Miten hankin pillerit? - Ehkäisy

mirkku90

En huomannut ainakaan mitään tähän kysymykseen vastaavaa keskustelua.. mutta sori jos vanhemmissa oli..

Oon seurustellu täs vuoden ja seksielämä alkaa olla jo vilkasta meillä.. :)
Olemme siis molemmat ajatteleet että pillerit olisivat hyvä juttu, koska minä olen ainakin hieman epävarma pelkän kondomin suhteen.. Pelkään että se rikkoutuu, ja siksi pyydänkin poikaystävääni varmistamaan ainá asian. Silti haluaisin olla huoletta...

Mutta mitä mun kannattaisi ensimmäisenä tehdä?? Siis menenkö terkkarille vai suoraan jonnekkin lääkäriin.. ?? Pitääkö vanhemman olla mukana ja saada joku suostumus vai mitä?? kertokaa pliis.. Äitille en miellelläni menis heti puhumaan.. mutta kyllä sillekkin jos ei muuta vaihtoehtoa ole.

Onko pillereistä ollut jotain haittaa sinulle??

Pliis, vastailkaa.. lupasin poiksystävälleni hankkia tietoa vähän enemmän.. :)

Kommentit (13)

SunLion
mirkku90
niin.. ja sit kysyn myös että kannattaako käyttää kondomia vaikka on pillerit?
No jos ootte vakiintuneessa suhteissa ja ei ole sukupuolitauteja (varmasti!!) kummallakaan, niin onhan ne pillerit edullinen ja turvallinen vaihtoehto (vaikka tiedän että tästä voi muut cosmottaret olla toista mieltä :D). Juuri tuo epävarmuus kondomista joka nuorena voi vaivata, menee ohi kun on pillerit käytössä..ainakin itella meni.

En osaa sanoa tuosta ikäjutusta, mutta mene käymään terveyskeskuksen ehkäsyneuvolassa..siellä voivat kertoa sinulle muustakin luottamuksellisesti. Ensiksi juttelet terkkarille ja sitten hän antaa ajan lekurille joka voi määrätä pillerit.

figaro

Vanhempien ei tarvitse olla mukana saati tietää pillerien hankkimisesta. Voit itse varata ajan paikkakuntasi terveyskeskuksesta ja siellä ehkäisyneuvolasta. Kerrot asiasi, sieltä antavat ajan ja sitten käymään.

Pillereiden kanssa ei tarvitse käyttää kondomia ellei ole sukupuolitautien tarttumisriskiä. Myös siistiä seksiä kaipaavat monesti käyttävät kondomia tai tuplavarmistuksen haluavat :)

olematon

Kuinka kalliita pillerit sitte yleensä on? itekki oon ollu ihan menossa terkkariin jo jonku aikaa mutta aina se on jotenki jääny. Apuva. x) Jotenki kai jännittää mutta en enää jaksa olla pissit housuissa epäsäännnöllisten menkkojen takia..

Millaa

kannattaa ihan suoraan varata aika ehkäisyneuvolaan/terveyskeskukseen! (itse ainakin tein niin pillerit hankkiessani :D) siellä on ensin haastattelut ja sitten gyne.

mulla on oireina vähän mielialanvaihtelua ja sen sellaista mutta sekään ei ole ollut pahaa joten ei ole pillerien merkkiä pitänyt vaihtaa :) rinnat on myös vähän kasvanu (hyvä vaan koska mulla on aika pienet rinnat) mutta eipä ole meiän herra ainakaan valittanut yhtään ;)

on kyllä kieltämättä erittäin hyvä juttu ettei tarvitse enää kondomien kanssa "sählätä" :lol:

kannattaa varmaan kuitenkin käydä sukupuolitesteissä ennen kun jättää kondomin pois jos ei ole varma siitä ettei sukupuolitauteja varmasti ole! itse kävin varmistamassa asian :)

Carrie

mä olin vielä yläasteella kun pillerit hommasin, ja terkkarin kautta menin asiassa eteenpäin. Eli jos teillä on mukava terkkari, niin mee juttelemaan sille asiasta, se täyttää sellasen esitietolomakkeen ja varaa ajan lääkärille, joka kirjottaa reseptin. Ja tuo tutkimus ei oo pakollinen mutta erittäin suositeltava kun pillereitä hommataan, eli ei kannata jännittää sitäkään :)
Toinen yhtä hyvä vaihtoehto on että meet suoraan terveyskeskukseen varaamaan ajan lääkärille. itse varasin yksityiseltä ajan, koska oman kuntani lääkäri ei miellyttänyt :D

Mutta siis vanhemmille sun ei tartte puhua asiasta mitään, 3 kk pillerit saat vieläpä ilmaiseksi (paitsi ei yksityisiltä).

Ja tuosta kondomista vielä, että itse en käytä, mutta tuohan se aina lisää varmuutta ehkäisyyn. Ja jos tautien mahdollisuus on olemassa, niin älkää jättäkä kortsua pois ennenkun on testeissä käyty!

jojo

Miten on, täytän kohta 18 ja olisin luultavasti hankkimassa pillereitä, niin kannattako varata aika lääkärille ja hankkia pillerit ennen kuin täytän 18?? Tuleeko halvemmaksi niin? Ja saako ne 3 kk:n pillerit tosiaan ilmaiseksi? Entä jos on jo täyttänyt 18? Kuinka paljon ne muuten suunnilleen maksavat ja saako hankittua reseptillä ilman vanhempia?

Jzzu
jojo
Miten on, täytän kohta 18 ja olisin luultavasti hankkimassa pillereitä, niin kannattako varata aika lääkärille ja hankkia pillerit ennen kuin täytän 18?? Tuleeko halvemmaksi niin? Ja saako ne 3 kk:n pillerit tosiaan ilmaiseksi? Entä jos on jo täyttänyt 18? Kuinka paljon ne muuten suunnilleen maksavat ja saako hankittua reseptillä ilman vanhempia?

Monet pillereihin liittyvät seikat mm. tuo että saako jonkun aikaa ilmaiset pillerit on paikkakuntakohtaisia.
Iällä ei käsittääkseni ole mitään tekemistä sen kanssa paljon maksaa.
Vanhempien ei tarvitse tietää.
Rohkeasti vain ottamaan yhteyttä oman kunnan ehkäisyneuvolaan näin aluksi. :wink:

Pluto

Olen harkinnut pillereiden aloittamista jo jonkin aikaa.
Olen 18 vuotta, olen seurustellut pian puolitoista vuotta, seksiä harrastetaan suht. säännöllisesti kondomin kanssa, ja se alkaa pikku hiljaa tympimään :D
Kuukautiseni kestävät n. 7 päivää, ja ovat erittäin kivuliaat ensimmäisinä vuotopäivinä. :? joten pillereistä olisi suurta helpotusta myös kuukautisiin!
Onko mitään hyvää syytä miksi en aloittaisi pillereitä? :D

marimma

No tietty ne pitää kartottaa ensin onko veritulppia ollu suvussa jne :) Ja sitten painoindexikin määrää vähän jotain ja migreeni/migreenittömyys..

Ohan noita, mutta kyllä se terkka/gyne/lääkäri tms kyselee ja kertoo jos joku ei "natsaa" :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat