haluaisin teidän mielipiteitänne tästä tilanteestani. - Parisuhteet

marish

Itse olen opiskelija ja mieheni käy töissä. Heti kun yhteenmuutosta sovittiin, sovittiin myös pelisäännöt, että mies maksaa vuokran ja mie maksan mitä pystyn (ruokaa ym tarpeellista). Vuokranmaksussa autan kun pääsen tienaamaan oikeasti. Alussa minä itse tunsin olevani pummi, mutta mieheni minua rauhoitteli ja sanoi että maksan vuokraa kun pystyn. Minusta harvinaisen hyvät pelisäännöt. Rahapussi on kuitenkin yhteinen, kun yhdessä asutaan. Kun toisella on rahapulaa, niin toinen auttaa. Yhdessä eläminen on yhteistyötä...

Itse ajattelen, että ihminen, joka viettää enemmän aikaa kotona, automaattisestikin pesee, pyykkää, tiskaa, tekee ruokaa... Turha se on valittaa, se kuuluu elämään. Sinäkin olet vasta kotoa muuttanut, jossa sinulla on kenties ollut kaikki valmiina, porukat ovat tehneet ruuat ym. Ei sinulta oikeastaan voi ees olettaa, että olisit maailman paras kokki. Yhteenmuutto on totuttelua ja yhteisiä pelisääntöjä...

Kommentit (15)

pähkinä-

Kotitöistä maksaminen kuulostaa vähän... No, vähintään hassulta. Ei mun mielestä pidä tuntea jatkuvaa huonoa omaatutoa siitä jos toinen maksaa yhdessä eläessä enemmän, jos et huviksesi ole ilman töitä. Onhan se ihan reilua että se kotona oleva tekee kotitöitä, sillähän sitä aikaa on. Ja vastaavasti se jolla on rahaa maksaa vuokran ym... Mutta heti särähtää korvaan kun aletaan puhua maksamisesta ja korvaamisesta. Ei kuulu mun mielestä parisuhteeseen. Yhteen muuttaessa täytyy ymmärtää että silloin on lain ja kelan ja sossun silmissä elatusvelvollinen ja rahat on yhteisiä, jolloin sitä täytyy olla käytännössäkin jos sellainen tilanne sattuu eteen. Elämässä voi tulla vaikka mitä yllätyksiä, ja joskus tilanne voi olla toisinkin päin.

Voihan olla että opiskelijalla menee opiskeluun yhtä paljon aikaa ja energiaa kuin työssäkäyvällä siihen työhön. Ei ole silloin opiskelijan vika, että ei saa edes täysiä tukia eikä voi vaatia että se opiskelija vielä lisäksi tekisi kaikki kotityöt tai kävisi töissä.

kissa89

itse en oikein osaa nyt ajatella mitä ajattelisin tässä tilanteessa.

eli, itse keskeytin koulunkäynnin tuossa syksyllä, kun mies sai siirron töihin ja muutettiin lähemmäksi. noh, olen nykyään staffilla,mutta siellä on nii harvoin avointa työpaikkaa jonne voisin mennä tienaamaan rahaa. noh, meillä on ollut riitaa tästä minun tilastani kun hänen mielestään en käy töissä ja vaan päivät pitkät loikoilen sängyllä. joka ei pidä paikkaansa!

käyn aina asioilla keskustassa ja olen työnhakijana työkkärin sivuilla, paja haastattelussa olin tällä viikolla ja ens viikolla tulee ilmoitus pääsenkö tuonne vai en. ja sitten olen miettinyt jos aloittaisi opiskelut, mut sellanen ammatti joka kiinnostaa että olen motivoitunut käymään koulun loppuun, tai sitten oppisopimus. ensi viikolla on koulussa avoimet päivät ja menen sinne puhumaan tästä.

saatiin kuiteskin mieheni kanssa sovittua nämä jutut ja asian pitäisi olla selvä.

näin lyhytkäisyydessään tuo. nyt sitten virallinen kysymykseni johon toivoisin vastausta. :arrow: :D

mieheni ehdotti tälläistä siihen asti kunnes itselläni on varaa maksaa vuokra ( kun me puolitetaan laskut.)

eli joku tunnin päivässä teen joka päivä jotain. johon olennaisesti kuuluu ruuan teko,tiskaaminen ja siivous, jota kyllä mielelläni teen ku tykkään että paikat on siistinä. tai jotain teen tunnin verran ja hän tavallaan maksaa siitä ja siten pystyn kuun lopussa maksamaan puolet vuokrasta.
se vain tässä on kun en ole kovin hyvä kokki, ja alkaa kyrpiä tuo jokapäiväinen tiskaaminen kun sitä on saanu tehä tähänki asti, mutta siitäkin meillä on eri sopimus.

kun kerroin tämän asian eräälle henk. joka on naimisissa ja hän sanoi että ei hänen miehensä tuollaista vaatinut kun hän oli työtön että mies ihan elätti eikä he suunnilleet riidelleet ikinä mistä me ollaan riidelty miehenkaa tosi useasti ja olen välillä itkien lähtenyt ulos rauhottuumaan.. ja muutenkin hänen mielestään annan liian periksi...

mutta mitä mieltä olette. en keksinyt mihin tämän voisi siirtää jonkinmoiseen keskusteluun. :roll:

jennej

oon itekkin kohta muuttamassa poikakaverin kanssa yhteen ja tiedetään kumpikin jo nyt, että mulla ei opiskelijan tuealla paljon oo varaa maksaa vuokrasta..joten me jo näin etukäteen sovittiin ainakin että maksan sen mitä pystyn ja sitten kun oon opiskelut opiskellu ni maksan sitten itte enemmän vuokrasta ja poikakaveri taas mun entisen osuuden verran..

henkilökohtasesti en lähtis tollaseen tunnin työnteko juttuun, koska se on jo periaatteessa itsestäänselvyys että noita hommia tekee kotona jos siellä on enemmän ku toinen, mutta ei toi oo mitään alistumista jos tohon suostuu, mutta ite ainakin miettisin toisia vaihtoehtoja jos ei työtä vielä saa tai mitään tukea.. :)

kissa89
jennej
oon itekkin kohta muuttamassa poikakaverin kanssa yhteen ja tiedetään kumpikin jo nyt, että mulla ei opiskelijan tuealla paljon oo varaa maksaa vuokrasta..joten me jo näin etukäteen sovittiin ainakin että maksan sen mitä pystyn ja sitten kun oon opiskelut opiskellu ni maksan sitten itte enemmän vuokrasta ja poikakaveri taas mun entisen osuuden verran..

henkilökohtasesti en lähtis tollaseen tunnin työnteko juttuun, koska se on jo periaatteessa itsestäänselvyys että noita hommia tekee kotona jos siellä on enemmän ku toinen, mutta ei toi oo mitään alistumista jos tohon suostuu, mutta ite ainakin miettisin toisia vaihtoehtoja jos ei työtä vielä saa tai mitään tukea.. :)

kiitos kun vastasit :) hienoo että te sentään olette sopineet "pelisäännöist" me kun muutettiin miehenkaa ilma mitn sen kummempaa keskusteluu...ja salaa toivon että kumpa asuisin yksin ja se kans omall kämpäll..silloin aluksi ennenkuin olis muuttanut yhteen.mutta on tämä kumminkin ihanaa ausa yhdessä, välil vaa o vaikeet.

ehkä taian suostuu tuohon jos se kysyy viel tuota hommaa. kun silloin itse pystyin maksaa ekan vuokran, sitten sen jälkeen puolet vuokrasta ja nyt hän joutuu kait its emaksaa koko vuokran jos en saa töitä tai jotain. olisi vielä kiva kuulla muiden mielipidettä tästä.

ilakka

Jos kerran olette miehen työn perässä muuttaneet, niin musta olis ihan oikeus ja kohtuus, että mies maksaa vuokran/suurimman osan vuokrasta.

Miten muuten asuitte ennen muuttoa? Riittikö sulla opiskelijana rahat omaan elämiseen?

kissa89
ilakka
Jos kerran olette miehen työn perässä muuttaneet, niin musta olis ihan oikeus ja kohtuus, että mies maksaa vuokran/suurimman osan vuokrasta.

Miten muuten asuitte ennen muuttoa? Riittikö sulla opiskelijana rahat omaan elämiseen?

niin minunkin mielestä olisi että maksaisi sen isomman summan, ja sitten kun olen töissä niin kyllä haluan maksaa osuuteni, ja haluaisin nytkin maksaa en tykkää elää pummilla mutta minkäs teet ku tilil o joku 80€ enää.
mutta EI, hän on niin tarkka rahasta ja tavallaa vaatii mua maksaa osuuteni ja silloin riidellessämme hän sanoi että asun pummilla ja plaa plaa ](*,) ja huusinkin siinä että ottaa huomioo että maksoin ekan vuokran+maksan netin joka kuukausi+ se tuparitkin jonne meni yli satku...

itse asuin porukoillani, en ollut viel lätenyt pesästä. sitten tavattiin ja yövyttiin tosi usein meillä, siis mun porukoilla. sitten muutettiin ja tää on sitten myös mun ensimmäinen muuttoni...että olisi kannattanu kun oon joskus miettinyt niin eka itsekseni muuttaa...mutta ihan hyvä näinkin :)

TaskuMyy

Miusta toi kuulostaa kohtuudelta, kerta mies tuo rahan pöytään ja sieh olet kotoona(koska et ole saanut töitä) niin jtn hieman ''kiitokseksi'', että asut ilmaseksi siellä :roll:

kissa89
TaskuMyy
Miusta toi kuulostaa kohtuudelta, kerta mies tuo rahan pöytään ja sieh olet kotoona(koska et ole saanut töitä) niin jtn hieman ''kiitokseksi'', että asut ilmaseksi siellä :roll:

ok :wink: .

shazzer

Joku tässä nyt hämää, tai kuullostaa epäoikeudenmukaiselta.

Oletteko virallisesti avopari, että suomen lain mukaan mies kun käy töissä on elatusvelvollinen?
Ja sinähän olet miehen kanssa muuttanut ja keskeyttänyt (ilmeisesti hänen vuokseen) opinnot?
Mies ei ilmeisesti ymmärrä että jokatapauksessa et pysty maksamaan huonoilla tuloillasi vuokraa ja silti laittaa sinut siivoamaan ja kokkailemaan yms. ja vielä maksaa siitä? Sinähän olet kuin joku piika!
En itse kyllä alkaisi tuohon. Tiedän omasta kokemuksesta että se on mahdottouus puolittaa kaikki asumisen menot kun toinen on töissä ja toinen opiskelija/työtön.
Ja jos avoparina eletään, kaikki tulot ja menot on [u]yhteisiä![/u]

TaskuMyy
shazzer

Vaikka eläisikin niin aina se ei mee noin.
Esim. jos nainen opiskelija ja mies töissä, saa vaikka KK:ssa 1600€ verojen jälkeen käteen, niin KELA + sossu kahtoo että jaahas, ei tarvitse antaa rahaa, koska puolison tulot vaikuttaa!

Yezzi

Minun mielestäni toki kiitokseksi siitä että mies elättää/maksaa vuokrat tms. voi siivoilla kämppää ja tehdä ruokaa mutta minun korvaani tuo kuulostaa hassulta että mies maksaisi siitä. Minun mielestäni kun parisuhteessa eletään niin se kummalla nyt sattuu sillä hetkellä olemaan enemmän rahaa makselee sitten enemmän laskuja ym. Ihan varmasti elämässä tulee joskus tilanteita että tämäkin henkilö joka on maksanut enemmän laskuja ym. on joskus rahaton ja silloin minun mielestäni luonnollisesti sitten se toinen osapuoli maksaa jos vaan rahaa on.

Itse elän tällä hetkellä suhteessa jossa mieheni maksaa kämppämme vuokran ja minä sitten pienistä tuloistani maksan niin paljon kuin mahdollista. Tämä tilanne sen takia että olen tällä hetkellä työ paikallani tarvittaessa töihin kutsuttava (saikku tuuraukset jne.) mutta työni muuttuu kunnon koko päivä työksi muutaman kuukauden päästä.
Sitten muutaman kuukauden päästä minä voin maksaa vaikka vuokrat , ruoat vaikka kaiken että mieheni saa sitten tuhlata rahojaan miten lystää kun on niitä nyt hetken aikaa sijoittanut siihen että saadaan kaikki maksettua.

shazzer
TaskuMyy
shazzer

Vaikka eläisikin niin aina se ei mee noin.
Esim. jos nainen opiskelija ja mies töissä, saa vaikka KK:ssa 1600€ verojen jälkeen käteen, niin KELA + sossu kahtoo että jaahas, ei tarvitse antaa rahaa, koska puolison tulot vaikuttaa!

No niin niin, silloin ei saakaan mistään tuloja kun toinen on töissä. Been there done that. Mulla oli itellä opiskelijana vaikeuksia sulattaa tuota, mutta mitäpä sille voi kun asia Suomen laissa on noin. Tyhmä laki.
Mies kävi töissä ja tiesi alusta asti sen että on elatusvelvollinen.
Avoparihan on jo sen verran virallinen asia, että ne tulot on yhteisiä.
Senpä vuoksi mietinkin nyt pariin kertaan ennen kuin nykyisen kanssa muutan yksiin.

kissa89

kiitoksia kaikille jotka ovat vastailleet... tällä hetkellä itse olen pajalla ja saan siitä työkkärirahaa ja nyt pystyy puoliks maksaa ensi kuussa...mutta kyllähän itse teen tuota joka päivä noita kotitöitä...

mutta onneksi ei ole nyt ollut minkäänlaisia riitoja. :wink:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat