Rahaton ja ero edessä? - Parisuhteet

Izzy

Kuinka selviän? Olen itse opiskelija, joten tulot on todella pienet. Olen ottanut opintolainaa, mutta hyvä kun nytkään riittää rahat kuukaudeksi.
Miten mä muutan omaan kämppään, jos mulla ei ole yhtään rahaa? Millä maksan muuton, takuuvuokran, vuokran, huonekalut ja elämisen ja lemmikkien elättämisen? Asunnon hankkimista vaikeuttaa myös lemmikit, kun niitä ei kovin moneen vuokra-asuntoon hyväksytä.
Opiskelutkin päättyy kesään mennessä, mistä sitä sitten repii rahaa, kun ei edes opintotukea tai lainaa saa? Jos ei kesätöitä löydä..
Autoakin tarvitsisi liikkumiseen, mutta turha toivo.

Onko muilla ollut samanlaista tilannetta? Miten selvisitte??

Kommentit (11)

olematon

Sossu kyllä jonkun verran auttaa, ja sieltä saat sitten sulle kuuluvia tukia laskelmien mukaan. Ja ja.. kelalata asumislisää. Muutossa varmasti ystävät tai vanhemmat voivat auttaa? huonekaluja saattaa hyvällä tuurilla saada ilmaiseksikin jos jollain on tarpeettomia.. mä jäin kanssa aikalailla tyhjän päälle kun olin vielä lukiossa ja mies lähti lätkimään. Mutta kyllä siitä aina jotenkuten selviää. Vaikka on vähän nuijaa kinua sossulta rahaa niin joskus se on vaan pakko. Huonekalut kirppareilta tai tutuilta ja näin pois päin.

Tsein

Parisuhteet?

Kun olet nostanut opintolainat pois, sossu on seuraava paikka. Sossu auttaa sekä välttämättömien kalusteiden ym. hankissa sekä (mahdollisen takuuvuokran ja) vuokrien maksussa. Asut ja elät ilmeisesti hyvin kalliisti, jos koko opintotuki lainoineen ei tahdo riittää. Kannattaa miettiä onko jotain mistä voit karsia kustannuksia.

Jos ei kesällä löydä töitä, sitä joko asioidaan sossun tai työkkärin ja kelan kanssa, riippuen siitä loppuvatko opinnot kokonaan vai tarkoitatko ihan normaalia kesälomaa opinnoista. Jos loppuvat kokonaan, ilmoittaudut työkkäriin ja viet Kelaan työttömyyskorvaushakemuksen sekä yleisen asumistuen hakemuksen. Jos opinnot jatkuvat syksyllä, menet sossuun hakemaan toimeentulotukea.

Izzy

Niin no eihän sitä rahaa tule kuussa kuin päälle 400 euroa lainoineen.. Ja kaikki menee laskuihin, omiin ja lemmikeiden ruokaan ja välttämättömiin asioihin sekä "vuokraan" (asun siis miehen omistamassa kämpässä josta maksan kuukaudessa tietyn summan, en saa siis asumislisää). Bensaan menee iso osa, koska kouluun on sen verran matkaa ja bussilla ei pääse.
Niin ja nythän mä tajusin sitten senkin, että mitenkähän mä pystyn koulussa käymään, auto kun on miehen..

En kyllä omasta mielestä mitenkään kalliisti elä, pystyn ostamaan vaan välttämättömät asiat ja mihinkään ylimääräseen ei jää lainkaan varaa.

Laitoin tän nyt tänne parisuhteet-osastolle, kun en tiennyt mihin tämä oikeen kuuluisi.

olematon

^mutta sittenhän sä alat saamaan asumislisää jos ja kun muutat pois omaan asuntoosi. Kai oot jo laittanut hakemuksia asuntoihin jos oot muuttamassa? Niihin jos laittaa että on tullut ero ja täten on tavallaan asunnoton, niin saattaa päästä jonossa joittenkin ohi.

Tsein

^Tuossa ei voi mitenkään olla sekä opintoraha että asumislisä + laina. Millä asteella opiskelet ja minkä ikäinen olet? Saat aika selvästi liian vähän. Joko sinulla on joku osa hakematta tai opintotuen määrään vaikuttaa joku seikka (vanhempien tulot tai asumismuoto lähinnä).

Tsein

Jaa se oli tuolla sivulauseessa, meni ihan ohi. No sitten. Mut asumislisää sie saat sitten ku muutat pois. Riippuen vuokrasta, tuloihin voi pamahtaa sellanen 200€ lisää.

Koita etsiä asunto läheltä koulua, niin käy se autoilu tarpeettomaksi. Jos sie muutat sen poikaystävän huumeongelman takia, niin pääset kyllä sossun listoilla hyvin kärkipäähän listalla "autettavia ihmisiä". Ja tosiaan sitä toimeentulotukea voit saada, jos menot ylittävät tulot ja se laina on nostettu, kuten onkin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat