Äiti on vähän väsynyt.. - Parisuhteet

Lukretia

Mä en edes pysty kuvittelemaan, miten puhki sitä voi olla, kun lapsi tulee. Mutta on tosi tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta, ja tosi hyvä olisi, jos lapsen saisi vanhemmille hoitoon vaikka kerran viikkoon. Tai vaikka palkatulle lastenhoitajalle! Kunhan vaan omat voimat riittävät.

Kommentit (10)

Chocolat

Myöskään minulla ei lapsia mutta sukulaisten puheista olen paljon kuullut että todella tärkeää lapsen tulon jälkeen on hoitaa parisuhdetta ja ottaa sitä omaa aikaa. Vaikkapa sitten antaa vauva vanhemmilleen esim. päiväksi hoitoon niin sekin on jo oikeaa luksusta äidille :)

Sitä ei saa unohtaa ettei hoida parisuhdetta! Vaikka väkisinkin meinaa unohtua ehkä mutta älkää jättäkö tätä pois.

RainWhispers

Hei, minulla ei ole lapsia, olen vasta 18-vuotias, mutta tuli mieleen että muistathan/onhan sinulla mahdollisuus ottaa välillä aikaa myös vain itsellesi? :) Onko tuo väsymys pelkkää univelkaa vai ihan yleistä väsymystä tilanteesta johtuen?

marimma

No sitten täytyy kehittää toinen metodi. Voihan sitä siivousta tehdä vain vaikka joka toinen päivä. Ja joka toinen päivä levätä. Tai kerran viikossa pistää muksun hoitoon tutuille :)

Kepatäti

Voi olla, että lapsellisten vastaukset jää aika vähäiseksi, koska ihan hirveästi sellaisia ei täällä ole.

Mutta mä uskon, että on ihan normaalia olla väsynyt (etenkin ensimmäisen ) lapsen syntymän jälkeen vaikka lapsi kuinka helppo olisikin. Onhan se aivan mahdottoman iso myllerrys, mikä siinä tapahtuu. Sen jälkeen kun nyytti on kotona on kaikki muuttunut ja ihan jo uuteen tilanteeseen sopeutuminen vaatii energiaa. Etenkin kun lapsi on vielä vauvaiässä on huoli lapsesta ja hyvinvoinnista ihan hirveän kovaa ja vanhemmat on varmaan kokoajan vähän sellaisessa "valmiustilassa" odottamassa, milloin lapsi taas tarvitsee hoivaa ja huomiota. Ja vaikka se onkin varmasti ihanaa ja palkitsevaa aikaa niin ihan varmasti se vie myös voimia!

Paljon jaksamista! :)

Tupuna

Teille, joilla on lapsia..
Miten lapsen tulo on vaikuttanut teidän parisuhteeseenne? Entä väsymys? Minulle väsymys meinaa käydä välillä ylivoimaseksi, vaikka ei poika huonompia nukkujia olekkaan..

Tupuna

Poika nukkuu aina silloin, kun mies on navetassa tai tekee jotain muita pakollisia töitä.. ja minä siivoan aina silloin. Meillä on neljä elukkaa tuvassa, ni siivoamista näillä keleillä riittää..

Ikinä mulla eí ole ollut niin rankkaa aikaa, kuin viime kesä, kun poika oli vastasyntynyt ja vaati paljon enemmän kuin nyt.. Mies oli koko kesän töissä pellolla tai rakentamassa ja sen ajan, mitä se kotona oli vain riideltiin.. Kaikesta ihminen kans joutuu yksin selviytymään.. Kamalat arvet se suhteeseen jätti.

marimma

Vietättekö miehen kanssa omaa aikaa kun lapsi nukkuu? Sekin voi auttaa suhteeseen. Käykää kävelyllä kaikki yhdessä, pitäkää koko ajan pientä hauskaa niin ei se väsymyskään tunnu ylitsepääsemättömältä :) Päivärytmit on oleellista kanssa, jos menee miten sattuu niin helpommin väsähtää, mutta jos on suunniteltu suurin piirtein että tällä välillä tapahtuu sitä ja tällä tätä niin ei tule missään välissä sitä hetkeä kun kaikki on ihan sekaisin joka kuluttaa taas lisää energiaa :) Toiseksi, rytmi on lapsellekkin hyvä.

Tupuna

Kiitos vastauksista.. Juu, ymmärrän kyllä, jos täällä ei lapsellisia montaa ole, minäkin oon vasta 19v. Tulin raskaaksi 17v. Lapsi on kyllä täysin toivottu.. :)

Tiedän kyllä, että vanhempien pitäisi ottaa omaa aikaa, mutta kun tahtoo tuo mun luonne olla sellanen, ettei toisten apu kelpaa.. Johtuu varmaankin siitä, että äiti on kiireinen oman työnsä kanssa ja anopin kuulin kerran puhuvan, että hän ei jaksa paljoa lapsenlapsia hoitaa. Se joutuu mieheni veljen lapsia katsomaan ihan tarpeeksi, joten empä sitten viitti häntä vaivata.. Mieheni on aina töissä, kun sitä tarvis.

Mutta ajattelimpa itseäni lelliä ja soitin parturiin ajan! :) Värjäytän hiukseni kokonaan ekan kerran elämässä! =D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat