ehkäisy vaihtoehdot herkälle? - Ehkäisy

Maikki85

niin eli oon syönyt meliane pillereitä noin kolmevuotta lähinnä menkkäkipuihin ja säännöllisyyteen. Ja myöhemmin ehkäisyä.
Puol vuotta sitten menkkarytmi muuttui,kivut tuli takaisin ja kestivät kauemmin kun ennen. Paikkoja särki paljon,omituisia mustelmia paljon ja todella masentunut ja itkuherkkä.
Nyt oon ollut kuukauden ilman pillereitä,elämä on tyystin helpottunut.Ei särkyjä,ei mustelmia ei masennusta jne. Eli oisko jollain ollu samoja oireita ja jollain toisella mekil lähtenyt pois/tai kieukka tms.. kertokaan,mikä vois olla hyvä. Eniten pelkään et itkuherkkyys ja mustelmat ja säryt palais. En haluais tukkeuttaa pillereillä suoniani.. Oisko jollain joku hyvä vaihtoehto?

Kommentit (12)

niiskuneiti

Ohhoh, minäkin juuri lopetin melianet, mutta en uskonut että niistä voisi johtua se että minulle tulee tosi herkästi mustelmia. Päänsärkyä kyllä sain, raivokohtauksia, haluttomuutta sekä itkin lähes päivittäin.

Nyt viikko sitten lopetin ja sain tilalle Cerazette mimipillereitä. Vielä en kumminkaan niitä aloita vaan pidän vähänaikaa taukoa jos vaikka palaisin ennalleni. Välillä tuntuu että koko persoona on muuttunut kun oli niin pahoja mielialan vaihteluita

Maikki85

aijaa.. Pillerithän supistaa verisuonia. ja ne mustelmat on vähän niinkuin veri tulppia.. tai jotain,mut ne omituiset mustelmat (jos syö pillereitä ja jos viel polttaa) ni johtuu tästä. Lääkärit ei kerro kaikkea.

Doooris

ite sain mustelmia ja turvotusta jalkoihini ku söin femoden merkkisiä pillereitä, säikähdin ja lopetin niiden syömisen.. mustelmat hävis ja turvotuskin laski muttei kokonaan. pilleripaketin tuoteseloste ainaki omalla kohdallani kerto enemmän ku oma gyne! :x

kyse on kuitenkin terveydestä ni mielestäni lääkärin pitäis kertoo riskit selkeesti eikä olettaa toisen tietävän kaikkea! :roll:

Maikki85

Oon samaa mieltä, pilleriohjeesta tosiaan luin kaikki jutut ja paljon tuli uutta kun oma lääkäri ei viittinyt kertoa näistä.
Ja sitten kun rupesin oman kultani kanssa seurustelemaan niin häneltä sitten tosiaan sain kuulla mistä johtuu ihme mustelmat ja kaikki muut. Joten aika hassua kun äijä tietää paremmin kun minä. Kyl tämmösistä pitäs lääkäreitten kertoa meinaa hirveetä jos sattuis veritulppa tulemaan pillereitten takia.

Joy83

Minäkin tässä mietin, mitähän ehkäisyä seuraavaksi sitten kokeilisi. Kondomien kanssa ei kertakaikkiaan huvittaisi sählätä pätkän vertaa.

Aloitin 3,5 vuotta sitten Melianet, huonolla menestyksellä. Olisin voinut nukkua 24/7.. Sain hirveitä päänsärkykohtauksia ja itkeskelin niin turhaan. Sitten vaihdoin Yasmineihin. Aluksi luulin, että kaikki menee hyvin, kunnes minusta tuli täysin raivohullu akka.. 8)
Itkin, meuhkasin, purin kaiken pahan olon poikaystävään ja pari kertaa masennuksessa mietin jo itsemurhaa...

Sitten pitkien keskusteluiden jälkeen ja poikaystävän toivomuksesta siirryin ehkäisyrenkaaseen, jos se "matala" hormonitaso nyt auttaisi...
Eipä auttanut..ei... Kaikkien tappeluiden jälkeen erottiin ja päätin lopettaa ehkäisyrenkaan käytön. Olin puoli vuotta ilman ehkäisyä ja elämä alkoi taas hymyilemään... palattiin kuukauden päästä erosta takaisin yhteen poikaystävän kanssa ja kaikki meni todella hyvin...

Sitten ajattelin, että jos vielä ottaisin renkaan, Koska kondomit ei kertakaikkiaan enää huvittaneet kumpaakaan. Nyt puolen vuoden renkaankäytön jälkeen on taas sama tilanne.. Itken, ja raivoan täysin turhasta!!
Nyt päätin, että kaikki hormonaalinen ehkäisy saa loppua.. Enää en elimistöä ja päätä sekoita. En vaan tiedä oikein, että mikä seuraava vaihtoehto tässä olisi?!?!

Annie the Pooh

Jospa tämä tänne sopisi...

Olen syönyt melianea kolme vuotta jonka aikana minusta tuli wicked witch from hell! Lopetin. Elämä alkoi taas hymyillä...

Mutta nyt piti hakea jotain muuta ehkäisymuotoa, niin otin yhteyttä yksityiseen lääkäriin, koska olen sieltä saanut parempaa palvelua aina. No menin sinne ja se sitten sanoi, että se että mulla on just migreeniä ollut ja mielialanmuutokset, niin elimistö koettaa kertoa että ne (yhdistelmäpillerit) ei käy mulle. Mutta en voi ottaa minipillereitä koska olen niin lihava! (tiesinkin sen, mutta kiitti vaan) Joten sitten tultii siihen lopputulokseen että otan ehkäisyrenkaan.

Kävin sitten papassa eilen ehkäisyneuvolassa ja se nainen sanoi miulle sitten että mie en voisi käyttää todellakaan noita yhdistelmäpillereitä enkä siis tuota rengastakaan, joka on siis yhdistelmälääke, koska mulla on suvussa veritulppariskiä ja migreeniä ja jotain. Ja yhdistelmälääkkeissä oleva estrogeeni on sellainen, joka lisää sitä veren hyytymistä. Joten koska jo muutenkin on veritulppariski, estrogeeni vaan lisää sitä. :shock:

Kiva että se yksityinen edes kävi tuota määräämään mulle...

Sit tämä ehkäisyneuvolan täti (ihana ihminen) sanoi neuvottelevansa lääkärin kanssa, että miten mulle joku uusi minipilleri kävisi, sit se soitti iltapäivällä, olivat neuvotelleet lääkärin kanssa ja soittaneet jopa sinne lääkkeen valmistajalle, että miten on, voinko mie syödä sitä. Ja kyl mie voin... joten tämä neiti alkaa syömään minipillereitä.. :)

Että tämmöistä...

sakura

Hui tota Annie the Poohin tapausta. Mä en kyllä uskaltais käyttää mitään hormonaalista ehkäsyä, jos olis tollanen tilanne. Mut mä oonkin kondomien kannattaja!

Annie the Pooh

Käyttäisin mielelläni kumia, se ei nyt niinkään haittaa, mutta kun pikkuveitikka saattaa sanoa työsopimuksen irti jos sitä ei huvita mennä kumipukuun... Enkä mie nyt usko että niistä minipillereistä jotain tulisi, en ole kyllä vielä ehtinyt tutustua tapaukseen, että pitää iltapäivällä lukea noita juttuja ja näin...

Mutta kiva miten mielipiteet näillä "ammattilaisilla" vaihtelee! Minä en edes tiennyt että se estrogeeni tekee tuollaista. Kiva että samoilla tiedoilla muut lääkärit on määränny mulle sitä melianea ja sitten pariksi kuukaudeksi yasmineja, mutta niistäkin tuli hirveät mielialanvaihtelut...

Toi on viikon nyt ollut ja alkaa jo vähän ärsyttää kaikki... voisko olla taas vähän mielialanvaihteluja ilmassa... :lol:

pikku-kata

Mä taas oon käyttäny kolmekuukautta Yasmineja enkä ole huomannu ku positiivisia oireita. Oon laihtunu 4kg ja mieliala on lähes aina tosi tyytyväinen. En sitten tiedä, että johtuuko tuo mieliala siitä että on niin onnellinen vaihe menossa elämässäni :)

Venice Queen

Kyllä se on nyt päätetty, että minäkin otan seuraavalla neuvolakäynnilläni puheeksi taas merkin vaihdon (tai jopa muut vaihtoehdot). Yasmineiden aikaan olin itkuherkkä ja kuukautiset oli kivuliaat, mutta Melianet on kuivattanu limakalvot ihan täysin, seksin jälkeen vessakäynnin yhteydessä kirvelee paikkoja ihan hitosti! Oon myös saanut raivokohtauksia ja välillä olo on sellainen, että haluais vaan kuolla. Mut saattaa olla että poikaystävä lähtee rauhanturvaajaks, joten sit ainaki pitäisin taukoa pillereistä ja kattoisin helpottaako oireet...

Lucya

Teidän jutut kuulostaa kuin omasta suustani tulleelta. Kuparikierukalla pääsin kertarysäyksellä eroon kaikista sivuvaikutuksista, veritulppa-riskistä ja sopii, vaikka olisi migreeni. Minkäs sille voi, että on herkkä. Ainoa haaste oli saada eka gynegologini tajuamaan, että pillerit eivät TODELLA minulle sopineet. Käsittämätöntä, etteivät kaikki gynegologit ole selvillä synteettisten hormonien sivuvaikutuksista, ja siitä, että ne eivät todellakaan sovi kaikille.

Voittehan kysyä ehkäisyneuvolasta synnyttämättömien kierukkamalleista. Kyllä niitä laitetaan, ovat lisäksi ehkäisynä varmempia kuin kortsut, ja yhtä varmoja kuin normaalin pillerinkäyttäjän ehkäisy (tilastojenhan mukaan aina joskus unohtuu pilleri, kierukalla sitä ongelmaa ei ole). Voin suositella! :D

Maruchka
Lucya
Voittehan kysyä ehkäisyneuvolasta synnyttämättömien kierukkamalleista. Kyllä niitä laitetaan, ovat lisäksi ehkäisynä varmempia kuin kortsut, ja yhtä varmoja kuin normaalin pillerinkäyttäjän ehkäisy (tilastojenhan mukaan aina joskus unohtuu pilleri, kierukalla sitä ongelmaa ei ole). Voin suositella! :D

Kierukkakin sopii joillekin, joillekin aiheuttaa krooniset vaivat. Itse en voi suositella, niin paljon on lähipiirissä ollut kierukoista ongelmia!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat