Yhdessä asumisen hyvät ja huonot puolet? - Parisuhteet

zera

En löytänyt haulla tällaista...
Asutteko yhdessä poikaystävänne/tyttöystävänne kanssa? Jos asutte, niin mitkä on yhdessä asumisen huonot puolet? Entä hyvät?

En itse asu vielä, mutta olen jo miettinyt niitä hyviä ja huonoja puolia. Hyviä puolia ovat ainakin nämä:
- Ei tule niin paljoa puhelinlaskua, kun voi puhua asiat aina kasvotusten. Meillä puhutaan puhelimessa nimittäin todella paljon, vaikka oltais jo samana päivänä oltu yhdessä koko päivä.
- Vuokra menee puoliksi
- Muuten ei ehtisi nähdä kovinkaan paljoa, kun on töitä ja koulua ja vielä salillekin pitäisi ehtiä, ja tietty nähä kavereita. Jos asuu samassa talossa niin ehtii nähä aina niissä väleissä ja iltaisin ilman että sopii erikseen tapaamista.

Sivut

Kommentit (18)

Lois Lane

-Tulee jaettua todellakin myös se arjen tylsä puoli ja kaikki huonot hetket, se ainakin arkipäiväistää suhdetta (ei kai se tosin pelkästään huono puoli ole)
-Hurjasti vähemmän yksityisyyttä, kun edes puhelimeen et voi kotona puhua ilman että toinen kuulee (ellei nyt ihan valtava kämppä ole :P)
-Eron sattuessa yhteinen omaisuus on vähän rasite...
+Saa nukkua joka yö yhdessä
+Juttuseuraa helposti saatavilla

Itse olen yhdestä avoliitosta lähtenyt ja seuraavan solmimista harkitsen kyllä pitkään ja tarkasti. Tosin varmasti se sopii toisille paljon paremmin kuin esim. minulle. Mutta kannattaa silti kunnolla miettiä niitä huonojakin puolia eikä ihan alkuhuumassa sännätä saman katon alle. Onnea silti kaikille yhteenmuuttajille. :)

Jinda

omat tavat ja toisen tavat tulevat tutuiksi..esim.siivouksen suhteen.Jos mies on kotona viihtyvää sorttia niin sulla on seuraa.
Meillä yleensä mä teen kauppalistan ja mies käy kaupassa.Arvostan miehen kaupassakäyntejä sillä muistan kun asuin yksinäni ja raahasin painavia kauppakasseja kotiin -minulla ei ole ajokorttia,eikä tule.
Mun oli alussa vaikea sopeutua asumaan miehen kanssa ja meinasin jo luovuttaa monta kertaa kun tuntui että oma tila loppui kokonaan..mutta sitkeästi vain yritin tottua yhdessäasumiseen koska rakastin miestä ja halusin onnistua...

Sadie

Hyviä puolia on mm.
+tulee tehtyä parempaa ruokaa, kun tekee kahdelle! :) Yksin ei viitsi välttämättä niinkään panostaa
+toinen voi tehdä ruuan, jos ei itse jaksa
+ei ole niin yksinäistä, kun on toisen seuraa
+siivoaminen sujuu kätevästi kaksin
Mutta HUOM!
-sotkeminenkin sujuu kätevästi kaksin
-saattaa päästä unohtumaan sellaisen "laatuajan" merkitys parisuhteessa, toisin sanoen jos nähdään joka päivä arkisissa merkeissä tekisi kyllä hyvää välillä irrottautua niistä kuvioista yhdessä ja tehdä jotain kivaa!

Sit täytyy muistaa, et suhde arkistuu yhteen muutettaessa. En laittaisi sitä hyväksi enkä huonoksi puoleksi. Vaan välillä on ihana jakaa arjen huolet jonkun kanssa, toisinaan tuntuu että se toinen vaan aiheuttaa niitä arjen huolia. :D

SunLion

hyviä:

-voi tavata lyhyenkin aikaa kerralla (eli siis vaikka kesken päivää tunnin verran)...muuten olis älytöntä ees taas suhaamista...ennen kun siirtyy harrastusten tms pariin töiden/koulun jälkeen
-kulut puoliks
-ruokaa kahdelle on kivempi tehdä...ja ruokaa voi tehdä yhdessä
-kotityöt tavallaan puolittuu

huonoja:

-jos tykkää sisustaa ja ylläpitää tiettyä siisteys tasoa, voi tulla ongelma jos toinen ei ole yhtä kiinnostunut näistä...ja päin vastoin jos ite on hieman sotkuinen ja ei välitä sisustuksesta...
-kotitöistä voi tulla riitaa
-suhde arkistuu kun asutaan oikeesti yhdessä 24/7...voi käydä niin että toisesta tulee hieman "itsestään selvyys"
-ostokset ja kulutus: millaiseen tasoon on kumpainenkin tykästynyt?

disturbed

Me ei asuta vielä yhdessä kun ei ole kämppää löytynyt, etsinnän alla vasta. Oon kuitenkin miettinyt näitä paljon koska saattaa olla, että joudutaan muuttamaan kaksioon ja mua epäilyttää tilanpuute. Ollaan molemmat tottuneita asumaan yksin (mies asunut exänsä kanssa tosin saman katon alla joskus muinoin), vaaditaan omaa tilaa ja rauhaa joten joskus saattaa kaksion huoneiden vähyys alkaa nyppimään.

+ enemmän aikaa toisillemme, miehellä on usein paljon kiireitä ja muutenkin menee aikataulut ristiin usein joten näkeminen ja varsinkin sen ajan viettäminen ihan kahdestaan on joskus kiven alla
+ kissat ei joudu oleen yksin niin paljoa ja ne on helppo jättää sit vaan kotiin jos itse johki reissuun lähtee ja mies ei
+ asumiskulut menee puoliksi

- jos toisen naama alkaakin nyppiä (meillä on ihan selvänä varavaihtoehtona, että jos ei onnistu yhteiselo muutetaan takas erillemme)
- mies on sotkuinen ja laiska siivoamaan ja minä siisti mutta laiska siivoamaan, miehellä on lisäksi aivan tajuton määrä kaikkea romua, minä kun olen aika askeettinenkin luonne niin tulee olemaan vaikea sopeutua sen kaiken roinan keskelle
- pitää sietää myös miehen vieraat eikä vain omiaan (joita ei juuri ole koska menen mieluummin tapaamaan ihmisiä kodin ulkopuolelle)

TaskuMyy

-ei ole niin paljon omaa aikaa kuin yksin asuessa.
-on siedettävä toisenkin kaveereita kylässä

+vuokra menee puoliks
+eläminen menee puoliks
+seksi on säännöllistä :lol:

Beatriz

kohta vuosi ollaan yhdessä asuttu. Tällasia tuli mulla mieleen:
+saa olla rakkaimman ihmisen kanssa arjessa, voi jakaa sen kanssa ilot ja surut
+onhan se tosiaan halvempaa
+on jatkuvasti jutteluseuraa tarjolla (en tykkää olla yksin, koska tylsistyn sillon helposti)
+ruuanlaitto ym. on paljon kivempaa kahestaan kun yksin.
+voi harrastaa seksiä aina kun mieli tekee :wink:

huonoja olikin sitten vaikeempi keksiä..
-tulee enemmän siivottavaa esim. tiskiä
-mulla tulee syötyä enemmän herkkuja ym. ei niin terveellistä, ku tykätään tosiaan miehen kanssa laittaa kaikkee hyvää :P

elikkäs mulla ei oo juuri mitään huonoa sanottavaa yhdessä asumisesta. en kyllä osais enää asua yksin, kun kullan kans se on niin paljon kivempaa :)

Pennsylvania

+Puolitetun vuokran oheen haluaisin kyllä mainita myös muut laskut, itse laskeskelin, että se, että maksetaan sähkölaskut ja internet vain yhteen asuntoon, säästää semmoiset 500 euroa vuodessa.
+Tulee kokattua terveellisempää, oikeaa ruokaa, itselleen kun harvoin jaksaa laittaa, lämmäyttää vaan jonkun mikropitsan.
+Enemmän omaa aikaa. Tämä nyt on muilla ollut pitkälti päinvastoin, mutta kun meilläkin erilläänasuessa vietettiin kuitenkin lähes kaikki illat yhdessä, siinä oli vaikea sanoa toiselle, että menenpä tässä välissä piipahtamaan kaverilla, mene sinä vaikka kotiisi siksi aikaa, yöksi voit tulla takaisin. Yhteisestä kodista on helpompi mennä ja tulla ilman yhteisiä aikatauluja.

-Jostain syystä riidellään vähän enemmän, eikä sitten ole oikeen edes mahdollista paeta toista minnekkään, vaan pitää jäädä mököttämään samaan tilaan.
-Meillä menee sisustusmaut aika pahasti ristiin.. Tavaroista on tullut paljon ongelmia. Kaikenlaista nalkuttamista tulee harrastettua enemmän, kun kaikki onkin yhteistä.

Avani
SinRuid
[quote author="TaskuMyy"]
+seksi on säännöllistä :lol:

..tai sitten ei, ko kala on saatu haaviin ni voi alkaa pihtaileen! :mrgreen: #-o[/quote]

Totta, eihän se toinen mikään kone ole :D.

Nyytikki

En oikeastaan keksi yhdessä asumisesta mitään huonoa... ehkä jos riitelee, niin toisen pitäisi mennä muualle? Eipä ole sellaista tilannetta ollut. Kaikki siis plussaa... :P nimim. yli 2v yhdessä asuttu.

nele

Minäkään en keksi enää mitään huonoja puolia yhdessä asumisesta.

+Parasta on se, että toinen nukkuu yön siinä vierellä aina.
+Lisäksi ei tarvitse matkustella kahden asunnon väliä, omat tavarat on aina siellä missä on yön, ei tule unohdettua vaatteita ym. toisen asunnolle. Ei tarvi miettiä kumman kämpällä punkataan.
+Avomieheni tuntikausien pelisessiot ei haitaa enää ollenkaan, koska he tekevät sitä meidän asunnolla, joten näemme silloin toisiamme vaikka teemmekin omia asioitamme.
+Ei tarvitse siivota kahta asuntoa tai ostaa ruokaa kahteen jääkaappiin (ennen yhteenmuuttoamme lähestulkoon jo asuimme yhdessä kahdessa kämpässä).
+Vuokra ja muut kulut on puoliksi ja kaksin saa kivemman asunnon halvemmalla.
+Riidat ovat vähentyneet ja keskustelu lisääntynyt, kun toista ei voi juosta pakoon. On ihanaa kun "pitää" jäädä ja puhua, joten riidat myös selvitetään paljon nopeammin
+Omaa aikaa on enemmän.

camomilla

Mä en keksi mitään huonoa yhdessä asumisesta. No enemmän pyykkiä ja tiskiä tulee mutta meitähän on kaksi tekemässä.

Aloitettiin asuminen mun 28 m2-yksiössä. Asuttiiv vuosi, sitten muutettiin pieneen kaksioon. Nyt ollaan etsimässä isoa kolmiota. Toi eka kämpää oli hyvä testi koska se pisti meidät aika äärirajoille, eli siellä olis nopeasti huomannut että tuleeko siitä mitään kun asutaan niin tiivisti. Nyt on kiva vaihtaa suurempaan. :D

No joskus haluaisin ehkä rauhassa laulella SingStaria ettei äijä aina olis kuulemassa :lol:

_e_

Ollaan asuttu nyt 8 kk yhdessä. ja ollaan seurusteltu 1 ja puoli vuotta.
En välttämättä olisi vielä muuttanut yhteen. Olisi kannattanut tutustua vielä paremmin ensin.

-riitaa rahan käytöstä
-kotitöiden jakaminen ei suju
-suhde ei tunnu enää niin jännältä
-tulee syötyä epäterveellisemmin
-sisustus ruma, koska 2 aivan erilaista tyyliä yhdistyy
-alkaa huomaamaan niitä toisen huonoja puolia
-ei omaa rauhaa
-jne

+ se rahan säästö
+ ei tuu oikein mitään mieleen vaikka kyllähän niitä onkin, ne negatiiviset kyllä huomaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat