Pillereiden ottamisen ajankohta - Ehkäisy

DragonLady

Omasta mielestäni en löytänyt seuraavaan kysymykseen keskustelun aloitusta tai muutenkaan keskustelua.
Eli tässä olen harkinnut ensi vuoden puolella aloittavani pillereiden syönnin, mutt yks juttu sit niissä askarruttaakin eli niiden säännöllinen ottaminen.
Olen kuullut, että ne pitäis ottaa joka päivä samaan aikaan onko näin? Se varmaankin liittyy jotenkin ehkäisytehoon.
Minä kun joudun varmasti käyttämään jotain muistutusta tms. ja sit pystyykö sitä just samaan aikaan ottamaan joka päivä...
Öööh saittekohan mitään tolkkua tohon mun kysymykseen.
Eli koskee nyt niiden kellon tarkkaa syömistä toi kysymys.

Niin kun en ole ennen pillereitä käyttänyt siks toi kysymys.

Sivut

Kommentit (39)

Ritu

No en mä kyllä pillereitä syödessäni niitä ottanu aina tiettyyn kellon aikaan.. Saatto vaihdella aika paljonkin. Kunhan ne nyt vaan muistaa ottaa..

weramaria

Itse söin kellontarkasti, vaikka onhan siinä monta tuntia ennen kuin ehkäisyteho heikkenee. Pelkäsin vain raskautta niin paljon että tahdoin minimoida riskit. Känny piippasi aina pilleriaikaan. Muuten olisin saattanut hyvin unohtaakin, olen hajamielinen tapaus.

SunLion

niin, heittoa saa olla ensimmäisellä ja kolmannella listaviikolla 12h ennen kun pitäisi vaikuttaa tehoon..eli eka ja vika syönti viikko...keskimmäisen aikana heittoa saa olla enemmänkin, ei pitäisi vaikuttaa tehoon.

Ne tulee otettua oikeeseen aikaan kun laittaa just vaikka puhelimeen hälyytyksen, tai jonkun rutiinin yhteydessä ne ottaa...esim aamulla kun heräät herätyskelloon niin otat..

Jzzu

Riippuu pillereistä.
Minipillerit pitää useimmiten syödä tiettynä kellon aikana kun taas yhdistelmäpillereissä käsittääkseni riittää että syödään päivittäin tuohon tyylin kuten SunLion jo mainitsikin, eli riippuu siitä kummat siulla on.
Nuo puhelimeen laitettavat muistutukset toimii hyvin jos ei muuten muista pillereitä syödä. :wink:

marvel

mulla ainakin lukee paketissa, että 12h sisällä siitä normaalista ajasti ni ei haittaa. luin jotain että jotkut pillerit vaatii muistamisen 3 tunnin tarkkuudella. ite otan pillerit yleensä 2tunnin tarkkuudella

Walbu

Yhdistelmäpillereillä turva-aika on 12 h, minipillereillä 3, mutta tietysti myös yhdistelmäpillereissä kannattaa olla mahdollisimman tarkkana niin hormonipitoisuudet pysyy tasaisina, teho varmimmillaan ja sivuvaikutuksetkin saattaa vähentyä.

Hyvä vinkki on valita pillerin ottoajankohdaksi AAMU! jos aamulla unohtuukin, kyllä sen jossakin vaiheessa päivää muistaa, mutta jos normaali ottoajankohta on ilta ja silloin unohtaa, aamulla on jo liian myöhäistä :)

Kannattaa myös hommata sellaiset pillerit, missä on sen mallinen liuska joka mahtuu lompakkoon. (Siis edellyttäen että on hommaamassa ekoja pillereitä eikä ole jotain erityistä syytä ottaa jotkut tietyt pillerit). Esim. Harmonetit ja Melianet on yleisiä aloituspillereitä jotka ovat siis "samoja" pillereitä, mutta Melianen paketti on paljon pienempi ja mahtuu lompakkoon.

Jzzu
Walbu

Kannattaa myös hommata sellaiset pillerit, missä on sen mallinen liuska joka mahtuu lompakkoon. (Siis edellyttäen että on hommaamassa ekoja pillereitä eikä ole jotain erityistä syytä ottaa jotkut tietyt pillerit). Esim. Harmonetit ja Melianet on yleisiä aloituspillereitä jotka ovat siis "samoja" pillereitä, mutta Melianen paketti on paljon pienempi ja mahtuu lompakkoon.

Pillereille on myös omia rasioitaan.
Sain viimeksi gynekäynnillä yasmineilleni metallisen rasian jossa peili. :lol:

kameletontti

jatkampa omalla kysymykselläni tähän näin kun en viitsi omaa aihetta aloittaa..koska on liian lihava syömään pillereitä? :shock: viime reseptin hakiessani lääkäri kohteli HIEMAN tökerösti minua eikä määrännyt kuin 6kk pillerit koska olin hänen mielestään liian lihava. Olen siis 161cm pitkä ja painoin tuolloin n.78kg ( siihenkin omat syyt) tiedän,ylipaino on pahasta, mutta mikä este se on ehkäisylle? :roll:

Miffy

Se on. Itse kun olin gynekologilla jokin aika sitten (en omallani, vaan jostain syystä jollain toisella) YTHS:llä, hän sanoi sen enempiä miettimättä: Olet liian lihava syömään pillereitä. En muista miten päädyimme kys. aiheeseen, koska mä en ikinä ottais hormonaalista ehkäisyä.

Mutta joo, mulla on reippaasti liikaa painoa :( Olen lihonut reilun vuoden aikana esim. niin 20 kiloa. Kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä muuten hyvin tepsivä tyroksiinihoitokaan ole onnistunut auttamaan laihduttamisessa, päinvastoin. Mutta vielä täältä noustaan :D

Mutta siis jokin syy, en muista mikä, siinä on, että liika läski estää pillerien käytön tai aiheuttaa ainakin jonkun riskin, jos niitä syö. Plaah.

tessa

Ilmeisesti ylipaino vaikuttaa pillereiden syöntiin niin, että teho on heikempi ylipainoisilla, koska hormoonimäärä ei välttämättä ole riittävä ehkäisemään normaalipainoista painvampaa. Itsekin olen ylipainoinen ja mietin, että mahdonko pillereitä ollenkaan saadakaan, mutta ei gyne edes ottanut asiaa esille, joten ajattelin, että ilmeisesti sitä ylipainoa pitää olla todella paljon, ettei pillerit tehoaisi.

Kuulosti aika oudolta, ettei gyne määrää pillereitä 6 kuukautta pidemmäksi ajaksi sen takia, että on ylipainoinen. Jos gynen mielestä pillereitä hakevalle naiselle eivät pillerit sovellu, niin miksi sitten määrää ollenkaan? Ja eikö niitä pillereitä yleensä aluksi määrätä 3-6 kk:ksi kerralla, jotta nähdään, ettei mitään suurempia haittoja tule? Siis tarkoitan tällä sitä, että käsittääkseni ensimmäisiä pillereitä haettaessa ei pillereitä määrätä pidemmäksi aikaa. Sitten reseptiä uusittaessa on jo toinen juttu.

chinchilla
tessa
Ja eikö niitä pillereitä yleensä aluksi määrätä 3-6 kk:ksi kerralla, jotta nähdään, ettei mitään suurempia haittoja tule? Siis tarkoitan tällä sitä, että käsittääkseni ensimmäisiä pillereitä haettaessa ei pillereitä määrätä pidemmäksi aikaa. Sitten reseptiä uusittaessa on jo toinen juttu.

Minulle ainakii annettiin heti 18kk resepti käteen ku pillereitä hain, mut se gyne kyllä sano että jos mitään oireita tulee niin sit vaan soittoo sille ja sit katotaan joku toinen merkki... :roll: ei sit kuiteskaan tarttenu rueta vaihtaan :)

kameletontti

siis söin pillereitä kyllä pitkään. En ollut ensimmäisiä liuskoja hakemassa :o edellinen lääkäri antoi vuoden reseptin ilman mitään mutinoita, sitten muutinkin toiseen kaupunkiin ja hain (yritin hakea) uutta vuoden reseptiä taas. Olisi pitänyt ilmeisesti hänen mielestään laihtua normaalimittoihin puolessa vuodessa jotta hän olisi sen jälkeen antanut seuraavan puolen vuoden reseptin.

Miffy

Uskoisin, että siinä on jokin muu(kin) syy kuin se, ettei ehkäisyteho riitä, jos on lihava. Tai no, mene ja tiedä.

Kun kohtasin tuon gynen, en todellakaan ollut pahasti ylipainoinen.

kameletontti

jumanketa, kun kaikki eivät ole todellakaan katulampun taakse mahtuvia ruikku pieruja :x pistää vihaksi kun lihavat ihmiset eivät ilmeisesti saisi harrastaa seksiä lääkäreiden mielestä, eipä minullekaan mitään muuta ehkäisykeinoa suositeltu. Sanottiin vain kylmän rauhallisesti, että joko laihdutat tai olet ilman ehkäisyä.

Miffy

Hei arvaa kuule sama täällä. Ja siis musta ON vähän epäilyttävää, jos ksyyn gyneltä, mitä ehkäisyä tässä sitten niinkun alkais käyttää, niin suunnilleen eka mitä se siihen sanoo on, että olet liiat lihava syömään pillereitä!!! Jösses. Kun tää ny on muutenki aika arka aihe niin meinas kyllä itku tulla. Mutta kuten sanoin, mulle tuo ei sinänsä ole ongelma, koska en muutenkaan halua hormonaalista ehkäisyä.

Miten meinaat nyt jatkaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat