Liian herkkä omatunto - Parisuhteet

zinella

Miten vois päästä liian herkästä omastatunnosta eroon?

Jos esim. poikaystäväni antaa kritiikkiä jostai mitä olen tehnyt, ja joka ei ole todellakaan mikään iso juttu, niin aika usein tulee huono ja syyllinen olo pitkäksi aikaa, eikä se meinaa lähteä vaikka poikaystävä itsekin sanoisi etten ole tehnyt mitään väärää, mutta että hän ei kuitenkaan pidä jostain mitä teen.

En kuitenkaa halua todellakaan alkaa elämään vain toisten ehdoilla..

Onko muilla samanlaista ongelmaa?

Kommentit (4)

gnirom

Minulla on ollut juuri tätä myös. poikaystäväni on mua paljon herkempi suuttumaan, temperamenttisempi ja sanoo välillä jyrkemmin kuin oikeasti tarkoittaa. alussa menin ihan rikki kaikista kommenteista, mutta nykyään on jo helpompaa. itselläni ainakin auttoi se että kun näitä tuli jatkuvasti, mietin mistä se on kiinni. en halunnut jättää poikaystävääni koska rakastamme toisiamme, ja lopulta tajusin että hän vain on sellainen. enää en ota kaikkea itseeni läheskään yhtä pahasti kuin aiemmin. sanoisin että se vaan vaatii sellasta psyykkausta. koittaa vaikka miettiä, mitä hyvää poikaystävä on sanonut ja mitä itse ajattelet. minä ainakin uskoin sokeasti poikaystävää, enkä käyttänyt päätä siinä asiassa että onko joku nyt oikeesti niin huonosti mussa. nyt yritän ajatella ennenkun masennun. ehkä sinunkin poikaystäväsi on samanlainen ku mulla, erilainen luonteeltaan kuin sinä?

shazzer

Voisiko syy olla huonosta itsetunnosta? Jos sen vuoksi on vaikea ottaa kritiikkiä etteikö ottaisi liikaa itseensä.
Mulla itsellä on vähän tätä. Töissäkin jos joku sanoo että olen tehnyt jotain väärin niin tulee ihan kamala olo ja otan liian helposti itseeni, vaikka tietysti pitää tulla kertomaan jos on jotain tehnyt väärin, jättänyt tekemättä jne.
Tuohan on ihan P:stä mutta tuntuu että asialle ei voi mitään :(

Eikä parisuhteissa tarvikaan pelata kenenkään pelisäännöillä. Parisuhteessa pitää pelata samassa joukkueessa. Juttelemalla selviää asiasta kuin asiasta, josko se toisi vähän helpotusta kun kertoo kuinka tämä omatunto vaivaa.

zinella

Kiitos vastauksista.

Joo voi olla että hän on vain sen luontoinen. En oikein tiedä huonosta itsetunnosta, välillä tunnen että minulla on hyvä itsetunto, mutta joskus näitä epävarmuuden hetkiä tulee eli voi se siitäkin johtua.

Kun sanoin poikaystävälleni tästä syyllisyydestä hän vain kysyin että no onko se muka hänen vikansa..sitten jos haluan puhua tästä tai jostain muusta asiasta hän ei kuulemma aina pysty ottamaan minua vakavasti kun kuulemma välillä ihan pienistä jutuista teen isoja. E-pillereilläkin voi tietty olla vaikutusta.

Millaisista asioista teille tulee tälläinen olo ja miten se hälvenee?

gnirom

mulla tälläinen olo tulee siitä ku poikaystävä sanoo jotenki pahasti. oon esim unohtanu jotai, tehny väärin tai vastaavaa ja sit hän ei osaa kontrolloida sanomisiaan vaan sanoo suoraan ja ilkeämmin ku ois tarvis.

itse asiassa kulta on itekin tajunnut, että hän on välillä liian suora ja temperamenttinen. niinpä meillä usein tää päättyykin siihen et loppujen lopuks hän pyytää anteeks. tai sitten joskus myös mä saatan sanoo että anteeks ku rupesin vollottamaan, että ei tosta syystä ois tarvinnut. vähän tilanteen ja fiiliksen mukaan..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat