Laiska poikaystävä - Parisuhteet

s-annu

Asuimme yhdessä noin puoli vuotta, poikaystäväni lapsuuden kodissa. Ja kyllä hän siellä joutui tekemään kotitöitä, tosin pienellä patistuksella, mutta kuitenkin joutui tekemään, joten siksi minua ihmettyttää miksi näin on nyt käyty ja kun sitten päätettiin muuttaa ihan omaan kotiin, niin sovittiin, että sitten yhdessä tehdää, mutta nyt onkin sitten käynnyt niin, että vaan minä teen. Ja kyllä minusta molempien pitää osallistua oli sitten kyseessä mies tai nainen. Ja minullakin kun koulu painaa päälle, ei ole mukava tulla kotiin, jossa ei ole kotitöitä tehty ja mies makaa sohvalla, vaikka aamulla on muistuttanut että voisit imuroida. Jos mies ei sen verran vaivaudun tekemään, että kunnioittaa minua ja auttaa kotitöissä, niin tuskin eirille muuttokaan siinä suhteessa auttaisi.

Sivut

Kommentit (55)

Mimia

Oletteko asuneet yksin ennen yhteenmuuttoa, vai yllätyksenäkö miehen siivoamattomuus sinulle tuli?

Onhan se totta että arjen pitää toimia, mutta kotitöistä sopiminen on kuitenkin pieni asia (tuskin kenellekään on periaatekysymys olla siivoamatta). Ja JOS miehesi rakastaa sinua, hän tuskin näkee asiaa samoin kuin sinä. En usko että hän pitää sinua kotiorjanaan, vaan avovaimona joka hoitaa kotia. Hän ei välttämättä näe tuossa mitään vikaa, joten yritä nähdä myös hänen näkökulma.
Jos miehesi kotona äiti on tehnyt kaiken ja isä ei mitään ja arki toimii hyvin heillä, voi olla että mies yrittää samaa. Ja jos mies on muuttanut suoraan kotoa, niin hän ei edes välttämättä tiedä mitä arjen pyörittäminen vaatii.

Jos näyttää siltä että mies ei tuosta teidän listasta huolimatta osallistu, muuttakaa erillenne joksikin aikaa. Ei erilleen muuton tarvitse tarkoittaa eroa tai edes taukoa suhteessa. Asukaa erillänne muutama kuukausi, eiköhän mies siinä vaiheessa huomaa mitä kaikkea täytyy tehdä jotta eläminen tuntuu mukavalta. Ehkäpä te vaan olette kiirehtinyt asioiden kanssa.

*Sandy*

Kannattaa todellakin vaatia poikaystävää tekemään oma osuutensa. Mun poikaystävälle tuli varmaan kans yllätyksenä että hommat tehään yhessä, mutta se sopeutu tosi nopsaan :wink: Nykyään jopa silittää itse vaatteensa :lol:

Miettikääpä muuten sitä, että jos saatte lapsia, niin vähänkö on hommia jos joutuu lasten jälkeen vielä siivoomaan miehen jälkiä kun toinen kattelee telkkaria.. Ei ei.. Säännöt kantsii tehä hyvin selviks heti alusta pitäen!

s-annu

Joo kannattaa kyllä tehdä pelissäännöt harvinaisen selväksi ennekuin muuttaa yhteen. Itsekkin tein ne, mutta eivät ne ole vielä ainakaan tehonneet. :/

porkkana

Itse en ole vielä muuttanut yhteen poikaystäväni kanssa, mutta pelkään juuri edellä kuvatun kaltasia tilanteita tulevan vastaan. Jätkä on laiska ku lapamato ja sen oma kämppä on kaameessa kunnossa. Itse taas pidän siisteydestä, joten nyt hirvittää kuin tulee käymään jos yhteen muutetaan :shock:

Kepatäti

Huoh. Minuakin tässä jännittää, että kuinkahan käy, kun meillä tuo yhteenmuutto tulee tuossa marraskuun alussa. Tähän mennessä ollaan vuosi "asuttu yhdessä" niin, että minä olen viettänyt 98% ajastani kultsin luona. Ruoanlaitto on nyt jo selkeästi minun vastuullani ja eilen siitä huomautinkin kultsille, että hänkin saa kyllä alkaa tehdä ruokia. Ei sillä, päävastuun pidän ruoanlaitosta itselläni ihan mieluusti. Saapahan sitten ainakin tehdä just sellasta ruokaa suunnilleen ainakin kuin itse tykkää. Toki mie ton otan huomioon. Muuten ollaan kotitöitä tehty aika fifty-fifty tuolla kämpässä. Kumpikin sillon ku siltä tuntuu. Meillä on onneksi aika samanlainen käsitys siitä pisteestä, millon pitää siivota.

Tulevassa kämpässä sovittiin, että imurointi on miehen osa. Minä kun sitä inhoan :twisted: Minä sitten taas lupasin lattioiden pesun hoitaa ja tiskit, nämä kummatkin hommat kun on minulle ihan mieluisia, kun taas miehelle ei. Puoleni pidän kyllä tasan tarkkaan, minä en töitä miehen puolesta tee, jos hän ei omaa osaansa hoida. Tietenkin poikkeuksia luo esim. vapaapäivät ja toisen kiireet, se tekee jolla enempi aikaa on.

Jimmy KImmel
figaro
Mimian kommentissa on hyvä esimerkki siitä, että ensin olisi kuitenkin aina paree tutustua ihmiseen ennen kuin antaa "loppuelämää koskevia lupauksia" :)
Jeesuksen tosi! :D

figaro

Mimian kommentissa on hyvä esimerkki siitä, että ensin olisi kuitenkin aina paree tutustua ihmiseen ennen kuin antaa "loppuelämää koskevia lupauksia" :)

Tämä yleisenä kommenttina.

Tiiti

Onpa tarina aivan kuin omasta suustani.

(en ehtinyt vielä lukea aivan koko ketjua, ehkä löysitte ongelmaan ratkaisun, ehkä ette. pahoittelen, jos jankkaan jo kirjoitettuja asioita.)

Meidän taustasta: olemme seurustelleet noin 2.5 vuotta, asuneet yhdessä lähes saman ajan.

Kotihommia mies ei ole oikein koskaan oppinut tekemään. Tekosyitä riittää ja tämä onkin yleisin tappelun aihe meillä.

Itse teen päivät töitä ja illat olen iltalukiolla. Kaipaisin hieman omaa aikaa, mutta kotonakin täytyy jonkun tehdä hommia. Mies taas on useimmiten joka viikko vähintään pari päivää arkisin vapaalla, joten olisi mielestäni oikeudenmukaista saada hieman apua hommissa.

Olen yrittänyt jo aivan liian montaa keinoa.
- olen lopettanut siivoamisen jne.
- olen tehnyt typerän, lapsellisen tehtävälistan, johon ruksataan tehdyt kotityöt.
- olen ehdottanut, että muuttaisin itse vanhempien luo tms hetkeksi, jotta mies saa itse pyörittää kotielämää edes kuukauden ajan. ei suostu, kuulema lähden viimeistä kertaa jos lähden.

Tiedän täsmälleen ongelman. Aiemminkin taidettiin mainita tuo, että sen siitä saa kun muuttaa yhteen miehen kanssa, joka muuttaa suoraan äidin helmoista. Niinpä niin. Mies ei yksinkertaisesti osaa tehdä ruokaa, jopa ranskalaisten paistamisen uunissa jouduin opettamaan hänelle alkuvaiheessa :D
Myöskään pyykinpesua ei ole koskaan tarvinnut opetella, eikä oikeastaan siivoamisa juuri ollenkaan, oman huoneensa kyllä imuroi kotona asuessa. Itse taas olen pienestä pitäen tottunut siivoamaan, pyykkäämään ja ruuanlaittoon, asuin myös vuoden omassa kämpässä ennen meidän yhteenmuuttoa.

Kun ymmärsin ongelman, olen yrittänyt opettaa kaikkia näitä perusasioita. Joskus mies on jopa tehnyt muistiinpainoja, eli toisinaan on itsekin tosissaan tämän asian kanssa.

Kuitenkaan en usko tämän koskaan radikaalimmin muuttuvan. Toisinaan turhaudun ja mietin, että miksi jaksan tässä vielä.. Mutta en vain osaa/tahdo/uskalla lähteä, muuten suhteemme toimii kuin unelma.

Olen keskustellut miehen kanssa asiasta varmaankin kymmeniä kertoja. Olen puhunut, huutanut, kirjoittanut kirjeitä, kirjoittanut lappuja, tehnyt ehdotuksia asioiden hoitamisesta, tehnyt tehtävälistoja miehelle.

Täytyy kyllä myöntää, että omaa vikaakin on kyllä kieltämättä tässä jutussa. Minulle on äärimmäisen tärkeää, miten kämpässä siivotaan, miten pyykätään jne. Yksi mahdollisuus on, ettei mies oikeasti uskalla kokeilla siivoamista jne, koska pelkää tekevänsä asiat väärin? :)

Luulen hukanneeni punaisen langan tässä viestissä jo, joten pohdinpa asiaa vielä jossain vaiheessa uudemman kerran :)

Mistake

Huh, onneksi meillä asia on toinen vaikka kyllä likapyykkiä saa välillä keräillä miehenjäljiltä pitkin lattioita. Mutta minä kyllä komennan koska tiskataan ja kumman vuoro on niin kyllä mies sitten kiltisti tekee osansa ja kysyy jopa usein tarvitsenko apua :)

miru

Ei asuta vielä yhessä ja tähän mennesä ku poikaystävä on ollu mun luona niin se ei oo koskaan tehny mitään. Mä oon tehny ruuat ja tiskannu yleensä aina. Nyt ku ollaan yhteen muuttamisesta puhuttu niin sanoin että pitää olla "koeaika" että se tulee mun luokse asumaan n. kuukaudeksi ja katon että onko siitä mihinkään oikeesti. Jos ei niin sitte saa muutto hommat jäädä meiltä. Mä en ala kenenkään palvelijaksi, jos yhessä ollaan niin yhessä tehdäänki.

dani
Jimmy KImmel
Joku sopivassa iässä (14-18?) oleva sukulais- tai naapuriston tyttö tulee riemusta kiljuen 10 euron tuntipalkalla hoitamaan perussiivouksen. Tekee jo tunnissakin ihmeitä eikä tule kalliiksi. Lisäksi tuo kymppi käteen tunnilta on tuon ikäiselle nuorelle aivan helkkarin hyvä palkka... :D Itse ajattelin kyseisen järjestelyn ottaa käyttöön joskus sitten, kun on oma talo.

Ooksä Jimmy ihan varma että suunnittelet sen naapurintytön palkkaamista ihan vaan siivousta varten? :lol:

Jimmy KImmel
Susette
Maksaa useimmiten n.20-30e tunnilta.

annu
[Siivooja on vähän eri asia. En ehkä kehtaisi palkata siivoojaa kerrostaloasuntoon. Isohko omakotitalo on sitten ihan eri asia. Sellaisen siivoaminen ilman apua on jo sen verran työläs homma, että jos laskisi oman ja miehen palkan ja kotitalousvähennykset, niin ei se täysin poissuljettu ajatus olisi!

Joku sopivassa iässä (14-18?) oleva sukulais- tai naapuriston tyttö tulee riemusta kiljuen 10 euron tuntipalkalla hoitamaan perussiivouksen. Tekee jo tunnissakin ihmeitä eikä tule kalliiksi. Lisäksi tuo kymppi käteen tunnilta on tuon ikäiselle nuorelle aivan helkkarin hyvä palkka... :D Itse ajattelin kyseisen järjestelyn ottaa käyttöön joskus sitten, kun on oma talo.

annu
Mimia
Susette
Jos mies ei siivoa, hän sitten varmasti kustantanee siivoojan kotiinne? Maksaa useimmiten n.20-30e tunnilta. Jos asuisin esimerkiksi poikaystäväni kanssa hiukankaan suuremmassa asunnossa, ottaisin tuon vaihtoehdon vakavasti puheeksi. Kesätöissä olin siivoojana, ja näin mitä se homma on, niin en pitäisi siivoojan palkkaamista täysin mahdottomana ajatuksena.

Tuo oli hyvä!
Jos ei kotityöt maistu, niin muut työt sitten niin paljon että siivoojaan on varaa. Tai jos kinaa on siitä ettei mies tiskaa koskaan, hän voi ostaa tiskikoneen...

Tiskikone voi pelastaa parisuhteen! :D
Meillä on ja ilman ei pärjättäisi. Nyt ei riidellä enää muusta kuin kuka sen täyttää/ tyhjentää ja kuka pesee padat ja kattilat käsin...

Siivooja on vähän eri asia. En ehkä kehtaisi palkata siivoojaa kerrostaloasuntoon. Isohko omakotitalo on sitten ihan eri asia. Sellaisen siivoaminen ilman apua on jo sen verran työläs homma, että jos laskisi oman ja miehen palkan ja kotitalousvähennykset, niin ei se täysin poissuljettu ajatus olisi!

Olin aikoinaan lastenhoitajana perheessä, jossa kävi oikeat siivoojat, vaikka olinkin siellä. Mä hoidin lasten lisäksi perusimuroinnin, mutta siivoojat sitten luuttusi ja vei kaikki matot ulos jne. Musta se oli ihan hyvä, koska mun työhön kuului pääasiallisesti ne lapset eikä mikään tehosiivous. (Turha kai mainitakaan, että aika rikkaasta perheestä oli kyse...)

*Sandy*
Susette
Jos mies ei siivoa, hän sitten varmasti kustantanee siivoojan kotiinne? Maksaa useimmiten n.20-30e tunnilta. Jos asuisin esimerkiksi poikaystäväni kanssa hiukankaan suuremmassa asunnossa, ottaisin tuon vaihtoehdon vakavasti puheeksi. Kesätöissä olin siivoojana, ja näin mitä se homma on, niin en pitäisi siivoojan palkkaamista täysin mahdottomana ajatuksena.

Todellakin!! Olen niin samaa mieltä tästä asiasta!
Älkääpä tytöt antako periksi!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat