Kuinka oppisi nauttimaan elämästä yksin? - Parisuhteet

lily

Olen aika hiljattain eronnut. Olen myös mielessäni käynyt eron läpi ja valmis siirtymään eteenpäin, vaikka kyllä vielä hiukan surettaakin.

Ongelma on siinä, etten osaa nauttia elämästä yksin. Seurustellessa tuli tehtyä kaikenlaista, joten kokemuksia ja kivoja fiiliksiä sai ihan pienimmistäkin jutuista yhdessä. Nyt yksin ollessa tuntuu, että elämä vain liikkuu eteenpäin. Aamulla herään, menen kouluun tai töihin, sieltä kotiin ja illalla taas nukkumaan. Niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin, mutta mikään ei tunnu miltään. Töissä/koulussa tulee vastaan hauskoja ja iloisia tapahtumia, hymy nousee kasvoille, mutta se ei tule sydämestä.
En tiedä mitä voisin asialle itse tehdä, tuntuu, että ainoa ratkaisu olisi se, että alkaisin seurustelemaan. Tämä ongelma on ollut siitä asti kun ensimmäisen kerran seurusteltuani erosin, eli ei liity pelkästään tähän eroon.

Miten siis oppisin nauttimaan elämästä yksin? Tai edes elämästä tässä ja nyt?
Mieluiten olisin työelämässä, asuisin ihanan miehen kanssa ja perheenlisäystäkin voisi olla tulossa. Nyt tuntuu, että elän ja käyn koulua vain tuota unelmaa varten, eikä minun edes kuulu nauttia tästä hetkestä.

Sekavaa tää on jopa mun mielestäni, mutta koittakaa löytää pointti :D

Kommentit (9)

Murehtija

Mitä mielenkiinnon kohteita sulla on? Mitään erityisen rakkaita harrastuksia? Ja miten itsenäinen olet ollessasi yksin?

Olin aika lailla tyhjän päällä oman eroni tullessa mutta otin itseäni niskasta kiinni ja tein kaikkeni tullakseni 0% riippuvaiseksi muista ihmisistä. Hankin ajokortin ja auton (joka tosin nyt on kai rikki lopullisesti *kiroilua*) ja muutin myös mukavempaan kaupunkiin ja hankin oman osaamisalueeni koulutuspaikan (Tietojenkäsittelyn ko AMKK:ssa).

Olen aikas lailla tietokoneihminen joten käytän sitä surutta hyväkseni. Pelaan pelejä, kuuntelen musaa, surffailen netissä, teen kaikenlaista Photoshopilla jne. Jos en muuta jaksa niin katson elokuvia tai jotain lempisarjonani. Viikonloppuisin ajelen (jos vaan auto toimis, heh) tai oon baarissa.

Tosin mun elämää iloistuttaa se että otan aika paljon vastuuta 3v sitten eronneesta äidistäni ja autan sitä töissä ja kotona tosi paljon. On ihanaa tuntea olevansa tärkeä.

Ton enempää en osaa sanoa.

Amalia

Ehkä käsitin väärin, mutta etkö oo seurustellessas tehnyt mitään kivoja juttuja yksin? Tai kavereiden kanssa, mut joka tapauksessa ilman poikakaveria?

Jos oot, niin sitten vaan samojen asioiden kimppuun. Ja jos et ole, niin seuraavan suhteen varalle kannattaa opetella vähän itsenäisyyttä.

dyingbride

mullakin oli joskus semmoinen fiilis aina, että mikään ei ole mitään, jos sulla ei ole ketään.

mut nyt vähän vanhempana sitä on oppinut viihtymään yksinkin, joskus ihmeellisen hauskaakin on ollut itseni kanssa :D. viihdyn kyllä ihan hyvin sinkkuna, ei ole mitään mieshuolia koko ajan. tosin nykyään on kyllä vähän sellainen fiilis, että voisi sitä olla kiva joku löytääkin, sinkkuna nimittäin se seksi vaan sattuu jäämään hieman vähemmälle :x

egyptilaiset

Mulla oli ensin vähän sama, tosin mun poikaystävä meni vaa armeijaa, joten toisaalta helpottaa, ku sitä kuitenki näkee. Mut oli se alussa iso muutos ku oltii ennen yhessä koko ajan ja sitte jäinki yksin kotii. Mut jotenki mä oon kuitenki oppinu nauttimaa siitä jotenki. Nykyää must on kiva kulkea tuolla ja ajatella, et mä teen mitä haluan. Kaupassa käyminen ja muut arkipäivän asiat on yksin kyllä tylsiä...
Mut siis pointti on juurikin se, et kannattaa oikeesti yrittää raivata elämää muilta osin itseä tyydyttäväksi. Mä alotin opiskelun kivassa koulussa ja hankin koiran. Koiran mä olisin kyllä hankkinu joka tapauksessa, mut olihan se nyt viel kivempi lisäbonus, koska siit on tosiaanki seuraa ja sen kans voi puuhailla kaikkea.
Mä oon nykyää oikeestaa onnellinen tästä tilaisuudesta olla ihan yksiksee ja oikein olla itsenäinen. Joskus on ollu rankanki tuntusta, mut se kuitenki kasvattaa.

lily

Seurustellessani omistin myös oman elämän, mutta mikään silloisista harrastuksista ym. ei oikeen jaksa kiinnostaa. Eikä ole mitään suuria mielenkiinnon kohteita ylipäätään mitä voisin alkaa toteuttamaan. Lisäksi tuntuu ettei edes voi tehdä mitään kun kaikki maksaa ja opiskelijabudjetilla on muutenkin tiukkaa.
Ehkä mä eniten kaipaan sitä, että vaan oltiin yhdessä tekemättä mitään kummallisempaa. Yksin oleminen tuntuu niin tyhjältä. Tuntuu myös että olen kurkkuani myöten täynnä koulua, mutta en uskalla silti lopettaa, koska haluan ammatin. Välillä mietin, että yksinäisyyskin olisi siedettävämpää, jos olisi vain töissä, koska sitä kautta saisi rahaa tehdä vapaa-ajalla muutakin kuin lojua kotona.

-rulla-

On totta, että opiskelijabudjetti kaventaa suuresti itsensä kehittämisen mahdollisuuksia. Mutta maailmassa on paljon asioita, joita voi tehdä pienellä rahalla tai jopa ilman rahaa. Ennen kaikkea kannattaa etsiä omia mielenkinnon kohteita, sellaisia mitä ei voi muutenkaan tehdä kuin yksin.

1. Kirjastoa kannattaa käyttää muuhunkin kuin opiskelumateriaalin hakemiseen. Lue lempikirjojasi uudelleen ja uudelleen, ja etsi uusia suosikkeja. Älä jämähdä tietyn tyyppisiin kirjoihin, vaan kokeile rohkeasti.

2. Baariin voi lähteä ilman kavereitakin. On muuten antoisaa, kun vaan pääsee makuun. Tapaat uusia ihmisiä, ja vanhoja tuttuja joiden kanssa et hetkeen ole ollut tekemisissä.

3. Ulkoile, tee pikkuretkiä kaupunginosiin, missä muuten et kulje. Katsele ympärillesi, ja huvita itseäsi vaikka arvostelemalla kaikki talot ja ohikulkijat matkanvarrella.

4. Pidä itsellesi hemmottelu päiviä. Pitkä, kuuma suihku tuoksuvan saippuan ja kasvonaamion kera. Sheivaa ja nypi. Lakkaa kynnet, varpaista myös. Nauti itsesi ehostamisesta.

5. Osallistu vapaaehtoistoimintaan, järjestöjä ja tekemistä on joka makuun. Valitse mieluinen asia, ja hanki hyvää mieltä ja uusia ystäviä auttamalla muita.

6. Osta lemmikki, vaikka vain kultakala, ja keskity tekemään akvaariosta kaunis sisustuselementti. Koira on kiva lenkkikaveri. Kissasta on seuraa, mutta se on samalla myös itsenäinen. Kesyrotan koulutus on hauskaa. Joku voi tykätä kuljettaa kania näyttelyissä.

7. Tapaa ystäviäsi; sinun luona, heidän luona, kahvilla, oluella, jätskillä, uimarannalla, luistinradalla. Äläkä unohda sukulaisia ja perhettä. Kaipaako siskosi/veljesi joskus lapsenvahtia? Ilmottaudu vapaaehtoiseksi ja nauti lasten seurasta.

8. Pidä päiväkirjaa, se opettaa sinulle itsellesi paljon asioita, joita et vielä tiennyt itsestäsi. Pidä myös unipäiväkirjaa, takaan että se on mielenkiintoinen ja opettavainen harrastus.

9. Käy läpi lapsuuden unelmiasi, niistä voi hyvinkin löytyä toteuttamiskelpoisia ideoita. Toteuta jos suinkin voit. Ja luo itsellesi uusia unelmia, käytä joskus vaikka kokonainen iltapäivä unelmointiin.

10. Nauti sinkkuseksistä. Opettele kehosi salat ja käytä mielikuvitusta. Kukaan ei ole tuomitsemassa sinua, eli rohkeasti fantasioimaan ja kokeilemaan, mikä tuo juuri sinulle suurimman tyydytyksen.

Minä onnekas olen jo töissä, eli pääsen toteuttamaan itseäni monipuolisemmin. Olen ostanut itselleni hevosen, ajanut moottoripyöräkortin ja ostanut pyörän, aloittanut lentopallon pitkän tauon jälkeen. Matkustelen paikkoihin joissa olen aina halunnut käydä. Lisäksi een kaikkea tuota, mitä edellä kirjoitin. Olen 1,5 vuodessa oppinut olemaan niin onnellinen sinkku, että nyt kun minun on käytännön vaatimista syistä ollut lähes pakko jakaa asuntoni kaksilahkeisen (tosin ihanan sellaisen) kanssa, meinaan olla liiankin itsenäinen ja -päinen :wink:

Murehtija
-rulla-

6. Osta lemmikki, vaikka vain kultakala, ja keskity tekemään akvaariosta kaunis sisustuselementti. Koira on kiva lenkkikaveri. Kissasta on seuraa, mutta se on samalla myös itsenäinen. Kesyrotan koulutus on hauskaa. Joku voi tykätä kuljettaa kania näyttelyissä.

JOS jaksat huolehtia siitä ja todella ottaa vastuuta. Itse tässä viime sunnuntaiaamuna baari-illan jälkeen löysin eräiden roskisten takaa puolivuotiaan kärsineen kissanpennun. Se on nyt asunut meillä viikon eikä kukaan ole soitellut sen perään joten taitaa olla kesäkissa. Sillä oli hirveät, arpeentuneet haavat selässä. Lieneekö joku viillellyt puukolla. Nyt meillä sitten on kotona 3 kissaa :? Onneksi rakkautta riittää.

Eli ÄLKÄÄ ottako lemmikkiä pelkästään ITSENNE vuoksi yksinäisyyttä tappamaan. Itse en voisi kissaa ottaa koska mulla on liian pieni asunto ja menen ja tulen tosi paljon. Sitäpaitsi jaksaisiko kissa katsella kahta kännistä ihmistä väh. kerran viikossa kun on vain 24 neliötä tilaa?

Eli harkitse lemmikin hankkimista vain jos tiedät pystytkö huolehtimaan siitä.

enkelin

minullakin oli eron jälkeen kovasti opettelemista yksin elämisen kanssa. olin asunut melkein vuoden poikakaverini kanssa yhdessä, joten olin jo niin tottunut jakamaan elämäni toisen kanssa. toisaalta minusta tuntui hyvältä olla yksin, mutta silti jouduin auttamatta myöntämään itselleni, että kaipasin läheisyyttä aivan hirveästi. minäkin aloin kirjoittamaan päiväkirjaa, sen avulla olen jonkin verran saanut selvitettyä ajatuksiani. minulle itse ero oli helppo, kumpikaan meistä ei ole katunut sitä jälkeenpäin, eikä ole kaivannut toista takaisin.
aloin seurustelemaan uuden miehen kanssa melko pian eron jälkeen, tai aloimme tapailemaan, ja siitä se sitten lähti. minua mietitytti pitkään, että miksi minä nyt tämän miehen kanssa olen, olenko vain siksi, että haluan, että minulla on joku, vai haluanko oikeasti hänet. nyt yli puolivuotta myöhemmin voin sanoa, että haluan todella olla hänen kanssaan, aika paljon joudun silti yksin olemaan, sillä asumme eri paikkakunnilla ja näemme ainoastaan viikonloppuisin. eli yksin tässä on tullut yli puoli vuotta elettyä.
minulla koulu imee minusta kaikki mehut, että melko harvoin kerkeän nauttimaan omasta rauhasta, elämä on melkolailla suorittamista, kouluun, lenkille, läksyjen pariin ja nukkumaan. mutta silloin harvoin kun jotain yksin teen, katson vaikka hyvän leffan ja herkuttelen, käyn pitkällä rauhallisella kävelylenkillä tai lähden huvikseni kaupungille käveleskelemään.

Lukretia

"Miten siis oppisin nauttimaan elämästä yksin? Tai edes elämästä tässä ja nyt? "

Mä en varmaan oppisi mitenkään. :roll: Tarvitsen miestä rakastamaan ja rakastelemaan. Totta kai mulla on kavereita ja harrastuksia ja ihana opiskelupaikka ja olen niistä tällä hetkellä tosi onnellinen, mutta ei niistäkään varmana iloitsisi samalla tavalla sinkkuna.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat