Money business - Parisuhteet

MiuMiu*

Meillä mennään niillä ehdoin, että se kumpi tienaa enemmän maksaa tietenkin suurimman osan menoista-joskus se olen minä ja joskus mies.

Tällä hetkellä olen opiskelija ja mies käy töissä, joten miehen vastuulla on suurin osa laskuista ja muista menoista. Itse pyrin kuitenkin maksamaan "omat itse aiheutetut laskuni" eli kännyn ja lehtien tilaukset. Meillä on myös sellainen tapana, että jos kummallakin on rahaa ei ole väliä kumpi maksaa mitäkin, koska jos multa (pienituloisemmalta) alkaa rahat loppua niin sitten mies maksaa jos tarviin jotain, eli rahat on siinä mielessä yhteisiä. Yhteistä tiliä me ei kuitenkaan tähän tarvita-mitä sitä turhaan alkaa rahoja siirteleen paikasta toiseen

Kommentit (15)

june

Heip. Onko teillä, jotka asutte poikaystävänne/miehenne kanssa yhteinen talous? Mitä etuja/haittaa siitä on ja miten perustelette kantanne?

Meillä on pieniä ongelmia siitä, kun poikaystäväni palkalla voisi elättää nelihenkisen perheen ja minä teen kolmea työtä elättääkseni itseni ja pysyäkseni mukana mieheni melko kalliissa elämäntyylissä. Vad kan jag göra?

Nakkis

Meillä on yhteinen tili.
Tällä hetkellä ei minun äitiyspäiväraha riittäisi juuri mihinkään.

Minä tietty "hyödyn" yhteisestä tilistä eniten (ainakin näennäisesti).
Hyötyä on, että minun ei tarvitse huolehtia puhelinlaskuni tai koiraverojen suhteen, ne maksetaan ja ovat poissa seuraavaan kertaan.

Huonoa puolta ei ole.
Itse olen ottanut sen kannan, että ilmoitan jokaisesta ostoksesta miehelleni, jotta hän tietää paremmin, että kuinka asuntolainan lyhennys sitten onnistuu :)

Abby

Meillä on yhteinen tili ja rahat siis myös yhteisiä. En ole huonoja puolia vielä huomannutkaan.. Tietysti voi huonona päivänä tulla kiivaita keskusteluita siitä kumpi tienaa enemmän ja kumpi tuhlaa enemmän. Mutta noita keskusteluita tulee vaikka olisi erilliset rahatkin.. Positiivista on se että ei tarvitse sentilleen laskea että omat tulot riittäisi koska tilillä on kuitenkin aina rahaa kun on vähintään ne toisen tulot siellä.

taizu

Minä menen aikalailla kullan rahoilla.. saan pirun huonosti kelalta tukia ja herra sentäs on töissä (milteipä aina ;/ ) ja minun tuet ei riitä edes vuokraan plus matkaan tuonne kouluun 30km päähän autolla itse joka härrekydäpäivä

figaro

Meillä on ollut yhteinen talous siitä asti, kun muutettiin saman katon alle. Luonnollinen tapa. Sitä mukaa, kun laskuja, maksaa se, jolla enemmän rahaa. Yhteinen koti, yhteiset ruoat, yhteinen talous.

Yhteistä tiliä ei ole, mutta kortit kummallakin toistensa tilille.

Abby

Meillä muutettiin rahat yhteisiksi kun ostettiin yhteinen asunto. Itse asiassa mies sitä ehdotti ja minä olin se joka hieman empi asian kanssa..

Abigail

Asun yksin enkä seurustele, mutta ajatus siitä, että avo- tai avioliitossa ollessani tyrkkäisin ansioni yhteiselle tilille mieheni kanssa, on pöyristyttävä :shock:. Onko kukaan ajatellut mitä tapahtuisi, jos tällaisessa tilanteessa menisikin sukset ristiin? Menisit jonain päivänä automaatille nostaaksesi rahaa ja tili olisikin typösen tyhjä eikä miestä näkyisi enää sen koommin?

Jos asutaan saman katon alla, on minusta ihan luonnollista, että talous on myös silloin yhteinen. Yhteinen talous ei kuitenkaan vaadi yhteistä tiliä. Menot vain jaetaan maksettavaksi puoliksi tai sen mukaan kumman rahatilanne näyttää paremmalta.

Abby

Onko kukaan ajatellut mitä tapahtuisi, jos tällaisessa tilanteessa menisikin sukset ristiin? Menisit jonain päivänä automaatille nostaaksesi rahaa ja tili olisikin typösen tyhjä eikä miestä näkyisi enää sen koommin?

Kyllä meillä pitkään ja hartaasti aiheesta puhuttiin ennen kuin päätettiin hankkia yhteinen tili.. Meillä on lisäksi molemmilla omat tilit joihin ei olla hommattu pankki/luottokorttia. Laitamme veronpalautukset ja vuosibonukset ym. vastaavat niille tileille. Meillä ei ole mahdollista nostaa täysin tyhjäksi tuota yhteistä tiliä mutta luottamus on kova sana tällaisessa tilanteessa. Minä olen avokkini tuntenut iät ja ajat ja luotan siihen ettei hän ikinä vain häipyisi sanomatta sanaakaan.

Jos asutaan saman katon alla, on minusta ihan luonnollista, että talous on myös silloin yhteinen. Yhteinen talous ei kuitenkaan vaadi yhteistä tiliä.

Ei toki vaadi yhteistä tiliä vaikka talous olisikin yhteinen. Meillä nyt kuitenkin päätettiin tehdä näin ja hienosti on toiminut.

papuna

meillä on vähän sama tilanne kuin ketjun aloittajalla junella...

avomies tienaa selvästi mua paremmin,ja säännöllisesti.
mulla on vain pätkätöitä,enkä muuta saa,ja sillä on mentävä.

meillä on täysin omat menot ja omat tilit.sillai ei tuu riitaa rahan käytöstä,etenkin kun avolla on tapana ostella kalliita asioita,joista en minä (tuskin kukaan) höydy mitenkään. esim.viimeviikolla meni hänellä 200 euroa levykauppaan...
molemmat hoitaa omat laskut.
utta esim. leffaan mennessä ei mietitä kumpi maksaa,sellaiset pikku menot menee ihan "yhteisistä"

vuokran maksaa avo.kokonaan.
mulla olis ihan tossa naapurissa mahdollisuus nukkua ilmaisesikin,mutta tätä meidän vuokraa mulla ei tod. olisi varaa maksaa edes puoliksi.ja se on sopinut avolle ihan hyvin.tieää kuitenkin että mun kanssa on sen verta kivaa asua,että voi sen verran joustaa :wink:

ruoka ja talouteen liittyvät asiat ostetaan puoliks.siis esim. hän maksaa 2viikkoo ja minä seuraavat kaksi viikkoa.
huonekalut ym. on kaikki jomman kumman omia. yhteisiä esineitä on korkeintaan jotkut lahjaks saadut astiat...

mä luulen että oikeesti yhteinen talous odottaa siellä kihlautumisen jäkeisenä aikana. siihen asti molemmat on aika varovaisia. ja eipä kai siinä mitään...

nimosa

Minä olen opiskelija ja mieheni käy töissä. Olemme jakaneet kulut niin, että minä maksan vähintään puolet vuokrasta, sekä omat laskuni. Viime vuonna en ottanut ollenkaan opintolainaa, joten pystyin maksamaan vain puhelinlaskuni ja yhtä osamaksua pois sekä vuokran puolikkaan.

Meillä ei ole yhteistä tiliä enkä sellaista koskaan halua, koska haluan tuhlata myös itseeni jos minulla on tilillä rahaa. En jaksa aina kysyä mieheltäni saanko mitäkin ostaa, mutta ilmoitan aina kun olen johonkin rahaa laittanut
Miehellänikin on aika kallis harrastus, joten hän maksaa omat lystinsä.
Maksamme laskut yhdessä. Mieheni maksaa yleensä suurimman osan laskuista, sekä yleensä bensakulut, autovakuutukset ja verot jne.
Minä maksan minkä pystyn.

Tämä toimii meillä hyvin näin ja siitä ei aiheudu riitoja.

Takkutukka

Omat tilit kummallakin, vaikka ollaan kyllä mietitty yhteistä tiliä jolle voitais kerätä pahan päivän varalle. Minä kun oon opiskelija niin mies hoitaa suurimman osan kuluista, mikä ottaakin vähän itsetunnonpäälle, vaikka ei mies mitään huomauttelekaan. Tulevaisuudessa kulut puoliksi..

june

Olen ihan tyytyväinen, että vararikkoni (joka tuli viimeinkin viime viikolla) jälkeen poikaystäväni tajusi, että vaikka kuinka teen opiskelujen ohella kolmea työtä, minulla ei riitä rahaa eikä energiaa kaikkeen. Niinpä maksamme edelleen vuokran puoliksi, mutta hän hoitaa tästedes kaikki elintarvike ostokset ja maksaa netin. Toivottavasti mä kykenen sitten vähentämään hieman työvuorojani....

Chelle

Meillä ei ole yhteistä tiliä, mutta rahat ovat käytännössä katsoen yhteisiä. Kumpikin maksaa yhteisiä pakollisia juttuja (vuokra, ruoka jne), mutta omat pikkuhuvit ostetaan omalla rahalla. Ei kai vaan viitsitty hankkia yhteistä tiliä yhteen muuttaessa :) Hyvin tämä toimii, vielä tähän mennessä ei ainakaan ole tullut ongelmia. Sovitaan vaan, että kumpi maksaa ja mitä (riippuen tuloista) ja sillain se toimii.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat