Voiko opetella riitelemään oikein? - Parisuhteet

Essie

Siinä vasta kysymys. Meillä miehen kanssa tulisia riitoja. Huutamista ja itkemistä ja riidan aiheet ovat MITÄTTÖMIÄ. (esim. huomionkipeys, toinen saattaa mököttää kun ei saa humiota ja sitten ei enään kelpaa kun toinen tulee sitä antamaan.. oivoi)
No tästä keskusteltiin että ei oo kivaa ja että ei tällasia enään. No mutta mitä mieltä te olette voiko ihminen oppia riitelemään? eli esimerkiksi päästä eroon huutamisesta tai halveksuvasta puhetyylistä? voiko riitelyn kulun opetella olemaan oikea? vaikuttaako ikä riitoihin? olemme nuoria (18 ja 19)

Sivut

Kommentit (32)

möökö

Joskus ainakin valituissa paloissa oli sellanen artikkeli "opettele riitelemään oikein". Siinä oli esimerkein selvitetty ja havainnollistettu, kuinka pitäisi riidellä. Mun mielestä oli hyvä artikkeli. En nt muista, mitä siinä neuvottiin, mutta ite ainakin omaksuin siitä joitakin asioita.
Kyllä varmasti oppii, mutta se vaatii työtä ja ensin pitäis saada hyvä ohje, kuinka se kuuluisi tehdä. :)

gnirom

Tähänpä mäkin haluaisin kuulla vastauksen, tai jos tuo artikkeli löytys jostain nii ois loistavaa. mulla ja miehelläkin tosi pahoja riitoja välillä. inhottavaa ku toinen sanoo asioita joita ei oikeesti tarkota ja huudetaan ja itketään (tai minä itken). ihan keskustelu on toki alku parannukselle mut meillä ainakin ollaan vielä ihan puolimatkassa.

Essie
gnirom
Tähänpä mäkin haluaisin kuulla vastauksen, tai jos tuo artikkeli löytys jostain nii ois loistavaa. mulla ja miehelläkin tosi pahoja riitoja välillä. inhottavaa ku toinen sanoo asioita joita ei oikeesti tarkota ja huudetaan ja itketään (tai minä itken). ihan keskustelu on toki alku parannukselle mut meillä ainakin ollaan vielä ihan puolimatkassa.

aaah, ihana kuulla että muillakin on joskus vaikeita riitoja. toivotaan että tää onnistuu. :) ois kiva saada tänne kokemuksia jos joku on omaksunut uuden tavan. me murun kanssa tsemppaillaan ja uskon kyllä että opitaan.

heica

mikä riita se sellanen on jos siihen olisi joku tietty kaava tai että sen pitäisi olla rakentavaa? siis mun käsitys riidasta on nimenomaan se ettei siinä ole aina paljoakaan järkeä, ehkä huudetaan, mikään ei ole hyvin jne. ei mulle ainakaan ole mitään "oikeaa" ja "väärää" riitelytapaa. Se riitely on meillä mitä on :D se on todellakin sellainen ns. ilmanraikastin. Muut asiat sensijaan puhutaan keskustelemalla selviksi.

Essie
heica
mikä riita se sellanen on jos siihen olisi joku tietty kaava tai että sen pitäisi olla rakentavaa? siis mun käsitys riidasta on nimenomaan se ettei siinä ole aina paljoakaan järkeä, ehkä huudetaan, mikään ei ole hyvin jne. ei mulle ainakaan ole mitään "oikeaa" ja "väärää" riitelytapaa. Se riitely on meillä mitä on :D se on todellakin sellainen ns. ilmanraikastin. Muut asiat sensijaan puhutaan keskustelemalla selviksi.

no mut siis MUN mielestä riidat voi hoitaa asiallisesti ilman huutamista ja ilman ns sellasta alentavaa äänensävyä..

heica

"no mut siis MUN mielestä riidat voi hoitaa asiallisesti ilman huutamista ja ilman ns sellasta alentavaa äänensävyä.."

onko se sitten riitelyä jos se on asiallista? musta riitely ei koskaan ole asiallista vaikka ei siitä aina haittaakaan ole.

Essie
heica
"no mut siis MUN mielestä riidat voi hoitaa asiallisesti ilman huutamista ja ilman ns sellasta alentavaa äänensävyä.."

onko se sitten riitelyä jos se on asiallista? musta riitely ei koskaan ole asiallista vaikka ei siitä aina haittaakaan ole.

niinno, mutta haluaisin kuitenkin muuttua.. koska loukkaan poikaystävääni suuttuessani :/ ja hän myös minua joskus

jn-

Yleensä riidellessä ei hirveästi osaa ajatella että "nyt pitää pystyä puhumaan asiallisesti ja rauhallisesti", varsinkin jos tunteet käy tosi kuumana.
Olen kyllä sitä mieltä itsekkin että olisi parempi jos riitelemisen pystyis hoitamaan ilman huutamista,itkemistä ja turhaa raivoamista, mutta tuskin tota sitten enää muistaa kun suuttuu tarpeeksi jostain asiasta ja ei vaan pysty pidättelemään esim. huutoa tai itkua.......

Reflexo

Meilläpäin on sellainen ongelma ettei tuo mies osaa riidellä. Se ei vaan osaa suuttua. Ja se kismittää, välillä pitäisi osata riidellä ja oikeasti sanoa jos joku ketuttaa.
Aina se vaan sanoo että "en mä vaan hermostu, miksi mun pitäisi?" ... Ehkä vähän ootee.

Baby-G

Me ei tapella, mutta voisin kuvitella, että joskus kannattais vaan lähteä lätkimään jos näyttää siltä että tilanne on pelkkää huutoa, itkua ja piikittelyä. Menee vaikka ihan ulos tai partsille haukkaamaan happea ja päästämään hyöryjä ulos ja miettimään sanojaan.

Jos haluaa jostakin asiasta keskustella tai päästä kompromissiin tms. niin kannattaa etukäteen miettiä miten asian toiselle esittää.

EI: "Pitääks sun aina jättää tiskit tohon olkkarin pöydälle?"
VAAN: "Mä nyt laitan nää täl kertaa koeeseen mut arvostaisin sitä että ens kerralla veisit ne itse."

Isot riidat saattaa syntyä ihan naurettavan pienistä asioista, jotka olis jääneetkin pikkujutuiksi kun niistä olis alunperin neuvoteltu tai keskusteltu fiksusti ja syyttelemättä. Riippuen ihan tietysti mistä riidellään mut kuitenkin.

Bambi Nipple

Jos riitely ei nimenomaan ole huutamista, sättimistä, tavaroiden paiskomista ja itkua, niin miten se eroaa väittelystä? Itse en pidä riitelemisestä, koska itkuhan siinä aina minulta tirahtaa ja tulee sanottua kaikenlaista, jota ei oikeasti tarkoita. Jos ajatellaan tuota tilannetta, että mies on jättänyt laittamatta astiat koneeseen ja totean hänelle, että arvostaisin, jos hän itse laittaisi ne koneeseen eikä minun sitä tarvitsisi tehdä hänen puolestaan. Onko tuo sitten nalkuttamista? Menee ehkä vähän hiustenhalkomiseksi..

heica
Baby-G
Jos haluaa jostakin asiasta keskustella tai päästä kompromissiin tms. niin kannattaa etukäteen miettiä miten asian toiselle esittää.

EI: "Pitääks sun aina jättää tiskit tohon olkkarin pöydälle?"
VAAN: "Mä nyt laitan nää täl kertaa koeeseen mut arvostaisin sitä että ens kerralla veisit ne itse."

.

Täähän se just on! Varsinkin pidemmissä suhteissa, ei välitetä kunhan lauotaan suusta mitä sylki sinne tuo. Sitten ihmetellään että no miksi pitää riidellä turhanpäiväsistä asioista kun mieshän voisi kiltisti viedä ne astiat sinne keittiöön.

Mä kyllä pyrin olla jäkättämättä, onneks en edes koe tarvetta tulla aina niskan taakse haukkomaan henkeä tai mesoomaan jostain tiskeistä ja aiheuttaa siitä ihan turhaa tappelua.

Baby-G

Joo, no ton tiskijutun otinkin vaan esimerkiksi, hyvä juttu jos kukaan niin naurettavasta asiasta ei tappele.. :)

Nalkuttamista kaikin mahdollisin keinoin vältän myös itse, mutta oikeilla sanavalinnoilla ja äänenpainolla mä koen että hyvinkin voi vaikuttaa tuollaisiin mitättömiin mutta kuitenkin vähän ärsyttäviin pikkujuttuihin. Koska niistä jos "väärin" huomauttaa niin saletisti on kohta riita pystyssä, riippuen tietysti henkilöstä mut omasta voisin mennä vannomaan. Sitä tarkoitin.

Essie

niin.. tässä on kyllä tullut ihan hyviä pointteja, mutta mitä mieltä te olette että voiko sitä oikeasti oppia riitelemään rakentavasti..

onko täälä muita jotka on joskus "alentunut" huutamiseen tai piikittelyyn tai kunnon itkemiseen?

oppiikohan sitä koskaan riitelemään asiallisesti..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat