Pillereiden aloitus ja lopetus - Ehkäisy

figaro

Viimeisin ratkaisusi on paras :) Aloitat sitten, kun sinulla on vakituinen suhde. Suotta kuormitat kehoasi..

Kommentit (7)

epu

Söin koska mulla oli vakikumppani (2 eri juttua), mutta nää jutut ei kestäny kun 3-4 kk. Ja pelkkään kortsuun en luota. Kahdelta lääkäriltä olen saanut vastauksen, että syöpä- tai veritulppariskiä tommonen ei nosta, mutta saattaa sekottaa kuukautiskiertoja. Tässä sitten odottelen kunnon seurustelusuhdetta ja alotan pillerit vasta sitten uudestaan...

pikku-kata

Samaa mieltä edellisen kanssa. Jos sulla ei ole mitään syytä käyttää pillereitä, niin miksi sitten syöt niitä? Varsinkaan kun sulla ei kerta vakituista kumppania ole, eikä näköjään mitään kuukautisvaivoja.

epu

Onko kukaan kuullut mitä vaikutusta on pillereiden (Yasmin) syömisen vaihtelusta?? Itse söin pillereitä 4 laattaa, pidin kolme laattaa taukoa, koska lähdin ulkomaille, sen jälkeen aloitin pillerit uudestaan, söin 6 laattaa ja lopetin taas.
Koska kunnollista, pitkäaikaista seurustelusuhdetta ei löydy millään:( En haluaisi turhaankaan syödä pillereitä. Vaikka niistä on muutakin hyötyä kuin ehkäisy, en itse tarvitse niitä kuin nimenomaan ehkäisytarkoitukseen.
Huonoja sivuvaikutuksia mulle ei ole tullut ollenkaan, en huomaa mitään eroa siinä syönkä pillereitä vai en.
Mutta onko tämä vaihtelu voinut nostaa riskiä sairastua helpommin syöpään/veritulppaan?? Tai onko siitä jotain muuta haittaa? Mitä gynekologinne ovat kertoneet?
Seuraavaksi kyllä kun pillerit aloitan harkitsen tarkkaan aloitanko vai en, enkä sitten lopeta niitä samantien.

Vanilja

Tuskin kannattaa niitten kanssa tuolleen pelleillä. Joko syö tai sit ei.. Tuntuu siltä että sä turhaan sekotat hormoonitasapainoos. Pois vaan pillerit, jos ei niistä mitään hyötyäkään oo.

tessa

Mä en todellakaan tiedä mitä tehdä. Olen syönyt yasmineita 2 vuotta, eikä niistä ole ollut mitään haittavaikutuksia, päin vastoin on ollut mukavaa voida syödä kaksi laattaa putkeen ja kärsiä menkoista harvemmin.
Nyt kuitenkaan niille ei ole tarvetta kun suhde loppui ja mietinkin, että lopetanko ne nyt ja aloitan sitten joskus vuoden (tai sitten kun nyt seuraava suhde tulee eteen) päästä uudestaan? Vai olisiko elimistölle parempaa olla pitämättä tollaisia taukoja ja jatkaisin vain pillereiden syömistä?
Pelkään, että jos lopetan noi nyt, niin rytmi menee moneksi kuukaudeksi ihan sekaisin ja, että sitten kun pillereille on taas tarvetta niin pelkään, että seuraavalla kerralla en pääsisikään niin helpolla kun nyt, eli pelkään, että silloin tulisi jotain sivuvaikutuksia.

nann

Käytän itse myöskin Yasmin-pillereitä, ehkäisyksi ja kivuliaisiin kuukautisiin. En usko että niistä haittaa on, mutta turhaan laitat rahaasi niihin, jos kerran syytä ei ole. Aloita uudestaan sitten kun on tarvetta.

Tsein

Minulle sanottiin, että kaikista suurinta rasitusta teet keholle, jos aloitat, lopetat, aloitat. lopetat jne. pillereitä. Niitä joko syödään pitkällä tähtäimellä (tietysti saa lopettaa) tai sitten ollaan syömättä. Tekee todella pahaa kehon omalle hormonitoiminnalle, jos sitä kiusataan noin.

Asian voi ajatella kahtena eri käyränä. Toinen on oma hormonitoimintasi ja toinen pillereiden hormonit. Ensin oma hormonitoimintasi on aktiivinen. Kun aloitat pillerit, oma hormonitoimintasi tipahtaa nollaan ja pillerihormonit ovat aktiiviset. Kun lopetat pillerihormonit tipahtavat nollaan ja kehon oma hormonitoiminta käynnistyy. Siinä vain on sen ongelma, että ennen kuin se oma hormonitoiminta sieltä aktivoituu, siihen voi mennä useita kuukausia eikä se välttämättä käynnistykään ilman lisähormoneja. Mahdollisesti hormonitoiminta kuitenkin alkaa sieltä heräillä ja kappas, sitten sinä taas aloitat uudestaan pillerit ja taas pitäisi oman hormonitoiminnan nollaantua. Kohta on käyrät sekaisin ja kroppa siinä samalla. Pillerihormonit ovat kontrolloitavissa (joko niitä on tai ei ole kehossa), mutta omaa hormonitoimintaa et pysty kontrolloimaan.

Jokainen tietysti tekee omat valintansa ja ottaa omat riskinsä, mutta asiaa kannattaa ajatella etukäteen. Se on aika ikävää, jos sekoittaa hormonitoimintansa tällä tavalla ja saa sitten koko ajan kärvistellä, kun ei tiedä koska menkat alkavat, millä volyymillä, missä tilanteessa ja miten pitkään ne jatkuvat. Mutta korostettakoon, että kaikille ei tietystikään tule mitään isompia ongelmia aloitan-lopetan-aloitan-lopetan-vaihtelusta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat