Sterilointi suhteessa; yksilön oikeus vai yhteinen valinta? - Seksi

Beatriz

Sori mutta musta toi on aika kaukaa haettua.. en mä usko että Suomi nyt ihan tollain häviää :roll:

mä nään ennemminki tän "sekottumisen" positiivisen puolen, eli sen että rasismi vähenee, kun kulttuurit tulevat lähemmäksi toisiaan.

ja tiikeri ja leijona on kyllä hitusen eri asia ku suomalainen ja kiinalainen.. ne on kaks eri eläinlajia!

Sivut

Kommentit (39)

TaskuMyy

- Joissain sairaanhoitopiireissä on yhä menetelmänä, että mieheltä (ainakin) vaaditaan puolison suostumus operaatioon. Toki puolison kanssa pitääkin asia sopia.
- Se on sekä toisaalta ihan oikein tässä yksilövapauteen pyrkivässä "ilmastossa", että omituista tasa-arvoon ja ydinperheeseen pyrkivässä "ilmastossa".
- Jospa siis operaatiota ei saisikaan suorittaa sellaiselle ihmiselle, joka ei ole osannut asiaa perustaa sille kaikkein läheisimmälleen?

[color=red]edit: poistin lyhyemmän samanlaisen aloituksen -sun-[/color]

[color=darkred][size=9]Marimma// Plagi mäkeen ja lyhennelmää tilalle. Sorry, muuttu olennaisesti mut bäädlak[/size][/color]

|Pride

No eiköhän se ole minusta jokaisen ihmisen ihan oma päätös, jos sellaiseen ryhtyy ... toki toisen mielipiteellä on merkitystä, mutta jokainen päättäköön omasta itsestään ihan itse.
Tapahtumahan on lopullinen, peruuttamaton. Olisi aika kurjaa jos sitä sitten alkaisi katumaan jälkeenpäin, vieläkin enemmän ehkä jos on toiminut toisen mieliksi. Who knows ? :?

Kiira

Eikös ole niin, että et voi vain päättää että haluat sterilisaation? Jos en ihan väärin muista, niin piti olla vähintään 30vuotias, tai sitten jos oli yli 3 lasta, niin sitten edes saat sen?! En ole ihan varma, mutta näin muistaisin lukeneeni. Kuulostaakin ihan järkeenkäyvältä, kun on kuitenkin niin lopullinen ratkaisu.

olematon

Jokaisellahan on oikeus omaan kehoonsa, mutta ymmärrettävää on, että kumppaniltakin kysytään. ja mun mielestä on ihan ookoo, että se "suojaikäraja" on se oliko nyt 30 vuotta, ettei se päätös ole sitten ainakaan hätiköity. Kolme lasta taas on mun mielestä omituinen rajote tässä hommassa.

Puutarhis
olematon
Jokaisellahan on oikeus omaan kehoonsa, mutta ymmärrettävää on, että kumppaniltakin kysytään. ja mun mielestä on ihan ookoo, että se "suojaikäraja" on se oliko nyt 30 vuotta, ettei se päätös ole sitten ainakaan hätiköity. Kolme lasta taas on mun mielestä omituinen rajote tässä hommassa.

Mun mielestä 3 on ihan looginen tavoite, koska se koskee kuitenkin myös alle 3-kymppisiä ihmisisä. 3 lasta on kuitenkin nyky-suomessa jo melko paljon, joten mun mielestä on ihan oikein, että 25-vuotias 3 lapsen äiti saisi halutessaan sterilisaation.

Voi kuitenkin käydä niin, että sterilisaatiota ei suostuta tekemään. Esim. äitini on saanut nuoremman veljeni 32-vuotiaana (3. lapsi), jolloin hän oli vakaasti päättänyt, että putket lyödään kiinni. Lääkäri ei ollut suostunut tekemään operaatiota, koska mieli olisi voinut muuttua.

Samaa äitini oli toivonut seuraavan kierukan vaihdon yhteydessä (n. 38v.), lääkäri ei ollut suostunut. Nyt vasta, kun äitini täyttää ensi vuonna 50v. oli lääkäri alkanut ehdotella, että eikös se kannattaisi laittaa putket tukkoon. Äitini oli todennut, että tuskin enää maksaa vaivaa :wink: .

Itse olen sitä mieltä, että sterilisaatiossa on fiksua kysyä myös sen kumppanin mielipidettä. Ja missään nimessä toisen painostuksesta ei sterilisaatiota saisi tehdä :shock: .

Neko

Itse pidän hiukan ärsyttävänä tuota 30 vuoden ikärajaa. Tiedän kyllä että olen vain kaksikymmentä vuotias, mutta olen päättänyt jo vuosia sitten että en hanki lapsia. Haluaisin nyt jo putket kiinni ettei tarvitsisi e-pillereiden yms. kanssa värkätä eikä tulisi sitä mahdollisuutta että unohtaa pillerin tai kortsu pettää.

Mitä tähän puolison kanssa sopimiseen tulee, jos toinen haluaa putket kiinni ja toinen haluaa lapsia niin onko oikein hankkia lapsi perheeseen? Lapsi on kuitenkin suuri asia ja sitä ei pidä hankkia vain toisen painostuksesta.

Kiira

Minun mielestä nuo rajotukset on kaikinpuolin hyvä juttu. Koska todellakin on niin lopullinen ratkaisu, että sille ei sitten enää mitään voi kun sen kerran menee tekemään. Ja jos ei kerran halua lapsia, eikä "jaksa värkätä pillereiden kanssa", niin onhan niitä muitakin "helpompia" vaihtoehtoja; kapselit, laastarit, kierukat.. Ja jotenkin tuntuu, että ainakaan vielä parikymppisen ei todellakaan vielä kannata sanoa "ei koskaan", kummasti voi mieli muuttua elämän aikana.

TaskuMyy

[color=green]MIusta toi ikä raja on toisaalta ihan jees, mutta tuota lapsi määrään en ymmärrä. Miusta jos joku ukko haluaa 33v ja yhden lapsen isänä pistää piuhat poikki niin hälle pitää suoda se![/color]

minnaX

Mun mielestä on ihan hyvä ettei sitä tehdä ihan samantien kun joku tulee pyytämään, mut kyllä noi melko tarkat rajat tuntuu aika tyhmiltä. Mun mielestä hyvä ratkaisu voisi olla se että asetetaan jokin mietintä aika. Eli siis jos menee nyt puhumaan että haluaisi putket kiinni, se voitaisiin tehdä vasta esim. parin kuukauden tai vuoden kuluttua kun on varmasti ehtinyt miettiä asiaa.

Kiira

Jotenkin en jaksa uskoa, että tuo muutaman kuukauden tai vuoden miettiminen riittäisi. Kun jos olet täysikäinen kun täytät 18, ja menet silloin lääkäriin kinuamaan sterilisaatiota. Lääkäri sanoo, että mietippäs vielä vaikka 2 vuotta tätä asiaa, ja tule sitten uudestaan. Henkilö olisi silloin VASTA 20- vuotias, ja todella nuori tekemään tuollaista ratkaisua, joka kuitenkin vaikuttaa KOKO LOPPU ELÄMÄÄN. Mieli voi muuttua, en edelleenkään jaksa uskoa, että kaikki, jotka 20- vuotiaana sanovat, että eivät missään nimessä tahdo koskaan lapsia, tässä kuitenkaan pysyvät.

Kiira
TaskuMyy
[color=green]MIusta toi ikä raja on toisaalta ihan jees, mutta tuota lapsi määrään en ymmärrä. Miusta jos joku ukko haluaa 33v ja yhden lapsen isänä pistää piuhat poikki niin hälle pitää suoda se![/color]

Edelleenkin haluan painottaa sitä ehkäisyä tässä. Jos ei halua lapsia, niin sillon sitten huolehtii oikealla lailla ehkäisystä, ettei tule enempää lapsia! Miksi pitäisi nuorena (siis 33- vuotiashan on vielä todella nuori, jos ajatellaan lasten hankintaa) tehdä jotain niin lopullista??

SinRuid

[size=9]Tosi OT, mutta onko ketjun aloitus viesti TakuMyyn kirjoittama? Kirjoitustapa poikkeaa hyvin paljon Taskiksen normaalista tavasta.[/size] :-k

Repale
TaskuMyy

Siis tuo kolmen lapsen sääntöhän pätee vain silloin jos henkilö on alle 30-vuotias. Eli siis jos olet vaikkapa 26-vuotias ja sinulla on kolme alaikäistä lasta niin voit saada sterilisaation. Siinä vaiheessa kun olet yli 30-vuotias sinulle voidaan tehdä sterilisaatio vaikka sinulla ei olisi yhtään ainoaa lasta.
Lisää tietoa sterilisaatiosta http://metku.net/~pesu/ehkaisy/sterilisaatio.php täällä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat