Kierukasta - Ehkäisy

kersa
Susannna
2. Olenko ymmärtänyt oikein, että hormonikierukasta on olemassa vain yhtä kokoa, mutta kuparikierukasta on saatavilla myös pienempi, synnyttämättömille sopivampi koko?

Hormonikierukasta en ole varma, mutta kuparikierukasta ainakin on olemassa useampaa mallia ja näin ollen siis useampaa kokoa. Itselleni asennetaan ilmeisesti yksi pienimmistä markkinoilla olevista malleista tässä lähiaikoina.. on kaiketi vielä niinkin uusi malli, ettei Flexi-T:stä löydy tietoa googlestakaan suomen kielellä.

Sivut

Kommentit (278)

Pumpuli

Tahtoisin kuulla käyttäjien kokemuksia tuosta hormonikierukasta.

Itse olen tässä asiaa harkinnut. Pillereiden kanssa (marvelon) ei ole koskaan ollut kyllä ongelmia, muuta kuin limakalvojen kuivuminen. Olen kuullut, että kierukka voisi poistaa tämän ongelman. Tuleehan tuo myös edullisemmaksikin pidemmällä tähtäimellä.

Kertokaa kokemuksia!

nilla1983

oletko synnyttänyt? mikäli et, on vaikea löytää lääkäriä joka sen laitattaisi. jos olet, olen kuullut hyviä kokemuksia paitsi että paikalleen asentaminen saattaa olla hyvinkin tuskaista.

Pumpuli

http://www.tohtori.fi/ehkaisyklinikka/ehkaisy212.html

Luin tuolta, että ei ole olemassa syytä sille, miksei kierukkaa voisi laittaa synnyttämättömälle naiselle. Sillä halutaan vain varmistaa, ettei sitä hanki nainen jolla on useita seksikumppaneita. Sekin kumoaa tuon, ettei kierukkaa asenneta, jos ei ole synnyttänyt, että kierukka voidaan asentaa heti abortin jälkeen. Eihän tässäkään tapauksessa nainen ole välttämättä synnyttänyt koskaan.

Itseäni tuo kierukan hankkiminen mietityttää siksi, että tuolla samaisilla sivuilla oli sellainen tieto, että jos kierukan kanssa tulee raskaaksi, tulisi raskaus keskeyttä, sillä sikiö on saattanut vahingoittua pahasti. Minä kuitenkin haluan jossain vaiheessa lapsia, ja jos ehkäisy sattuisi pettämään, en haluaisi tehdä aborttia. Tietysty lapsen etu on etusijalla. Onko siis tuo vahingoittumisriski niin suuri kuin tuolla sivustolla on annettu ymmärtää? Käsittääkseni e-pillereissä ei näin suurta riskiä ole? Ainakaan minulle ei siitä koskaan ole kerrottu.

Osaako joku kertoa omia kokemuksia?

kersa
Impetuoso
Koska laitetaan vai tiedätkö jo päivän?

Täällä päässä alkaa jo näyttää auvoiselta, jo 16 päivää ilman vuotoa/tiputelua :)

Joskus kesäkuun lopuilla / heinäkuun alkupuolella. Tätä pientä, täydelliseltä kuulostavaa Flexi-T 300 kun ei YLLÄTTÄEN löydykään Suomesta, vaikka sain reseptin siihen jo aikoja sitten. :evil:

Eli isompaa, Nova-T:n kokoista Flexi-T 380 yritetään, toivotaan että mahtuu enkä kuole vuotoihin ja kipuihin...

DragonLady

Mun kokemukset kuparikierrukasta on olleet hyvät. Viisi vuotta on nyt ollut ja ajattelin jo toista kierrukkaa niin ei tarvitse pillereiden kanssa "leikkiä" tosin hormoonikierrukka olis mukava, jos tosiaan noi menkat jäis sit pois (toivossa on hyvä elää :) ) Mutta siis toi kuparikierrukka ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Vuoto ei ole lisääntynyt, no ehkä hiven muttei mitenkään huomattavasti, kuukautiskipujakaan ei ole tullut vaikka monelle niitä kuulemma tulee, vuotopäivät pysyneet samana, tulehduksia ei ole ollut eikä kierrukka ole poistunut itsestään :)
Kierukan laitto ei sattunut yhtään, vähän vain nipisti.
Mun äidilläkin on ollut ja mitään ongelmia ei ole ollut :)
Eli iso plussa minulta kuparikierukasta.

jessi

Mulla loppu kivut jo keskiviikkona..Mutta..Eilen tunsin narun kun kokeilin sormella..:( Eli joko naru on liian pitkä tai sitten kierukka on lähteny liikkeelle.. Apua..En muuten ehkä välittäis mut ku poikaystäväki tuntee ne jos menee syvälle.. Ei kiva..Pitänee kävästä lääkärissä..Onneks kaikki käynnit ilmasia :P

Pumpuli
Notti
Itselläni on ollut molemmat kierrukat. Menkat ovat ihan normaalit. Kuparikiurrukassa vuoto lisääntyi ja jouduin sen poistamaan, koska hemppa oli alhaalla muutenkin. Kahdenviikon kuukautiset eivät oikein sopineet yhtälöön, mutta muuten kierukka oli todella hyvä. Kälylläni on ko. ehkäisymenetelmä käytössä ollut jo viitisenvuotta, koska piakkoin se pitää vaihtaa. Tosin kierrukan kanssa ne kuukatiset ovat runsaammat useinmiten.

Hormoonikierrukka kerkesi olemaan hiukan ylivuoden, kunnes pamahdin paksuksi...näin kauniisti sanottuna ;) Kierrukan laittaminen sattui (edellinen laitettiin nukutuksessa) ja olin sen päivän kipeä. Tämä, vaikka synnytyksiä oli takana kaksi. Kierrukka ei aiheuttanut minkäänlaista haluttomuutta tai kuivumista. Kuukautiset pysyivät normaaleina. Kunnes ne loppuivat ja olinkin sitten raskaana ;)

Mutta tuo kipu on hyvin vähäistä verrattaessa helppoon ehkäisyyn.

Minulla jo ennestään vähäiset menkat ovat jääneet hyvin vähäiseen tiputteluun hormoonikierukan myötä.

Pumpuli
Jzzu
Pumpuli
Sitä piti vielä Notilta kysyä, että oliko sulla tippunu kierukka pois, kun tulit raskaaksi?

Ei kai se nyt ihan tosta noin vaan tipu mihkään. :shock:
Miun käsittääkseni synnyttämättömällä toi kierukka ei oo kauheen varma, etenkin kohdunulkoisen raskauden riski on suuri.

Kyllä se voi tippua, mummollani aikoinaan oli pudonnut, ja sitten syntyikin enoni... :D

Minulle lääkäri ainakin sanoi, että kierukka on varmin ehkäisykeino, jos ei sterilisaatiota lasketa, ja on yhtä varma, oli sitten synnyttänyt tai ei.

Rahel

Ei ne langat kuulemma satu, mut joissakin asennoissa tuntuu. Johtuu tällä hetkellä todennäköisesti siitä, et mulla pitäis olla menkat ja kohdunsuu on varmaankin aika alhaalla. Ja, btw, v'itut ne mielialan vaihtelut oo kadonneet. :x Touko-kesäkuussa ei ollut mitään, mut nyt on taas ollut. Viimiset kaks päivää oon ollut välillä ihan halipulainen ja seuraavassa hetkessä itkuinen ja loukkaantunut milloin mistäkin syystä...

Edit. Joo, no nyt mulla on ne menkat. Ilmeisesti mielialanvaihtelut tulee vaan silloin, kun on ihan oikeesti menkat eli about kolmen kuukauden välein. No en valita, paljon parempi kolmen kuukauden välein kuin joka kuukausi. :)

Walbu

Tilannepäivitys:

Hormonikierukan laitatin huhtikuussa. Ei menkkoja heinäkuun jälkeen (paitsi eilen "menkat" = vähän verta vessapaperiin, tänään ei enää mitään). Ei vatsakipuja. Ei tarvi muistaa pillereitä. Kontrollissa kävin vasta gynellä, katsoi ultralla että paikallaan on ja kohdun limakalvo niin lepotilassa ettei menkkoja tarvi lähiaikoina odotella ollenkaan.

Suosittelen :D

Walbu
Lucya
^ Jos joku tällaisen tilaston löytää, kertokoon siitä täälläkin, kiitos. Minuakin kovasti kiinnostaisi.

Pillereistä on naapurimaassamme esimerkiksi tällaista tutkimusta viime syksyltä:

- Ruotsissa on vuodesta 2001 saanut pillereistä veritulpan 653 ja kuollut veritulppaan ainakin 48 naista. (Ruotsin väkiluku on n. 9 miljoonaa)
- kolmasosa sai haluttomuutta ja painonnoususta
- neljäsosa kärsii mielialanvaihteluista ja joka seitsemäs masentunut
- puolet pillereiden käyttäjistä lopettaa käytön vuoden sisällä

Noista tuo puolet käyttäjistä lopettaa on aika paljon. :? En nyt viitsisi liian fanaattisesti kierukkaa täällä hehkuttaa (enköhän ole jo tarpeeksi sitä tehnyt), mutta edellämainittu tilasto antaa aika hyvin viitteitä sille, miksi kierukoille ja muille hormonittomille ehkäisyratkaisuille on kysyntää.

Ihan pakko nyt tähän kyllä kommentoida. On totta että e-pillerit lisää tukosriskiä, mutta RASKAUS itsessään on paljon suurempi tukosriski kuin mikään hormonaalinen ehkäisy. Ja suuri osa sellaisista, jotka veritulpan saa, kantaa esim. jotakin geenivirhettä joka altistaa tukoksille mutta joka ei ole ollut tiedossa pillereitä aloitettaessa.

Lucya

Minulle laitettiin kuparikierukka ja se on ehdottomasti paras. Olen synnyttämätön. Kupareita on synnyttämättömien malleja, hormonikierukoita on vain isoja. Oma kohtuni olikin tosin niin iso, että olisi mahtunut isoimmatkin mallit.

Laitto ei kestänyt kuin hetken, puudutuskin olisi sattunut enemmän. Hinnaksi ei olisi terveyskeskuksen perhesuunnitteluneuvolassa tullut yhtään mitään ensimmäisestä laitosta, mutta koska pienintä mallia ei ollut hyllyssä, tilasin sen aptekkiin 75 euroa. Aika vähän viiden vuoden ehkäisystä, etenkin kun poikaystävä maksoi puolet! :lol: Ekan kolmen kuun aikana voi olla pientä tiputtelua, vuoto ja kivut saattavat lisääntyä, mutta pärjään ihan hyvin, kun on kuukautiskuppi (Mooncup). Aion nyt ostaa sen vähän isomman suomalaisen Lunetten (Lunette.fi), joten vuodosta ei ole sitten niin huolta. Kannattaa tsekata kuukuppikunta.fi noissa kuppiasioissa.

Hormonikierukkaa en ottaisi siitä syystä, että se aiheuttaa joillekin sivuvaikutuksina mm. haluttomuutta ja limakalvojen kuivumista. Ja etenkin kun nyt niiden uusien tutkimusten mukaan se hormonaalisen ehkäisyn aiheuttama haluttomuus voi jäädä elinikäiseksi, niin nou thanx!

Kuparin voi laittaa synnyttämättömälle, jos löydät gynen joka on laittanut ennenkin. Muuten ei kannata lähteä yrittämään. Edellytyksenä on, ettei ole irtosuhteita, vaan seurustelee. Tämä syystä että jos saa esim. klamydian, se voi levitä tosi pahana ylempiin synnytyselimiin. Kuparikierukka ei aiheuta sikiölle epämuodostumia. Ainoastaan jos on jokin hengenvaarallinen tulehdus, on abortti tarpeen, muuten se on vapaaehtoinen. Kuparikierukka on vähintään 98% varma, eli varmempi kuin kortsu ja lähes pillereiden luokkaa. Se ei altista tulehduksille, ei tunnu yhdynnässä (joskus mies saattaa tuntea narut, muttei ne satu). Se on myös helppo poistaa, ja tulee halvemmaksi kuin hormonikierukka, jos vaikka ei sovikaan.

Kierukkaa ei suositella automaattisesti synnyttämättömille varmaankaan siksi, kun tavalliset lääkärit ei voi sitä asentaa. Siihen vaaditaan kokenut gyne. Lisäksi lääkeyhtiöt markkinoivat pillereitä enemmän. Kierukka on kuitenkin maailman käytetyin ehkäisymuoto sterilaation jälkeen. Joten jos yli 160 miljoonaa naista käyttää sitä tyytyväisenä, niin teen minäkin. :)

Walbu

Täälläkin alkaa tasottua. vajaat kaks kuukautta kesti tiputteluvuoto, sitten loppu kahdeksi viikoksi ja taas alkoi uudestaan ja kesti enää reilun viikon. Eli tuo reilun viikon tiputtelu taisi olla "menkat" ja nyt on sitten taas ihan ok olo. Tasan kolme kuukautta kierukanlaitosta alkaa olla eli tarinani on vaan esimerkki että sinniä tytöt. Ekat kuukaudet voi olla hankalia mutta eiköhän tämä tästä. Kolmessa kuukaudessa näkee vähän mihin suuntaan homma on menossa, mutta itse ajattelin että jos tälleen mennään niin jaksan hyvin odotella vielä toisetkin 3 kk.

Itse ainakin tunnen ne langat tarvittaessa, kun menee esim kyykkyyn ja kokeilee sormella oikein syvältä. Hyvä että tuntuu, kun on tällainen raskaus-stressaaja niin on kiva kun voi testata että paikallaan on (testailin pari viikkoa sitten kun tuli yhtäkkiä rinnat ihan TOSI kipeeksi...mut sen jälkeen alkoikin noi "menkat" eli en ollutkaan raskaana vaikka sitä taas stressasin...kuinka neuroottinen sitä ihminen voi oikeesti olla... :?: )

Notti

Pumpuli: en tiedä..se on mahdollista, koska viimeiset menkat olivat todella runsaat. Kierrukka voi siis tulla itsestään ulos. Mutta! Ultrassa kierrukka kyllä nähtiin ja kaksi kertaa sitä yritettiin poistaa, ettei se haittaa raskautta (keskenmenon riski) ja sitten totesivat, että ei kai sitä sitten edes olekkaan, kun eivät onnistuneet onkimaan..ja synnytyksessä sitä ei näkynyt. Joten todennäköisesti se poistui itse viimeisempien menkkojeni aikaan, jolloin oli älyttömän runsaat menkat ja paljon hyytymiä.

Tämä hormoonikierrukka, joka minulla oli, niin oli luultavasti viallinen, sillä se ei toiminut yhtään niinkuin sen olisi "pitänyt" vaan kierto pysyi samana ja saman suuruisena, ei mitään vaikutuksia mielialoihin tai halukkuuteen tms. Edut ja haitat, niin mitään niistä ei ollut. En edes ajatellut olevani raskaana, kun tein raskaustestin vain varmuudenvuoksi, kun menkat ekaa kertaa jäivät tulematta. Tuuletins illoin, että "jes, nyt ne menkat jäi" ja olin todella järkyttynyt, kun raskaustesti näyttikin plussaa. kaksipäivää sen jälkeen ultralla todettiin raskaus, nähtiin kierrukka ja yritettiin poistaa. Viikko sen jälkeen kätilöopistolla kävi samoin ja sitten totesivat, että ei sitä sitten varmaan edes ole.

Serkultani poistui taas kuparikierrukka muistaakseni kohtutulehduksen ja siitä seuranneen kuukautisvuodon aikana. Kierrukka laitettiin hänelle kai abortinyhteysessä ja kohtu oli sitten tulehtunut tms. ja se poistui. Ei tainnut olla kahta kuukauttakaan. Joten on tärkeää tarkistaa lankojen tuntuminen ja käydä tarkistuttamassa jos niitä ei löydy (vaikka voivat langat kääntyä sisäänpäin, jolloin ei tunne), näin minäkin kävin tekemässä muutama kuukausi ennen raskautumista, kun en tuntenut lankoja, mutta gyne löysi ne.

Ja itselläni ei mitään supisteluaj ollut, kuin ensimmäisen päivän hormoonikierrukan asnentamisesta, kuparikierrukka laitettiin nukutuksessa ja sen poistaminen ei sattunut yhtään, kuten ei sen hormoonikierrukan ulostulokaan (jos tuli synnytyksessä niin se synnytys sattui, mutta oli kyllä satakertaa isompi, kuin itse kierrukka, tuo poju).

EDIT: Sori virheet, kirjoitan niin nopeasti, ettei pysy seormet mukana, ei jaksa korjata

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat