Ehkäisy ja migreeni, löysin keinon! - Ehkäisy

jen

Olen kärsinyt migreenistä viisivuotiaasta asti, eikä se tunnu ikinä loppuvan...(nyt 26).
Mutta sen olen huomannut ehkäisystä, että se auttaa hiukan! Ennen kuin aloitin pillereiden popsimisen oli migreeniä jatkuvasti, aina ovulaation ja menkkojen yhteydessä. E-pillereiden popsiminen piti migreenin loitolla, mutta vain noin puoli vuotta aloittamisen jälkeen. Vuoden välein kokeilin uusia pillereita, pillereiden hormonipituus laski, mutta aina puolen vuoden migreenittomuuden jälkeen päänsäryt ja oksennus palasi.
javascript:emoticon(':arrow:')KUNNES aloitin Emätinrenkaan, (Nuvaring), käytön! Olen nyt käyttänyt emätinrengasta liki kaksi vuotta, eikä migreenikohtaukset enää liity menkkoihin! Pari päivää ennen menkkoja, ja menkkojen jälkeen, on päänsärkyä, mutta sellainen johon auttaa pari buranaa. Migreeeniä tulee nykyään ainoastaa, niin kuin pienenä, stressistä, viinistä ja vähäisistä yöunista.
Lääkärini sanoo että se johtuu siitä että hormoonimäärä renkaissa on pienempi, ja siitä hormoonit imeytyy tasaisesti. Pillereiden kanssa hormoonit heilahtelee enemmän, kuulemma, ja ne on yleensä vahvempia.
Eli kokeilkaa rengasta, migreeniläiset! Ja jos ei muu auta, ostakaa Imigran-nenäruisketta, lääkärin määräämää migreenilääkettä. Tehoaa 15 minuutissa, saa sammumaan, ja sit herää 3 tunnin jälkeen sekavana, mutta ilman migreeniä!

Kommentit (15)

aada

aika pelottavalta kuulostaa toi imigran.. :? mulla on migreeniä oikeestaan joka päivä eikä mitkään lääkkeetkään oikee oo auttanu. syön e-pillereitä, mut niistäkää en oo huomannu mitää vaikutuksia migreeniin..

cOOl

Mulla on tota imigrania ihan pillerimuodossa, tähän asti on riittänyt se. Aika vahvoja nekin, pakko päästä lepäämään kun sen ottaa, mutta tunnin parin päästä ei ole päänsärystä enää tietokaan! :) Mutta jos jostain syystä alkaa nuiden teho heikkenemään niin sitten siirryn sumutteeseen.

Mulla aiheutti ekat e-pillerit vahvempia migreenikohtauksia kuin normaalisti, ja useammin. Mutta vaihdoin pillerimerkkiä niin nyt ei menkoista/pillereistä johtuvia migreenejä enää ole. Harmonetit on siis nyt.

cOOl
aada
mulla on migreeniä oikeestaan joka päivä eikä mitkään lääkkeetkään oikee oo auttanu. syön e-pillereitä, mut niistäkää en oo huomannu mitää vaikutuksia migreeniin..

Minkälaisia lääkkeitä sulla on? Ajattelin vaan, että jos olet monia vuosia syönyt samoja lääkkeitä niin se teho voi kadota. Itsellä kävi niin kun 8 vuotta käytin samoja lääkkeitä, parina viimeisenä vuotena niillä ei ollut mitään vaikutusta. Viime keväänä otin sitten itseäni niskasta kiinni ja vaihdoin niihin imigraneihin, ja ne on kyllä hyvät! Myös estolääkitys voisi olla ihan hyvä ajatus jos sulla on joka päivä migreeniä. Ja näkö kannattaa käydä tarkistuttamassa, jos johtuu vaikka siitä! Ja myös niska/hartiakivut laukaisee mulla migreeniä, kunnon hieronta auttaa! Akupunktio ja korvakynttilähoito on myös päteviä hoitokeinoja, hyviä kokemuksia on!

Shandy

Veikkaisin että toi nenäsumute toimii, tai mulla on noi imigranit tabletin muodossa ja mulle riittää puolikaskin yhteen kohtaukseen. Niistä vaan tulee aika paha olo mulle, et olis pakko päästä vähäks aikaa makoileen jos ottaa semmosen. Nii ja mul on vaan noita normaaleja kohtauksia, mutta ne ei oo siitä helpoimmasta päästä.. :/

aada

mulla on ollu kans imigranit tabletteina mutta eipä nekään auttaneet sitte.. :roll: tuntu et millään lääkkeellä ei ollu mitään vaikutusta ja joillaki viel pahentavasti. nyt ei sitte oo mitää erityistä lääkettä enää.. buranaa (paljon!) nassuun jos migreeni tai jotain muuta tulee. sitä migreeniä ei kyllä pitkään aikaan oo näkyny enää, mistä lie johtuu.. ennen oli joka päivä..

Osita

Mulle sanottiin nyt (pari kk sitten) lääkärissä kun hain uusia pillereitä, että jos on migreeniä johon kuuluu näköhäiriöt, ei MISSÄÄN nimessä saa enää tavallista yhdistelmäehkäisyä käyttää :o ..taitaa olla joku aika uus havainto, mutta ne tuolla vastaanotolla oli ainakin ihan ehdottomia siitä. Moneen kertaan sanoi, että "jos tulee näköhäiriöitä, tarvii HETI lopettaa!" ...Minulla siis migreeniä, mutta ei noira aurailmiöitä, eli näköhäiriöitä.

des
Osita
Mulle sanottiin nyt (pari kk sitten) lääkärissä kun hain uusia pillereitä, että jos on migreeniä johon kuuluu näköhäiriöt, ei MISSÄÄN nimessä saa enää tavallista yhdistelmäehkäisyä käyttää :o ..taitaa olla joku aika uus havainto, mutta ne tuolla vastaanotolla oli ainakin ihan ehdottomia siitä. Moneen kertaan sanoi, että "jos tulee näköhäiriöitä, tarvii HETI lopettaa!" ...Minulla siis migreeniä, mutta ei noira aurailmiöitä, eli näköhäiriöitä.

Tuo on ihan totta, melko uutta tietoa kuulemma. Huolestuttavan harvat lääkärit tuosta vaan tuntuvat vielä tietävän, kun monille tutuille joilla on aurallinen migreeni, on kuitenki ye-pillereitä annettu. Mut eihän ne mitään usko vaikka sanoo että aivoveritulppaa vaan itelles syöt, kun KYLLÄ LÄÄKÄRIT TIETÄÄ :roll:

Vierailija

Hello,

Mulla ei oo isoi kohtauksia ollu moneen vuoteen, nykyään vaan päänsäryn muodossa joka saattaa sit kestää joitain päiviä, pari viikkoa sitte oli just kolmena päivänä viikosta jonkunmoista särkyä, migu lääkkeet on loppu ja oon ollu niin laiska menemään täällä lääkäriin hakemaan uutta reseptia (Englannissa olen), luin tätä nyt ekaa kertaa, etin E lisäaineita ja migreeniä ja eksyin tänne. Mut itellä on ollu käytössä minipillerit monta vuotta, ja nyt 4 vuotta ollu toi kapseli, ne oikee osaa sanoa et onko mulla ollu vähemmän migreeniä, mutta ainakaan pahempia kohtauksia ei oo ollu moneen vuoteen, et ehkä voiski johtua tosta kapselista. Itellä ei yhdistelmää oo mahdollisuus käyttää muista syistä ja minipilleristäkin gyne muistutteli tulpan riskistä moneen kertaan, mut kunhan elämäntavat on kunnossa ni pitäs olla asia ihan jees. Mut voisin kuvitella et niinku tossa emätinrenkaassa ni tos kapselissa on kans se et se antaa sit hormonia kroppaan tasasesti. Toisilla minipillerit aiheuttaa kaikenlaista mukavaa, mut itellä ei oo vaihtoehtoja oikeen ollu ja voin kyl sanoa et on toiminu oikein mainiokkaasti, voi olla et oon menkkojen aikaan hermoheikompi ku oon joskus ollu (oon aina ollu tosi temperamentinen kyllä) mut en muuten kyllä voi sanoa mitään pahaa, pitää vaan kestää se 6 kk alkuun ennen ku kroppa tasottuu hormoneihin taas.. (niinku nyt kaikissa hormonivalmisteissa varmasti)

Vierailija

Itse vaihdoin e-pillerit yhdistelmistä minipillereihin juuri aurallisen migreenin vuoksi. Eipä ole muuten enää migreeniä näkynyt, 8kk aikana on ollut vaan kerran!! Yhdistelmien aikana oli vähintään kerran kuussa järkyttävän paha migreeni, joka saattoi kestää kuusikin tuntia (ensin aura, sitten särkyä - oksennus - särkyä - oksennus...). En ole saanut migreenilääkkeitä, minulla auttaa 1000mg parasetamolvalmisteet koviinkin migreenikohtauksiin. Olisin kyllä ollut enemmän kuin mielissäni migreenilääkkeistä kun migreenejä usein oli. Nyt vaan toivon, että migreenit pysyvätkin poissa! Minipillereitä suosittelen kaikille! (plussaa myös se, että menkkoja ei minipillereiden aikana juurikaan ole! Itselläni 8kk aikana ollut menkatkin tasan kerran!)

Vierailija

Kokeilkaa Acetiumia, mulla se on auttanut. Tuote on tehty eri tarkoituksiin, mutta sitä testataan parhaillaan migreenin estämiseen. Ei sivuvaikutuksia muuta kuin estää ehkäiseen syöpää. Apteekista ilman reseptiä.
1 tai 2 tablettia 2 kertaa päivässä.

Vierailija

Itselläni ei nuvaring toiminut ollenkaan ja olen käynyt läpi turhan monet ehkäisykeinot. Lopulta kokeilin viimeisenä mahdollisuutenani Minipill nimisiä minipillereitä ja toimii! ( Ainakin tähän asti) 

Vierailija

Mulle on aiheuttanut migreeniä ensin lukuisat e-pillerimerkit (ei tajuttu ensin yhteyttä) ja lopulta niskan hajottaminen ratsastusonnettomuudessa. Ilmeisesti perinnöllistä herkkyyttä on, migreenikohtauksia ollut jo pienenä ja tuntuu helposti pahentuvan jos tulee ns häiriötekijöitä.. Fysioterapiasta ja eri kipulääkekomboista ollut paljon apua, pahimpina hetkinä on käyty ensiavussa tramalpiikillä, että on saatu laantumaan

yatz pillereistä aiheutti pahimman migreenin, osa vain päänsärkyä. Lopulta luovuin kokonaan ja totesin, etten jaksa enää tapella

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/migreenin-monet-kasvot/

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat