Poikaystävän kummalliset vanhemmat - Parisuhteet

Edvard

Olemme poikaystäväni kanssa nuoria, mutta toivon että tämä osataan ottaa vakavasti. Nyt on nimittäin melkoinen hässäkkä päällä, ja perheitä on vaarassa rikkoutua.

Olemme seurustelleet noin puoli vuotta, hänen vanhempansa ovat olleet minulle aina mukavia ja todella ystävällisiä; aluksi he olivat sitä myös minun vanhemmilleni.

Sitten astui kuvaan seksi, jonka ensin molemmat vanhemmat yksiselitteisesti kielsivät. Sänkyynhän me sitten kuitenkin hairahduimme, ja vanhempamme saivat asiasta tietää. Silloin poikaystäväni vanhempien linja muuttui totaalisesti: kun he aluksi olivat olleet asiassa jyrkempiä kuin minun vanhempani, nyt he suorastaan alkoivat painostaa vanhempiani antamaan luvan harrastaa seksiä. Kun vanhempani eivät antaneet asiassa periksi - ja heillähän on täysi laillinen ja moraalinen oikeus näin tehdä - alkoi taistelu.

Pojan vanhemmat kieltäytyivät kunnioittamasta heidän tahtoaan, jolloin vanhempani kielsivät minun sinne menemisen. Se oli heidän keinonsa (ja varsin tehokas) estää seksin harjoittaminen. Siitä lähtien pojan vanhemmat ovat pelanneet raakaa peliä, joka eilen tuli (toivottavasti) huippuunsa.

Perheeni on siis uusioperhe; äitini, minä, isäpuoli ja pikkusisko. Isäpuoleni on minulle kuin oikea isä ja on ollut elämässäni mukana niin kauan kuin muistan. Tapaan biologista isääni kuukausittain. Välini häneen ovat erittäin etäiset. Eilen isäpuoleni sai tietää, että olin lukenut hänen henkilökohtaisen kirjeensä psykologille ja vieläpä tulostanut sen ja näyttänyt poikaystävälleni. Typerä teko minulta. Seurauksena hän soitti minulle, että minun täytyy tulla heti kotiin (olin rannalla poikaystäväni kanssa) ja poikaystäväni täytyy lähteä pois.

Panikoiduin, ja lähdin poikaystäväni kyydin mukana pois kotoa, soitin isäpuolelleni että menen isälleni. Hän kuitenkin käski minun tulla kotiin selvittääksemme asian. Minä menin.

Sillä aikaa poikaystäväni vanhemmat olivat soittaneet isälleni ja menivät hänen luokseen "keskustelemaan". Oikeastihan he kertoivat isälleni paksuja valheita, mm. että isäpuoleni oli käyttänyt minua seksuaalisesti hyväkseen. Sen jälkeen isäni tuli aivan kiihdyksissä kotiini ja vaati minua mukaansa. Sanoin hänelle kuitenkin, että selvitämme asian ensin. Onneksi isäni uskoi meidän versiomme tapahtumista, ja tilanne on nyt siltä osin selvitetty.

Nyt vain mietimme, mitä poikaystäväni vanhemmat seuraavaksi tekevät. On tullut selväksi, että he EIVÄT KEINOJA KAIHDA. He yrittivät jo hajottaa perheeni, sillä jos isäni ei olisi uskonut meitä, olisi asiasta tullut oikeuskäsittely. Sen taas poikaystäväni vanhemmat olisivat voineet helposti voittaa, sillä poikaystäväni isä on pelottavan älykäs mies, joka kaiken lisäksi on hyvin suuressa asemassa ammattinsa puolesta.

Miten jatkossa suhtaudun poikaystäväni vanhempiin, kun he ovat näin PAHOJA?

Kiitos jos joku jaksaa lukea ja auttaa, olen todella hukassa tässä asiassa.

Kommentit (15)

jeijei

Mitä mieltä poikaystäväsi on tästä?

Ja minkäikäisiä olette, että vanhemmillasi on moraalinen ja laillinen oikeus kieltää seksin harrastamisesi?

Edvard

Olemme molemmat 15. Toivon, että tämän "paljastuksen" jälkeen joku vielä viitsii auttaa..

Poikaystäväni on valitettavasti "vanhempiensa puolella", sillä hänethän on tietysti siihen malliin kasvatettu ja hänen ajatusmaailmaansa on ujutettu hyvin taidokkaasti aatteita siitä kuinka pahoja MINUN vanhempani ovat.

En sitten tiedä, voivatko tämän ikäiset oikein välttää menemästä jommankumman kotiin, kun sitä täytyisi jatkua vielä monta monta vuotta.

Olisiko mahdollista vain antaa poikaystävän vanhempien puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja olla kertomatta heille mitään oleellista perheestämme, mitä he voisivat käyttää aseena meitä vastaan?

jeijei

Kutsukaa koolle joku perhekokous ja keskustelkaa asiasta normaalisti. Tai ainakin koittakaa :) . Voisitko myös kysellä vanhemmiltasi, miksi seksi on heistä niin tuomittavaa? Vaikka mielestäni tämä ei enää ole mikään syy poikaystävän vanhempien käytökseen, mutta ehkä kompromissi tässä asiassa edesauttaisi kompromissia muissakin.

figaro

Hmm.. tuomittavaa ja tuomittavaa. Moniko vanhempi loppujen lopuksi tahtoo, että heidän alaikäinen lapsensa (monesti erityspaino sillä, että on tyttöpuoleinen) harrastaa seksiä? Silkkaa suojeluvaistoa minusta.

Tämä siis ihan asiasta poiketen ja kommenttina edelliseen kommenttiin :)

--

Onkohan suhde muuten täysin hyvällä pohjalla siinäkään mielessä, että poika puoltaa vanhempiaan noinkin räikeässä tapauksessa?

Tuossa jeijein ehdotuksessa koota molempien vanhemmat samaan tilaan (vaikkapa joku julkinen kahvila tms. eikä kummankaan koti) ja keskustella tilanteesta. Tuossa pedofiliasyytöksessä on nimittäin jo pirun vahvat ainekset nostaa syytteet :?

Edvard

Sellaiseen kompromissiinhan tässä ollaan päädytty, että kun kerran poikaystäväni vanhempiin omani eivät voi luottaa, he yrittävät luottaa minuun. Saan mennä nyt poikaystäväni kanssa vapaammin, jopa heille vaikka ties mitä kamaluuksia siellä on vastassa.. :?

Seksiasia on heille sen takia niin tärkeä, että he haluavat toimia asiassa lain ja minun parhaani mukaan, joka on heidän mielestään 16v ikäraja seksin aloittamiselle.

Nyt minun vain täytyy olla sen luottamuksen arvoinen.

Figaro

Tilanne on jo sellainen, että vanhemmat eivät halua olla missään yhteydessä toisiinsa.

figaro

Hienoa Edvard. Luottamuksesta se lähtee ja tärkein luottamus on teidän välillänne eikä vanhempienne, vaikka sekin olisi tilanteena ihanteellinen.

Joanna

minkä ikäisiä te olette?
pakko kysyä heti alkuun: miten vanhempanne saivat tietää siitä, että olette harrastaneet seksiä?
olen kyllä itsekkin törmännyt jopa päälle parikymppisiin, jotka kertovat vanhemmilleen kaiken liittyen omaan seksielämäänsä, että ei sen puoleen mutta noin yleisesti ottaen, mielestäni se on yksityisasia.

maamme voimassaolevan lain mukaan yli 16-vuotiaana harrastama seksi ei ole rikos. jos 18-vuotta täyttänyt harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa, kyseessä on alaikäiseen sekaantuminen (tosin: tämäkin on asia, josta on monta tilanne ja olosuhteet huomioon ottavaa alioikeuden päätöstä tehty...siis jonkinlainen veteenpiirretty viiva.)
ja vaikka tekijät (siis [u]molemmat [/u] henkilöt, toinen esim 14v. ja 15v.) olisi hiukan sen alle (lain mukaan alaikäisiä) ei taida olla yhtään käräjäoikeutta, joka asiaa olisi edes ottanut käsiteltäväkseen.

mitä tulee poikaystäväsi vanhempiin: heidän näkökantansa teidän väliseen seksiin on mielestäni oikea. sorry... itse koen niin, että kieltäminen ei ole oikein (olettaen että teillä nyt on jonkin verran sitä ikää! eli vähintään n. 16v.). en usko, että jyrkkä seksinkieltäminen auttaa: paikkoja ja tilaisuuksia kyllä löytyy! jyrkkä kielto voi myös aiheuttaa sen, ettei nuori saa tarvittavaa tietoa vanhemmiltaan esim. ehkäisystä. tämä tiedon antaminen on nuoren terveydestä huolehtimista ja siis vanhempien velvollisuus, ei esim. kouluterveydenhoitajan. se voi myös ennaltaehkäistä ei-toivottuja raskauksia, jne.

voisit ohjata omat vanhempasi esim. mannerheimin lastensuojeluliiton sivuille. sieltä on saatavilla ammattitaitoista, asiallista ja hyvää faktatietoa aiheesta. toivottavasti he olisivat keskustelukykyisiä ja valmiita suvaitsevaisempaan asenteeseen.

on eri asia jos ihminen itse, omasta vakaasta tahdostaan päättää olla harrastamasta seksiä. se on ihan ok ja täysin hyväksyttävää.

mitä tulee perheenne muihin asioihin, esim. mainitsemaasi kirjeen kopiointiin ja näyttämiseen poikaystävällesi, hyvä että ymmärrät itsekkin, että se oli tosi tyhmästi tehty. ehkä olisi syytä välttää kaikenlaisten henkilökohtaisten asioiden puhuminen puolin ja toisin. siis pidä teidän perheen asiat teillä äläkä kerro niistä eteenpäin. älä puhu myöskään poikaystäväsi perheen asioita teillä kotona.

mitä tulee kertomaasi poikaystäväsi vanhempien valehteluun mm. seksuaalisesta hyväksikäytöstä; valehtelua ei tarvitse hyväksyä. se on väärin, eikä kenekään mainetta saa syyttä pilata perusteettomilla väittämillä. jos tällaisessa väittämässä on perää, ei koskaan saa alistua häpeämään ja luulemaan että vika on itsessä, vaan on hakeuduttava saamaan apua.

hankalia nämä ihmissuhdeasiat...... :roll:

Edvard

Joanna, olemme vasta siis 15-vuotiaita, joten seksin kieltäminen on myös monen ammattilaisen mielipide asiasta, vanhempani kun kysyivät.

Seksin harrastamisesta saivat tietää kun unohtui kondomi väärään paikkaan :oops:

Mutta siis onhan meillä toki kaikki tarvittava tieto ehkäisystä. Ja hyvin avoimesti pystymme kotona keskustelemaan kaikesta.

Ja en toki tässä voi kertoa kaikista kieroista tempuista mitä poikaystäväni vanhemmat ovat tehneet, mutta selvää on, että jotain on pahasti vialla. Heidän käytöksensä on OIKEASTI sairasta!

Joanna

jahans.. mä runoilin niin kauan, että nyt selkis, et olette 15-vuotiaita molemmat...
hmm... se on vähän siinä ja siinä.
figaron kanssa olen samoilla linjoilla, etten minäkään kyllä oman alaikäisen lapseni (ja varsinkaan tytön) seksin harrastamista kovin hyvällä katsoisi..

sain myös lisäselvitystä vanhempiesi kantaan; 16-vuotiaana aikaisintaan seksiä.

se on mielestäni jo varsin hyvä kanta asiaan. järjen ja Suomen rikoslain kombinaatio! :) kannatan, että kunnioitat tätä. yritä ylläpitää luottamus vanhempiisi. tämä vaikuttaa perustellulta ja hyvältä, sain heidän kannastaan aluksi ehkä liian kriittisen kuvan (tosin kuvittelin, että tekin olette vanhempia kuin olette...)

muistathan, että vähintään yhtä vahingollista kuin jyrkkä kielto, on painostaminen seksiin. eli jos ja kun tämä tämänhetkinen seksittömyys on myös sinun kantasi, pidä kiinni siitä. se on sinun oikeutesi.

jeijei

Onpa hassua, mun mielestä mun lapsien seksinharrastusaloitusiällä ei olisi mitään väliä, vaan sillä tavalla. Että parisuhteessa se olisi ihan ok vaikka 14-vuotiaanakin. Kun taas irtosuhteita en lapsilleni toivoisi parikymppisenäkään. Romeo ja Juliahan olivat 14 ja 16-vuotiaita. Ohi aiheen ehkä hieman :D.

Mutta siis, ei ole vanhempien asia myöskään painostaa seksiin? Oletko varma ettei poikaystäväsi yritä painostaa sinua vanhempiensa kautta tai jotain?

En tiedä mitä kannattaisi tehdä, koska jos seurustelette pitkällä tähtäimellä, niin olisi tosi hyvä että vanhempanne saisivat asiansa sovittua. Miten olisi että kertoisitte puolellanne vanhemmillenne kuinka tärkeää heidän sopunsa teille olisi, ja sitten kumpikin puoli nöyrtyisi vähän? Vaikka he nyt eivät väleissä olekaan, niin ehkä he teidän vuoksenne siihen pyrkisivätkin. Saattahan myös olla, että kyseessä on ISO iso väärinkäsitys. Vai onko poikaystävän vanhemmilla syytä luulla isäpuolesi käyttävän sinua hyväkseen?

Tosi vaikea kyllä antaa neuvoja, muuta kuin että yrittäkää saattaa vanhempoanne edes puheväleihin :) .

Jzzu
Dubyamoa
Ma jain nyt miettimaan kans sita etta miten ihmeessa taa poikaystava voi olla vahempiensa puolella??

Minuu kans ihmetyttää.
Ootko sie varmasti oikeen ihmisen kanssa jos se ottaa tällaisessa asiassa vastakkaisen puolen? :-k

papuna

15-vuotias poika ei välttämättä (todellakaan) osaa tehdä vielä moraalisesti oikeita ratkaisuja.
15-vuotias on vielä "lapsi",ja ajttelee sitä mikä on hänelle hyväksi NYT.
luultavasti poikaystävä tässä tapauksessa on jo niin aivopesty kotoa käsin,ettei hänellä enää riitä voimia vastustaa vanhempiaan. jo siksikin,että juuri nyt voi olla "kannattavampaa" olla samalla puolella heidän kanssaan...

mielestäni hyvin harvan moraalisen/eetisen kysymyksen vastaus löytyy laista.joten en nyt siis myöskään ole samaa mieltä siittä,voiko seksin aloittamis iälle asettaa rajaa... mutta se ei ole kai se pointti nytkään...

kaikesta huolimatta eniten väärin on nyt toiminut molempien vanhemmat.
en silti koe sinulla edvard olleen MITÄÄN LUPAA lukea KENENKÄÄN kirjeitä.sekin ON RIKOS!vaikken niin niille perustakkaan,mutta kun kerran nuo oikeusjutut oli tuolla puheena...

teillä on paljon puhuttavaa PY:n kanssa jos haluatte että teillä on tulevaisuutta. molempien perheet repii teitä erisuuntiin,ja jollette keksi yhteistä,molemmille sopivinta ratkaisua,niin tuosta tapauksesta on tosi vaikea saada haavat paranemaan...

Edvard
Dubyamoa
Ma jain nyt miettimaan kans sita etta miten ihmeessa taa poikaystava voi olla vahempiensa puolella??

Siinäpä vasta kymysys.. Kun ottaa huomioon miten taitava manipuloija hänen isänsä on, en oikeastaan ihmettele lainkaan. Mutta tässä on nyt pari kuukautta sählätty ja eletty aika pitkälti helvetissä, joten olisi poikaystäväni jo lähtenyt lätkimään jos ei minusta oikeasti välittäisi.

Onhan sitä helpompiakin tapoja saada pimppiä :wink: Mutta ei hän sen perässä tässä kyllä olekaan. Kyllä me aikaa myöten saamme asiamme järjestykseen, jos ne on järjestyäkseen.

sopuli

Musta kuvio on suorastaan hullu...

Eikös lain mukaan kaksi alle 16 vuotiasta saa harrastaa keskenään seksiä, mutta jos toinen on yli ja toinen alle 16, tulee teosta tuomittavaa.

Itse seurustelin 15-vuotiaana ja olin pojan luona myös yötä. Seksiä emme harrastaneet, mutta myöhemmin äiti on sanonut et luulin niin tapahtuneen :D Just 16 täyttäneenä aloin seurustella pojan kanssa, jonka kaa olinkin kimpassa muutaman vuoden. Tää poika asui 30km päässä ja tästä syystä jäi heti meille myös yöksi. Koskaan vanhemmilleni ei ole tällainen ollut mikään ongelma ja miksi olisikaan ollut... En ymmärrä. Jos suhteessa selvästi molemmat tykkäävät toisistaan, niin kyllä minä soisin siihen seksinkin. Tietenkin toivon, että ikää olisi hieman enemmän, kuin 12, 13 tai 14. Tosin on mulla kavereita, jotka alkoi seurustella 14 vuotiaana ja suhdetta kesti sit pitkään ja seksi kuului siihen mukaan jo aika aikaisin.

Itse pysyisin kyl aika kaukana tollasen pojan vanhemmista... Toihan on ihan sairasta käytöstä! Käyköhän ne ihan täysillä...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat