mies ja masennuslääke - Parisuhteet

heila

ajattelimpa aloittaa tänne tällaisen keskustelun.en ainakaan löytänyt täältä jo tällaista valmiina.
elikkä siis...poikaystäväni käyttää masennuslääkettä,on käyttänyt jo parisen vuotta(siitä asti kun erosi exästään).Hän kertoi tästä minulle seurustelun alkaessa.Tämä vaivaa minua,sillä juttelemme kaikesta ja tuntuu että tarviiko hän edes niitä enää?Asiat ovat suhteessamme hyvin.Ja pelkään ettei hän tule koskaan pääsemään niistä eroon.Että siitä on tullut vain tapa.
Onko muilla tällaisia kokemuksia,että oma mies käytää masennuslääkettä/-lääkkeitä?Miten suhtaudutte asiaan?

Sivut

Kommentit (25)

Neppis_

No ei ainakaan kieltää niitä! .. eivät kaikki voi ymmärtää masennusta saati masennuslääkkeiden syömistä.. Jotkut potee kroonistakin masennusta ja tarvitsee siksi joka päiväisen lääkityksen.
Vaikka poikkiksestasi ei välillä näy masennuksen merkkejä, hänellä voi sitä joskus ilmetä..eihän miehet muutenkaan aina avoimesti näytä (välttämättä) tunteitaan. Tosin niin, mitäs mie teistä sanomaan, hyvä että pystytte asiasta/asioista puhumaan :)

Miun miekkonen on ollu masentunu n. jo 7 vuotiaasta asti , masennuslääkkeet tuli vasta kehiin n. vuos sitten. Meillä on käyty sun mitkä kiukunpuuskat ja tavaroiden hajottamis vimmat läpi .. siis kun mieheni on ollut masentunut ja halunnut tyyliin tappaa itsensä ym. ikävää :( eipä ollut mukavaa katseltavaa ja koettavaa.
mutta lääkkeet sitten auttoivat, en tuota itsekään ymmärtäny, enkä muutenkaan kovin suosi Minkään lääkkeiden syömistä, ellei oo ihan just pakko. Itselläkin ajoittain on masennus kausia.. kyllä tuntuu että on niin tarpeeton koko *kiroilua* maailmas ja sitä rataa..
Olen myös kääntynyt kallonkutistajalle ja sainkin tuossa puoltoista vuotta sitten mas.lääkkeet. Ja ne autto! Ei tullut alakuloiseks kaiken maan pienistä ja "mitättömistä" asioita , aivot toimivat "normaaalissa" tilassa ja reakoivat sen mukaisesti. juuh.
Meillä ollaan molemmat jätetty lääkkeet väliin (väliaikasesti) .. katsellaan miten elämä luistaa ilman niitä.. helppookaan välil ei oo.. mut sitä se välil on.

mutta niin, kannatta hyvin pikkuhiljaa harkita jos haluatTE jättää lääkkeet pois. päätösvalta on kuitenkin vain miehelläsi, hänenhän se pääkoppa on mikä "reistailee" :P :D

Jaksamisia eteenpäin !

Vivian

Mielestäni miehesi pitäisi jutella lääkärin kanssa, siis jos haluaa lopettaa lääkkeet. Tuossa kannattaa nimittäin ottaa sekin puoli huomioon, että vaikka nyt kaikki olisikin tasapainoista ja hyvin niin lääkkeiden lopettamisen jälkeen ei tiedä miksi asiat muuttuvat. Voi olla että pahimmassa tapauksessa poikaystäväsi muuttuu paljonkin, siksi ehdotankin ettei toisen kannata kauheasti painostaa toista tekemään ratkaisuja, varsinkaan asiassa mitä ei oikein voi ymmärtää kukaan muu kuin alan ammattilainen ja tietysti poikaystäväsi itse.

En kuitenkaan tarkoita, etteikö lääkkeiden lopettamistakin voisi harkita, kunhan ei aleta leikkimään mitään kotipuoskaria huonoin seurauksin :),Pahimmillaan voi nimittäin olla niinkin että poikaystäväsi ei yhtäkkiä pääse sängystä ylös.

nakymaton_ninni

Minä tulin kyllä vähän vihaiseksi tästä threadista. Masennukseen EI koskaan saa suhtautua kepeästi. Ylipäätänsä on hienoa, että poikaystäväsi on saanut lääkityksen masennukseensa. Hienoa, että olet jaksanut parisuhteessa, joka ei ole siitä helpoimmasta päästä. Masennuslääkkeet ovat lähes kaikki poikkeuksetta sellaisia, että lääkityksen aloitettua niitä tulisi jatkaa jopa vuosia. Toivottavasti poikaystäväsi on käynyt/käy terapiassa. Pelkistä lääkkeistä ei ole masennuksen hoidossa apua, vaan asiantuntevan terapian JA lääkkeiden avulla ihminen voi päästä tilanteesta yli ja saa voimavaroja tulevaisuuteen, jolloin oireet saattavat uusia. Masennuslääkkeet eivät itsessänsä aiheuta riippuvuutta, ja ne tulisikin aina lopettaa vähitellen ja yhteisymmärryksessä eri hoitotahojen kanssa. Sinä et kuitenkaan ole se taho, joka voi päättää onko lääkkeille enää tarvetta!

heila

en kirjoituksellani tarkoittanut aliarvioida poikaystävääni tai hänen lääkkeiden käyttöään.tiedän ettei ole minun asia päättää niistä.enkä mikään hoitaja edes suostuisi olemaan tässä asiassa.ei se vaan ole helppoa.itselläni ei ole masennuslääkkeistä kokemusta mutta masennuksesta kylläkin.tiedän kuitenkin ettei niitä ole tarkoitettu käytettäväksi koko loppuelämää.eli siis joskus niiden käyttö on kuitenkin lopetettava ja kun sen aika tulee,minä en ole se joka siitä vastaa vaan lääkäri,tosin tukena olen silloinkin kuten tähänkin saakka.harmi että joku suuttui tästä,halusin vain kysellä muilta samaa kokeneilta asiasta.rakastan poikaystävääni eikä tämä muuta sitä.

nakymaton_ninni

Noh kun minun mielestä se masennuslääkkeiden mahdollinen käyttö ei poikkea mitenkään mistään muustakaan mahdollisesta lääkityksestä.

Vivian

Eihän tuo poikkea, mutta onhan kirjoittaja siinä oikeassa että varmasti osa niitä syö vaikka ei enää niitä tarvitsisikaan. Mutta tosiaan lääkärille juttelemaan ni eiköhän se sillä selviä :)

-Mango-

Entä kun mitkään masennuslääkkeet ja unilääkkeet eivät auta, mitkään ei tehoa? Mieheni kärsii vakavasta masennuksesta vuoden ja on käyttänyt monia erilaisia lääkkeitä, mutta niistä ei ole apua. Lisäksi hän käy psykologilla. Miten häneen tulisi suhtautua? Mistä olisi apua? Olen yrittänyt auttaa häntä jakasamaan, mutta alkaa tuntua epätoivoiselta. En tiedä kauanko itse jaksan hänen kanssaan.

Abigail
-Mango-
Entä kun mitkään masennuslääkkeet ja unilääkkeet eivät auta, mitkään ei tehoa? Mieheni kärsii vakavasta masennuksesta vuoden ja on käyttänyt monia erilaisia lääkkeitä, mutta niistä ei ole apua. Lisäksi hän käy psykologilla. Miten häneen tulisi suhtautua? Mistä olisi apua? Olen yrittänyt auttaa häntä jakasamaan, mutta alkaa tuntua epätoivoiselta. En tiedä kauanko itse jaksan hänen kanssaan.

Masentuneeseen ihmiseen kannattaa suhtautua empatialla, mutta ei kuitenkaan mennä mukaan itsesääliin ja alakuloon. Kaikkein pahinta mitä voisit tehdä olisi se, että jäisit hänen kanssaan sänkyyn makaamaan ja suremaan. Keksi teille aktiviteetteja. Yritä saada hänet liikkeelle. Jos hän ei suostu poistumaan neljän sisältä, mene yksin. Vaikka miehelläsi on kurjaa, ei se tarkoita, että sinullakin pitää olla. Tapaa kavereita ja nauti elämästä.

Onko ketään muuta miehesi tukena sinun ja psykologin lisäksi? Onko hänellä ystäviä, joiden kanssa voi puhua asiasta? Onko hän tyytyväinen psykologiinsa? Jos heillä ei synkkaa, kannattaisi miettiä psykologin vaihtoa. Jos oma elämäsi alkaa tuntua liian raskaalta, kannattaa miettiä pystytkö jatkamaan suhdetta. Jotkut masentuneet eivät välttämättä koskaan parane sairaudestaan. Oletko valmis uhrautumaan miehesi takia? Päätös on lopulta vain sinun.

-Mango-

Olen saanut hänet välillä ulos ja liikkeelle. Välillä on vaan huonompia kausia ja välillä parempia. Olen myös nähny kavereita ja tehnyt muutakin kuin ollut hänen kanssaan.

Onko ketään muuta miehesi tukena sinun ja psykologin lisäksi?
-On hänellä vanhemmat, sisko ja muutama ystävä joille hän voi puhua myös, mutta eniten hän puhuu minulle.

Onko hän tyytyväinen psykologiinsa?
-Hänellä on ollut kauan sama psykologi, ei sinällään psykologissa ole mitään vikaa, mutta hänestä tuntuu ettei se pystä häntä oikein mitenkään auttamaan. Vaikka psykologi puhuu hänen kanssaan kaikesta ja määrää lääkkeitä, mikään ei tunnu auttavan.

Oletko valmis uhrautumaan miehesi takia? Päätös on lopulta vain sinun.
-En osaa tällä hetkellä vastata tähän. Hän myös pelkää, että jätän hänet ja että en jaksa hänen masennustaan. En oikein tiedä mitä ajatella enää koko asiasta. Tiedän kyllä mikä tulee auttamaan hänen masennustaan, mutta se tuntuu olevan niin kaukana.

heila

Sinun tilanteesi on erilainen kuin omani mutta ymmärrän jos olet epätoivoinen/väsynyt.Yleensähän mies puhuu juuri eniten omista huolistaan kumppanilleen mutta se voi käydä pitemmän päälle raskaaksi.Itse olen yrittänyt ottaa etäisyyttä välillä poikaysträväni masennuksesta ja huolista,sillä ei ole tarkoitus että minäkin väsyn siinä samalla.Tärkeää on kuunnella toista mutta raja täytyy piirtää johonkin eikä se mielestäni ole itsekästä.Minunkin mieheni kävi psykologilla mutta totesi ettei häneltä saanut sen parempia neuvoja kuin minultakaan.Lääkettä olisi kuitenkin saanut lisää,mitä ihmettelen suuresti.Niillä ei masennusta loppujen lopuksi paranneta eivätkä ne ole luonnollisia keinoja parantaa sitä.Toivottavasti jaksat suhteessanne ja miehesi parantuu,neuvoja en osaa antaa.Mutta yritä pysyä vahvana suhteesanne ja hoitaa myös itseäsi.Sinusta on miehellesi enemmän apua ja tukea terveenä kuin sairaana.

-Mango-

Hetkittäin tuntuu epätoivoiselta ja väsyneeltä, mutta ei aina ja koko ajan.

Otan myös hetkittäin etäisyyttä häneen ja yritän ns. normaalia elämää, enkä murehdi kaikkea koko ajan.

Kyllä minusta tuntuu, että jaksan suhteessa vaikka välillä onkin vaikeampaa. Ja tiedän että tilanne tulee helpottumaan, pitää jaksaa vain odottaa erästä asiaa joka helpottaa huomattavasti tilannetta. Jaksan uskoa että hän parantuu masennuksesta ja koska lääkkeistä ei ole ollut apua, ei häntä tarvitse "vierottaa" niistä, joka on varmasti hyvä asia.

En tunne itseäni sairaaksi korkeintaan hetkittäin väsyneeksi, onneksi jaksan uskoa parempaan tulevaisuuteen.

heila

[quote author="-Mango-"]
Kyllä minusta tuntuu, että jaksan suhteessa vaikka välillä onkin vaikeampaa. Ja tiedän että tilanne tulee helpottumaan, pitää jaksaa vain odottaa erästä asiaa joka helpottaa huomattavasti tilannetta. Jaksan uskoa että hän parantuu masennuksesta ja koska lääkkeistä ei ole ollut apua, ei häntä tarvitse "vierottaa" niistä, joka on varmasti hyvä asia.

toivon kaikkea hyvää teille molemmille.Toivon että omassakin suhteessani asiat selkenisivät jonain päivänä.

TaskuMyy

Itse en ainkaan näkis mitään ongelmaa seurustella miehen kanssa joka käyttää masennuslääkkeitä!
Koska ihan sama ko nainenkin käyttää masennuslääkkeitä ja moni mies seurusteleen sellaisen kanssa.
Mitä se muka muuttaa? Eikö ihminen voi silti olla onnellinen jne vaikka onkin lääkitys?
Nim.merk. masennuslääkkeitä syövä nainen.. :roll:

TaskuMyy
Emmily_
Eipä niitä turhaan kannata syödä...

Itekin syön mielialalääkkeitä, mutta ainoostaan paniikkihäiriön hoitoon.

Tuskimpa kukaan niittä lääkäriltä noin vaan saa jos on terve!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat