E-pillereistä aiheutuvat haitat - Ehkäisy

siana

Kirjoitan tähän nyt vaikka. Olen käyttänyt itse aikoinaan viittä eri e-pillerimerkkiä, joista mikään ei sopinut minulle. Kaikkia merkkejä en edes muista, mutta seuraavista jotain tarkempia muistoja:

Ensimmäiset pillerini olivat merkkiä Harmonet. Haittavaikutuksiin kuului lihominen ja turpoaminen, vaikka ruokavalioni ei muuttunut mitenkään. Itsetuntoni laski sen seurauksena. Harmoneteista tuli myös pahoinvointia ja oksetuksen tunnetta. Lisäksi limakalvot kuivuivat ja ehkäpä siihen liittyen tuli hiivatulehduksia, joita minulla ei koskaan Harmonetin käyttämisen jälkeen ole enää ollut. Yhdyntä alkoi tuntua hyvin kivuliaalta ja halut vähenivät. Vaihdoin n. vuoden jälkeen toiseen merkkiin, joka ei ollut yhtään parempi.

Yasmin-merkkiset pillerit aiheuttivat mieletöntä tunnevuoristorataa: surullisuutta ja ennen kaikkea aivan kamalia hallitsemattomia raivokohtauksia täysin mitättömistä asioista. Yasminit aiheuttivat myös haluttomuutta: joinakin aikoina en tuntenut minkäänlaista kiinnostusta seksiin, ja se ahdisti kovasti, kun olin ennen pillereitä ollut hyvin innostunut seksistä.

Yksien pillereiden merkki oli muistaakseni Gracial, ja ne kyllä vähensivät raivariherkkyyttä, mutta pahensivat itkuisuutta. En ole koskaan ollut erityisen itkuinen ihminen, ja minua nolotti kamalasti, kun saatoin esimerkiksi leffassa pillahtaa itkuun.

Joka tapauksessa erityisempää muutosta esim. haluissa ei tapahtunut ennen kuin jätin pillerit kokonaan pois - silloin haluni palasivat ihan ennalleen. Samalla mielialaheilahtelut tasaantuivat ja yleisestikin tuli parempi olo.

Sivut

Kommentit (26)

JustMe83

Minulle pillerit ovat aiheuttaneet melko vähän haittavaikutuksia.
Käytän Yasmin-pillereitä ja haittavaikutuksia ovat olleet lievä pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja rintojen arkuus. Muita oireita en ole huomannut.
Voi olla että alan itkemään vähän herkemmin, mutta olen melko herkkäitkuinen muutenkin enkä ole huomannut selvää muutosta. Seksihaluihin pillerit eivät ole pahemmin vaikuttaneet, ovat saattaneet jopa lisätä niitä.

terkat

Heippa!

Me olemme kolme terveydenhoitajaopiskelijaa, ja teemme päättötyötämme e-pillereiden haitoista. Olisimme iloisia, jos mahdollisimman moni kertoisi meille jotakin omista kokemuksistaan. :D

Käsittelemme aihetta lähinnä tunne-elämän muutosten kautta, mutta myös muut haitat kiinnostavat.

Kerro minkälaisia haittavaikutuksia sinulle on tullut e-pillereistä. Sana on vapaa! Kerro myös ikäsi. Käsittelemme tietoja ehdottoman anonyymisti!

Voit laittaa meille sähköpostia osoitteeseen terkat1@luukku.com tai voit myös kirjoittaa tänne.

PinkPanther

Alkuun miula oli päänsärkyä pari kertaa, ja rinnat kipeänä pari kuukautta. Ei voinut portaissa juosta yhtään, saatika linja-auton hölskytyksessä istua, kun sattu se ylös-alas hyppivä liike :D

Itkuherkkyys on lisääntynyt huomattavasti, tosin herkkä olen ollut aina. Pillerit vaan itkettää vieläkin useammin. Se ei kuitenkaan vaikeuta elämää, ei ole ilmennyt mitään masennusta tms.

Muita haittoja ei ole esiintynyt, ei mielialoissa, eikä muutenkaan. Alussa tosin oli haluttomuutta muutaman liuskan verran, mutta nyt oon melkoinen nymfo sille päälle sattuessani, eli ei ole haluihiin enempää vaikuttanut :wink:

Olen 20-vuotias ja käytän Meliane-pillereitä.

Theea

16-vuotiaana hain ensimmäiset pillerini, Mercilon-merkkiset, kaupunkini ehkäisyneuvolasta. Olin ottanut pillereistä kaiken selville etukäteen, joten olin varautunut esim. rintojen arkuuteen ja itkuisuuteen (molemmat olivat tuttuja ennestäänkin PMS:en johdosta).

Pillereitä kun aloin popsimaan niin rinnat kasvoivat yhdellä kuppikoolla ja kipeytyivät. Todellakin kipeytyivät, hyppiminen ja välillä jopa kävely olivat pelkkää tuskaa (Huom! kuppikokoni siis kasvoi C:en, joten mistään pikkutisseistä ei ole kyse). Huomasin myös ruokahaluni kasvaneen. Teki enemmän mieli sipsejä ja muuta rasvaista ruokaa, ja oli useammin näläntunnekin. joten siitä johtuen söin enemmän ja muutama kilo kertyi lisää. Mistään katastrofista ei ollut kyse, sillä olen aina ollut hoikka tyttö, mutta en mieluiten liho, varsinkaan hormonaalisen ehkäisyn takia. Myös seksuaaliset halut katosivat melkeinpä kokonaan. Olihan ajatus siitä, että seksi on mutkattomampaa ja poikaystäväni todellakin on sisälläni, kiihottavaa, mutta eipä se kauan kestänyt kun limakalvot kuivuivat ja siis halut katosivat. Luulen himojen vähenneen myös siitä syystä, että lihoin. En tuntenut oloani hyväksi siinä pulleammassa vartalossa.

Henkisiä oireita tuli melkeinpä yhtä paljon. Itkuisuus ja agressiivisuus lisääntyivät. Ja mikä pelottavinta, tunsin oloni jotenkin epätodelliseksi. Aivan kuin en olisi tuntenut mitään kunnolla. Ei ollut oikeaa surua eikä iloa.

Ja vielä, kun kyllästyneenä kaikkiin oreisiin lopetin pillerit, otsaani ilmestyi näppylöitä, jotka sinnittelivät siinä lähes pari kk. Tämä OLI katastrofi, sillä omaan todella ihanan ja kauniin ihon.

On mahdollista, että jotkut oireet olen liittänyt e-pillereihin syyttä suotta (esim. epätodellisuuden tunne). Tässä oli minun reporttini, kiitän :D

T. Tyttö, joka ei koskaan enää käytä mitään hormonaalista ehkäisyä
(Teksti saattaa olla sekavaa) :lol:

Kipsukka

Aloitin juuri (ensimmäinen viikko menossa) syömään Yasminelle merkkisiä pillereitä joihin vaihdoin Melianeista. Vaihdoksen syynä olivat mielialanmuutokset varsinkin uskomaton itkuherkkyys joka asiasta. Melianeja ehdin syödä viisi kuukautta ennen hermojen pettämistä ja nyt kovasti toivon, että apua löytyisi näistä uusista.

Itkukohtauksia tulee etenkin jos joku sanoo jotain mukavaa, kaunista tai ystävällistä tai sitten on jollain tavalla eri mieltä kanssani ja sanoo jotenkin pahasti. Ennen pillereitä tällaiset asiat eivät juuri hetkauttaneet tunne elämääni, ja minua ei saanut itkemään melkein mikään. Nyt tunteet hallitsevat kaikenlaisia arkipäiväisiä kohtaamisia ja kanssakäymisiä ihmisten kanssa. Välillä olen huomannut etten uskalla edes mennä jonnekin kysymään arkisia asioita, kun pelkään että alan itkemään siellä :( Lääkärillä käyntikin asian tiimoilta oli vaikeaa.

Ikää on 22 vuotta.

Lintu

Olen syönyt Yasmineita reilu pari vuotta. Mielialamuutoksia on todellakin ollut ja erityisesti alkuun oireet oli tosi pahoja. Masentuneisuutta ja itkuherkkyyttä, sekä myös ahdistuneisuutta, joka lähenteli peräti paniikkikohtausta. Olen liittänyt nuo tosiaan pillereiden käyttöön, sillä lopettaessani olo on ollut taas aina normaali.
Sellaisen huomasin pillereitä syödessäni, että säännöllisyydellä on ollut itseni kohdalla merkitystä noiden mielialamuutoksien suhteen. Eli jos heitot ovat tunninkin luokkaa suuntaan ja toiseen, heti menee mieli mustaksi, mutta kellontarkasti samaan aikaan kun ottaa, oireita ei tule ainakaan niin paljoa.
Ikäni on 21 vuotta.

Lotta*

Moikka!

olen 18v tyttö joka on syönyt Yasmin pillereitä yli 2,5vuotta..
mulla on ollut haittavuuksia nytten hieman joten joudun kai hieman vaihtamaan.
Eli tunnottumuutta jaloissa ja muutenkin hieman "outoa" fiilistä :? se on ollut outoa koska ne sopi todella hyvin mutta nyt ne alkavat takkuilemaan :shock:

pitääpi kai mennä vaihtamaan ne pois!

Claudia

Aloitin e-pillerit about 4 vuotta sitten, silloin merkiksi laitettiin mercilonit. Ne täytyi tosiaan vaihtaa pois jo muutaman kuukauden kuluttua sillä hermoromahdukset lisääntyivät ihan kaaottisesti. se oli aika kamalaa.

tuote vaihdettiin diane novaan ja sitä olen syönyt nyt vuosia, oikeastaan muuta haittaa ei ole kuin kuin itku joka alkaa pari päivää siitä kun olen lopettanut pillereiden syömisen ja sitä ei saa loppumaan millään eikä sille ole mitään syytä. menkkakivut on kadonneet näiden myötä hyvin ja ihosta on tullut parempikuntoinen, siksi en haluaisi niistä luopuakkaan.

Mistake

Minä olen käyttänyt mercilon merkkisiä e-pillereitä jo 2 vuotta suuninpiirtein. Nyt vaihdan ne luutavastikkin evra ehkäisylaastariin :) koska pillereistä oli pari aika isoa haittavaikutusta, nimittäin joka päiväinen heikotus ja seksuaalinen haluttomuus.. josta on tullut niin paha että mikään ei enää tunnu miltään en muista edes miltä tuntuu olla kiihottunut puhumattakaan orgasmista jota en ole ikinä saanut :/ ehkä laastarit auttaisivat tähän ongelmaan.. ehkä, rengasta en kuitenkaan halua! :o Pillerit ovat ehkä varma ehkäisy keino mutta mitä tekee ehkäisyllä jos ei edes enää haluta :o

naxpox

Mulla ei ole ennen ollut ollenkaan menkkakipuja. Nyt sitten kun aloin syömään Diane Nova-merkkisiä pillereitä, niin menkat ovat olleet yhtä tuskaa. Vuoden olen nyt käyttänyt.

Fanni

Mäkin voisin kirjottaa tänne :D

Oon kokeillu kahta eri pillerimerkkiä ja voin sanoa että [size=18]nyt riittää! [/size] :D

Sain mielestäni ihmeellisen paljon niitä sivuvaikutuksia. :x
mm.
*Limakalvojen kuivuutta ja arkuutta
*Näppylöitä ja finnejä (vaikka vaikutus pitäis olla päinvastanen)
*Itkukohtauksia (olin todella herkillä :? )
*Turvotusta ja nesteen kerääntymistä kehoon
*Raivokohtauksia!

Olin todella kuin eri ihminen. :x Yleensä olen iloinen ja huumorintajuinen, mutta pillereitten aikaan olin todellinen tunnedemoni. Huusin ja itkin ja sitten taas huusin ja itkin :shock: oli todella pelottavaa aikaa se.. Pillereitten lopetettua olen taas oma itseni.

Toki pillereissä oli se hyvä puoli että kuukautiskivut lieventyivät hiukan ja vuoto vähentyi mutta en kuitenkaan ole oikeen sopiva pillereille tai muillekaan hormonaalisille ehkäisykeinoille. :? nimimerkillä kokemusta on :D

pikkuriina

Olen 16 vuotias ja aloitin syömään pillereitä viime kesänä ja lopetin juuri kuukausi sitten koska ensinnäkin lihoin 10kiloa puolen vuoden aikana. Se ei ollut mukavaa koska olin ennen tätä suht hoikka tyttö ja tyytyväinen vartalooni. Rintojenikin koko kasvoi koosta B kokoon D. Tähänkään en todella ole tyytyväinen koska ensinnäkin liikkumisesta on tullut vaivalloisempaa ja epämiellyttävämpää näiden takia ja parin vuoden päästä jos ne eivät pienene ne rupeavat roikkumaan. yäk! Kaiken lisäksi minä joka en ikinä mistään suutu rupesin hermostumaan pikkuasioista ja olemaan aina pahalla päällä. Itkin myös usein. Halut kasvoivat ja se oli ärsyttävää kun aina teki mieli. Nyt kun olen lopettanut olen pudottanut kuukaudessa 2 kiloa ja toivon että loputkin tulleet kilot pian tippuvat ja varsinkin että tissit päätyy samaan kokoon kuin ennen olivat. Olen taas myös paljon rauhallisempi ja halut ovat ennallaan normaalilla tasolla. Eli pillerit ei sopineet minulle.

AnniM

Aloin syömään Yasmin-pillereitä syyskuussa. Alkuun olin tosi tyytyväinen, ei tuntunut olevan mitään haittavaikutuksia. Mutta nyt... halut on kadonnut. Ja ennen kostuin erittäin helposti, nyt siihen tarvitsen aika paljon kiihoketta. Poikaystävälle kerron aina kun ei haluta ja viime kuukausina seksinmäärä on laskenut huomattavasti. Poikaystävä ymmärtää tämän hyvin ja olaan sitä mieltä, ettei sääliseksi ole kivaa vaan sekstaillaan sillon kun kumpaakin haluttaa. Vaan mä poen hieman huonoa omaatuntoa kun en niin innostu enää... Muita vaikutuksia ei oikeastaan ole. Painoa on lähtenyt pari kiloa, mutta se ei välttämättä pillereistä johdu.

JustMe83

Just kun pääsin sanomasta, että en muita oireita ole huomannut... :?
Tuli tässä huomattua, että verenpaine on noussut ihan sikana, vaikka Yasminien pitäisi alentaa verenpainetta.

mandii

Vinkkinä teille, jotka edelleen hormoniehkäisyn kanssa kituutatte: vaihtakaa kuparikierukkaan. Turhaan vain vaikeutatte elämäänne pelkän seksin takia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat