Miten suhtautuisitte kumppanin sukupuolitautiin? - Seksi

gollum

Eipä mullekaan sukupuolitauti ois mikään ylitsepääsemätön ongelma miehessä. Arvostaisin sitä että on rehellinen asiasta. :)

Kommentit (11)

mister.x

Kiitoksia vastauksista siskot.

Toivonpa vaan että tuleva nainen tämän sitten ottaa hyvin. Voin vaikka sitten ilmoittaa että kuinka kävi. :D

Jokatapauksessa, olisi mukava kuulla mielipiteitä vielä suuremmaltakin määrältä naisia.

Maija-M
Kepatäti
Mut eihän se rokote mitään paranna vaan ennaltaehkäisee ja eiks se oo niin, että se pitäis saada jo melkosen nuorena? Muistelisin, että 17vuotta pidettiin jonain rajapyykin tapasena?

Voihan sen rokotuksen ottaa vaikka 30-vuotiaana jos on neitsyt.

Ja vaikka kondylooma olisi kerran tullutkin, niin rokote kuitenkin estää UUSILTA tartunnoilta.

Kepatäti

Mut eihän se rokote mitään paranna vaan ennaltaehkäisee ja eiks se oo niin, että se pitäis saada jo melkosen nuorena? Muistelisin, että 17vuotta pidettiin jonain rajapyykin tapasena?

miss.
pieces

Tulevaisuutta ajatellen hyvä juttu on se, että tuohon papilloomavirukseen on jo muutaman vuoden ajan kehitelty ehkäisevää rokotusta ja nyt tutkimukset ovat jo pitkällä ja koeryhmien rokotukset käynnissä myös Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, estääkö rokote viruksen tarttumisen ihmisestä toiseen ja voiko rokotteen avulla ehkäistä kohdunkaulan syövän kehittymistä. Mä oon itse mukana tuossa rokotetutkimuksessa, joka päättyy parin vuoden kuluttua.

OT mut mulla ainakin tuo tutkimus on jo loppunu, en tienny, et sitä jatketaan vieläkin:o. Kun rokotehan on jo markkinoilla.

Kepatäti

Ja eiks kondylooman nyt voi melkeen saada "mistä vaan" missä tarttee olla lähitilanteissa muiden (tartunnan saaneiden)kanssa?

Ettei siis ole pelkästään nimenomaan seksiteitse levittyvä? Vai oonks ihan hakoteillä :oops:

olematon

No ei se mitenkä viiminen niitti ois, koska oon ollu k.o. tilanteessa, tosin mun mieheke ei tiennyt että sillä edes on kyseistä virusta elimistössään ja se tuli esille vasta mun gynekäynnin jälkeen. Kondylooma on niin sairaan yleinen ettei tollasesta voi ees alkaa syyttelemään, vaikkei se nyt oo mitenkään erikiva juttukaan. :roll:

Maija-M

Ensiksi pari tosiseikka, joista toisen olet jo maininnutkin:

1) kondylooma on todella yleinen

2) kondomi ei suojaa papilloomavirustartunnalta - ihosolut hilseilevät virusta laajalti (kysykää joltain terveydenhuollon asiantuntijalta jos ette usko). Toki se vähentää tartuntariskiä

Näin ollen, ja ottaen huomioon miten paljon ihmiset harrastavat yhden yön suhteita, on oikeastaan ihan älytöntä ruveta ketään jättämään kondylooman takia. Kenellä tahansa, joka on ollut sukupuoliyhdynnässä, voi olla se. Kondyloomaa ei myöskään pysty mieheltä testaamaan, jos se ei oireile (ja useimmiten ei oireile). On siis hassua, jos joku nainen jättäisi sinut sen vuoksi, mutta saattaisi huolia jonkun toisen miehen uskoen, että tällä ei ole kondyloomaa kun ei kerta ole oireita. Ja kondyloomaan on tosiaan se rokote.

Joten nainen, joka jättää sinut kondyloman vuoksi, joutuu jättämään monta muutakin miestä. Ja tosiaan, se kun ei usein oireile, niin mistä se nainen voi tietää kenellä miehellä se on.

Mutta ole rehellinen naiselle ja kerro tälle, että sinulla on kondylooma. Voihan olla, että sillä naisellakin on se.

pieces
mister.x
Miten suhtaudutte/suhtautuisitte, kun tällainen tilanne tulee/tulisi omalle kohdallenne? Onko mielestänne järkevää jatkaa suhdetta vai etsisittekö surutta toisen miehen? Yleensä ajatuksia?

Olen hieman jopa pelokas tulevaisuudesta, mahdanko koskaan saada suhdetta pystyyn tällaisen vaivan takia.

Älä turhia pelkää! :) Itse ajattelisin näin, että jos tutustuessani nykyiseen poikaystävääni olisin saanut tietää hänen omasta suustaan, että hän kantaa ko. tautia, en olisi todellakaan lähtenyt kävelemään moisesta syystä!! Olisin luultavasti pitänyt hyvänä asiana sitä, että hän on tietoinen taudistaan ja kertonut siitä avoimesti myös minulle. Monilla ihmisillä on joitakin yksilöllisiä, rajoittavia vaivoja kehossa tai mielenterveydessä. Toisaalta, jos olisin saanut tietää asiasta ennen kuin ehdin ihastua poikaystävääni, olisin saattanut alkaa karsastaa häntä. Eli ihan ensimmäisillä treffeillä ei asiaa kannata välttämättä lähteä hehkuttamaan.. Sitten kun olet tavannut tyttöä muutaman kerran ja sinusta/teistä tuntuu, että juttu voisi edetä pidemmälle ja sänkyyn asti, niin kerrot asiasta tytölle ja selvität hänelle mitä tuo käytännössä tarkoittaa (seksiä ja suuseksiä voi harrastaa normaalisti, mutta kondoomin kanssa ja sukuelinten koskettelua tulee välttää ilman kondoomia). Jos tyttö on todella susta kiinnostunut ja pitää susta, niin vaikea uskoa että juttu jäisi tuohon tietoon. Se on sulle ainakin todiste siitä, että tyttö todella pitää susta jos se pysyy sun vierellä huolimatta tuosta vaivasta ;)

Tulevaisuutta ajatellen hyvä juttu on se, että tuohon papilloomavirukseen on jo muutaman vuoden ajan kehitelty ehkäisevää rokotusta ja nyt tutkimukset ovat jo pitkällä ja koeryhmien rokotukset käynnissä myös Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, estääkö rokote viruksen tarttumisen ihmisestä toiseen ja voiko rokotteen avulla ehkäistä kohdunkaulan syövän kehittymistä. Mä oon itse mukana tuossa rokotetutkimuksessa, joka päättyy parin vuoden kuluttua. Ko. rokote olisi iloinen uutinen varmasti monelle ja se olisi myös sun ja mahdollisen tyttöystäväsi eduksi (:

Toi on loppujen lopuksi aika pieni asia, kun ihmiset vaan muistaa olla vastuuntuntoisia ja vähän huolellisempia seksiasioissa. Jos voitat jonkun tytön sydämen puolellesi, niin toi ongelma on aika pieni sen rinnalla mitä tunteita aiheutat toisessa ;) Ja hei, vaikka joku antaiskin ton vaikuttaa ja lähtis korot paukkuen karkuun, niin se ei oo sitten varmaan kovin kiinnostunut muutenkaan. Ei kannata murehtia moista - katsot nyt vaan etiäpäin ja annat asioiden mennä niinkun niiden kuuluu mennä (:

marika_

Olisin tietysti aluksi yllättynyt ja varmaan tarvitsisin hiukan aikaa sulattaa uutisen, ts. en olisi valmis harrastamaan seksiä 5 minuuttia tuon tiedon jälkeen.

Kuitenkin jos olisin miehestä muuten kiinnostunut, niin ei tuo mikään kynnyskysymys olisi.

Arvostan rehellisyyttä ja se, että mies pystyi alussa olemaan rehellinen tuollaisesta asiasta, auttaisi varmasti luottamuksen rakentamisessa myöhemmin. Jos taas puolen vuoden seurustelun jälkeen selviäisi, että mies on tarkoituksella salannut itsellään olevan sukupuolitaudin, voisi suhde loppua siihen vaikka kuinka olisin rakastunut.

Rasberry

Ei ainakaan minun kohdallani olisi mikään este suhteelle. Jos tällainen vaiva löytyy, eikä sitä olla pystytty hoitamaan, niin kondomi vain käyttöön ja suhde saa jatkaa normaalia rataa. Joillekin tuo tieto saattaa olla aika kova yllätys, mutta kondylooman yleisyys on tehnyt sen suht ymmärrettäväksi.

mister.x

Olen 25 vuotias mies. Olen onnistunut hankkimaan itselleni nuoruudessani vaivan nimeltä kondylooma, jota myös kansanomaisesti visvasyyläksi kutsutaan.

Tautihan on viruspohjainen ja sitä ei voida ainakaan tällä hetkellä parantaa. Noin 80% ihmisistä saa taudin elämänsä aikana ja näistä noin 75% ei saa koskaan edes tietää asiasta, koska tauti on heillä oireeton.
Miehillä tauti on vaaraton, mutta naisilla taudissa on pieni mahdollisuus saada kohdunkaulan syöpä.

Itselläni tietysti on oireita koska asiasta tiedän, tosin oireet ovat vain lieviä. Ei mitään erittäin epämiellyttävän näköistä.

Ja sitten asiaan.

Kun tämmöinen henkilö alkaa seurustelemaan, niin asiastahan kerrotaan vastapuolelle ennen mitään seksiä. Tämä on kuitenkin aika murskaava tieto orastavalle suhteelle. Tottakai näitä edellämainittuja faktoja voi kertoa hänelle jne., mutta silti.

Miten suhtaudutte/suhtautuisitte, kun tällainen tilanne tulee/tulisi omalle kohdallenne? Onko mielestänne järkevää jatkaa suhdetta vai etsisittekö surutta toisen miehen? Yleensä ajatuksia?

Olen hieman jopa pelokas tulevaisuudesta, mahdanko koskaan saada suhdetta pystyyn tällaisen vaivan takia.

[color=red]Edit: otsikko kuvaavammaksi... -sunlion-[/color]

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat