Tyhmiä pelkoja. - Seksi

Hiippari

Hei vaan kaikille jotka sattuu tän lukemaan! :)

Päätinpä sitten tänne kirjoittaa pikku ongelmistani, kun en oikein tiedä kenelle puhuakaan.. :D Olen siis 18v. tyttönen ja seurustellut n. puoli vuotta nykyisen ihanan poikaystäväni kanssa. <3 Olen vielä neitsyt eikä poikaystäväni painosta seksiin. Suhteemme toimii todella hyvin, luottamus molempiin suuntiin on huipussaan ja meillä on hauskaa yhdessä. Suurin osa ystävistäni on kuitenkin jo edennyt suhteessaan sänkypuuhiin saakka jonka takia on jatkuvasti pinnalla keskusteluissa. Ystävieni on vaikea ymmärtää hidasta etenemistämme ja heidän osalta on ehkä hieman painostustakin etenemään nopeemmin :\ poikaystäväni on kuitenkin eri maata, onneksi.
Itse seksiin eteneminen ei enää olisi itsellenikään este. Ttuntuu että olisin täysin valmis ja rakastan poikaystävääni hirmuisesti, mutta seksiin liittyy niin paljon muitakin asioita joista en sitten niin varma enää olekaan... :s Pelkään esim. raskaaksi tulemista todellakin enemmän kuin on normaalia pelätä! (en nimittäin olisi ikimaailmassa valmis aborttiin mutten myöskään äidiksi!) Tästä syystä pelkkä kondomin käyttö tuntuu kovin epävarmalta ehkäisykeinolta.. Poikaystväni on onneksi tästäkin samaa mieltä :D
Pelkään kuitenkin myös gynelle menoa ihan hirmuisesti (vaikka tiedän ettei se sattuisi ja olisi vain rutiininomainen tarkastus - kiitos uusimmalle cosmolle gyne-ekstrasta!). Tuntuu aivan mahdottomalta ajatukselta päästää täysin tuntematon ihminen tutkimaan vartaloani ja intiimialueitani VAIKKA tiedän että se olisi sille lääkärille vain rutiinia ja työtä jota se tekee joka päivä. Tämä taas vaikeuttaa sitten pillereiden hankkimista helkkarinmoisesti... Nämä asiat saakin miettimään, että olenko sittenkään täysin valmis seksiin. :\ mitäs sanotte rakkaat cosmotytöt? (:

Sivut

Kommentit (22)

Tsein

Ihan vain viitaten tuohon gynetutkimukseen, niin sitä ei yleensä tehdä, jos asiakas on vielä neitsyt. Tutkimus voidaan ihan yhtä hyvin tehdä vasta sitten, kun se ensimmäinen kerta (ja muutama muukin) on takana. Eli älä ainakaan tämän pelon anna vaikuttaa pillereiden hankkimiseen. Muutenkin yleensä käydään ensin vain jutustelemassa ja keskustelemassa pillereistä ja gynekologinen tutkimus tehdään sitten myöhemmin. Usein vasta kun pillereitä on ensin kokeiltu muutama kuukausi. Vaihtelua tietysti on kunnittain.

Nää siun pelot taisivat koskea kuitenkin enemmän ehkäisyä, kuin sitä seksiä varsinaisesti.

Hiippari

Njuu tiedän ettei mua sinne ekalla kerralla neitsyenä vielä heitettäiskään pöydälle makaan :D mutta se ei kauheesti helpota se tieto että sitte ku on ne pillerit saanu ja hommiin päästy niin sinne on joku päivä pakko tulla tutkimuksiin. Toisaalta ei sitä voi koko elämäänsä paastotakaan :D oon vähän umpikujassa.

Tsein

Tähän on hyvin vaikea kenenkään sanoa mitään "lohduttavaa", kun ne pelot on siun pään sisässä. Voihan sitä tarinoida siitä ettei se satu ja on aika nopea toimenpide ja asioita voi helpottaa pyytämällä naislääkärin, kertomalla tälle ensimmäisestä tutkimuskäynnistä ja rentoutumalla, mutta auttako ne sitten kuitenkaan? Se on vähän kuin hammaslääkärillä käynti - harva siitä tykkää, mutta ei sinne ainakaan tietääkseni kukaan ole kuollut.

Kannattaa lukea väestöliiton sivuilta http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_net... gynekologisesta tutkimuksesta. Ehkä se auttaa, kun tietää etukäteen mitä on luvassa.

Hiippari

Kiitoksia :) taidanpa tosiaan lukaista tuon.
Itse asiassa en niitä lohtuja kaipaakaan :D tiedän varsin hyvin ettei ne auta ja niitä on kuultukin läjäpäin. Enempikin mietityttää, että kannattaako edetä seksiin ennen kuin myös nää ehkäisypelot on kadonnut tai ainakin lieventynyt..

marimma

Yks tapa millä on helpompaa mennä gynelle on se että laitat jonkun varaamaan sulle ajan. Jos oisit esim. koulussa niin koulun terveydenhoitajalta pyytäisit ajanvaraamista ja kerrot peloistas. Tai esim. pyydät vaan jotain kaveria, äitiä tai muuta tekemään sen :)
Mäkään en ikuna ois pystyny ite soittamaan ja varaamaan vaan kouluterveydenhoitaja anto lapun missä oli päivämäärä ja kellon aika sekä paikka, joten pakkohan se oli mennä, mä kun vihaan soittamistakin niin en ois uskaltanu edes peruuttaa sitä :)

Tsein

Niin kyllähän siinä seksistä voi lähteä vähän hohtoa pois, jos jokaisella työnnöllä miettii, että tuleekohan tässä raskaaksi vai ei. Jos pelko hallitsee itse aktia, niin eihän se kovin mukavaksi asiaa tee. Jos kuitenkin käyttää pillereitä ja/tai kumia, on raskaaksi tulemisen riski niin häviävän pieni, ettei sitä oikeastaan voi ollakaan (100%:iin ei koskaan päästä, mutta erittäin lähelle sitä).

Mutta... millä se pelko siitä häviäisi muuten kuin toteamalla käytännössä, ettei seksistä raskaaksi tulekaan, kun ehkäisy on kunnossa? Tuskin jaksat odottaa siihen asti, kunnes olet sellaisessa elämäntilanteessa, ettei lapsi ole katastrofi.

Hiippari

:D heh kiitos marimma. enpä ole tullut ajatelleeks edes asiaa noin. tulipa nyt si heti ikävä kouluun just kun lomat alkoi ;> ehkä toistaiseks pitää vaan antaa asioiden mennä omalla painollaan ja odotella että siittä seksistä tulee ajankohtaista. oon vaan kova miettiin kaiken etukäteen :oops:

Taica

Mustahan kuitenkin välttää sitä seksiä niin kauan, että saat ehkäisy asian todella kuntoon. Pillerit oikein syötynä, tai ehkäsyrengas oikein käytettynä on kuitenkin vähän varmempi, kuin kondomi. Itse sain ekan lapseni seurauksena siitä, että kumi puhkesi ja en halunnut hakea jälkiehkäsy tabletteja, kun oletin, että juuri silloin ei ollut ne parhaat raskaaksi tulo päivät, mutta toisin kävi. Toki olin aika valmis lapseen ja siksi en tehnyt aborttiakaan, mutta jos en olisi ollut valmis niin tilanne olisi ollut todella toinen.

Ja kun pillerit/rengas/laastari on käytössä ni kun olet niiden kanssa huolellinen ni mitään murehdittavaa ei ole, kun kumppanikin on koko ajan sama, eikä tauti riskiä ole. Eli rohkeasti vaan toimeen. Mäkin pelkäsin ekaa käyntiä gynellä hulluna ja olin sen jälkeen ihan järkyttyny siitä, et se olikin niin pikku juttu, eikä tuntunu yhtään nololta niinku olin etukäteen kuvitellu. Omassa päässäni mä siitä tein ison ja pahan numeron.

Ja oikeesti suosittelen ehkäsyks tota rengasta, ku se on niin helppo käyttönen, eikä sitä tarvi muistaa joka päivä niinku pillerit pitää. Se vaan vaihdetaan aina neljän viikon välein, eli pidetään kolme viikkoa ja sit viikon tauko ja laitetaan uus. Helppo muistaa. Se on nuvaring.

Kepatäti

En oo varma sanoko tätä kukaan vielä, mutta kyllähän gynellä tulisi käydä vaikka ei seksiä harrastais koko elämässään. Eikös joskus kahdenkympin tietämillä suositella käymään viimeistään.

.Gin

Itse sain pillerit viime kesänä ja vasta tammikuussa kävin gynellä. Oli siis aluksi ihan vain rutiinikäynti e-neuvolassa ja hoitaja kyseli miten pillerit on vaikuttanut yms. Katottiin myös onko paino noussut ja että verenpaine on ok.

Tämän jälkeen kysyi olenko ikinä käynyt gynellä, kun ikääkin on jo 19. No, en ollut ja ohjasi samantien toiseen huoneeseen.
Jännitin tilannetta todella paljon mutta gyne oli onneksi todella asiallinen ja mukava! Kysyi olenko ensikertalainen ja näytti ensin kaikki välineet. Ei ollut paha homma, vaikka se hieman tuolla alapäässä nipistikin.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että mikäli ei pysty hoitamaan ehkäisyä kuntoon niin ei petihommiinkaan kannata ruveta.

Carmencita

No mä laitan tähän nyt eriävän mielipiteeni luonnonoikku kun (näköjään) oon. Seksiä oon harrastellu pari vuotta, oon melkein 21-vuotias, ENKÄ ole käynyt koskaan gynella. Enkä oo lähiaikoina menossakaan. Muakin jännittää ja pelottaa jonkin verran, mutten myöskään koe sitä riittävän tarpeelliseks, kun ei (kop kop kop) ole mitään ongelmia koskaan ollut näiden asioiden kanssa. Sitten jos jotain ilmaantuu, niin viimeistään silloin tietysti, mutta sitä ennen ei.

Toinen asia on se, että mitä vikaa niissä kortsuissa on? Ne samat kaks vuotta on käytetty kortsuja ja ne on meillä ainoana ehkäisyvälineenä ja hyvin on pelittänyt. Ei oo koskaan hajonnut tai mitään vastaavaa. Jos vain käyttää oikein, niin kyllä ne suojaa, taudeiltakin. Meillä on lisäks tapana tarkistaa session jälkeen aina, onko kortsu kunnossa ( :lol: ).

Tsein

^Mie kyllä ihmettelen tuota "meen sitten kun on oireita"-ajattelua. Siinä vaiheessa kun esim. kohdunkaulansyöpä oikeasti alkaa oireilla, voi hoitaminen olla jo vähän turhan myöhäistä. Niissä tutkimuksissahan käydään juuri sen vuoksi, että tarkistutetaan ettei ole tullut mitään solumuutoksia, jotka voivat syöväksi kehittyä. Kun muutokset havaitaan ajoissa, voidaan niitä (yleensä) myös hoitaa.

Kortsuissa on se vika, että ne tulevat kalliiksi, jos seksielämä on aktiivinen. Niiden kanssa on aina myös se omanlainen säätäminen, mihin ainakaan itse en ole koskaan tottunut.

Pennsylvania

^Nuo edellämainitut näkee ihan papa-kokeessa, ei niitä varten gynelle tarvitse mennä.

Itse en ole itseasiassa ikinä käynyt gynekologilla, ikää 23. Pillerit hakiessa yleislääkäri teki jonkun pikkutarkastuksen, kun ei ollut tehty aiemmin, kesti alle 5 min (enkä tiennyt siitä etukäteen, joten ei tarvinnut jännittää..). Ja papat tietenkin olen otattanut, eikös ne suositella ottamaan muutaman vuoden välein kaikissa tapauksissa, paitsi niissä, joissa vielä useammin (eli jos on ollut häikkää).

Kondomi on oikeinkäytettynä aika luotettava, eipä sen takia kannata seksielämän aloittamista siirtää, ettei ole hormonaalisia käytössä. Tietysti voi hankkia kotiin varalle jälkiehkäisypillerit, jos kortsu joskus sattuisi menemään rikki. Itse en ole kyllä koskaan saanut kortsua hajotettua, paitsi kerran, kun tungin sellaisen (käyttämättömän..) jalkaani, ja terävä varpaankynsi yhdistettynä liialliseen venyttämiseen rikkoi sen :lol:

Tsein
Pennsylvania
^Nuo edellämainitut näkee ihan papa-kokeessa, ei niitä varten gynelle tarvitse mennä.

Niin, oletin, että nämä jotka puhuvat gynelle menosta, tarkoittavat nimenomaan gynekologiseen tutkimukseen menoa eikä juuri sinne gynekologin vastaanotolle menemistä. Ainakin alkuperäisessä viestissä ainakin puhuttiin pillereiden yhteydessä sinne menemisestä ja sehän nimenomaan se tutkimus johon mennään, ei naistentautien erikoislääkärin vastaanotto. Yleensä ihmiset vaan puhuvat näistä asioista samalla "gyne"-yleisnimikkeellä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat