Mies ja perhe - Parisuhteet

Lumikki88

Poikaystäväni (21.v) on mielestäni liian riippuvainen vanhemmistaan ja isovanhemmistaan.Tämä on alkanut viime aikoina todella häiritsemään.Hän asuu osan viikosta eri kaupungissa opiskelemassa ja kotikaupunkiinsa (samalla minun kotikaupunkini) tultuaan hän asuu joko omassa kodissaan tai minun kotonani.Lisäksi hän käy yhtenään isovanhempiensa luona, jotka asuvat lähellä kotia.Toisaalta ymmärrän,koska hän selittää että lainaa niin usein autoa että haluaa myös käydä kyläilemässä kun he pyytävät, jota tapahtuukin KOKO AJAN!He ovat jopa minulle alkaneet soitella ja pyydellä syömään, joka tuntuu ahdistavalta.Itselläni ei ole isovanhempia eikä perheenkään kanssa erityisen lämpimät suhteet.Meillä on tarkoitus syksyllä muuttaa yhteen, jos hän pääsee opiskelemaan kotikaupunkiini.Pelkoni onkin että sama homma jatkuu silloinkin.Itse haluaisin rakentaa yhteistä, omaa elämää, mutta tuntuu että hän haluaa tuoda siihen isona osana myös vanhempansa ja isovanhempansa.Itse en varmaan aio kotona käydä kuin pari kertaa kuussa vaikka samassa kaupungissa asuisinkin, koska haluan tosissaan itsenäistyä ja aloittaa uuden elämän.Poikaystävän suunnitelmia tiedustellessani hän sanoi käyvänsä syksylläkin varmaan joka toinen päivä kotonaan/mummolassa. Lisäksi mummo tai äiti pesee hänen pyykkinsä ja laittavat hänen ruokansa (esim.aamupuuron valmiiksi lautaselle joka aamu). Onko tämä normaalia aikuisen miehen elämää!?Itselle on ainakin tärkeää että saan itse ottaa vastuun omista asioistani ja aloittaa hänen kanssaan tulevaisuuden, jossa meidän elämä on meidän ja siihen eivät sekaannu perheemme!Tällä hetkellä joudun itsekin vierailemaan jatkuvasti hänen mummolassaan, jos haluan hänen seurassaan aikaani viettää.Mielipiteitä kaivataan,sillä hänelle asiasta puhuessani asia kääntyy niin että minä olen outo ihminen kun en vanhemmistani halua olla riippuvainen.Hjälp!

Kommentit (8)

mimuli

Mielestäni on väärin olla näreissään siitä, että toinen pitää ja haluaa pitää perheeseensä lämpimiä/hyviä välejä. Mielestäni se kertoo jo paljon ihmisen kunnioituksesta perhettä kohtaan.
Tuo onkin toinen juttu, jos vanhemmat/isovanhemmat pesevät pyykit ja tekevät ruoan lautaselle valmiiksi ja, että se on yhteydessä jotenki miehen itsenäistymiseen/omaan kykenemiseen (kotitöiden hoito esim). Muuten (eli jos ei liity mitenkään siihen, että kykeneekö mies itse mitään tekemään vai elääkö "siivellä") pyykkien pesussa ja ruoan laittamisessa valmiiksi ei ole mielestäni vikaa. En nyt tiedä ymmärsikö kukaan, mutta yritin ainakin.

Lumikki88

Tottakai on hienoa jos perheessä on lämpimät välit!Mutta onko normaalia aikuisen miehen kyläillä kotonaan/mummolassa esim.joka toinen päivä vai onko se muidenkin kuin minun mielestäni liikaa..?Ja olen itse juuri huolissani siitä että hän ei opi ottamaan vastuuta tärkeistä asioista ja esim. juuri niistä kotitöistä kun kaikki tehdään hänen puolestaan.

koeputkilapsi

En itse vain voi millään tavalla nähdä miehesi halua olla sukulaisten kanssa millään tavalla pahana. Viettääkö hän enemmän aikaa perheensa vai sinun kanssasi ?
Mikset sinä halua viettää aikaa miehen perheen kanssa ?
Ja eiköhän mieskin ala tekemään oman osuutensa huushollista kun muutatte yhteen. Tai oletan, ettet sinä ainakaan häntä paasaa.

lily

Kai poikaystäväsi nyt vastuun esim. kotitöistä osaa kantaa jos hän viikot asuu muualla? Vai onko hänellä sielläkin joku passaamassa? Mun mielestä ei ole mitenkään outoa jos kotona "palvellaan". Ainakin omassa kaveripiirissäni monet sanovat, että kotoa muutettuaan saa aina vanhempien luona parempaa palvelua kuin siellä asuessaan.

Lainaus:
Itse en varmaan aio kotona käydä kuin pari kertaa kuussa vaikka samassa kaupungissa asuisinkin, koska haluan tosissaan itsenäistyä ja aloittaa uuden elämän

Jotekin tuntuu, että sinulla on kova tarve näyttää omaa itsenäisyyttäsi ja pärjäämistäsi ilman vanhempia. On aika itsekästä vaatia toiselta samaa, jos perhe on hänen arvomaailmassaan korkeammalla kuin sinun. Olisitko itse valmis luopumaan itsellesi tärkeästä asiasta jos se hänen mielestään on ärsyttävää?

Omalla poikaystävälläni on lämpimät välit vanhempiinsa. Hän käy siellä useasti viikon aikana syömässä ja äiti hänenkin vaatteensa pesee. En näe siinä mitään pahaa, enkä koe sen takia omaa asemaani mitenkään uhatuksi.

Olen vuosien varrella huomannut, että mitä paremmat välit miehellä on vanhempiensa kanssa, sitä paremmassa jamassa miehen oma elämä on. Pätee ainakin kaikkiin exiini ja miespuolisiin tuttuihini.

Dora

En mäkään ihan ymmärtänyt, että mikä on se varsinainen ongelma? Se nyt tietysti on huono juttu, jos mies ei osaa/halua kotitöitä tehdä, mutta jos hän tosiaan jo nyt asuu viikot muualla, niin tuskinpa tuosta tulee ongelmaa. Kyllä mä ainakin haluan itsekin pitää läheiset välit perheeseeni, eikä se mun mielestä suoranaisesti liity itsenäistymiseen. Ei se itsenäistyminen sitä tarkoita, että pitää sulkea vanhemmat/muu perhe kokonaan ulkopuolelle. :roll: Erityisesti tuo isovanhempien luona käyminen ainakin mun korvaan kuulostaa tosi ihailtavalta. Liian moni vanha ihminen jätetään nykyään yksin. Ja ei kai sun ole pakko mennä mukaan vierailuille, jos et halua? :)

Kukkis

Mulla sama juttu, että itse en niin ole läheisissä väleissä vanhempiini, ja sen takia paljon enemmän ollaan poikakaverini kotoa, joka on 23 ja edelleen todella äidin hoidettava... Joskus harmitti kun kulta aina soitti äidilleen ja kysy kaikkea, mutta tuosta mainitsin että hänellä on tyttöystävä joka osaa sanoa, että millainen paita kannattaa ostaa kummipojalle. Mutta et voi kieltää miestäsi tapaamasta hänen perhettään. Hänelle se on ehkä niin normaalia, ettei koe sitä ihmeellisenä. Ja luultavasti hän vain loukkaa tunteensa jos sanot hänelle asiasta... Ja kyllä ne miehetkin joskus alkavat aikuistua! Itse haluisin kanssa alkaa muuttaa yhteiseen kotiin ( ei vielä kylläkään mahdollista), mutta kaikki aikanaan..

flame86

Luulenpa että häntä on vain paapottu hiukan liikaa jos mami laittaa joka aamu puuron valmiiksi lautaselle.. :shock:
Jos hän rakastaa perhettään ja hänelle ovat sukulaiset tärkeitä, kunnioita hänen arvojaan. Menkää yhdessä isovanhempien luo. Isovanhemmat ovat ihania, ja ainakin itse tykkään käydä kultani mamman luona sillä tämä aina ihastelee että onpa kultani töytänyt kauniin ja ihanan tytön. Jos itselläsi ei ole isovanhempia, pidä kultasi isovanhempia ominasi. Isovanhemmat ovat usein todella viisaita, kertovat ihania asioita rakkaasi lapsuudesta, (tarjoavat jätskiä :wink: ), ja ilahtuvat valtavasti kun nuoret muistavat heitä. Itse ainakin tahtoisin käydä enemmän kultani isoäitiä moikkaamassa. Siellä tuntee olonsa sellaiseksi että maailma on ihana paikka elää, ja saa aina kuulla söpöjä asioita rakkaastani. Ja kun lähdet ovesta, tiedät tehneesi päivän hyvän teon, sillä sait juuri jonkun ihmisen onnelliseksi. :wink:

KummitusKutvonen

Ihan samoilla linjoilla mennään. En mäkään mitään outoa tossa näe että poikkiksesi haluaa käydä isovanhemmillaan/porukoillaan. Päin vastoin joskus tulee aika ettei heitä enään ole, ei ainakaan tarvi siinä vaiheessa miettiä ettei tullut käytyä. Jos mulla ois mahdollisuus nähdä omia vanhempia/mummojani niinkin useasti,kävisin varmasti heitä tapaamassa useammin..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat