Aseksuaalisuus - Seksi

vasilisa

Mun paras ystäväni on aseksuaali. ja poika. eikä ole heterokaan. aina välillä sitä unohtaa, että sitä ei oikeesti kiinnosta seksiasiat ollenkaan. Toivon että se löytäis joskus itselleen (aseksuaalin) pojan...

Kommentit (13)

shriness

Ootteko kuulleet tollasesta. mun käsittääkseni se on sitä että ihminen pidätäytyy seksistä vapaasta tahdostaan eikä siihen liity mitään frigiteettiä.

Mä taidan olla... En oo ikinä ollut erityisen kiinostunut seksistä. Sairastuin pari vuotta sitten masennukseen ja sen jälkeen on seksihalut hävinneet. Tulen kyllä seksin aikana mutta kun ei vaan kíinnosta. Tulen hyvin toimeen ilman seksiä. Ainut ongelma on ukko, jonka kanssa ollaan oltu kohta 4 vuotta yhessä ja oon yrittäny sille vähän vihjasta et näin on asiat. Se sanoo aina et " Katotaan nyt, jos se siitä". Millonkahan lähtee ettimään toista...

Tapsu

Lainaus:
Aseksuaalisuus
Harvinainen seksuaalisuuden muoto. Henkilö, jota seksi tai siihen liittyvät asiat eivät kiinnosta, eivät herätä tunteita tai toimintaa. Aseksuaalisuus on sekin vain yksi seksuaali-identiteeteistä, eikä vaikuta henkilön muuhun elämään tai kykyyn solmia pysyviä ja hyviä ihmis- ja ystävyyssuhteita.
Aseksuaalisuus eroaa selibaatista siten, että selibaatti on henkilön päätös pidättäytyä seksistä, mutta aseksuaalilla ei ole alun perinkään halua mistä kieltäytyä. Aseksuaalit voivat myös harrastaa seksiä, vaikka eivät saisikaan siitä itselleen mitään nautintoa.

Aseksuaalisuuden muotoja voivat olla esimerkiksi
* täydellinen seksuaalisen ja läheisyyden halun puuttuminen
* seksuaalisen halun puuttuminen, mutta normaali läheisyyden halu (jompaa kumpaa sukupuolta kohtaan)
* seksuaalisen halun olemassaolo, joka ei kuitenkaan kohdistu kehenkään

Ajattelin nyt vaan selventää vielä tota käsitettä :roll:

Ootko vieläkin masentunut vai parantunut jo siitä? Saattaahan ne halut joskus tulla takasin. Ootteko ihan normaalisti harrastanu seksiä koko ajan, vai pitäny välillä taukoja jos ne jotain auttais?
Millasta teidän seksielämä noin niinkun muuten on? Löytyiskö vika sieltä? Kun vaikka tuut, niin ei se tarkota ettei se ongelma vois silti tavallaan olla seksissä. Ootteko yrittäny jotain uusia juttuja tai muuta sen jälkeen kun sun halut katosi?

Lumi~

myös tietyt "lääkkeet" esim. e-pillerit, masennuslääkkeet voi vaikuttaa
haluihin. Jos syöt pillereitä niin oletko kokeillut vaihtaa merkkiä?

shriness

Kiitti Tapsu selvennyksestä!

Mä oon nyt vähä päälle vuoden ollut parantunut masennuksesta ja yli vuoden ilman masennuslääkkeitä. Ei syö mtään lääkkeitä enkä e-pillereitä.

Kun mä sairastuin masennukseen niin me oltiin harrastettu jinkun verran seksiä. Mä oon ukkoni eka "akka" ja eka seksikumppani. Mäkään en mikään kokenein ihminen ole, joten se seksielämä oli aika tavallista. Molemmat tykätään sitomisesta mut ei sm:ää. :)

Ilmeisesti mulla ei ole vain kiinnostusta seksiin. Kyllä mä tykkään halailusta ja pikku pusuista mutta esim. kielarit ei mua innosta.

Miffy

Voihan olla, että asiat vaan ovat noin. Seksihän on loppujen lopuks suvun jatkamista; ei se ole kaikille mitenkään big deal. Just luin yliopiston vessan seinästä joittenkin kesksustelua aiheesta - siellä muutamakin kirjoitti, ettei seksi vaan kiinnosta.

Mutta voihan olla, että tuo masennus liittyy asiaan, vaikka onkin jo selätetty. Ja tietenkin asioita mutkistaa se, jos miehesi haluaa harrastaa seksiä.

Cadillac

Jotkut ihmisethän on ihan hirmuisia pukkeja, miksi sitten ei saisi olla täysin "seksitön"... :wink:

Sehän voi olla ihan vaan "It just you"- juttu, eikä mikään vika.

Jos et itse seksittömyydestä/tuntemuksistasi kärsi, niin silloinhan se on sitä aseksuaalisuutta.

Cadillac

Muistan lukeneeni (taisi olla brittilän Cosmo) että aseksuaaleilla ei oo välttämättä mittään vikaa "kiihottumitoiminnoissa", ja että jotkut aseksuaalit esim vetävät kyllä käteen.

Siinä mielessä on varmaan ihan mahollista saada O yhdynnässäkin... :|

Tapsu
Lizzie
Mietin vaan, että jos on "aseksuaali" niin onko mahdollista kiihottua niin paljon että saavuttaisi orgasmin..?

Kyllä, aseksuaali voi saada orgasmin.
Lainailen tähän taas vähän tekstejä, kun en osaa omin sanoin selittää.

Erään aseksuaalin itse sanoma kommentti orgasmin saamisesta masturboidessa:

I have masturbated (and on the rare occasion still do). But not in a "wow, I'm turned on and need to masturbate" kind of way. It's more of a "I'm bored and watching bad television and I've got nothing else to do" sort of thing. I never feel a need to do it. It just kinda happens accidentally when I'm bored.
My body's nerves enjoy the sensation in its most basic form, and while sometimes I'll have an orgasm, it's not really that different from a foot rub or stroking your lip. It's just an enjoyable sensation, with no real extra special meaning behind it. So more often than not, I'll just give up long before I have an orgasm.

Ja sitten sitä faktatietoa. Noi Note ja idententity -kohdat ois sellasia mitkä shriness sun ainakin kannattais lukea.

Arousal
For some sexual arousal is a fairly regular occurrence, though it is not associated with a desire to find a sexual partner or partners. Some will occasionally masturbate, but feel no desire for partnered sexuality. Other asexual people experience little or no arousal. Because we don’t care about sex, asexual people generally do not see a lack of sexual arousal as a problem to be corrected, and focus their energy on enjoying other types of arousal and pleasure.

Note: People do not need sexual arousal to be healthy, but in a minority of cases a lack of arousal can be the symptom of a more serious medical condition. If you do not experience sexual arousal or if you suddenly lose interest in sex you should probably check with a doctor just to be safe.

Identity
Just as people will rarely and unexpectedly go from being straight to gay, asexual people will rarely and unexpectedly become sexual or vice versa. Another small minority will think of themselves as asexual for a brief period of time while exploring and questioning their own sexuality.

KRedit-

nytpä en muista mikä lehti oli kyseessä.. joku suomalainen naistenlehti kuitenkin tässä keväällä niin siinä oli juttua aseksuaaleista.
Melkein tirskuin kirjastossa kun luin sitä. *tähän minä en pystyisi*
Mutta meitä ihmisiä on moneksi. On ihan ymmärrettävää että seksi ei kaikkia kiinnosta. Ei missään muodoissa.

Miffy
KRedit-

Melkein tirskuin kirjastossa kun luin sitä. *tähän minä en pystyisi*

Ei varmaan heterotkaan kovasti paljoa saisi seksistä samaa sukupuolta olevan kanssa. Ei se varmaan ole pystymisestä kiinni; tuo asia (kuten suuntautuneisuuskin) on hiukan syvemmällä.

Murehtija

Hmmm...Mulla itsellä ei tunnu olevan ymmärrystä siitä miten joillakin on "hirvee hinku panna" koska mulla itsellä semmosta ei ole koskaan ollut, ei edes exäni kanssa (3v yhdessä). Haluaisin olla kykenevä seksiin ja haluta sitä, tykkään hankkia seksuaalista huomiota mutta itse yhdyntä ei kiinnosta, pelkään ja ujostelen sitä.

En siis varmaankaan ole aseksuaali vaikka asia itse (siis yhdyntä) ei kiinnosta? Siis tokihan seksi on myös kaikkea muuta kuin pelkkä yhdyntä mutta tätä ei monikaan suostu uskomaan...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat