Koulutuserot - Parisuhteet

Jimmy KImmel
Lizzie
Lihanleikkaajat tienaa noin 4000e kuussa, monen tutun isä on Atrialla duunissa.
Se on joo "p*skahommasta" aika hyvin. Entinen luokkakaveri oli kanssa useamman vuoden atrialla lihanleikkaajana, mutta rahasta ei ollut ikinä juttua. Selkä sillä kuitenkin siinä hommassa hajos, kun se teki jatkuvasti sitä samaa "kääntyvää" liikettä.

Sivut

Kommentit (77)

kukkamaaria

itse opiskelen korkeakoulussa ja mieheni on "tavallinen amiksen käynyt duunari", eikä se ole heiluttanut suhdettamme suuntaan eikä toiseen. En kyllä ymmärrä miksi sen pitäisikään.

Wiivu

Mielestäni koulutuksella ei ole mitään tekemistä parisuhteen kanssa. Itse olen lukion käynyt ja sitten päätynyt monen mutkan kautta ammattikouluun. Mieheni on pelkkä ylioppilas ja eikä ole työtöntä päivää nähnyt sen jälkeen. Eli ihan työnteolla ammattinsa oppinut.

Kaveripiiriimme kuuluu sekä amiksia, että amk ja yliopistoihmisiä. Ikinä ei ole mieleen juolahtanut kenelläkään alkaa kyseenalaistamaan toisiamme koulutuksen perusteella. Yhtälailla fiksuja ihmisiä ollaan, tuleva ammatti vain on eri.

Angelika

Millaiset mahdollisuudet parisuhteella on, jos nainen on suorittanut yo-tutkinnon ja mies amk:n käynyt? Mitenkähän koulutuserot vaikuttavat? Mietin, että mitenkähän miehen itsetunto kestää, jos ollaan sellaisessa ystäväporukassa, jossa on muita yo-koulutettuja? Tai toisinpäin, että ollaan ns. amisporukassa? Olenkohan jotenkin ennakkoluuloinen, kun tulee sellainen kuva, että amk:n käyneillä yleinen puhetapa on jo aivan erilainen (rivompi) ja muutenkin jutut ovat ihan erilaisia kuin korkeakoulutetuilla. Ei taida suhde onnistua muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Onko kokemuksia?

Kepatäti

Mitä ihmettä? Miksi tollasta tarvii edes miettiä? Ei ne ammattikoulun käyneet sen ihmeellisempiä, tyhmempiä, rivompia tai yhtään mitään mitenkään oletusarvoisesti ole. Ei parisuhteen onnistumisen koulutuksesta ole kiinni vaan parisuhteen osapuolista ja heidän mieltymyksistään, arvoistaan, toiveistaan..

Ps. Miffy ja Lania (ja muutkin tuolla aiheesta puhuneet, en nyt muita osaa nimetä), ymmärrättekö nyt mistä tulee puhe siitä, ettei ammattikoulua arvosteta yhtälaisesti?

Mariel
Kepatäti

Ps. Miffy ja Lania (ja muutkin tuolla aiheesta puhuneet, en nyt muita osaa nimetä), ymmärrättekö nyt mistä tulee puhe siitä, ettei ammattikoulua arvosteta yhtälaisesti?

puhutaanko tässä nyt ammattikouluista vai ammattikorkeakouluista (amk:t)?

Kepatäti

No mä päättelin kyllä, että ammattikoulusta. Jos ei, niin sitten pyydän anteeksi. Koska AMK on kuitenkin korkeampi koulutus kuin yo-tutkinto niin esim. seuraava lause olisi aika omituinen:

Angelika
Mietin, että mitenkähän miehen itsetunto kestää, jos ollaan sellaisessa ystäväporukassa, jossa on muita yo-koulutettuja?

Tekstissä on vaan vähän käsitteet sekaisin.

Nii ja Angelikalla tiedoksi, juu, kyllä sä olet ennakkoluuloinen.

Mariel

aiheeseen: en näe syytä, miksi ammattikoulun ja lukion käyneet eivät voisi onnistua parisuhteessaan, johon itse päätyvät. tuskin miehen itsetuntokaan hajoaa, hänellä on koulutus ja ehkä työkin, toisin kuin ylioppilailla yleensä. kaveripiireissä lukio- ja yliopistojutut voivat kuulostaa tylsiltä, mutta eihän niistä aina tarvitse puhua. (ylioppilas ei kai vielä ole muuten korkeasti koulutettu?)

jotkut ennakkoluuloni ammattikoululaisia kohtaan olen päässyt käytännössä huomaamaan esimerkkikappaleiden osalta todeksi (puhe, kiinnostuksenkohteet jne), en silti halua yleistää. valitettavasti en tunne yo&ammattikoulusta valmistunut -pareja, joten en voi jakaa kokemuksia.

pakko sanoa, kuulosti lähes provoilulta toi alotus :D

Kepatäti

Mä kyllä tunnen useitakin sellaisia pareja. Vieläpä taitavat suurin osa ainakin olla sellaisia, jotka ovat tavanneet kouluaikana, että ei mikään yhteinen historia ole vaikuttanut.

Itse en kyllä ole huomannut mitään suuria eroja ylioppilasystävieni tai ammattikouluystävieni puolesta. Tai siis tietenkin on paljon eroja, mutta ei mitään koulutuksella selitettäviä.

Mä en kyllä tosiaankaan ymmärrä, miksi ihmiset pitää luokitella (etenkään) tavallisessa elämässä, mitä parisuhde on, koulutuksen perusteella. Ei kai sillä mitään väliä ole jos toinen on lääkäri ja toinen putkimies? Tärkeämpää on, että kummallakin on samanlaiset (työn ulkopuoliset) tavoitteet, yhteisiä mielenkiinnonkohteita, arvot samankaltaiset. Tuskinpa sillä on kovasti merkitystä osaako toinen laskea logaritmejä tai luetella Suomen sijamuodot parisuhteen kannalta :roll:

gollum

No haloo. :roll: Ei koulufiksu ole suoraan verrannollinen siihen onko tyyppi muuten fiksu. Omani on peruskoulun käynyt, itse opiskelen yliopistossa. En ole kokenut mitenkään ongelmalliseksi. Joitain ei koulun penkillä istuminen kiinnosta. Joillain ei riitä taito ja toisilla motivaatio, jonkun unelma-ammattiin ei tarvita koulutusta. Kyllä niitä ns. "amiksia", eli niitä idioottipoikia, jotka ei tee muuta kuin ajelee rundia ja ryyppää löytyy yhtä lailla myös lukiosta. Jos sellaisen valitsee ja itsellä on vähän toisenlaiset mielenkiinnonkoteet, niin sitten ehkä ei riitä puheenaiheita.

Joo, mustakin olet ennakkoluuloinen.

Niin ja voiko olla niin kovin alentuva toiselle jos on yo-koulutettu? Lukio kun ei oikein valmista mihinkään.. :roll:

miu

tuon nyt henkilökohtaisten kokemuksien pohjalta tässä pari asiaa esiin..

Angelika
Mitenkähän koulutuserot vaikuttavat?

olen huomannut, että yo-pohjainen koulutus on omiaan kirjatiedolle ja yleissivistykselle kun taas ammattikoulun etuja ovat käytännön asioiden hahmottaminen. tämä on itelläni suhteissa näkynyt niin, että se yo-koulutettu osapuoli saattaa tietää enemmän yleissivistykseen kuuluvia juttuja ja heittäessään kommenttia jostain historiaan/filosofiaan/whatever kuuluvasta jutusta tai henkilöstä, se ammattikoulutuksen saanut saattaa jäädä pimentoon. vastaavasti, ammattikoulutuksen saanut osapuoli on usein osannut toimia käytännön asioiden kanssa ammattilaisen tavoin siinä missä yo-koulutuksen saanut on muistellut kyllä lukeneensa asiasta jotain, mutta ei ihan muista että miten se meni. näin kärjistäen.

nämä erot ovat kuitenkin pieniä kun ajatellaan keskusteluja ja toimimista yhdessä. kyllä suhteessa tarvii muutakin olla pielessä, jos aletaan eri koulutustaustoja ongelmista syyttämään - sekä myös ennakkoluuloja pelissä.

Angelika
Mietin, että mitenkähän miehen itsetunto kestää, jos ollaan sellaisessa ystäväporukassa, jossa on muita yo-koulutettuja?

kestää ellei se ole huono. huonolla itsetunnolla kun alemmuuskomplekseja voi saada lähes mistä vain.

Angelika
Olenkohan jotenkin ennakkoluuloinen, kun tulee sellainen kuva, että amk:n käyneillä yleinen puhetapa on jo aivan erilainen (rivompi) ja muutenkin jutut ovat ihan erilaisia kuin korkeakoulutetuilla.

ite en ole huomannut tällaista ikinä. ja suhteita on ollut ammattikoulun käyneisiin sekä lukion käyneisiin.

Kepatäti
Angelika
Olenkohan jotenkin ennakkoluuloinen, kun tulee sellainen kuva, että amk:n käyneillä yleinen puhetapa on jo aivan erilainen (rivompi) ja muutenkin jutut ovat ihan erilaisia kuin korkeakoulutetuilla.

Tuli vaan muuten mieleen, että yo-tutkinto on kaukana korkeakoulututkinnosta vielä... Ihan yhtä kaukana kuin ammattikoulututkinto.

miu

^^ musta tuntuu, että aloittajalla menee nuo kaikki mahdolliset käsitteet aika sekaisin. ite yritin pitäytyä siinä ammattikoulu vs. lukio -linjassa.

Miffy
Kepatäti

En. IHmisiä on erilaisia ja eri asioissa hyviä; mä en näe, miten tän keskustelun aihe mitenkään liittyisi arvostukseen.

Mä uskon, että suhde toki voi onnistua, miksei voisi. Mikäli siis kellekään ei mitään ratkaisematonta alemmuuskompleksia synny.

Mä itse voisin jotenkin kuvitella, että mun on parasta olla akateemisen ihmisen kanssa. Tätä mieltä olen kunnes toisin todistetaan. Tää kysymys ei suoranaisesti liity nimenomaisesti siihen akateemisuuteen tai koulutukseen vaan siihen, että jotenkin musta tuntuu, että eniten yhteistä on kuitenkin näin. Intuitiota suurelta osin. Tosin mun on myös pakko sanoa, että harvoin olen tavannut amislaista, jonka kanssa mulla olisi juuri yhtään mitään yhteistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat