Essien pohdinnat - Parisuhteet

flaps
Essie

- se on harmittanut kun poikaystävä on tietoisesti hädässä sanonut kun itkin ja hengitin raskaasti. (tämä tapahtui keskellä yötä ja oltiin riidoissa menty nukkumaan) että "Et sä mihinkään kuole" kun mä oon ollu ihan paniikissa. Ollut vaa siinä maaten. Oletti varmaan että näin painajaista ja se nosti sykkeen. No meniki hetki nii olin ookoo ja jatkoin unia. Mutta se että hän ei ota mun tilanteita vakavasti/tosiaan kun on vihainen harmittaa, ymmärrättekö sen? mutta tosiaan ei voi mun mielestä oletella että toinen ei kuole, ei sitä koskaan tiiä.

- Sitten mietin tilannetta ystäväni kanssa joka oli ollu tosi pas'kamainen koko päivän, kettuillut mulle. Mulla oli hermo kireellä sen takia. No ystävälläni on diabetes. Häntä rupesi sitten heikottamaan. Yleensä suhtaudun näin :"Voi ei heikottaako, haenko ruokaa, missä sun mittari haen sen sulle!" mutta kun olin niin vi'ttuuntunut sanoi vain :"No lopeta valittaminen ja mene nyt mittamaan ja hae jääkaapista ruokaa" Sanoin näin koska tiesin että hän pärjää eikä tehnyt mieli helliä vaikka muuten olisin niin tehnyt. Eikö tämä ole ihan samantyylinen tilanne ja ihan inhimillistä?

- Ja kuka tahansa ihminen kyllä auttaa kun kyseessä on todellinen hätä jolloin tarvii ensiapua. Esim. pyörtyminen, tajunnan menetys, shokki, hengenahdistus josta ei tule loppua, epilepsiakohtaus yms.
Mutta kuinka poikaystävä voi huomata tälläisen jossei seuraa tilannetta? siksi tilanteen seuraaminen olisi erityisen tärkeää.

1. & 3. kohta
sanoit [u]itse[/u] ylireagoivasi/liioittelevasi oireitasi tai jotain tämän suuntaista. tai ainakin että todellista akuuttia vaaraa ei ole. voitko siis olettaa että poikaystäväsi jaksaa jatkuvasti reagoida kuin kyseessä olisi suuren luokan elvytystilanne? koita nyt pikkuisen ymmärtää. pitäisikö hänen olla jokavälissä kysymässä tarvitsetko ambulanssia tai jotain? oletatko että hän muutenkin on palvelualttiina sinulle koko ajan? toivottavasti et.

2. kohta
toimit itse täsmälleen samoin kuin poikaystäväsi samassa tilanteessa. eli kyllä, ihan inhimillisesti.

Sivut

Kommentit (624)

Svenja

^ Todella törkeää sanoa kuinka miehesi "epäonnistui". Jestas mitä tekstiä. "Ja sitten vihdoinkin onnistui ja oli iloinen", miten näin voi sanoa? Ihan kuin tämä olisi sinulle joku kilpailu missä voitetaan ja toinen häviää.

flaps
Essie
Tosin ei hän nyt mököttänyt laisinkaan oli vaan vähän outo mutta aikaisemmin hän on mököttänyt ja sanonut että harmittaa kun oisi halunnut sekstailla mun kanssa kun se on niin ihanaa.

minäpä veikkaisin että miehesi ei vaan halunnut myöntää että häneen sattui.

Svenja

Toivottavasti myös oikeasti rupeatkin tajuamaan pikku hiljaa, ei olisi eka kerta jos taas viikon päästä uusi ongelma on tullut ja sinä olet syytön.

Jos sinä suututat miehesi jostain, hänellä on oikeus myös suuttua sinulle. Et voi kohdella häntä miten huvittaa ja olettaa, että se on hänelle ihan ok. Kaikki sinun miehesi tekemät asiat ja sanomat asiat ovat ymmärrettäviä, koska sinä olet hänen tyttöystävänsä.

Jos oma mieheni tekisi minulle noin, en hyväksyisi sitä koska minä en ole tehnyt mitään ansaitakseni tuollaista. Sinä kuitenkin mielestäni ansaitset, koska olet itse toiminut niin väärin miestäsi kohtaan.

Ginger

Mä en usko että se on trolli, mä luulen että Essie on jotenki jälkeenjäänyt. Jutut on tasoa 6v. Siis kaikki jutut, ei vaan nää parisuhdejutut, vaan myös meikkipuolella tulee semmosia kysymyksiä että huh! :shock:

Siis eihän kukaan aikuinen (täysi-ikäinen) ihminen VOI ajatella kuin Essie. Logiikka, empatia, tulevaisuuden hahmottaminen, syy-seuraus-suhde on ihan hakusessa. Diagnoosi: aivovamma. Tai jotai. Kehitys jäänyt pikkulapsen tasolle.

Ja ei, en hauku tai ole ilkeä. Uskon että asia on oikeasti näin.

Tapsu
Essie
Tapsu: Kun poikaystävä löi luurin korvaan. Laitoin viestillä: vastaa puhelimeen, mulla on hirvee allerginen reaktion, mun pitää lähtee empoon.
Tuli vastaus :"En jaksa puhua, mene empoon"

Mitä puhumista siinä olis ollut kun sanot että lähdet sinne sairaalaan vai mikä toi paikka onkaan? Olis pitänyt lohdutella? Sanoit hirvee, kuinka hirveä reaktio se oli, pahempi kun yleensä?

Essie
Svenja: muista,hänkin aiheuttaa riitoja ja hän ei myöskään silloin auta kun on pahalla tuulella huonon pelin takia joka EI OLE MUN SYY. ei ole mun syy että jalkapallo pelit ei suju ja onko se niin "oon sulle vihanen eli jätän sut kuolemaan" häh?

Sä et ole varmaan kertaakaan ollut kuolemassa niihin sun kipuihisi? Ja hän ei ole sulle vihainen jos joku peli menee huonosti, miksi sanot että olisi? Oikeasti. Hän ei ole jättänyt sua kuolemaan, taas hirveää ylireagointia tässä.

Essie
flaps: Tuntuu pahalta, et varmaan ymmärrä kun ei sun miehes oo tehny noin.

Sä et voi tietää onko Flapsin mies joskus tehnyt jotain vastaavaa tai pahempaa. Vaikka sanoikin jo että ei ole, et voinut sitä tietää kirjoittaessasi, älä tee noin rajuja olettamuksia.

Svenja

Mun mielestä miehelläsi ei ole mitään anteeksi annettavaa. Varsinkin kaiken sen jälkeen mitä sinä olet hänelle sanonut ja tehnyt.

Aina kuulen kuinka hän suostuu pyytämään anteeksi ja kuinka hän juoksee kyllä aina sun luokse 5 minuutin päästä pyytämään anteeksi. En ikinä kuule mitään mitä sinä teet hänen vuokseen.

Jos näitä kohtauksia tulee niin usein, niin miksi hänen pitää olla sinun luonasi hellimässä ja tarjoilemassa (varsinkin silloin kun hän on sinulle vihainen)? Itse sanoit, että kun kaikki on hyvin, niin hän huolehtii sinusta ja välittää. Mutta sitten kun hän on SINULLE suuttunut, niin hyvänen aika hän jättää sut kuolemaan. Hei, se on h'elvetin allergia ja joku vaaraton rintakipu. Mun mielestä se on jo hyvin hienoa, että hän on siinä lähettyvillä jos jotain sattuu.

Ja musta on naurettavaa, että pidät sun kaverin neuvoja oikeina. "Kuinka itsekästä ja välinpitämätöntä .. blaa blaa.." Sinä itse vaadit häntä palvelemaan sinua, sinä suututat hänet, sinä haukut häntä, sinä haluat sääliä, sinä haluat olla uhri, sinä syyllistät häntä, sinä murskaat hänen itsetuntonsa, sinä soitit riidan aikana kaveripojallesi ja haukuit miestäsi, sinä vaadit anteeksipyyntöä, sinä jankutat vanhoja asioita, sinä sanoit palaavasi exäsi luokse, sinä saat 6- vuotiaan tasolla olevia itkupotkuraivareita ja lista jatkuu ja jatkuu. Ja sitten miehesi on välinpitämätön ja itsekäs? No huhhelihuijaa sentään..

Tapsu
Essie
Mutta edelliselle vielä: Sinustako on oikein poikaystävältä että hän ei vastaa puhelimeen kun pyrin ilmottamaan että lähden ensiapuun? laittaa luurin kiinni. pistän viestiä tulee vastaukseksi :"en jaksa puhua puhelimessa, mene empoon"

Mistä poikaystäväsi olisi tiennyt mitä asiaa sinulla on kun näkee puhelimestaan että soitat? "Juuri äsken riideltiin ja nyt se soittaa, jotain on varmaan tapahtunut ja sillä on hätä!" Niinkö? Onko sun miehesi ajatusten lukija? Jos ei, et voi olettaa että juuri riidan jälkeen hän haluaisi vastata puhelimeen. Itse ainakin hänen asemassaan saattaisin ajatella että haluat jatkaa riitaa ja valittaa jostain, pistää anelemaan anteeksiantoa ja muuta, miten yleensä käyttäydyt ainakin juttujesi perusteella.
Mieti vähän.
Essie
Tai kun pyydän että hän hakisi vettä, hän sanoo että mennään yhdessä, vasta hakee kun todella sanon että nyt on pakko saada se vesi.
Tai kun sanon että sattuu/rintaan pistää hän tokaisee: ota lääke.
Ei mitään halia, ei empatiaa.

En nyt tiedä kuinka pahasti sun rintaan pistää kun pistää, että viekö se sulta kyvyn liikkua? Mutta jos ei, niin en näe tätäkään tilannetta mitenkään pahana. Jos vaan kivun takia tuntuu että et pysty liikkumaan, niin koitapa silti kävellä hakemaan sitä vettä, ellei nyt tunnu että huippaa ja taju lähtee. Ja tuosta kun sanot että sattuu/pistää, hän tietää että se menee lääkkeen ottamisen myötä ohitse ja hänellä on itsellään huono mieli, tietää että sulla ei ole vaaraa ja jos olisi huomaisi että on ja ryntäisi apuun. Mitä sä odotat että hän tekisi? Toisi heti vettä ja pillerin? Sun pitää pystyä ITSE hoitamaan itseäsi, jos vaan pystyt niin hakisit itse lääkkeesi ja vetesi, jos et pysty niin sillon pyytäisit miestä.
Et sä voi aina piiloutua kivun taakse ja olla kuin 5-vuotias jota pitää paapoa.
Essie
Tosin haleja empatiaa yms kun hän ei ole vihainen heruu mutta heti kun on riita niin ei. Hänen on vaikea yhtäkkiä ollakkin mukava ja rakastava. hän itse sanoi näin. Kun on vihainen on vaikea yhtäkkiä hypätä lohduttavan asemaan.

Sä kirjoitat näin mutta et silti ymmärrä sitä vai mikä on kun hoet tätäkin nyt koko ajan?
Essie
Ja sitäpaitsi sunlion on sanonut että poikaystävä on lapsellinen

Tämä jos mikä on lapsellinen kommentti. Kerran joku sanoo että sun poikaystävä käyttäytyy lapsellisesti ja sä heti vetoat siihen että hei en se minä ole vaan mies, kun näin on sanottu. Okei sun poikaystävä saattaa käyttäytyä joskus lapsellisesti, ei se tarkoita että se olisi kuspää. Veikkaan että sen takia käyttäytyy lapsellisesti kun sinä aina ylireagoit ja käyttäydyt samalla tavalla riita ym tilanteissa (heittäydyt uhriksi, vaadit anteeksipyyntöä ja tiuskit jne), teidän riidat ei ole kehittyneet ettekä ole oppineet reagoimaan toisella tavalla. Ymmärrätkö? (Voisko svenja tai joku selittää ton paremmin jos osaatte, kun kuitenkin tajuatte mitä haen takaa :P)

PS. Tuo teidän tekstarikeskustelu oli hirveää luettavaa, käyttäydyit ihan hirveästi siinä. Kuten Svenja sanoi sen olisi voinut jättää siihen kun mies pyysi anteeksi. Jatkoit kaivelemalla vanhoja asioita ja vihjailemalla että ei ole tarpeeksi hyvä. Toisekseen, tuon empo asian kaivaminen tuohon oli erittäin tyhmästi tehty, koska edelleenkään miehesi ei ole ajatusten lukija joten ET VOI SYYTTÄÄ HÄNTÄ TUOSTA TAPAUKSESTA, että olisi ollut välinpitämätön. Tiedätkö sä aina mitä asiaa miehellä on kun hän soittaa sulle? Et, joten älä syyllistä häntä jostain mikä on ihan normaalia, jälleen kerran.

flaps
Essie

Pistin viestä hänelle asiasta nyt. Olen siis aina puhunut hänen välinpitämättömyydestään juuri kun kohtaus on ollut päällä. Tässä viestikeskustelu:
minä :"Hei, olen huomannut että joskus riidoissa kun saan kohtauksen, rupeaa esim pistämään rintaa,olet aika välinpitämätön, sanot vaan tylysti että ota lääke tai et edes heti välttämättä reagoi"
Hän: "Aijaa, okei. Oon pahoillani, Anteeks kulta! kyllä mä sua autan ja otan kyllä aina vakavasti sun asiat vaikka ei aina näytä siltä! oon tästä lähtien parempi ja en tiuski sulle vaan tuen sua. Toivottavasti et pidä mua inhottavana. Oon joskus ollu kylmä, mutta se ei oo tarkottanu sitä että en välittäs sun sairauksista"
Minä: "Aa, okei, mut se on tuntunu tosi pahalta,ymmärrätkö?
Hän: "joo ymmärrän täysin, haleja tulee jatkossa!
Minä :"No miks sä sit oot ollu nii kylmä?"
Hän: "No sen takia ku on ollu riita"
Minä :"Eli riidan takia mua ei pidä auttaa?"
Hän :"Eieiei, sä et saa ajatella noin!!"
Minä :"No, mä todella luulin että sielä on taustalla se että et oikeen osaa ottaa vakavasti mun kohtauksia tai jotain"
Hän : No usein sitäki, mutta emmä sua koskaan pulaan oo jättäny. Joskus oon aatellu että ne kohtaukset on tekosyy et mä tulisin juttelemaan"
Minä :"aha, mitä jos saan sydänkohtauksen, mitä teet?"
Hän :"Et sä ymmärrä yhtään, ajattelet varmaan että lähen espanjaan lomalle jos saat sydärin. Emmä mikään kus'ipää ole, oon aina auttanu kuitenki, en jaksa enään testata sun kanssa, ku et sä tajua"
Minä :"Ai sillonki autoit ku yritin soittaa että mä lähen empoon nii et vastannu puhelimeen ja pistit viestillä että no mene empoon"
Hän: "Voin mä sun puolesta olla ****'pääv'tunhomokyr¨'pä kun sulla ei oo pokkaa sanoa sitä"
Minä :"Kannattaa varmaa vaipua tollaseen itsesääliin, mikset voi sanoa että käyttäydyit pas'kamaisesti ja pyytää anteeks vaikkapa?"
Hän :"TAJUSIN JO sun pointin, pyysin jo anteeks lue viestit tarkemmin"
Hän: onneks olkoon, sait mulle pahanmielen mut se oliki varmaan tarkotus, ihanku se eka viesti ei riittäny ku pyysin anteeks, pitää oikeen ruveta kaivaan tapahtumia jossa mä oon ollu niin p'aska sun mielestä.
Minä: no niin, koska ensin pyydät anteeks, sit ootko sillee "emmää mikä ****'pää ole"
Hän:"En puolusta itteeni mutta en mä kyllä kuitenkaan ****'pää ole"

etpä paljon lapsellisemmin olisi tätä voinut hoitaa :roll:

flaps

nyt kuulosti jo siltä että jotain on mennyt perille asti. positiivista!

MUTTA

voit toki ehdotta poikkikselle tuota että hän tulisi samaan tilaan kanssasi olemaan kun lepäilet, mutta et voi olettaa että hän toimii näin ja syyllistää häntä jos hän ei toimi niin. KOSKA vihaisena ei välttämättä jaksa/halua istua vieressä 'tekemässä jotain turhaa' (esim.lukemassa lehteä vaikka haluaisi katsoa telkkaria), etenkin jos tuntuu että toinen pärjää kyllä vallan mainiosti itsekseen: sanoit itsekin ettei vaaraa ole. ja jos miekkosesi on huutomatkan päässä jos tarvitset niin ei se voi olla niin paha? ja riidan jälkeen ehkä molemmille ihan hyvä pitää hengähdystaukoa toisesta, ehtii miettiä hetken mitä sanoo seuraavaksi (esim. miten pyytää ANTEEKSI, ei miten jatkaa riitaa).

flaps

minusta tuossa ei ole [u]mitään[/u] marttyyrinoloa tuossa viestissä! ihan täysin normaalia ja ihan täysin totta. [u]sinähän[/u] tuon aloitit.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat