ehkäisykapseli - Ehkäisy

SooZ

onko jollain kokemusta kapseleista?
itse olen miettinyt että vaihtaisin pillerit johonkin muuhun. renkaasta ja laastarista täällä onkin jo ollut puhetta mutta kapseleista en ole mitään huomannut. laittavatko mielellään nuorille naisille? itse en aio lapsia vielä moneen vuoteen hankkia..
ilmeisesti kuukautiset saattavat olla epäsäännölliset? entä kivuliaat? pillereiden kanssa kuukautiset kestävät n. 5 päivää ja ovat melko kivuttomat..
mieliealavaihteluiden takia meinasin vaihtaa johonkin muuhun.
hintahan on aika kova mutta jos se on sen arvoista niin mielellään maksan jotta sais itsensä kuntoon :)

Sivut

Kommentit (67)

Jzzu

Mie kokeilin tuossa keväällä minipillereitä sillä varjolla että jos ne olis käyneet olisin ottanut tuon kapselin itselleni.
Pitemmän päällehän sen kanssa säästää.

Mutta joo.
Kuten minipillerit myös tuo kapseli sisältää vain keltarauhashormonia ja kuinka ollakaan eipä käynyt minulle nuo pillerit joten hyvästi jäi tuolle kapselille osaltani. :(
Mutta ei kai siinä kapselissa ole ongelmaa jos vaan sopivat.

Käsittääkseni menkat saattaa kapselinkin kanssa jäädä jopa kokonaan pois.
Suomessa käytössä olevat kapselit ehkäisevät joko 3 tai 5 vuotta kerrallaan kunnes kapseli on vaihdettava.

eikku

minkä hintainen tämä kapseli on? olen itsekin ajatellut sitä ja jopa aloitin siitä keslustelun kunnes huomasin että "tadaa! täällähän on jo sellainen käynnissä!" :)

Jzzu

Muistaakseni viimeksi kun kyselin (siitä on jo aikaa) gynellä sanoivat hinnaksi jotain parinsadan euron molemmin puolin, ellei jopa enemmän.
Mutta pidemmän päällehän siinä se edullisuus kyllä tulisi jok tap. :roll:

Sharon
des

Toi oli mullekin ihan uutta ettei Cerazzetten sopivuus korrelois mitenkään kapselin sopivuuteen.. Lääkärikin sanoi, että kokeile nyt ensin Cerazettea, ja jos sopii, niin kapseli voidaan asentaa :?

Näinhän sitä aiemmin luultiinkin, mutta käytännössä huomattiin ettei se aina menekkään näin. Esimerkiksi mulle ei Cerazette sopinut lainkaan, Microluton aiheuttaa muutamia sivuoireita. Keltarauhashormonin laatu siis vaikuttaa asiaan. Kapseli on mulla vasta hankinnassa ja valitsen Jadellen saman progestiinijohdannaisen vuoksi.
Minipillereiden käyttö antaa kyllä suuntaa kapselin sopivuuteen, mutta ei takaa sopivuutta täysin. Kyllä mun mielestä silti on järkevää koittaa minipillereitä ensin.

Rahel
kurkku
Entä te keillä on jo kapseli, niin menittekö ihan terveyskeskukseen ja varasitte ajan lääkäriltä, vai tarviiko se tehdä ehkäisyneuvolan kautta ym? kun olen nyt vähän hukassa että mihin pitäisi nyt ensimmäisenä soittaa.. mutta eikös se ole ihan lääkäri joka sen laittaa eikä mikään hoitaja tms?

Lääkärihän sen asettaa. Ehkäisyneuvolasta tai omalta gyneltä kannattaa varmasti kysyä, miten homma toimii. Luulis niitten tietävän.

Car_babe_

Mäkin olen miettinyt paljon juuri tätä kapselia. Kävisi pidemmän päälle halvemmaksi ja ei muistamisesta tulisi todellakaan mitään ongelmaa.
Harmi vaan että suomessa vielä suht harva käyttää kapselia, joten kokemuksia kuulee aika vähän..

Abigail

Ystävälläni oli tuo kapseli varmaan jonkun vuoden verran ja hänellä kuulemma tiputteli koko tuon ajan kuukautisten välilläkin. Suosittelua ei ainakaan häneltä herunut :roll:.

kurkku

Nyt pääsin ostaan itselleni minipillereitä, juuri näitä Microluton merkkisiä.

Kaverilleni kävi niin että hänellä oli koko ajan pillereiden käytön ajan jatkuvaa tiputtelua, eli ns. menkat jatkuvasta 24/7 !!!! :shock:
Itseäni on alkanut "pelottamaan" jos minipillerit eivät sopisikaan minulle ja kävisi näin samanlailla! Onko teille kenellekkään käynyt näin? Entä mitä muita sivuoireita teillä on ollu? Onko jotkut oireet olleet ihan ylitse pääsettömiä että minipillerit ovat heti jääneet suosiolla sivuun? :?

Sella

mulla on käytössä kapseli.
ennen sen laittamista söin 3 kk cerazette minipillereitä, jottei tulisi turhaa ostettua ja asetettua kapselia, jos se sitten kuitenkaan ei oo hyvä juttu.
mutta hyvältä tuntui. kapseli maksoi 191,rapiat€, eli noin kahden vuoden ye-pillerit. kestää viisi vuotta.
mulla ei huomattavia sivuoireita, rinnat ehkä vähän arat, mutta eivät häiritsevästi. kuukautiset on tosiaan epäsäännölliset, eikä oikeastaan voi olla varma "ovatko nämä nyt kuukautiset vai eivät", koska minulla tulee 3 päivää kerrallaan sellaista tiputteluvuotoa. eli eivät nämä "kuukautiset" epäsäännöllisinäkään haittaa lainkaan.

-87-

Mua huvittaa vieläkin koko kapselin laitto. Ensinnäkin ihana ulkomaalainen lääkäri ei ensin ymmärtänyt mitä halusin, sitten kun sain sen tajuamaan niin hän vain antoi reseptin ja käski hankkia uuden ajan asennusta varten. No mä otin resepstin ja varasin uuden ajan. Sitten tuli aika asentaa kapseli... ei se lääkäri osannut :x ! Jouduin siis uudemman kerran varaamaan ajan toiselle lääkärille, joka valitti mulle että mun oman lääkärin pitäisi tehdä se! Sanoin vaan että yritti mut ei se osannu, se vaan ihmetteli... Eli käyn tän jälkeen yksityisillä :)
Ei siihen loppunu mun vastoin käymiseni vaan jouduin sairaslomalle sen takia että oli allerginen sille sidosteipille ja sain palovammoja ja rakkuloita jotka mäti :x
Mulla on nyt kapseli ollu joku puol vuotta ja omallatavalla kyllä tyytyväinen oon mutta mietiskelen vieläkin, että sopiiko se mulle vai ei. Kun aluksi mulla oli kaksikuukautta tihkuvuotoa ja sitten se loppui kuin seinnään. Nyt siitä on neljä kuukautta ja minulla on erittäin runsaat ja kivuliaat menkat ja odottelen niiden loppua, jos ei lopu kohta niin kaipa se on poistettava. Toivottavasti loppuu, kun muuten olen kyllä kapseliin tyytyväinen, toivon näiden vain olevan epäsäännöllisiä menkoja :)

des

Pakko nostaa tämä ylös kun parin viikon päästä itsellä aika asennukseen.. Kaipaisin kokemuksia niiltä joille laitettu kapseli; miltä asennus tuntui? miten pitkään on käsi kipeenä, eli miten nopeasti on työkykyinen? tuleeko käteen joku side tms. ympärille ja miten kauan pitää olla kastelematta haavaa?

Kauhee kyselyikä :D Lääkäriltähän nuo tietysti selviää sitten, MUTKUN JÄNNITTÄÄ :P

Echelle07

Olen nyt hieman yli 20 vuotias ja valitsin kapselin vuosi sitten! Voin kertoa, että toimii minulla ainakin loistavasti. Kuukautiset tulevat harvoin vaikka eipä se minua haittaa, kunhan aina välillä kertovat olemassa olostaan :D Minulle ei estrogeenia sisältävät ehkäisy menetelmät sopineet ja lääkärin kanssa juttelin ja päätimme kokeilla kapselia. Tämä kapseli kestää kolme vuotta ja sen jälkeen vaihtoon. Laittaminen ei ollut kivuliasta vaikka ensin niin ajattelinkin eikä jälkeenkään päin tuntunut kipua käsivarressa :) Minä en ikinä muistanut ottaa pillereitä oikeaan aikaan enkä vaihtaa ehkäisyrengasta kolmen viikon välein. Nyt ei tarvitse muistaa mitään ja silti tietää että raskauden mahdollisuus on _melkein_ olematon. Suosittelen... ja ainakin minä olen löytänyt itselleni oikean vaihtoehdon!
Ja yksillöllistähän nuo sivuoireetkin ovat mutta itselleni ei tullut huimausta, vatsakipuja, päänsärkyä eikä muita vastaavia. Ainoa oli tuo kuukutisten "loppuminen".

(hinta pyörii muistaakseni 150e ja 200e välillä. Säästää siinä muutaman pennosen :) )

verkkari

Hei, mulla on Jadelle kapselit. Ne laitettiin syyskuussa 2006. Mulla ei maksanut mitään, sanottiin ehkäisyneuvolassa, että ensimmäinen kapseli on ilmainen. Nää kapselit kestää 5-vuotta. Ensiksi mulla tuli 2 viikon sisällä 2 vuotoa, Ensimmäiset menkat asennuksen jälkeen oli todella kivuliaita. Mulla vuotopäivät lyhyempiä kuin ennen mutta vuoto on runsaampaa. Myös kuukautiskierto piteni. No tämän hetkinen tilanne on se, että vuotoa ei juur ollenkaan ja jos on niin se on todella epäsäännöllinen. Muita oireita mulla on ollut nännien aristelu ja tissien turpoaminen. No nyt sitten viikon verran olen huomannut yhden muutoksen. Mua haluttaa melkein koko ajan, vaikka meillä mieheni kanssa on aktiivinen elämä siltä osin ja saan joka kerta orgasmin. Mielummin näin päin, kuin se että ei halua ollenkaan. Näinkin minulle on käynyt kun söin meliane-pillereitä. Tuntuu hieman oudolta kun ei halujen osalta hallitse omaa kehoaan. Muuten olen ollut todella tyytyväinen kapseleihin(joita on siis 2 käsivarressa).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat