Ehkäisylaastari - Ehkäisy

nilla1983

tästä oli vanhassa foorumissa myös, mutta kaipaisin enemmän kokemuksia evra-laastarin käytöstä. lääkäri sanoi sen olevan ykkösvaihtoehto mikäli pillerit ei sovi. sivuvaikutuksia ei pitäisi olla muutakuin pahoinvointi ensimmäisten 6 viikon aikana. erityisesti haluaisin tietää onko laastarin käytön aikana ilmennyt samanlaista itkuisuutta/kiukuttelua kuin pillereiden aikana? en jaksais enää hetkeäkään sitä jatkuvaa hermoilua ja nipotusta......

:twisted: hormonihirviö

Sivut

Kommentit (180)

Lizzie

Eikös laastarissa ole kuitenkin estrogeenia ja progesteiinia, joten samat vaikutukset sillä voi olla kuin e-pillereilläkin. Määrät ovat vaan pienempiä, sillä nyt ei tarviste läpäistä ruuansulatuskanavaa, eli vaikutukset ei pitäisi olla yhtä rankkoja kuin pillereissä.
Itse en edes kokeile enää mitään hormonaalista ehkäisyä. Sain tarpeekseni pillerinvaihtorunbasta, itkuttelusta, haluttomuudesta ja alakuloisuudesta. :?

Lania

Ja koska laastarista hormonia vapautuu koko ajan tasasesti eikä yhellä ryöpsäyksellä niinku pillereistä, voi sivuvaikutukset olla lievemmät.

nilla1983

tiedän kyllä että laastarissakin on hormonia. lääkärin mukaan laastari on toiminut erittäin hyvin mielialanvaihteluista kärsineillä, varsinkin niillä jotka vaihtavat e-pillereistä laastariin. kokemuksia kuitenkin kaipaisin että sais vähän kokonaiskuvaa. kuparikierukkaakin kyselin mutta ei suostu kuulemma laittamaan.

Riikka

Yhtä lailla voisin suositella ehkäisyrengasta. Siinä on 30% vähemmän hormoneja ku pillereissä ja imeytyy tasasesti, niinku laastaristakin. Mä oon tykänny hurjan paljon! :D Ainoa miinuspuoli on hinta, 41€ 3kpl, mut ilmeisesti on kumminki halvempi ku laastarit...

kuunlapsi

tyhmäkun olen..
olen nimittäin miettinyt että eikös tuo laastari ole viikon ihossa ja sitten vaihdetaan? ja kestää kaikki saunomiset ja suihkut ym. niin millä ihmeen liimalla se on kiinni, luulisi että on tuskaa irroittaa jos kerran muuten kestää kaiken mahdollisen? jo onkohan tuo minkä kokoinen ja kovinkin näkyvä?
olen harkinnut että jos pillerit vaihtaisi pois, jos vaikka tuo migreeni helpottais.. jos se edes pillereistä johtuu..

minniiee

Minä alotin laastarit just viikko sitten. Hyvin on pysyny ja irti lähtee vähän samalla tavalla ku tavallinen laastari. Tämä laastari laitetaan paikalle missä se ei hankaudu pois esim. ku sormesta tai kantapäästä, tämä laitetaan olkapäähän tai peppuun tai lantioon tms.
Ihan kiva on ollu ku ei tarvi muistaa jokapäivä ottaa pillereitä. Ainaki nyt oon positiivinen näitä kohtaan.
se ei oo iso, jotain 3 cm x 3cm, ja se on ihon värinen. Ja hyvin kestää suihkua ja saunaa, meen ens viikolla uimaan ja katon että kestääkö.
ennen ku alotin niin oli mielipiteet kavereilla fifti-fifti. Niin hyviä ku huonojaki kokemuksia. Mut katellaan.
Ei pidä miettiä liikaa, kaikkea voi kokeilla. :wink:

nilla1983

alotin kans laastarit just. osaako joku kertoa miten vaikuttaa jos laastarissa on "ryppyjä". silloinhan esim.suihkussa vesi todennäköisesti pääsee sisäpinnalle?? mitä tehdä ja voiko laastarin laittaa esim. pohkeeseen vaikkei sitä ole suositusalueissa? kiitos..

MäWaan

Mulla on ollut nyt 9kk ehkäisylaastari. Aluksi se oli ihan ok, paljon mukavampi ku pillerit ja tykkäsin kovasti. Mutta, sitte joku 4 kierron jälkeen tuli kauheita migreeni kohtauksia, esim. ekan laastarin laiton jälkeen tasan 1½ vrk jälkeen, ja 3:nen laastarin pois oton jälkeen 1½ vrk:den jälkeen kauhea migreenikohtaus. Ny viime aikoina on iho alkanut kärsiä noista laastareista, viimeksi oli käsivaressa ja kun otin pois niin oli laastarin alla mukava yllätys (kamala ihottuma, ihan tuli punaine ja kuuma). Niitä ei voi laittaa kui pakkaukseen merkittyihin paikkoihin. minulla on ainakin käsissä kauheat jäljet jo niistä kun en tykkää pitää niitä mahassa tai alaselässä... Eli jos pillerit ei sovi, kannattaa miettiä kaks kertaa ottaako laastareitakaan..Samaa hormoonia niissä on, mulla ainakin on mieliala vaihdellu yhtä paljon kun pillereidenkin kanssa. :?

nilla1983

kurja ettei sopineetkaan loppujen lopuksi. mutta entä ne "kuprut"? eli haittaako jos niitä on laastarissa?

mulla ei oo ihmeempiä oireita vielä selvinnyt, pahaa tekee hiukan koko ajan mutta pitäis kuulua alussa asiaan. mun lääkäri sanoi kirjottaneensa monia kymmeniä reseptejä (50-60) ja yksi on ollut tyytymätön ja halusi vaihtaa pois. hän sanoi myös että laastarin hormonit irtoavat tutkitusti niin paljon hitaammin kuin pillereistä, että mitään hätkähdyttäviä mielialanvaihteluita ei normaalisti tule. empä tiedä mitä uskoa. olkoon kipuja tai muuta kuinka paljon vaan, kunhan pääkoppa pysyy kuosissa. pillerihelvetti sai riittää.

mörrimöykky

en haluis pelotella ketään mut mun vaihtoehdoista karis heti ehkäsyy miettiessäni noi laastarit ku Ruotsissa niihin oli muutama ihminen kuollu...kuulostaa kyl aika hassulta...oisko sit lie johtunu jostain muusta??? :shock:

MäWaan

ja ruotsissahan saa syövän kun syö sipsei tai paistettua ruokaa :lol: ... Ei vaan onhan sellaine riski olemassa että voi saada veritulpan tai aivoinfarktin, mutta senhän takia sielä lääkärissä sitten kysellään onko vanhemmilla ja lähimillä sukulaisilla sydänsairauksia tai aivoinfarkteja ollut. Joten no panic jos ruotsalaset eivät vielä tuommoista tiedä, onneks meijän lääkärit on paljon parempii ku niije ;).. Mut kuulostaa kyl... 2 ruottalaista.... :roll:

MäWaan

ne kuprut... Nooh, ei mun mielestä, mä kyl painan aina jonku vartin verran kädellä siinä päällä kun laitan laastarin, mut suihkus tai saunas joskus niit kuprui tulee, mä aina yritän vaan painaa ne takas kiinni et olis muka taas hyvin :lol: eikai ne mitään haittaa, kuha pysyy jotenki kiinni eikä repsota :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat