Poikaystävä koukussa pikaviestilainoihin. - Parisuhteet

susuki

En tiedä kuuluuko tämä tänne suhde-osioon, mutta kyllä tämä suhteeseen vaikuttaa. Paljon.

Eli siis joskus viime vuonna tämä alkoi, kun aloin löytää poikaystäväni kännykästä näitä pikalainaviestejä pilvin pimein. Silloin pelästyin, mutta kun poikaystäväni selitti ettei ole mtn ottanut niin tietysti uskoin, hölmö kun olen.

Löysin niitä viestejä sitten taas myöhemmin, jolloin jo tajusin että hän puhuu roskaa. Mutta aattelin että se on vaan se kerta eikä enempää tule. Noh, jostain sain käsiini kuitenkin myöhemmin lisää ihan paperilaskuja. Alkuvuoden. Sanoin siitä hänelle ja hän myönsi sen mutta sanoi että se oli vaan se kerta. Keskusteltiin myös että miten vakavaks tommonen voi muodostua ja häpeillen myös tyhmyytensä eikä halunnu asiasta sen koommin puhua. Lupasi ettei enää ikiikimaailmassa ota niitä. Tajusin että joku on pielessä, mutta annoin olla.

Noh, eteeni sitten ilmestyi lasku ja laina oli otettu vähän sen jälkeen kun puhuttiin tuosta tai kenties sinä päivänä. Suutuin aivan mielettömästi pelkästään jo valehtelusta. Hän kertoi ettei vain viitsinyt silloin huolestuttaa minua. Ja taas niin häpeillen ja olin varma että nyt nuo lainat varmasti loppuivat. " Lupaan kautta kiven ja kannon ... "

Juu. Uskoinkin, kunnes tänään löysin uuden laskun joka oli otettu viikko sen jälkeen kun oltiin puhuttu. Ja löysin sen lisäksi aivan äskettäin otetun.

Voi helvetti. Uskomatonta että miten ihminen kehtaa päin naamaa noin valehdella. Kyseinen ihminen on täysikänen, mutta oon miettinyt että länttäsenkö nuo hänen vanhempiensa naaman eteen. Sitä hän rukoili etten tekis, mutta mieli tekee. Meinaan huolestuttaa rakentaa tuollaisen ihmisen kanssa tulevaisuutta jolla saattaa mahdollisesti olla aika tosi iso rahankäyttö ongelma. Vai olenko muka ihan turhasta huolissani.

Ja hän kehtaa syyllistää mua siitä kun en luota. No, miksi luottaisin jos ei voi? Haluisin kyllä. Ja luotinkin mutta eteen tuli nämä uudet.

Lainat ovat olleet 100 - 200 e. + vielä ne lisämaksut mistä kertyy ihan kivasti.

Sivut

Kommentit (18)

susuki

Hei camoon.
Eikö kukaan osaa muka neuvoa. ? Vai ettekö tiedä mitä pikaviestilainat on. Lähetät viestin ( vähän niinkun tilaisit soittoääntä ) palvelua tarjoavalle numerolle, ja saat sitten kyseisen summan tililles. Palvelusta riippuen joudut maksamaan summan takasin n. 14 päivän kuluessa plus käsittelykulut ( esim. 100 = 25 e ja 200 = 50 e. )

Tsein

Tietoa on siitä mitä nuo lainat on, mutta ei oikein nouse sellaisia järkeviä ajatuksia, joista saisi muotoiltua jonkinlaisen kattavan vastauksen.

Jos mie nyt vaikka ensin kysyn, että mihin poikaystäväsi hassaa sitten nämä kaikki lainarahat?

Jotenkinhan tuollainen toiminta pitäisi saada katkaistua kahdesta syystä:

a) valehtelu puolisolle ei ole hyväksyttävää tällaisissa asioissa
b) noissa lainoissa on järestäen aivan törkeät korot eikä mene kauaa, kun on niin suurissa veloissa, ettei mitään järkeä. Helposti voi käydä niin, että vanha laina kuitataan uudella, isommalla lainalla, joka kuitataan vielä isommalla lainalla jne.

Jos tästä jälkimmäisestä vaihtoehdosta päädytään siihen pahimpaan tulokseen, ulosotto ja luottotietohäiriömerkintä ei olekaan enää mitän leikin asioita, vaan vaikuttavat tulevaisuudessa yllättävissäkin asioissa. Esimerkiksi opiskelijana ei saa opintolainaa, jos on merkintä tiedoissa, samoin voipi olla vaikeuksia saada myöhemmin asunto-/autolainoja ja siitä voi olla koko loppuelämän tilanteet aika pitkälti kiinni.

Käsittääkseni sinulla on kaksi ongelmaa, joita täytyy lähestyä kahdella eri tavalla, ehkä eri kerroilla. Ensin kannattaa ottaa puheeksi valehtelu ja sitten nämä laina-asiat tai toisinpäin, ihan miten itsestä parhaalta tuntuu. Toisaalta valehtelu voi tässä olla toissijainen ongelma ja sillä voidaan yrittää peitellä esim. häpeää, joka poikaystävällä on omasta käytöksestään raha-asioiden kanssa. Jos hän ei esimerkiksi halua tuottaa sinulle pettymystä olemalla huono näissä asioissa, hän saattaa siksi jättää kertomatta ja jopa valehdella.

Jos ja kun keskustelette asiasta, tee selväksi myös hänelle, että tässä on kaksi erillistä ongelmaa, joista molemmat täytyy ratkaista ennen kuin asiasta pääsee yli ja eteenpäin. En usko hetkeäkään, etteikö sinulla olisi täysi oikeus ja ehkä jopa velvollisuus olla huolissasi tilanteesta. Erityisesti jos olet, kuten kirjoitit, rakentamassa mahdollisesti yhteistä tulevaisuutta tämän ihmisen kanssa.

(no ehkä tässä oli jotain järkeviäkin ajatuksia)

Jellu

no, minäpä tiedän aiheesta jotain. Veljeni tyttöystävä oli myös koukussa niihin lainoihin ja velkaa on niiden takia niin paljon, ettei sitä makseta pois varmaan kymmeniinkään vuosiin. Myös hän valehteli veljelleni, joka ei tiennyt lainoista mitään. Me kyllä mun äidin kanssa mietittiin, miten sillä oli aina rahaa uusiin vaatteisiin yms. Ja vaatteisiin suurin osa menikin. Tää tyttö oli/on masentunut ja yrittänyt myös (lainojen takia?) itsemurhaa.

Kehottaisin sua ehdottomasti kertomaan asiasta tän pojan vanhemmille, ettei sen tilanne mee niin pahaks ku mun veljen tyttöystävän. Vaikka se kuin anelis ni kerro. Mun vanhemmat sitten hoiti tän asian viemällä tän tytön velkaneuvojalle ja nyt kai siihen on joku maksusuunnitelma eikä se enää ota niitä lainoja. Mutta kerro heti jollekin!

Mimia

Hankala tilanne kyllä. On todella harmi, että noiden lainojen ottamisesta on tehty niin helppoa, että kuka vaan voi ottaa noita vaikka kuinka paljon eri firmoilta..

Luottaa kannattaa, mutta tyhmä ei kannata olla. Jos toinen yhä uudestaan ja uudestaan valehtelee, vaikka tietää jäävänsä kiinni, niin kannattaa viheltää peli poikki ajoissa. Todennäköisesti tuossa kuviossa on vielä jotain, jota et tiedä. Jotain, johon menee paljon rahaa. Peliongelma? Alkoholiongelma? Jotain muuta? Tuo mihin rahat menee, kannattaa myös selvittää, sillä jos kyse onkin esimerkiksi jommasta kummasta noista, niin parempi saada se selville ennen kuin on liian myöhäistä..

Ihan pahalta tuntuu puolestasi, kun sinulle tärkeä ihminen kerta toisensa jälkeen valehtelee sinulle päin naamaa ja lupaa ettei koskaan.. Mieti kuinka paljon hän sinua arvostaa, jos sillä, mitä hän sinulle lupaa, ei ole mitään merkitystä.

Teidän kannattaisi istua pöydän ääreen ja keskustella koko sotku läpi. Mihin mies tarvitsee lainoja, kuinka monta hän on ottanut, miksi hän niitä ottaa, miksi sitä pitää salailla, kuinka hän voi valehdella sinulle päin naamaa, onko muita asioita joista hän on valehdellut, kuinka hän on ajatellut palauttaa luottamuksen ja korjata tilanteen, onko hän valmis hakemaan apua jne.. Jos mies ei tähän suostu, niin lähde kävelemään tai vie laskut miehen porukoiden nähtäväksi. Tuota tilannetta ei kannata katsoa enää pidempään, sillä selkeästi tuo on jo ongelma, joka valitettavasti usein pahenee, jos siihen ei ulkopuoliset puutu.

Muistatteko muuten sen ohjelman joka tuli muutama vuosi(?) sitten, jossa puolisot paljastivat toisilleen kuinka paljon heillä on velkaa ja kehittivät lainan takaisinmaksuohjelman? Ei varmasti kiva tilanne, kun ollaan yhteistä kotia ostamassa ja puolisko sanoo että kulta mulla on muuten muutaman kymmenen tuhannen euron lainat joista et taida olla tietoinen... :roll:

susuki

Oon aika neuvoton. :(

Kerroin ja näytin laskut hänen äidilleen, yllätyksekseni hän tiesi jotain niistä. Poikaystäväni kuulemma oli näiden velkojen takia joutunut menemään töihin eikä ihan vaan omasta halustaan ( niin kuin luulin ). Tämän hän oli myös minulta salannut. Hänen äitinsä oli joutunut jotain maksamaankin. Kuitenkaan hän ei ollut tietoinen näistä uusista ja kommentti asiaan oli " ei helvetti menis hoitoon ". Hänen äitinsäkään ei enää jaksa luottaa niihin ikuisiin lupauksiin. " Kunnes se taas ottaa uudestaan lainaa ... ".
Toisaalta kivi vierähti sydämeltä, kun nyt joku muukin tietää tästä. Ja sai jutella.
En kuitenkaan ymmärrä mihin nuo rahat menevät. Olen alkanut epäillä josko hänellä on myös peliriippuvuus. En tiedä. Oon itkenyt monet kerrat etten halua katsoa kumppaninani mitään peliriippuvaista jolla ei ole enää varaa mihinkään ja minä saan sitten elättää hänet. Ja jos annan rahaa niin hän pelais ne. Isäni oli peliriippuvainen ja tiedän mitä se oli.

Embo

Miehelläsi ei selkeästi ole raha-asiat hallinassa! Toivottavasti kaverin velat eivät vain ja ainoastaan kasva, vaan hän saa niitä joskus myös maksettuakin?

Ymmärrän sinänsä ongelmaasi, että minun poikaystävä on toisinaan ennen tilipäivää "persaukinen" ja pyytää minulta lainaksi muutamaa kymppiä. Olen lainannut selkeään tarpeeseen ja hän on pikapikaa maksanutkin ne takaisin. Sanoisin sullekin kuitenkin sellaisen vinkin, että älä ota poikaystäväsi rahahuolia omiksesi eli pitäkää taloutenne ehdottomasti erillään. Ja kannattaa tehdä se asia selväksi hänellekin. Pystytkö antaa poikaystäväsi pitää pikavippitoimintansa vain hänen omana ongelmanaan?

Jos yhdessäoleminen "talousristiriidoista" huolimatta on nautittavaa, niin pärjäätte varmasti.

susuki

poikaystäväni suuttui minulle aivan mielettömästi kun kerroin että kerroin hänen äidilleen. " mä oon niin pettynyt suhun, suhun muka vois luottaa ". Selkeesti yrittää kaataa kaiken mun niskaan, vaikka tarkotus oli vaan auttaa enkä itse enää jaksa yksin. Oon täysin voimaton kaikista huolista mitä mun sisälläni on. Emmä olis yksin pystyny. " Kyllä mä osaan kuule huolehtia omista asioistani ihan ite! en tartte mtn apua ". Kysyin häneltä, että hommasiko hän töitä velkojen takia, ja sanoi että ei. Just.

miru

Inhottavaa että se yrittää sua syyttää epäluotettavuudesta ja ite puhuu paskaa minkä kerkeää. Jos siihen ei voi luottaa ja saat tietoa uusista lainoista niin ehkä kannattais lähtee meneen, ennenku säki jotenki sekotut siihen soppaan.
Meillä(poikkiksella) oli/on pientä peliongelmaa, mutta se sentään lupas jäädyttää pelitilinsä aina ku alkaa meneen liikaa rahaa ja sen se on tehny. Tai sitte mä oon menny sanomaan josaki vaiheesa ku on pelannu, että eiköhän ala riittää, niin kyllä se sitte kohta on lopettanu. Eli nyt tää on ollu hallinnassa onneksi aika pitkään.

Jellu

Se on se sun poikaystävä, johon ei voi luottaa etkä sä. Muista se. Se yrittää nyt kääntää ton sun syyks, vaikka sillä on ihan oikea ongelma. Ja koska se ei sitä pysty edes myöntämään, niin se on vielä pahempi ongelma. Toki se sun poikkis varmaan hermostuu entistä enempi, jos painostat sitä, mutta jotenki olis hyvä, jos se tajuais ettei sillä oo kaikki kunnossa. Tosta tulee muutenki sellanen kierre, että se ottaa lisää lainaa maksaakseen entiset pois ja sit sitä lainaa onkin koko ajan enempi ja enempi. Ne korot on ihan järkyttävät.

Pystyyköhän puhelimella tekeen sellasen eston, ettei voi ottaa lisää lainaa? Jos pystyy ni voisit käydä vähän sen pojan puhelimella :wink:

celia

Saanko kysyä että mikä oikeus sinun oli mennä tutkimaan hänen puhelimensa? En puolustele poikaystäväsi tekoa mitenkään, tuollainen velkakierre ja valehtelu on ikävää.

Bruni
susuki
Kaikki meni vaan pahemmaks. Oksettaa. Halusin vaan auttaa. :(

Älä nyt ihmeessä ala pitämään itseäsi mitenkään syyllisenä. Jos riippuvaiset osaavat jotain, niin se on syyllistäminen. Sulla ei ole osaa eikä arpaa ongelmaan, päinvastoin, olet yrittänyt parhaasi mukaan auttaa ja uskon kyllä että poikakaverikin sen ymmärtää, vaikkei sitä myönnäkään.

Näitä viestejä lukiessa on kyllä vaikea löytää sitä toivonkipinää tai kannustavaa sanaa. Riippuvuus on niitä vakavimpia ongelmia, joita ei oikeastaan voi parantaa, vain yrittää korvata. Epäilit tuossa vähän peliriippuvuutta, mikä kuulostaa kyllä loogiselta selitykseltä. Tuntuu oudolta että jäisi pelkästään lainojen ottamiseen koukkuun, jos menoja ei kuitenkaan ole.

Jos oikein kaivamalla kaivetaan niin onhan tässä yksi asia joka voisi olla huonommin. Ajattele jos tämä olisi paljastunut vasta kymmenen vuoden kuluttua. Perheellisenä tämä olisi, jos mahdollista, vielä rankempaa.

En tiedä millaisia neuvoja kaipaat, mutta oikeastaan voisin kiteyttää sanottavani kahteen lauseeseen, joista toinen ei taida olla ihan korrekti, mutta sanon sen, koska se oli minun ensimmäinen spontaani ajatus:

1. Vika on vain ja ainoastaan poikaystävässäsi, ei sinussa.
2. Jätä se.

celia
Saanko kysyä että mikä oikeus sinun oli mennä tutkimaan hänen puhelimensa? En puolustele poikaystäväsi tekoa mitenkään, tuollainen velkakierre ja valehtelu on ikävää.

Toivon ettet ota tällaisia viestejä vakavasti. Mun mielestä tämä ei liity ongelmaan mitenkään. Suhteessanne on luottamuspula, ja kun se on syntynyt syystä, niin tällainen on täysin turhaa pilkunviilausta. Tällaiset ongelmat ovat kaikkea muuta kuin yksityisasioita parisuhteessa.

celia

Bruni: Juu luin pelkän aloitusviestin mutta Suomessa on kuitenkin edelleen rikos lukea esimerkiksi kumppanin sähköpostit, tekstiviestit jne. En todellakaan halunnut vähetellä keskustelun aloittajan tilannetta, kuulostaa kamalalta. Viestissäni ei ollut mitään asiatonta ja olikin suht loukkaavaa kun kehoitit olla "ottamatta vakavasti". Tämä on julkinen keskustelufoorumi ja pitäisi osata ottaa muitakin kuin positiivisia kommentteja vastaan.

Bruni

Olin turhan kärkäs, sen myönnän ja pyydän anteeksi jos loukkasin. "Saanko kysyä että mikä oikeus sinun oli mennä tutkimaan hänen puhelimensa?" sai jotenkin vain karvat pystyyn. No hard feelings.

celia

Bruni: Jep, no hard feelings. :) Lähipiirissäni vaan on ihan mennyt oikeuteen asti puolison sähköpostin/tekstareiden lukeminen. Tuomio tuli tietysti tälle joka oli lukenut. Ja mojovat korvaukset joutuikin maksamaan. :shock: Juu meni jo vähän aiheen vierestä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat