että lyhennät taukoa. Mutta taukoa ei saa pidentää! Näin mulle on kerrottu kahdelta eri taholta (lääkäri + terkkari)

Ainakin yasminin ohjeissa lukee, että jos kolmannella viikolla unohtuu pilleri, pitää joko syödä toinen laatta putkeen tai pitää taukopäivät heti, vaikka olisikin vielä muutama pilleri jäljellä.

MiuMiu*

Siis mä en nyt oikein ymmärtänyt, että miten se yks laatta jäis käyttämättä? Lopetat siis pillereiden käytön? Vai mitä toi tarkoittaa?
Ainakin jos syö yhdistelmäpilsuja, tai siis että jokainen pilleri on samanlainen niin eihän se laatta suinkaan käyttämättä jää...mullakin meni yhdesti niin, että yks pilleri piti ottaa uudesta laatasta ja sitten tuli väliviikko...mutta jatkoin siis siitä samasta laatasta sitten kun pillerit piti taas ottaa. Ja vaikka pillerit oliskin erilaisia niin eihän se laatta siltikään käyttämättömäksi jää, paitsi jos meinaa lopettaa niiden syönnin.

Niin ja tuosta pidentämisestä, että itse tein aina juuri niin. Mulle taas on sanottu, että se passaa hyvin, mutta jos kauan siirtää menkkoja niin se haitta on, että voi tulla tiputteluvuotoa, mutta muuta haittaa siitä pidentämisestä ei siis ole. Sekin saattaa sit riippua pillerimerkistä onko haittaa vai ei.

amppari

[quote author="MiuMiu*"]Siis mä en nyt oikein ymmärtänyt, että miten se yks laatta jäis käyttämättä? Lopetat siis pillereiden käytön? Vai mitä toi tarkoittaa?
quote]

Sitä että, kun nykyään otan viimeisen pillerin torstaina, mutta haluaisin ottaa sen viimeisen pillerin perjantaina. No, mun pillerilaattahan loppuu torstaihin ja pitäis ottaa uudesta laatasta vain yks pilleri, että saisin perjantain viimeiseksi päiväksi. siitä sitten jäis vajaa pillerilaatta, jolle ei oo mitään käyttöä, koska siitä puuttuis yks. Sekavaa selostusta...

sakura
amppari

Sitä että, kun nykyään otan viimeisen pillerin torstaina, mutta haluaisin ottaa sen viimeisen pillerin perjantaina. No, mun pillerilaattahan loppuu torstaihin ja pitäis ottaa uudesta laatasta vain yks pilleri, että saisin perjantain viimeiseksi päiväksi. siitä sitten jäis vajaa pillerilaatta, jolle ei oo mitään käyttöä, koska siitä puuttuis yks. Sekavaa selostusta...

Miksi et voi tauon jälkeen jatkaa sen laatan syömistä, josta olet ottanut jo yhden pillerin?

sakura
Dubyamoa

Miksi et voi tauon jälkeen jatkaa sen laatan syömistä, josta olet ottanut jo yhden pillerin?

Siis hän on ottamassa ennen taukoa yhtä pilleriä toisesta pillerilaatasta.

Tee joko silleen että jätä se vajaa laatta varalle.. tai sitten syö kaksi laattaa putkeen ja lopeta sinä päivänä sillä viimesellä viikolla kun haluat.. käsittääkseni ehkäisyteho ei heikkene jos viimeisellä viikolla jättää jonkun pillerin syömättä ja aloittaa tauon vähän aiemmin.

Mä en siltikään tajua, että miksi sitä yhdellä pillerillä vajaata laattaa ei voi syödä loppuun sitten kun se viikon tauko on ohi? Näin tein itse aina.

MiuMiu*

Miten se vois muuttua??? :shock:
Toistan: Itsekin otin viimeisen pillerin uudesta liuskasta ja sitten tuli väliviikko ja jatkoin pillereiden ottamista normaalisti siitä vajaasta liuskasta ja sama toistuu aina uudestaan ja uudestaan.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? :D

maaruli

Mä neuvoisin niin että kun oot torstaina ottanu viimesen pillerin, jatkat heti uudella levyllä, mutta keskeytät sen sitten seuraavana perjantaina. Ja sitten pidät sen 7 päivän tauon, jonka jälkeen aloitat uudesta levystä. Se vajaa levy kannattaa säästää sitä varten jos joskus tulee tarvetta siirtää menkkoja esim matkan takia.

sakura
MiuMiu*
Miten se vois muuttua??? :shock:
Toistan: Itsekin otin viimeisen pillerin uudesta liuskasta ja sitten tuli väliviikko ja jatkoin pillereiden ottamista normaalisti siitä vajaasta liuskasta ja sama toistuu aina uudestaan ja uudestaan.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? :D

Mä en kans ymmärrä mitä vaikeeta tossa nyt on. Ihan selkeetähän se on tehdä noin.

amppari

Meneehän siinä jonkin verran sekaisin, kun pitää aina muistaa ottaa uudesta liuskasta yks, ennen kuin pitää tauon.

No oon ratkaissu ongelmani niin, että jätän liuskasta syömättä neljä viimeistä pilleriä, ja pidän nyt vain neljän päivän tauon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat