Kaveripoika ja poikaystävän tunteet - Parisuhteet

Susannna

En nyt yhtäkkiä muistanut että olis tällaista aihetta olemassa, mutta jos on, niin siirrytään sinne.

[size=12][/size] Tilanne on se, että seurustelen, ja minulla on myös hyvänä ystävänä poika. Kyseinen kaveripoika pitää minua vähän tärkeämpänä ystävänä kuin minä häntä, ja tämä tuntuu nyt olevan hieman ongelma. Hän antaa minulle syntymäpäivä-, joulu- ymlahjaksi usein aika arvokkaita lahjoja (ei kuitenkaan koruja tai muuta poikaystävämäistä), ja aika usein lahjoja on myös monia.

Nyt hän on suunnitellut minun 18-vuotispäiväksi vievänsä minut teatteriin ja antavansa myös hieman normaalia suuremman lahjan. Musta tämä tuntuu kuitenkin hieman ikävältä, voisi sanoa vaivaantuneelta, koska minä en koskaan anna hänelle yhtä suuria lahjoja, enkä varsinkaan ole suunnitellut teatterireissua tai muuta vastaavaa. Lisäksi poikaystäväni tuntee jäävänsä joka kerta lahjoissa kakkoseksi kyseiselle ystävälle, ja voin kuvitella että ei varmasti tuntuisi hyvältä jos menisin kahdestaan teatteriin kaveripojan kanssa.

Yritin puhua ystäväni kanssa ja kerroin että pitäisin enemmän hieman pienemmistä lahjoista, ja minusta hänen täytyisi ottaa myös poikaystäväni tunteet huomioon suunnitellessaan kahdenkeskisiä teatterireissuja ym. vastaavaa.

Hän ei kuitenkaan ymmärrä tekevänsä mitään "väärin", ja ottaa suorastaan loukkauksena sen, ettei saa antaa sellaisia lahjoja kuin haluaa.

Mitä mieltä olette? Pitäisikö hänen ottaa enemmän huomioon se, että yleensä seurustelen ja että poikaystävästäni ei välttämättä tunnu hyvältä tuollaiset suunnitelmat?

P.S. Otsikko vähän kömpelö kun en nopeasti keksinyt parempaa.

Kommentit (10)

marika_

Ymmärrän tavallaan pojankin näkökulman, varsinkin jos olette olleet kavereita pidempään - eihän siinä että kaverit tekee jotain keskenään ole varsinaisesti mitään outoa.

Vielä enemmän kuitenkin ymmärrän jos poikaystävästä tuntuu kurjalle. Tai vaikka omallakin miehekkeellä on naispuolisia kavereita ja tottakai saakin olla, tuntuisi minusta äärettömän kummalle jos joku heistä veisi miehen synttärilahjaksi teatteriin. Jotenkin tulisi sellanen olo, että mun kanssa sen miehen siellä teatterissa kuuluisi olla, ei sen kaveritytön.

Joten ymmärrän että kaveripoika voi tavallaan pelätä jopa sinun unohtavan hänet kokonaan poikaystävän takia tms., mutta kyllä poikaystävän fiilikset on musta täysin oikeutettuja. Kehottasin vielä puhumaan sille kaveripojalle, yrittämään jotenkin nätisti ja hienovarasesti saada ymmärtämään poikaystävän fiilikset.

(Ja nyt varmaan tosi moni on tosi erimieltä taas, joten painotetaan nyt että tää on vaan mun näkemys, eikä kenenkään varmaan tarvii tästä kiskasta niitä palkoja sinne nenukkiin :) )

Jaeniver

Kyllä minuakin harmittaisi kyseisen poikaystävän asemassa. 18-vuotissyntymäpäivä on kuitenkin aika suuri asia elämässä ja minusta tuntuisi keljulle jos kumppanini haluaisi viettää sen jonkun toisen kanssa. Tottakai kaverit pitää ottaa huomioon, mutta kyllä minä menisin ihan oman poikakaverin kanssa sinne teatteriin ja juhlistaisin synttäreitä jollain toisella tapaa ystävän kanssa.

Vähän on kyllä kinkkinen tilanne. Mutta kuten sanottu, mielipiteitä on monia. En minä nyt pahemmin osaa neuvoa, itsehän jokainen joutuu elämässään päättämään. :)

Susannna

Kiitos kommenteista, kinkkisessä tilanteessa sitä kaipaa ulkopuolisiakin mielipiteitä.
Sanoin vähän väärin tuon synttärijutun, nimittäin kaveripoika olisi viemässä minua teatteriin synttäreitä seuraavana päivänä, eli ei sinä varsinaisena syntymäpäivänä. Mutta tuo seikka ei mielestäni hirveästi muuta asiaa.. Uskon että minusta ainakin tuntuisi todella huonolta jos poikaystäväni menisi synttäreiden kunniaksi jonkun toisen tytön kanssa teatteriin kahdestaan, oli se sitten varsinainen päivä tai ei..

Juttelin kaveripojalle eilen ja hän otti asian aika raskaasti. Koki että asetan jonkun rajan hänen ystävyydelleen.. Mutta omasta mielestäni myös hyvän ystävän tulee ottaa huomioon se, että toinen osapuoli seurustelee, ja olla tavallaan kohtelias ystävän kumppania kohtaan.
Kaveripoika ei ole koskaan seurustellut, ja tuntuu ettei hän osaa ollenkaan asettua poikaystäväni asemaan...

Msuh
marika_
Joten ymmärrän että kaveripoika voi tavallaan pelätä jopa sinun unohtavan hänet kokonaan poikaystävän takia tms.

Tässä on hyvä pointti. Olen joskus itse syyllistynyt vastaavaan, joskin naispuolisen ystäväni suhteen, koska olin mustasukkainen siitä, kun hän vietti enemmän aikaa silloisen poikaystävänsä kanssa suhteen alkuvaiheessa.

Yritä selittää kaverillesi, että pystyt seurustelustasi huolimatta kiinnittämään häneen huomiota ilman, että hänen tarvitsee ostaa sitä. Jos hän ei itse ole ennen seurustellut, hänen on varmasti vaikea ymmärtää tilannettasi. Poikaystävällekin on varmasti hyvä tehdä selväksi, että vietät aikaa kaveripojan kanssa sataprosenttisesti ystäväpohjalta :)

Muuten; voiko olla mahdollista, että myös tämä kaveripoika olisi ihastunut sinuun? Ja yrittäisi lahjoillaan näyttää olevansa mahdollisesti parempi poikaystäväehdokas sinulle?

Kaunosielu

Minusta tuntuu, että kaveripojalla on jokin motiivi tekojensa pohjalla. Tosin, voihan se olla, että sinulla vain on hyvin antelias ystävä :D Samat ajatukset tulikin tuolla aikaisemmissa viesteissä esille: kaveri pelkää, että hän jää poikaystäväsi varjoon tai hän on ihastunut sinuun.

Emilie

Uskon, että poika on sinuun vähän ihastunut. Olen nimittäin huomannut, että harvoin miehet ostelevat isoja lahjoja ja tekevät nättejä tekoja pelkästään ystävyydestä (mutta saattaa sellaisiakin miehiä olla, en ole tavannut). Olen huomannut saman pätevän naisiin. Muistan kuin eräs nuori neito oli ihastunut kumppaniini ja häneltä sateli kaikenlaisia huomionosoituksia jatkuvasti ties millä tekosyyllä. Nimpparilahjaa, synttärilahjaa jne. Syy oli; koska ollaan kavereita. Mutta tämä lahjojen jakaminen loppui kuin seinään, kun mies alkoi seurustella kanssani. Ei ole enää näkynyt nimipäivää juhlistavia itsetehtyjä kortteja :D (ja vastaavia tapauksia löytyy muitakin tuttavapiiristäni).

Ainakin omien kokemuksieni mukaan tuossa "lahjomisessa" tuntuu olevan aina jotain taka-ajatuksia. Jos olisin itse samassa tilanteessa kysyisin suoraan tältä pojalta mitä hänellä on mielessään. Voihan se olla, että hän on vain erittäin antelias ja huomaavainan nuori mies. Mene ja tiedä..

Jaeniver
Susannna
Juttelin kaveripojalle eilen ja hän otti asian aika raskaasti. Koki että asetan jonkun rajan hänen ystävyydelleen..

Minusta ystävyydellä pitää olla tietty raja, ettei tungeta seurustelevan parin kahdenkeskiseen tilaan. Toivottavasti joku edes ymmärtää mitä tällä tarkoitan.

Susannna

Jeaniver, tuota mieltä minäkin olen. Minusta seurustelevaa paria täytyy kunnioittaa tällaisissa lahja- ja yllätysasioissa. Mutta eihän sitä ole niin helppo ymmärtää, jos ei itse ole seurustellut..

Te muut myös olette oikeassa, tiedän kyllä että hän saattaa pelätä että unohdan hänet. Olen kuitenkin seurustellut jo yli vuoden ja pysynyt koko ajan läheisenä ystävänä kyseisen pojan kanssa.

Mutta niinkuin sanoin aiemmin, sekin on ongelma, että hän pitää minua paljon tärkeämpänä ystävänä itselleen kuin minä häntä.. Tuntuu että hän on jollakin lailla riippuvainen minusta.. Välillä tuntuu, että olen kuin "nippusiteellä" kiinni kyseisessä ihmisessä. Säännöllisin väliajoin pitäisi olla kertomassa kuulumisia ja lähes päivittäin hän haluaisi jutella mesessä.. Ja nuo lahjat ovat sitten kaiken huippu. Hän usein kertoo kuinka rakastaa minua ystävänä, ja kunnioittaa ja arvostaa minua enemmän kuin ketään muuta. Mutta kuulemma vain ystävänä. Joskus tuo kuitenkin epäilyttää.. Saattaa olla, että hän on jonkin verran ihastunut, mutta ei itsekään tajua sitä. Hän on kuitenkin kieltänyt ihastumisen moneen kertaan jos se on tullut puheeksi..

Juuri nyt hänellä kuitenkin on ihastus ihan toisaalla, josta hän kertoo myös minulle jatkuvasti. Hän on myös uskaltanut tehdä aloitteen kyseisen ihastuksen kohdalla, mutta asia ei ole vielä edennyt.

Koska minusta usein tuntuu että olen liian sidottu kyseiseen ihmiseen, haluan väkisinkin välillä ottaa vähän etäisyyttä. Silloin hän taas kyselee aina vain useammin kuulumisia ja haluaa jutella ja "nippusideolo" pahenee entisestään. Tuntuu että hän käyttäytyy joissain tilanteissa liian poikaystävämäisesti.. Monissa asioissa paljon poikaystävämäisemmin kuin se varsinainen poikaystävä.. Se saa todella hämilleen.

Haluaisin jotenkin etäännyttää välejämme. En ilkeyttäni, tai koska en välittäisi hänestä, vaan koska tunnen oloni ahdistavaksi. Tiedän kuitenkin että hän murtuisi jos sanoisin että haluan ottaa etäisyyttä...

Lukretia

Poika tuntuu olevan melkoinen takiainen. Varmaan ihana ihminen muuten, koska hän on ystäväsi, mutta osaa selvästi myös ripustautua sinuun kiinni oikein kunnolla. Onko hänellä muita ystäviä sinun lisäksesi? Täytyy toivoa, että hänen ja hänen ihastuksensa juttu etenee, sillä silloin hän ehkä antaa tilaa myös sinulle.

papuna

jos tuo ystävä olisi tyttö(ei lesbo/bi) ei tässäkään olisi muka mitään hämärää... mä kun itse yritän välttää sitä että ihmiset edustaisvat mulle jompaa kumpaa sukupuolta,niin tällänen vaivaa... "arvostan" ihmistä ihmisenä,en sukupuolen,ihonvärin tms. vuoksi...

mun on itse hyviä kaveripoikia läheisinä pitävä pakko uskoa siihen että toiselle voi osoittaa tunteitaan juuri noin,vaikka ollaan vaan kavereita/ystäviä.

niin,ja tiedän että tää mun selitys n vähän sellaista itselle vakuuttelua,mutta juu-u,olen kyllä itse panostanut kaveripoikien(varattujenkin) lahjoihin joskus melkoisestikkin,joten luulen että maailmassa voisi olla muitakin kaltaisiani...

ja jos ja kun mulle on sanottukin myös että ehkä nyt menee överiks,niin sitä on vaikea niellä :/
itse koin nsen niin että nyt sen kaveripojan eukko nipottaa ja on kieltänyt meidän yhteyden pidon..tai joatin. en siis sentiäkään ollut kiinnostunut miehestä muutakuin ystävänä.
mutta myönnettäköön myös kolikon toinen puoli,eli kun poikaystäväni sai kaveritytöltään pehmolelun lahjaksi se tuntui epäilyttävältä ;)

niimpä,toivottavasti saat osoitettua molemmille miehille että he eivät kilpaile keskenään,vaan ovat arvokkaita juuri siinä "asemassa" joka heillä elämässäsi on.ja että se on varsin erilainen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat