Pillereiden aloitukselle hyvä ikä - Ehkäisy

Sharon

En todellakaan suosittelisi vaihtoa pillereihin, jos kerran kortsut pelittää. Meille kondomit eivät sovi ja aletaan olla epätoivoisia tän mun pillerihelvetin kans. Mut mitä muuta vaihtoehtoa synnyttämättömälle annetaan kuin pillerit ja kortsu? :roll:

Niiden käyttö on tietenkin jokaisen oma asia, mutta älä ainakaan jatka käyttöä ja kärsi sivuoireista mikäli ei ole aivan pakko.

Sivut

Kommentit (34)

Pirita_

Olen 16, pian 17 vuotias tyttö ja olen seurustellut nykyisen kumppanini kanssa yli vuoden ja seksiä harrastamme ns. säännöllisesti. Kondomi on ollut tähän asti ehkäisyvälineenä mutta on alkanut tympimään se ainainen kondomin kaivaminen jostain laatikon pohjalta ja sen avaaminen ja asettaminen. Olen kaavaillut e-pillereiden aloitusta. Mutta koska olen köyhä opiskelija tarvitsisin vanhemmilta rahaa pillereiden hommaamiseen. Voi olla että vanhempieni mielestä olen liian nuori popsimaan pillereitä.

Kysyisinkin nyt vain teidän mielipidettänne ja kokemuksianne, milloin on hyvä aloittaa pillereiden syönti ?

tiikeli

Jos vanhemmat tietää että harrastat seksiä, niin ei pitäis olla mitään ongelmaa niitten pillereitten hankinnassa mun mielestä...

Jos eivät tiedä, niin ehkä kannattaa antaa niitten sulatella sitä ajatusta vähän aikaa ekaksi.

Pirita_
Dubyamoa
Ja muistakaa käydä molemmat sukupuolitautitesteissä ennenkuin kortsun jätätte pois, jos teillä on ollut muita seksikumppaneita... Ja mitä tuohon rahoitukseen tulee, pillerithän maksavat normaalisti jonkun kymmenen euroa kuukausi, se ei ole paljoa- vertaas vaikka kuinka paljon kortsuja voisit ostaa sillä hinnalla..

Joo paljonhan ne ei maksa loppujen lopuksi mutta opiskelijabudjetille liikaa. Pojalla ei ole ollut muita seksikumppaneita ja minullakin vain yksi jonka kanssa kondomia käytettiin.

SunLion
Dubyamoa
Ja muistakaa käydä molemmat sukupuolitautitesteissä ennenkuin kortsun jätätte pois, jos teillä on ollut muita seksikumppaneita... Ja mitä tuohon rahoitukseen tulee, pillerithän maksavat normaalisti jonkun kymmenen euroa kuukausi, se ei ole paljoa- vertaas vaikka kuinka paljon kortsuja voisit ostaa sillä hinnalla..
hmm..sultaneita varmaan kaksi 5-päckiä tai yhen 10-packin.

Kun me alettiin seurusteleen, tuo ei olis mitenkään riittänyt. Ei ollut ollenkaan harvinaista että rakasteltiin (väh) 2 kertaa päivässä=60kortsua kuussa :P
Itse taas näkisin tuon että rahaa ajatellen vakiintuneemmassa suhteessa taitaa alkaa jo riittämään tuo em. 10 kortsua kuussa, joka on vain n. 2kertaa/vk.

Mutta eipä tuossa rahaa pidäkkään ajatella. Pitää miettiä mitä itse haluaa. Koska on suhde siinä vaiheessa että luottaa toiseen jo 100%. Koska haluaa sen ylimääräisen sieltä välistä pois...Koska voi mennä suoraan seksin jälkeen suihkuun (kortsun kanssa on siistimpää..kotona asuessa ei suihkuun säntääminen aina onnistu).

Itse siirryttiin puolen vuoden jälkeen pillereihin (oltiin jo kihloissakin x ) ), seksi oltiin alotettu aika pian (tai tunnettiin enemmän ja vähemmän kavereina 3kk, sitten alettiin seurusteleen ja parin viikon päästä päädyttiin sekstailemaan). Sitten puolentoista vuoden jälkeen siirryttiin takaisin kumeihin ja niissä ollaan toistaiseksi pitäydytty....kyllä sitä seksiä lman kumia hirveesti välillä kaipaa, mutta toistaiseksi en oo halunnut vaan uusia pillerireseptiä. Tulee kuitenkin hormonihässäkkä.

Kepatäti

Kymppi kuussa, mutta ei noita taida saada kuin 3kk paketin minimillään, joten kyllä mä sen toisaalta ymmärrän, että se about 30 euroa on kerrallaan iso raha. Mäkään en vois syödä pillereitä ellei meidän äippyli niitä maksais.

SunLion

mun äiti makso mun pillerit ku halus varmistua ettei tulla raskaaks :P (järkytty meiän kihlauksestas)...mutta kortsut ollaan aina maksettu ite. Niin ja saa pillereitä mun mielestä kuukaudenki paketissa.

pikku-kata

Mä aloitin 16v pillerit, eli melkein heti kun aloin nykyisen kanssa seurusteleen... Ja hyvin oon pillereitä saanu osteltua vaikka köyhä opiskelina olen, kertaakaan ei ole rahan puutteen takia tarvinnut olla esim. yhden liuskan verran ilman pillereitä (eikä tuo edes ole kovin järkevää, mut tiedän monia ihmisiä jotka tekee noin...)

Jos on hirveä rahapula saada pilleriraha kokoon, niin ostaa sen yhden liuskallisen eli 21tabl paketin, se ei maksa kuin n. 10 euroa eli kumpaiseltakin vitonen. Ei kai se vitonen nyt niin suuri raha ole, vaikka opiskelija onkin... Ja säästää sitten vaikka ton yhden liuskan ajan sitä rahaa 3kk:n pakettiin :)

Dora

Sharon, tarkottaako sun pillerihelvetti sitä hormonaalista puolta vai esim. niiden ainaista unohtelua ja siitä seuraavaa raskaudenpelkoa? Jos jälkimmäistä (mistä ilmeisesti ei kuitenkaan ole kysymys) niin ainahan on esim. rengas, laastari ja kapseli olemassa. Ja eivät noidenkaan hormonaaliset vaikutukset ilmeisesti ole ihan pillereiden luokkaa kun niistä liukenee hormoneja tasaisesti eikä "kertarysäyksellä" kerran päivässä niinkuin pillereiden kanssa. Ja onhan niitä muitakin vaihtoehtoja! Yhdellä mun kaverilla on kierukka, vaikka synnyttämätön onkin. Keskusteltuaan gynekologin kanssa päätyivät siihen, että kierukka on ihan ok kun muut vaihtoehdot eivät oikein toimineet.

Mariel
Kepatäti
Kymppi kuussa, mutta ei noita taida saada kuin 3kk paketin minimillään, joten kyllä mä sen toisaalta ymmärrän, että se about 30 euroa on kerrallaan iso raha. Mäkään en vois syödä pillereitä ellei meidän äippyli niitä maksais.

mä oon kokeillu kahta merkkiä, molempia saa yhen kuukauden pakkauksissaki. ja jos raha on ongelma, pyydä lääkäriä etsimään sulle halpa vaihtoehto (mulla maksaa 3kk n. 15e). ekat kolmen kuukauden pillerit pitäisi ainakin tossa iässä saada ilmaseks.

Sharon

Dora: Olen hyvin selvillä eri ehkäisymuodoista. Tiedän myös miten ja missä on synnyttämättömien kuparikierukoita mahdollista saada. Asiasta on kauan tapeltu lääkäreiden kanssa, mutta täällä käpylässä he eivät näe sitä vaihtoehtoa mahdollisena. Viimeisin minipilleri merkki sopii minulle muuten, mitä nyt kuukautiset ovat jatkuneet tauotta viimeiset kaksi kuukautta :!:, tunnottomuus vaikeuttaa orgasmin saantia ja kivut ovat helvetilliset. Yhdistelmäehkäisyn vaikutuksia ei edes kannata listata. Tämän takia en suosittelisi hormonaalista ehkäisyä kenellekkään, vaikka eihän kaikille niitä sivuoireita tule. Huomattava osa naisista kuitenkin kärsii niistä kaikessa hiljaisuudessa kun "hyödyt ovat suuremmat kuin haitat" :roll:

Mariel

no ei se kierukkakaan täydellinen ole:
-Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta.
-Kuparikierukkaa ei suositella naisille, joilla on runsaat tai kivuliaat kuukautiset, koska ehkäisin saattaa jossain määrin pahentaa näitä. Kupariallergia on harvinainen, mutta siitä kärsiville kuparikierukkaa ei luonnollisestikaan tule asentaa. Kuparissa on jonkin verran myös nikkeliä, joten paha nikkeliallergiakin voi aiheuttaa ongelmia.

ja e-pillereillä voi myös olla positiivisiakin sivuvaikutuksia (iho-ongelmien väheneminen, säännölliset ja niukat menkat, lievemmät PMS-oireet..) mielestäni kannattaa kokeilla, mikä on itselle sopivin ehkäisykeino.

(esim mä en ole huomannut e-pillereillä yhtäkään negatiivista sivuvaikutusta parin vuoden aikana)

Puutarhis

^Noihin kiertojuttuihin ja vastaaviin en ota kantaa, niistä kannattaa ennemmin käydä lääkärin kanssa juttelemassa.

Ihan noin yleisesti ottaen suosittelen vakipanon kanssa pysymään kondomeissa. Vakipanolla saattaa olla muitakin kumppaneita, vaikka toisin kuvittelisitkin.

Muutaman finnin takia en sloittaisi pillereitä. Noista kierronpituuksista suosittelisin ennemminkin puhumaan lääkärin kanssa. Itse en näkisi pillereitä tarpeellisina tilanteessasi.

Dora
Sharon
Mut mitä muuta vaihtoehtoa synnyttämättömälle annetaan kuin pillerit ja kortsu? :roll:

Tohon lähinnä vastasin, että on niitä muitakin vaihtoehtoja olemassa. Mutta hyvä jos oot tietoinen eri ehkäisymenetelmistä :) Ja kaikkihan käyttää tietysti just sellaista ehkäisyä kun itselle parhaiten sopii.

mandii
Mariel
no ei se kierukkakaan täydellinen ole:
-Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta.
-Kuparikierukkaa ei suositella naisille, joilla on runsaat tai kivuliaat kuukautiset, koska ehkäisin saattaa jossain määrin pahentaa näitä. Kupariallergia on harvinainen, mutta siitä kärsiville kuparikierukkaa ei luonnollisestikaan tule asentaa. Kuparissa on jonkin verran myös nikkeliä, joten paha nikkeliallergiakin voi aiheuttaa ongelmia.

ja e-pillereillä voi myös olla positiivisiakin sivuvaikutuksia (iho-ongelmien väheneminen, säännölliset ja niukat menkat, lievemmät PMS-oireet..) mielestäni kannattaa kokeilla, mikä on itselle sopivin ehkäisykeino.

(esim mä en ole huomannut e-pillereillä yhtäkään negatiivista sivuvaikutusta parin vuoden aikana)

Mitäs väliä sillä on, ettei sen vaikutustapaa tarkalleen tunneta. Luotettava menetelmä kuitenkin ja paljon terveellisempi kuin hormonit. Kuukautiskipuja minulla oli jo ennestään. Vuoto runsastui hiukan aluksi ja kivut myös, mutta asettuivat kyllä parien menkkojen jälkeen. Ei paha verrattuna hormonien haittavaikutuksiin, jotka tuntuvat joka päivä. Kuparikierukan vaikutukset, jotka katosivat, ilmenivät vain kuukautisten aikaan.

Minun mielipiteeni on, että jos hormiehkäisystä on vähänkin jokapäiväistä vaivaa, sitä ei ole mitään järkeä käyttää. Olkoon miten hyötyjäkin, tilalle tulee joka tapauksessa jotain uttaa vaivaa.

Huomaa kyllä, ettet ole kokenut hormonien huonoja puolia. Minusta ne tekivät työ- ja opiskelukyvyttömän, masentuneen ihmisen lyhyen e-rengaskokeilun aikana.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat