Sterilisaatio - Ehkäisy

figaro

Se on jännä miten itselläkin on tuo käynyt mielessä, että eikun piuhat kiinni ja that's it. Ei tarvitsisi huolehtia enää mistään - elää vain.

Tiedän. Tuo viimeinen kuullostaa hieman kornilta :)

Silti kuitenkin, olen pääasiassa vatvonut lasten saamista niin pitkään.. En voisi olla yrittämättä tahi saamatta. Ja sinänsä oli jo järkytys, kun eräs lähipiirin nelikymppinen haki sterilisaation.. Vaikka ikää olikin jo varsin mukavasti :roll: Nuorempia en muista.. vaikka tapauksia, joille olisi strerilisaatio ollut fiksuin teko, olisi varmasti ollut.

Kaksi lasta ja sen jälkeen piuhat kiinni. Josko se näin minun kohdallani... 8)

Sivut

Kommentit (124)

MiuMiu*

Ymmärrän sterilisaation halun kun ikää alkaa olla 40 päälle, mutta en sitä jos parikymppinen sen haluaa. Ja mun mielestä ikärajana sais hyvinkin olla jopa tuo 40...kakskymppinen varsinkin on vielä senverran nuori, että ajatukset tulevat varmasti muuttumaan lapsen saannista parinkymmenenvuoden kuluessa ( mutta poikkeuksiakin varmasti on)
Itse en sitä tekisi, koska haluan lapsia ja haluan pysyä "luonnollisena" naisena.

Toi on siis vain mun mielipide, enkä halua tuomita mitenkään niitä, jotka sen haluavat tehdä, jokainenhan elää kuitenkin sitä omaa elämää, eikä siihen ole muilla puuttumista :D

weramaria
MiuMiu*
Ymmärrän sterilisaation halun kun ikää alkaa olla 40 päälle, mutta en sitä jos parikymppinen sen haluaa. Ja mun mielestä ikärajana sais hyvinkin olla jopa tuo 40...kakskymppinen varsinkin on vielä senverran nuori, että ajatukset tulevat varmasti muuttumaan lapsen saannista parinkymmenenvuoden kuluessa ( mutta poikkeuksiakin varmasti on)
Itse en sitä tekisi, koska haluan lapsia ja haluan pysyä "luonnollisena" naisena.

Toi on siis vain mun mielipide, enkä halua tuomita mitenkään niitä, jotka sen haluavat tehdä, jokainenhan elää kuitenkin sitä omaa elämää, eikä siihen ole muilla puuttumista :D

Jos päädyn joskus sterilisaatioon, en tunne itseäni sen jälkeen mitenkään "epäluonnolliseksi" naiseksi. Nainen=äiti ei pidä paikkaansa, onneksi. Vielä on muutama vuosi aikaa miettiä, ja hyvä niin-voihan olla, että biologinen kelloni alkaakin tikittää... Mutta tällä hetkellä kantani on hyvin vahvasti se, etten halua lapsia.

Kaksikymmentä on aika nuori päättämään tällaisesta asiasta, mutta kyllä kolmekymppinen on jo elänyt sen verran, että yleensä tietää, haluaako lapsia vai ei. Sterilisaatioon tuskin kukaan päätyy, jos on vielä epäröivällä kannalla lasten hankkimisen suhteen.

kukkamaaria

Heh, kaikki varmaan jo arvaakin, että en tekisi sterilisaatiota... :roll:
En tietenkään osaa sanoa, josko silloin nelikymppisenä ajattelen toisin. Äitini harkitsi toimenpidettä tällä hetkellä viimeisen sisaruksemme kohdalla mutta eihän siihen pystynyt, minkä nyt arvasinkin. Joillekin äitini tutuille on tehty sterilisaatio ja jotkut ovat sitä katuneet, toiset eivät.

En tiedä, ehkä kuitenkin kannattaisi odottaa sinne "kypsempään" ikään, ennekö tekee tälläisiä päätöksiä. Tietenkin todella on niitä ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti halua lapsia, joten heidän kohdallaan en näe mitään syytä, mikseivät he voisi tehdä sterilisaatiota.

Pumpuli

Jssu

Oletkos ihan täysin selvillä siitä, ettei sterilisaatiota useimmissa tapauksissa voi "peruuttaa"?
Vuosien kuluessa munajohtimet arpeutuvat, ja vaikka ne uudelleen "liitettäisi yhteen", ne harvoin toimivat. Aina pitäisi ajatella, että sterilisaatio on lopullinen ratkaisu, eikä mikään väliaikainen "ehkäisykeino"..

miss nurse

kehoittaisin kyllä harkitsemaan tosissaan tuota sterilisaatioita, en kyllä vielä parikymppisenä tekisi.... Mutta jokaisen oma asia. Ja kun joku mainitsi ettäpiti "pyytää mieheltä lupa" sterilisaatioon, niin miettikääpäs jos miehenne/poikaystävänne kävi itse tekemässä sterilisaation kysymättä teiltä...?

Itse en sterilisaatiota tekisi, mutta en yhtään väheksy niitä jotka tekevät. Kannattaapahan vaan miettiä tarkasti.

weramaria
cosmo21
MiuMiu*

Olen samaa mieltä. :wink:

Ihan hyvässä hengessä ihmettelen, mitä tämä tarkoittaa? Miten sterilisaatio vähentää naisen luonnollisuutta?

Sanya

Itse en ole asiaa aikaisemmin pohtinut, eikä se ole ajankohtaistakaan sillä tiedän että haluan lapsia :lol:
Mutta myöhemmin voisin harkita toimenpidettä...

MiuMiu*

Minulle se tarkoittaa sitä, että haluan olla sellainen miksi minut on luotu.

En tarkoita tällä kuitenkaan todellakaan sitä, että naiset olisivat vain synnytykseen tarkoitettuja tai jotain vaan haluan yksinkertaisesti vain olla "luonnollinen" nainen.
( Juuri sen takia laitoinkin sen lainausmerkkeihin, koska tiesin että siihen tullaan takertumaan, ja anteeksi etten osaa sitä paremmin selittää :? )

cosmo21
MiuMiu*
Minulle se tarkoittaa sitä, että haluan olla sellainen miksi minut on luotu.

En tarkoita tällä kuitenkaan todellakaan sitä, että naiset olisivat vain synnytykseen tarkoitettuja tai jotain vaan haluan yksinkertaisesti vain olla "luonnollinen" nainen.
( Juuri sen takia laitoinkin sen lainausmerkkeihin, koska tiesin että siihen tullaan takertumaan, ja anteeksi etten osaa sitä paremmin selittää :? )

Oon samaa mieltä kuin MiuMiu.

Fansku

Niin. Minä ainakin haluan lapsia. Mutta en todellakaan pidä "luonnottomina" tms. sellaisia naisia, jotka sterilisaation haluavat. Ja olen samaa mieltä Jzzun kanssa siitä, että harvapa meistä muutenkaan tällä vuosituhannella järin luonnollinen kaikinpuolin on. Itse esimerkiksi olen joskus suht ohimennen pohtinut (kun asia ei tod. ole ajankohtainen vielä), että poistattaisinkohan kohtuni sitten kun olen lapseni synnyttänyt (jos edes on mahdollisuus saada lapsia, koskaan ei voi olla varma), jotta poistaisin samalla mahdollisuuden saada kohdunkaulan syövän. Eipä järin luonnollista näin katsottuna ole sekään, mutta terveydellisesti ehkä kannattavaa. Ainakin monet tuttuni, jotka työskentelevät lääketieteen piirissä ovat tämän vaihtoehdon valinneet.

Miffy

Voivoi, jos täällä luonnollisesti elettäisiin, niin johan olis elämä erilaista.

Synnyttämisestä ei pitäis kenekään naiseuden olla kiinni. Kauhulla luin Me Naisista jutun, jossa naislukijat kirjoittivat mielipiteitään lapsista ja lasten hankinnasta. Ei herranjestas, monet kirjoittivat, että nainen ei ole nainen, jollei halua lasta! Joku jopa kirjoitti, että naisen PITÄISI AINA HALUTA ÄIDIKSI. Apua, miten tässä nyt edes kehtaa enää naisena olla!

Fansku
Miffy
Kauhulla luin Me Naisista jutun, jossa naislukijat kirjoittivat mielipiteitään lapsista ja lasten hankinnasta. Ei herranjestas, monet kirjoittivat, että nainen ei ole nainen, jollei halua lasta!

No hohhoijaa!!! Mun mielestä on suorastaan törkeetä mennä sanomaan noin. Kenellä on oikeus päättää, että nainen ei ole nainen jollei halua lasta? :shock: Ja jos on noin kapeakatseinen niin on pelkästään tyhmää ja noloa vielä se julki tuoda. Ihmisellä nyt vaan on oikeus olla haluamatta lapsia (mikä sinänsä on minusta ihana asia jos siltä tuntuu, kauheaahan se olis että muiden painostuksesta sen tekee vaikkei itsestä siltä tuntuisi!)ja olla silti nainen. Vähän ajatusta peliin!!! :shock:

sopuli

En tuomitse ketään, kuka sterilisaation haluaa. Ja ymmärrän enemmän, kuin hyvin sen vanhemmalla iällä, kun lapsiluku on täynnä.

Hmm... itse sanoin noin vuosi sitten poikaystävälleni vielä, etten tiedä haluanko ikinä lapsia. Ajattelin näin vuosia... No, nyt on kamala vauvakuume :oops: Mutta, täytyy tässä nyt vielä muutama vuosi yrittää jaksaa niin on kaikki vakaammalla pohjalla. Pelkään vaan synnytystä aivan h******sti! Se on ehkä suurin asia, mitä mietin lasten hankinnassa. Pelkään kipua, olen todella kipuherkkä ja olen aina ollut. En tiedä, miten tulen siitä ikinä selviämään... Tosin, onpa siitä selvinny aika monet muutkin naiset ja vieläpä ilman kivunlievitystä :oops: oon vähän pelkuri! onko muilla samoja pelkoja?

Ihan mielenkiinnosta haluan kysyä, utelias kun olen :) että miksi Jzzu ei halua lapsia?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat