Rahaton ja ero edessä? - Parisuhteet

Izzy

Kuinka selviän? Olen itse opiskelija, joten tulot on todella pienet. Olen ottanut opintolainaa, mutta hyvä kun nytkään riittää rahat kuukaudeksi.
Miten mä muutan omaan kämppään, jos mulla ei ole yhtään rahaa? Millä maksan muuton, takuuvuokran, vuokran, huonekalut ja elämisen ja lemmikkien elättämisen? Asunnon hankkimista vaikeuttaa myös lemmikit, kun niitä ei kovin moneen vuokra-asuntoon hyväksytä.
Opiskelutkin päättyy kesään mennessä, mistä sitä sitten repii rahaa, kun ei edes opintotukea tai lainaa saa? Jos ei kesätöitä löydä..
Autoakin tarvitsisi liikkumiseen, mutta turha toivo.

Onko muilla ollut samanlaista tilannetta? Miten selvisitte??

Kommentit (11)

olematon

Sossu kyllä jonkun verran auttaa, ja sieltä saat sitten sulle kuuluvia tukia laskelmien mukaan. Ja ja.. kelalata asumislisää. Muutossa varmasti ystävät tai vanhemmat voivat auttaa? huonekaluja saattaa hyvällä tuurilla saada ilmaiseksikin jos jollain on tarpeettomia.. mä jäin kanssa aikalailla tyhjän päälle kun olin vielä lukiossa ja mies lähti lätkimään. Mutta kyllä siitä aina jotenkuten selviää. Vaikka on vähän nuijaa kinua sossulta rahaa niin joskus se on vaan pakko. Huonekalut kirppareilta tai tutuilta ja näin pois päin.

Tsein

Parisuhteet?

Kun olet nostanut opintolainat pois, sossu on seuraava paikka. Sossu auttaa sekä välttämättömien kalusteiden ym. hankissa sekä (mahdollisen takuuvuokran ja) vuokrien maksussa. Asut ja elät ilmeisesti hyvin kalliisti, jos koko opintotuki lainoineen ei tahdo riittää. Kannattaa miettiä onko jotain mistä voit karsia kustannuksia.

Jos ei kesällä löydä töitä, sitä joko asioidaan sossun tai työkkärin ja kelan kanssa, riippuen siitä loppuvatko opinnot kokonaan vai tarkoitatko ihan normaalia kesälomaa opinnoista. Jos loppuvat kokonaan, ilmoittaudut työkkäriin ja viet Kelaan työttömyyskorvaushakemuksen sekä yleisen asumistuen hakemuksen. Jos opinnot jatkuvat syksyllä, menet sossuun hakemaan toimeentulotukea.

Izzy