muuttuminen suhteessa - Parisuhteet

EnvyMe
pink_

Itsessäni on se vika etten osaa luottaa. Poikakaverini ei ole tehnyt mitään sellaista miksi häneen ei voisi luottaa,luottamukseni ihmisiin vain on mennyt aikoja sitten. Mutta pakkohan minun on opetella luottamaan jos haluan pystyä suhteeseen. JA ehkä sitten olisin valmis opettelemaan luottamaan jos tiedän että suhde on sen arvoinen.Haluaisin niin pyytää poikakaverilta apua tämän luottamuksen rakentamiseen,mutta en tiedä miten kysyisin

Kuulostaa tutulta! :D Itse kamppailen parhaillaan tuon luottamus kysymyksen kanssa, tiedän että koko suhde kaatuu siihen jos en opi luottamaan toiseen. Ja toinen on ihan ymmällään siitä, miksen osaa luottaa koska hän ei ole koskaan pettänyt tms. mistä luottamus olisi mennyt. Olen pettynyt ihmisiin niin monesti, että toinen saa todellakin tehdä töitä sen eteen että pystyisin jälleen 100% luottamaan.
Pikkuhiljaa tosin olen alkanut käsittämään sen ettei meillä ole mitään tulevaisuutta jos en itse muutu juuri tuolta osin. Ja on se kai jo hieman tulostakin tuottanut :)

Sanoit ettei ole ollut aikaa puhua miehesi kanssa, nyt hankitte sitä aikaa jostain jotta saatte puhuttua asiat halki! Pitkittynyt tilanne usein vain pahentaa kokonaisuutta, koska siinä vaiheessa puhuttavaa on jo niin paljo ettei tiedä mistä aloittaa. Ja turhaa sinäkään sitä pahaa oloa ja näitä ajatuksia sisääsi keräät :)

Kommentit (4)

pink_

ihana kuulla näin positiivisia vastauksia :) Tarkoitus meillä olisikin että puhuttais kaikki asiat selviksi. Kunhan vain löytyisi aikaa :( sitä kun on niin vähän ollut viime aikoina. Harmittaa kun ollaan molemmat niin huonoja puhumaan,ja nyt olisi pakko puhua juurta jaksaen. Olen kirjoittanut paperille mieltäni vaivaat asiat suhteessamme. Poikakaveri pyysi nähdä tätä paperia,mutta en viitsinyt näyttää koska tein sen vain itselleni,niin hän voisi ymmärtää siitä jotain väärin. Mutta nyt kun sain teiltä kannustusta niin voisin yrittää kertoa poikakaverille nämä asiat. Koska ne on todella sellaisia asioita,jotka ovat minulle tärkeitä ja jos ne ei muutu,niin en pysty olemaan tässä suhteessa. vaikka kuinka rakastankin.
Itsessäni on se vika etten osaa luottaa. Poikakaverini ei ole tehnyt mitään sellaista miksi häneen ei voisi luottaa,luottamukseni ihmisiin vain on mennyt aikoja sitten. Mutta pakkohan minun on opetella luottamaan jos haluan pystyä suhteeseen. JA ehkä sitten olisin valmis opettelemaan luottamaan jos tiedän että suhde on sen arvoinen.Haluaisin niin pyytää poikakaverilta apua tämän luottamuksen rakentamiseen,mutta en tiedä miten kysyisin :(

pieces

Pink_, Suhteessahan kuuluu muuttua ja kasvaa, molempien :) Eihän suhteessa oo mitään järkeä, jos siinä ei saa kasvaa rakentavan palautteen kautta. Ei sitä tarvitse ajatella niin, että "toi toinen JOUTUU muuttumaan mun takia ja luopumaan huonoista tavoistaan" vaan niin että "toi toinen SAA kasvaa ja oppia uutta mun kanssa ja se vielä kiittää mua siitä". Uskon, että säkin haluaisit kuulla jos poikaystävää risoo sun käyttäytymisessä jokin asia, jotta voisit kiinnittää huomiota siihen piirteeseesi. Ja vielä jos poikaystäväsi on antanut ymmärtää haluavansa muuttua tietyissä asioissa parempaan suuntaan. Toisaalta kundin pitäis tajuta, että ei muuta/kehitä itseään vain sua miellyttääkseen, vaan ihan yleensä kasvaakseen ihmisenä ja parantaakseen teidän suhdetta (:

Oisko mahdollista, että varaisitte molemmat aikaa kunnon keskustelulle ja päättäisitte jo etukäteen, että puhutte ihan sulassa sovussa ja asiallisesti. Menkää vaikka ulos kävelemään (joidenkin on helpompi avautua samalla kun tekee jotain, kuin että istuu vain nenät vastakkain tyyliin "nyt puhutaan"!) Voit vaikka sanoa, että tuo liika juominen häiritsee sinua ja kertoa, miltä se sinusta tuntuu. Suhteessa molempien on tehtävä uhrauksia ja ainakin mulle on itsestäänselvyys, että dokaamisen kuuluu vähentyä suhteessa. Olisi hyvä, että saisitte asiasta sovittua niin, että se sopii molemmille. Jos poikaystäväsi suostuu siihen että rajoittaa juomisensa esim. pariin viikonloppuun kuukaudessa tms. niin sinä puolestasi voit antaa hänelle sen verran tilaa, että annat hänen niinä parina viikonloppuna mennä sitten rennosti. Tuo keskustelu on yksi tärkeimmistä asioista seurustelussa, joten sitä kannattaisi alkaa opetella jos haluaa suhteen kestävän :)

EnvyMe

Voi voi, meillä on painittu saman asian kanssa. Tuon muuttumisen meinaan. Molemmat kun ollaan niin pässejä ja kaikkea muutosta vastaan että!
Mutta todella paljon on tilannetta helpottanut se, että molemmat on nyt tajunneet sen, että on PAKKO muuttua ainakin vähän. Nyt täytyy ajatella itsensä sijaan molempia, päätösten teossa on hyvä ottaa myös toinen huomioon yms pikkujuttuja. En tarkoita todellakaan sitä että "minun" sijaan tulee aina olla "me" mutta onhan se aina erilaista kun on tottunut pitämään huolta pelkästään itsestään ja nyt siihen omaan pieneen maailmaan pitää sovittaa joku toinenkin.

Joustavuutta ja kompromisseja tämä kyllä vaatii, mutta kyllä ne ovatkin sen arvoisia!

Olisiko mahdollista, että teidän tilannetta helpottaisi selkeät pelisäännöt joita molemmat sitoutuvat noudattamaan?
Ja mitkä asiat sinua eniten ärsyttävät? Jotkut omat tapasi/ poikaystävän tavat? Vai mitkä?

Kunhan molemmat panostavat yhtä kovasti suhteeseen ja jos halua tosiaankin löytyy että homma toimisi, niin uskon että ette ole täysin menetettyjä tapauksia vielä :)

pink_

Mitä mieltä olette siitä että seurustelusuhteessa pitää muuttua?

Olemme seurustelleet poikakaverini kanssa nyt noin vuoden. Suhteemme ei ole oikeastaan missään vaiheessa ollut helpoimmasta päästä. Alkasimme heti alussa olemaan liikaa yhdessä ja alku oli muutenki sellaista että ei me nyt vielä seurustellaan,kunhan katotaan millasta tää on. Niin olen ajatellut että olisihan se alku voinut olla parempikin,mut kyllä toi nyt menee :)
Niin tosiaan,meillä on aika paljon ongelmia. Johtunee toisinaan ikäerostamme (6v) ja erilaisista arvoistamme ehkä. Olen monesti yrittänyt lopettaa suhteen,mutta poikakaveri ei vain suostu. Enkä minäkään halua erota. Mutta jotain olisi tehtävä. Eniten mua tässä ärsyttää ne tietyt jutut ei poikakaveria niinkään. Hän on sanonut et on valmis muuttumaan mun takia,mut en mä haluais et se joutuu muuttuun. Mut en vain yksinkertaisesti pysty olemaan yhdessä hänenlaisensa kanssa. Oon vuoden yrittäny tottua,mutta en pysty. Haluaisin muutoksen tiettyihin asioihin ja poikakaveri on kysynyt et mitä ne asiat olisi. mut en pysty kertoon hänelle koska en halua et hän joutuis muuttuun mun takia. Mm. juominen(liikaa ja liian usein),ei ikinä keskustella ja muita asioita mitkä vaivaa. Ja tiedän että itsessäni on vikoja. Etenkin yksi suuri mikä vaikeuttaa suhdettamme. Mutta tavallaan jos poikakaveri muuttais tapojaan vähän,uskaltaisin minäkin muuttaa itseäni.Vaikea tilanne,rakastan todella paljon ja kaipa hänkin mua ku ei suostu luovuttaan
:roll:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat