lestadiolaisuus+ehkäisy? - Parisuhteet

pössi

Aihe nyt ei sinänsä ole minulle ajankohtainen, mutta kauheasti mietityttänyt viime aikoina tämä aihe. Lestadiolaisilla on ehkäisyn käyttö kielletty, niin mites jos seurustelis lestadiolaisen miehen kanssa; saisinko käyttää ehkäisyä vaikka mies ei sitä uskontonsa puolesta sallisi eikä itse käyttäisi? Minähän sen lapsen joutuisin kantamaan etc,että voisiko mies minulta kieltää ehkäisyn käytön? :shock:

vai onko niille edes tavanomaista ollenkaan seurustella jonkun sellaisen kanssa, joka ei ole lestadiolainen? :o

Sivut

Kommentit (38)

bananab

Riippuu tietenkin siitä kuinka kiihkouskovainen tämä lestadiolaismies olisi, mutta tuo on asia josta on syytä keskustella. Niillähän on tosiaan se ehkäisy kielletty ja lestadiolaisperheessä saattaa olla lapsia enemmän kuin kymmenen.

babygirl

Ja useimmiten lestaadiolaiset taitavat seurustella toisen lestaadiolaisen kanssa. Ja jos nyt oikein muistelen, tällainen seurustelu ilman sitoutumista taitaa olla aika epätavallista.

vinkulelu

Onko sitten niin, kun lestadiolainen seurustelee toisen lestadiolaisen kanssa. Sitä ollaan niin vakavissaan, että mennään heti naimisiin vai miten? Pidättäytyväätkö he sitten kokonaan seksistä vai kuinka?

Itse kun hävettävän vähän asiasta tiedän..

Aimée

Mie olen sitä mieltä että ei kellään joka "harjoittaa" omaa uskontoaan ole oikeutta määrätä toisen ruumiista uskonnon varjolla. Jos ei ole lestadiolainen niin ei ole ja toisen on turha siihen urputtaa mitään :) Tiedä miten sitten käytännössä tähän joku uskova suhtautuis.. Itse joskus aikoinaan seurustelin lestadiolaisen pojan kanssa ja ei meillä ainakaan mitään tästä ollut puhetta, tosin ei se ollutkaan mikään kovin uskova tapaus ;)

babygirl

Ihan piti ruveta etsimään asiasta parempaa tietoa, mutta en kyllä hullua hurskaammamksi tullut.

Mutta kyllä asia on käsittääkseni näin, että lestadiolaiset eivät seurustele muuta kuin vakavalla tarkoituksella ja esiaviollista seksiä ei harrasteta. Mutta korjaan asian heti, jos löydän asiasta parempaa tietoa... [size=9]ei viiti soittaa kaverille ja kysyä, että mitenkäs tämä asia teillä nyt onkaan....[/size] :lol:

Muoks. Tässä pähkäiltiin vähän mamman kanssa ja äiti oli samaa mieltä kanssani tästä seurustelu kysymyksestä.

Mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että asiasta kyllä pitää keskustella, jos esim. on ihastunut lestadiolaispoikaan, että mitä mieltä tämä on ehkäisystä ja heti tehdä selväksi, että jos sänkyyn mennään niin ehkäisyä käytetään!

Kepatäti

Mä tunnen yhen parin, jossa poika on lestadiolainen ja tyttö kristitty (tai uskonnoton?).

Heillä kyllä syödään pillereita, mutta menivät juuri viime kesänä naimisiin (kummatkin alta 20), koska eivät olisi voineen pojan vanhempien vuoksi muuttaa yhteen muuten. Vissiin on lapsikin kyllä jo suunnitteilla.

Mutta eiköhän tääkin oo ihan tapaus kohtasta. Himouskovaiset eivät hyväksy ehkäisyä (vaikka toinen ei olisikaan lestadiolainen), mutta toisaalta en kovin äkkiä usko tälläisten tapausten sitten taas lähtevän seurustelemaan uskostaan ulkopuolisen kanssa... Jos usko on itselle niin tärkeä, että ei ehkäisyä sen takia hyväksy, niin tuskin pystyy hyväksymään toisen erilaista usko/arvomaailmaakaan..

SnowWhite

meillä oli koulussa lähiaikoina puhe että lestaadiolaiset ei hirveän nuorena edes ala seurustelemaan. tai jos alkaakin pidättäytyy seksitä täysin ja pitävät vain kädestä kiinni läheisyytenä. ja seksiä harrastetaan vasta sitten kun lapsia halutaan. mutta heillähän on se niin että jos tulee raskaaksi ni se on korkeemman voiman tahto tai jtn..
ja yleensähän lestaadiolaiset seurustelee lestaadiolaisten kanssa..
näin ainakin meille selitettiin :)

Wiivu

Tuli vain mieleen, että mitenkäs lestadiolaiset suhtautuvat avioeroon? He menevät todella nuorina ja kokemattomina naimisiin, joten onko siinä pakko vain pysyä, vaikka rakkaus ja kiintymys olisikin kadonnut?

Minäkin tiedän erään pariskunnan, jossa tyttö on lestadiolainen ja poika ihan tavallinen kristitty. Menivät naimisiin heti kun täyttivät 18, koska suku ei hyväksynyt muuten.

Jimmy KImmel
Aimée
Mie olen sitä mieltä että ei kellään joka "harjoittaa" omaa uskontoaan ole oikeutta määrätä toisen ruumiista uskonnon varjolla.
Aamen. :)

Hoppuli

Mun kanssa samalla luokalla olu yläasteella lestadiolainen tyttö. Se seurusteli kristityn pojan kanssa varmaan kaks-kolme vuotta. Erosivat sitten ja poika kyllä vihjasi, että syy oli uskonto ja seksittömyys... Se tyttö meni heti 18-v naimisiin ja taitaa sillä jo lapsikin olla. Eli kai toi riippuu siitä, kuinka uskoisia ollaan...

Lintu

Lestadiolaisista on kai eri suuntauksia. Tuttuni on esikoislestadiolainen, joka on siis vapaampi suuntaus lestadiolaisuudesta ja heidän keskuudessa hyväksytään esim. ehkäisy ja meikkaus, kun vanhoillislestadiolaisilla ei.

Hoppuli
Lintu
Lestadiolaisista on kai eri suuntauksia. Tuttuni on esikoislestadiolainen, joka on siis vapaampi suuntaus lestadiolaisuudesta ja heidän keskuudessa hyväksytään esim. ehkäisy ja meikkaus, kun vanhoillislestadiolaisilla ei.

Toikin tyttö kyllä meikkasi, eikä tuonut uskontoaan oikeastaan koskaan esille missään tilanteessa. Nekin sen pojan kanssa olivat toistensa luona yötä jne, eli ei ne kai ihan kovin vanhoillisia olleet :)

Mua kiinnostas noilla ihan tosissaan uskovilla, että miten sitten, jos se äiti ei saisi enää synnyttää? Kun sairaalassa töissä ollessani huomasin, kuinka joillakin lestadiolaisilla oli 14 lasta ja se äiti ei ollut itsekään enää ihan terve. Jos lääkäri kieltää, ettei saisi enää tulla raskaaksi, hankitaanko sellasessakaan tilanteessa ehkäisyä tai sterilisaatiota?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat