Kokkailua kaksin vai yksin...? - Parisuhteet

ynnej

Mä teen arkena aika usein ruuan, koska tuun yleensä kotiin aiemmin kun se, mut murukin auttaa jos jaksa ja ehtii. Sit jos tehdään jotain pizzaa, tortillaa tai jotain mihin tulee paljon aineita, niin kulta aina pilkkoo. Mä oon yleensä se, joka on hellan luona. Aika harvoin muru tekee ruuan kokonaan yksin, ei kuulemma osaa. Mut sillon kun se tekee, niin on se hyvää :) Muru on söpö kun se kokkaa.

Sivut

Kommentit (27)

k87

meillä on vähän sekä että. mies on parempi ruuanlaittaja kun minä. ihanaa ruokaa laittaa. *nam*

jos jotain hienompaa tehään ni mulle jää perunoiden kuoriminen tai salaatin vääntäminen yms.perusjuttuja mitä ei voi mokata. :D :D

Raven

Yhdessä laitetaan ruokaa ja se on aina ollut mukavaa. Ja ne tehtävät ruoanlaitossa on meillä jakautuneet pitkän suhteen myötä. Esim. minä olen se joka pilkkoo sipulin, mies huolehtii yleensä ruoan aikataulupuolesta (esim. kauan joku ruoka on uunissa), mies tekee meillä munakkaat, minä teen yleensä salaatin.. jne.. :D

Pennsylvania

Kokkaan joskus yksin, yleensä kokataan yhdessä. Mies ei ikinä kokkaa yksin, ehkä siksi, että en osaa olla menemättä siihen sekaantumaan. Mulla on yhdessäkokkaillessakin päävastuu, mies lähinnä tekee mitä pyydän ("Pilkotko sipulin, heitätkö pastan tonne kattilaan"). Minä hoidan ideoinnin, muuten söisimme paljon tylsemmin, mies on vähän semmoista "No jos ranskalaisia uunittais" -tyyppiä. Kokataan kasviksia ja kalaa, muun lihansyöntinsä mies saa hoitaa yksinollessaan, keittoja taas minä teen silloin, kun olen yksin, mies kun ei kuulemma kasvissosekeitoilla saa vatsaansa täyteen.

Viime aikojen lemppareita mulla on ollut lohi -variaatiot ja kovasti tomaatti- ja paprikapitoiset ruoat. Porkkanasosekeitto ja muut kasvissosekeitot itseleivottujen sämpylöitten kanssa on kestolemppareita. Tänään huomasin kaupassa, että suomalaiset tomaatit ovat jo tosi edullisia taas, ilostuin hirveästi.

Neppis_

jaa.. hmm.. ei nyt tuu mieleen, mut pitää laittaa kun taas saa ideasta kii.
Joo,yleensö haluan itse valmista ruoan.. jotenkin tulee ain omia ideoita mitä voi lisätä, miehenikin välil tekee, mut se tahtoo aina olla perus sapuskaa eikä ikinä mirään uutta tai ylimäärästä.. Joskus saattaa makaroonit palaa pohjaan tms. Kun ei ole vahtimassa ruoan laittoa vieressä..vaan vähän väliä tietokoneella jotai härää. Plussat kyl kullalle et osaa kyl maustaa jauhlihan aika nannan hyvin :wink: ?

ilakka

Meillä ruuasta huolehtii yleensä se osapuoli, jonka kämpillä ollaan. Eikä se toinen osapuoli pahemmin hommaan osallistu, ikävä kyllä.

Joskus ehkä vähän harmittaa, ettei tuo mies ole kovin innostunut kokkaamisesta. Pienestä pitäen totuin kotona siihen että mies on se joka kokkaa. Ensin isä ja myöhemmin isoveli. Samalla tuli seurattua, miten hauskaa veljellä ja hänen tyttiksellään oli, kun yhdessä jotain touhusivat keittiössä.
Joskus olen koittanut omalle äijälle ehdottaa vaikka pitsan leipomista, mutta vielä ei ole lämmennyt. Tosin osittain saan syyttää ajoitustani. Yleensä kun ruuasta aletaan puhumaan, niin miehellä on jo niin tulipalonälkä, ettei mitään niinkin aikaa vievää kuin pitsaa voi kuvitellakaan. Mutta ehkä vielä joskus..

daimon

Meillä mies on meistä se parempi kokki, mutta silti minä teen useammin ruokaa. Kun pääsen ennen miestä kotiin kokkailen rauhassa, mutta jos pääsen myöhään niin sitten ollaan esim. pitsa linjalla. Miehellä on aika rankat työpäivät ja niiden jälkeen aika poikki, eikä sitten jaksa ruokaa laittaa. Viikonloppuisin mies yleensä herää vasta iltapäivällä siihen kun pyydän syömään. Välillä teemme yhdessä ruokaa ja joskus mies tekee yksin.

niinu

Nyt jos on jo aiempaa keskustelua jossain niin saa toki siirtää sinne päin...Mutta elikkäs olisiko jollain hyviä ja helppoja ideoita tai reseptejä kaverin kanssa kokkailuun :) Ajateltiin miekkosen kanssa viettää vähän yhteistä aikaa keittiössä ja kokkailla jotai maistuvaa yhdessä.Tähän asti ku se on ollut viikonloppuisin (silloin siis enemmän aikaa yhdessäoloon ja kaikenlaiseen kikkailuun..) perinteisesti makarooni jaheliha tai riisi kana linjaa mahdollisimman pelkistetyssä muodossa..eikä sen ylettömän sängyssä köllimisen jälkeen mitää vaativampaa olekkaan kumpikaan jaksanut.. :oops: :D
Nyt kummiskin ajateltiin että jos syötäisiin ja köllittäisiin vasta sitten, eli aikaa ja yritystä ei ainakaan puutu, mutta ideoita kyllä. Sopivasti mausteiset (ja miehen mielestä ehdottomasti jotain lihaa sisällään pitävät) ruuat ovat nyt sitten hakusessa..ja kaikki muutkin ylettömän hyvät reseptit =P~
Niitä siis tänne vaan tulemaan joko yksärinä tai yleisenä! -kiitän :) :)

Niin ja juu..onko monilla tapana tehdä ruokaa yhdessä? Vai että ennemminkin vuorotellen tai jtn... :?:

lily

Yleensä meidän yhdessä kokkaaminen menee siihen, että minä kokkaan ja mies pitää seuraa vieressä. Mä olen sellainen, että yksin kokkaamisesta ei tule yhtään mitään(viimeksi varmaan jouluna itekseni jotain väänsin), mutta pelkkä seura riittää meikäläisen kokkaushalujen sytyttämiseen.

Ja mä liputan aina tortillojen puolesta :lol: Helppoo, nopeeta ja hyvää ruokaa, sekä täytteeksi voi valita mitä ikinä haluaa. Suosittelen :wink:

Slimgirl

Höpö höpö mitään pitsaa jos kerran haluatte kunnolla tehdä safkaa yhdessä.

Hakekaa kaupan lihatiskiltä kunnon sisäfilettä, tehkää vaikka konjakkikastike seuraksi ja esim. valkosipulikermaperunat, itse tehtynä eikä mitää kaupan valmis mössöjä. Hyviä reseptejä löytyy esimruokala.tv, laita hakusanaksi vaikka sisäfile. Jälkkäriksi esim. ihanaa juustokakkua, esim. Köyhiltä ritareilta löytyy resepteistä ihana mustaherukka juustokakku.

Tässä vielä helpotukseksi ohjeet valmiiksi jos tällainen menu miellyttää. :)

Pihvit:
Pippuripihvit ja konjakkikastike:
700-800 g naudan sisäfileetä
murskattuja musta- ja viherpippureita
tilkka konjakkia
2 dl kermaa
1 dl lihalientä
1 rkl Dijon-sinappia
suolaa
voita paistamiseen

Leikkaa huoneenlämpöinen filee 4 yhtä paksuun osaan. Painele pihvejä hieman ohuemmiksi rystysillä ja mausta ne kauttaaltaan suolalla. Painele pihveihin molemmin puolin reilusti pippurirouhetta. Kuumenna paistinpannu ja sulata siinä nokare voita. Paista pihvejä noin minuutin verran molemmin puolin ja kaada pannulle konjakki. Kiehauta ja nosta pihvit syrjään. Lisää pannulle kerma, lihaliemi sekä sinappi. Sekoita tasaiseksi ja kiehauta. Nosta pihvit takaisin pannulle ja hauduta niitä kastikkeessa välillä käännellen 6-8 minuuttia. Nosta pihvit lautaselle ja tarkista kastikkeen maku. Mausta tarvittaessa suolalla.

Valkosipuliperunat saat helposti kuorimalla ja viipaloimalla ohuiksi viipaloiksi perunat. Lado ne vuokaan valkosipulin kanssa, viipaloi esim. yksikyntisiä, niissä on hyvin makua. Vähän suolaa kerroksien väliin. Peitä lopuksi paksulla ruokakermalla ja uuniin n.175 astetta niin kauan et on kypsää.

Jälkkäri:

Mustaherukka- juustokakku

1 levy valmista murotaikinaa
2 kananmunaa
n. 1 dl sokeria
200 g maustamatonta tuorejuustoa
100 g maitorahkaa
1 limen kuori raastettuna
1 tl jauhettua kanelia
2 dl mustaherukoita
½ dl vehnäjauhoja

Painele taikina piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Esipaista pohjaa 170°c:ssa n. 10 minuuttia. Vaahdota sokeri ja keltuaiset pehmeäksi vaahdoksi. Nostele joukkoon tuorejuusto, rahka ja raastettu limen kuori. Siivilöi joukkoon jauhot ja kaneli. Vaahdota valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja nostele seokseen. Pyöritä pakastetut mustaherukat kevyesti vehnäjauhoissa ja lisää massaan mukaan. Kaada täytettä esipaistetun pohjan päälle niin, että reunaan jää hieman kohoamisvaraa. Paista 170°c:ssa noin 25 minuuttia. Jäähdytä.

Ei oo vaikeita ruokia tehdä, kakunkin voit ja melkee pitääki tehdä hyvissä ajoin valmiiksi. Nämä ainakin kelpaa mun miehelle hyvin, ja yhdessä tehdään. :)

SunLion

hmm...kaivakaapa vaikka joku vähän vaativampi/eksoottisempi resepti...sitten etsitte kaikki aineet ja tustutte ohjeeseen ja koitatte saada aikaan mestariteoksen..

enmä oikein osaa mitään tiettyä reseptiä lähteä antamaan...melkeinpä mikä tahansa käy.

toisaalta jos suhde on viel tos vaihees et päivät kuluu sängyn pohjalla, kannattaako tohon kokkaukseen niin keskittyäkkään :lol: ennen kun siihen löytyy omatoimista nkokeiluintoa..

PinkPanther

me tehdään joskus yhdessä ruokaa, mutta yleensä viikolla se olen minä joka tekee ruuan valmiiksi ja pöytä on katettuna kun mies tulee töistä ja salilta... joskus olisi kiva että kulta tekisi minulle ruokaa.. mutta hän sanoo ettei osaa ja minä osaan paremmin, ja muiden ruokia ei suostu syömään kuin minun, meidän äitin, oman äitinsä ja veljensä vaimon tekemiä :lol:

Neljän naisen keitokset siis kelpaa ;)

Mutta on meillä suunnitelmissa ollut pidemmän aikaa että etitään netistä joku ruokaohje, tehdään siihen alkusalaatit ja jälkkärit lisäks ja ostetaan pullo viiniä ja tehdään yhdessä se koko ateria. ja nautitaan se kaksistaan.

Vivian

Meillä on kokkailtu yhdessä suhteen alusta alkaen..välillä juhlistettu juuri edellämainitun tyyppisten menuiden kanssa (viimeksi vappuna) ja välillä sitten taas tehty jotain yksinkertaisempaa...

Alussa muistan, että kokkailtiin ainakin lasagnea (helppo ja kaikki yleensä tykkäävät), tapaksia, pizzaa, intialaista...myöhemmin ollaankin sitten tehty kaikkea sushista sisäfileeseen.

Reseptejä löytyy netistä...yhdessä kokkaaminen on muuten todella mukavaa yhdessä tekemistä ja on meillä yhteinen hetki ihan arkenakin :),

-Maya-

yleensä se kyllä oon mä kuka meillä kokkaa..ennen vielä kyselin kullalta että mitä tehään ruuaks mut nykysin kysyn että mitä mä teen ruuaks.. :D joskus ois tosiaan kiva jos kulta yllättäis ja tekis mulle jotain ruokaa, siitähän se oppis tekemään..kun jotenki aina kyllästyttää ite alkaa vääntämään jotain sapuskaa..mutta, nytkin lähden tästä ruuanlaittoon, ku on nälkä molemmilla.. :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat