Pillereiden uudestaan aloittaminen. - Ehkäisy

_ankka

Söin 3 kuukautta melianeja ja lopetin. Nyt olen ensimmäisellä pillerittömällä kuukauella ja tulikin halu ottaa pillerit uudestaan. En muistanut käydä viimeisen liuskan aikana verikokeessa, joten voinko vaan jatkaa pillereitä ja käydä sitten kolmannen liuskan aikana verikokeessa? Siis verikokeessa piti käydä sen maksan takia, polttaako se niitä pillereitä.

Erään ystäväni ei ollut pakko käydä, vaan terveydenhoitaja oli sanonut, että saa käydä jos haluaa.. Ajattelin kuitenki, että kävisin.. Ihan varmuuden vuoksi :)

En löytänyt aikaisempia keskusteluja aiheesta.

Kommentit (3)

Walbu

Kävitkö sillon ekaa kertaa pillereitä syödessäsi siinä maksakokeessa? Oliko se normaali? Jos oli, ei nyt ole hoppua mihinkään, käyt sitten kunhan kerkeät ja jos muutut keltaiseksi tai alkaa kutittaa niin sitten menet nopeammin :)

Älä ainakaan lopeta pillereitä tuon takia, sotket hormonitoimintasi ihan täysin.

Itse söin pillereitä kolme vuotta eikä maksakoetta otettu kertaakaan - mikään välttämättömyys se ei ole, suositeltava kylläkin.

Ja se maksakoe on sitä varten, että nähdään aiheuttaako PILLERIT maksassa haitallisia vaikutuksia, koska joskus tosi harvoin e-pillerit saattavat aiheuttaa lievän, ohimenevän maksavaurion, jota tietysti sitten seuraillaan jos maksakoe on koholla. Tuo ominaisuus on yksilöllinen, ja jos aikaisemmin pillerit eivät ole maksa-arvoa nostaneet, on hyvin epätodennäköistä että niin käy myöhemminkään.

Maksakoe ei siis kerro yhtään mitään siitä, että polttaako maksa pillereitä... oli ihan pakko korjata :)

Jeii

Mie en aiemmin ole kuullu ees mistään maksatestistä :roll:

Uudelleen alottaminen riippuu vähän siitä millasia pillereitä on popsinu. aika hyvin löytyy tietoa paketin mukana tulevasta vihkosesta tai sit siltä terkkarilta. Mä luulen, että se on henkilö jolta sitä neuvoa kannattais kysyä ennemminkin kun miltään foorumilta, koska raskaaks tuleminen ei kaikille sovi :wink:

figaro

Tuo maksatesti pitäisi ottaa ilmeisesti aina, kun aloittaa pillerit ja koeaika on ohi. Ennen annettiin 3kk koekäyttöön ja sitten käytiin uudestaan ehkäisyneuvolassa.. En tiedä nykykäytäntöä.

Jos lyhyellä aikavälillä lopettaa pillerit ja aloittaa uudestaan, minä en näkisi mitään estettä sille, etteikö pillereitä voisi aloittaa huoleta uudestaan. Ainoa huolenaihe mielestäni on hormonitoiminta, joka varmasti joutuu koville isojen muutosten vuoksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat