Yhteenmuutto yllätyksenä! - Parisuhteet

Monsu

En löytänyt samankaltaista keskustelua mistään, vaikka kuinka yritin metsästää. Eli korjatkaa jos olen väärässä ja se jo löytyykin jostain...
Olen seurustellut mieheni kanssa (vasta) noin puoli vuotta ja jo muutaman kuukauden ajan olemme miettineet yhteenmuuttoa. Olemme asuneet koko tämän ajan epävirallisesti yhdessä, tärkeimmät henkilökohtaiset tavarani löytyvät miehen kotoa, oma kämppäni on vain varasto huonekaluilleni ja käyn siellä nukkumassa harvemmin kuin kerran viikossa. Eli näemme useimmiten joka päivä ja viikonloppu, laitamme ruokaa yhdessä, hoidamme ostokset, pyykinpesun jne.
Viime aikoina olemme miettineet ihan tosissamme, että muutto saman katon alle olisi paitsi hienoa, ihanaa ja mukavaa, myös tässä tilanteessa fiksua ja käytännöllistä. Olisi enää yksi kämppä huolehdittavana (siivous, kaupassa käyminen, ruuanlaitto) jne.
Ongelma onkin, että nyt mieheni ilmoitti mulle näillä sanoilla: "Kävin vuokraamassa meille kaksion. Muutto olis sitten perjantaina, kavereita tulee auttamaan." Mitä helv..? :o Tämä tuli nyt vähän liian äkkiä! Tottakai tiedän, että mun täytyy keskustella siitä mieheni kanssa, mutta eikö saman katon alle muuttamista yleensä suunnitella yhdessä, tulevaa kämppää käydään katsomassa yhdessä ja näin pois päin? Mulla on nyt sellainen olo, että mä näen meidän yhteisen kodin ensimmäistä kertaa silloin, kun sinne jo viedään tavaroita... Tuntuu ihan naurettavalta koko juttu, kun yhdessä näitä kuuluisi suunnitella. Vai olenko mä vain sellainen ihminen, etten kovin paljon pidä isoista yllätyksistä.

Kertokaa miten mun pitäisi tähän suhtautua, onko kenelläkään mitään vastaavia kokemuksia, mitä mieltä olette? Auttakaa! :D

Kommentit (11)

Nyytikki

No, jos olette kerran yksiin menossa muutenkin niin ohhoh, ole onnellinen kun sinulla on noin toimelias ukko! ;) Mutta todellakin on mennyt häneltä jotain ohi sillä kyllähän tuollaisista asioista pitäisi keskustella ja tottakai sinäkin haluaisit nähdä kämpän. Mitä jos keskustelisitte asiasta? :) Itsehän muutin niin, että en ollut nähnyt kämppää vaan luotin miehekkeeseen ja ihan hyvä siitä tuli :P mutta yllätyksenä se ei tullut :D

Esmeralda

Mä en ite sulattais koko juttua. Tietysti olisi eri juttu jos olisi etukäteen sovittu esimerkiksi että mies menee yksin katsomaan juuri sitä kämppää ja saa vuokrata sen jos se näyttää hyvältä. Mutta mun mielestä sun olis pitäny olla päätöksenteossa ehdottomasti mukana.

Tsein

Kyllä palais miultakin käpy, jos mies valitsis asunnon ihan tuosta vaan. Ainoastaan se, jos kämppä ois täydellinen ja täydellisellä paikalla, voisi jotenkin saada suuttumuksen laantumaan. Haluan ihan ehdottomasti itse olle päättämässä minne muutan.

Ei siinä mitään jos yhteistuumin päätetään, että mies käy asunnon valitsemassa ja vuokraamassa, mutta onpa hieno aloittaa yhteinen asuminen siitä, että toinen tekee seläntakana noin isoja päätöksiä ilmoittamatta mitään. Jahkailu on toisinaan raivostuttavaa, mutta jotain rajaa impulsiivisuuteenkin!

Puhu miehelle. Ei tuollasta tehdä.

Lukretia

Ei olis mikään kiva yllätys. Ehdottomasti haluaisin nähdä kämpän ennen sinne muuttoa. Ja mitä ihmettä, onko kämppä nyt vain miehesi nimissä, kun on sen yksin käynyt vuokraamassa? Muutto tulisi ainakin omasta mielestäni aika nopealla aikataululla, kun pitäähän se omakin kämppä irtisanoa. Tosin toisaalta olet kyllä maksanut jo nyt siitä vuokraa, vaikket siellä ole käytännössä asunutkaan, mutta en itse haluaisi maksaa vuokraa tyhjillään olevasta asunnosta, jos itse asuisin jo uudessa kämpässä.

Tops

Hm. Siis jos et ole pistänyt nimeäsi vuokrasopimukseen, asuntohan on miehesi nimissä, ei sinun. Eihän hän ole voinut teidän molempien nimiä sopimukseen laittaa, vaan siihen tarvitaan sinun suostumus, allekirjoitus.

marjutti

tottakai asuntoja katellaan yhessä ja yhessä päätetään minne muutetaan ja millon. ja yhessä mennään tekemään vuokrasopimus jos tosiaan molempien nimiin asunto tulee.

nyt siis vissiin miehes on vuokrannu itelleen kaksion ja sinä muutat nyt vähän siivellä, asumaan samanlailla ku tähänki asti miehesi luokse? vai miten aiotte käytännön asiat hoitaa?

Monsu

Tottakai mä olisin itse halunnut olla mukana katsomassa kämppää, sehän on ihan selvä juttu. Eilen illalla puhuttiin pitkän aikaa miehen kanssa ja mä kyllä ilmoitin, etten mä oikein voi olla iloinen ja innoissani, kun asia tuli mulle täysin yllätyksenä.
Mies oli osittain aika ihmeissään, ajatteli kai, että mä tykkäisin tästä yllätyksestä ja hyppisin riemusta kattoon. Mutta se on totta, että mulla meni vähän hermo siihen jahkailuun, kun mitään ei käytännössä oikeasti tapahtunut. Huomenna pitäisi munkin päästä katsomaan kämppää eikä vuokrasopimusta ole vielä tehty. Jos kämppä miellyttää muakin, niin vuokrasopimukseen tulee meidän kummankin nimet ja käytännön asiat hoidetaan puoliksi, vuokra, laskut ja muut.
Mutta sovittiin kyllä niin, että mies vie omia tavaroitaan heti kun mahdollista, mutta mä halusin vielä enemmän aikaa asian sulatteluun ja tavaroiden pakkaamiseen. Eli enää tässä vaiheessa ei pidetä mitään kiirettä, kun tää muuten tuli ihan tarpeeksi äkkiä. :D
Täytyy kyllä sanoa, että nyt kun saatiin puhuttua asiasta ja mä huomasin kuinka innoissaan mun tuleva avomieheni on (tuntuu hassulta sanoa noin), niin ehkäpä mäkin alan pikkuhiljaa innostua ja olla mukana koko muuttotouhussa. :)

marjutti

ok, eli mies oli vain kattonu teille valmiiksi kaksion, ei vielä vuokrannu tai tehny mitään sopimuksia. no sittenhän asia on vaan hyvä, taitaa mieskin olla innossaan yhteen muuttamassa :)

Monsu

Tosiaan taitaa se mieskin olla aika innoissaan... :)
Kävin tänään katsomassa meidän tulevaa kotia yhdessä mieheni kanssa ja täytyy kyllä huokaista helpotuksesta, että olihan se ukko osannut hyvän kämpän meille valita! Kyllä meinas ihan itku tulla, kun pääsin kurkkaamaan saunaa ja rauhallista takapihaa... Ja siinä sitten seisoin itku kurkussa ja todistelin kuinka paljon miestäni rakastan. :D
Mutta paras juttu tässä kaikessa on se, että nyt mäkin innostuin muuttamisesta ja tulevasta kodista, niin ei tarvitse enää hermoilla tai murehtia. Ja iso kiitos teille kaikille mielipiteistä!

Vilma

Siis oo onnellinen että säästyit kaikelta ressiltä mitä asunnon ettiminen aiheuttaa! =D Meilläki on muutto kohta ja ite en oo säästyny kyllä. Ja pääsethän sää sitä asuntoa kattomaan ennen muuttoa jos haluat =) Jos te ootte jo puhunu asioista että millanen asunto ja mistä, ja jos tää uus koti on sellanen niinku ootte suunnitellu nii eikai pitäs olla mitään suuttumisen aihetta =) Eri asia jos se on kauhee murju jostain metän keskeltä.. =P Onnea vaan paljon!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat