Tunteiden "kuoleminen" pitkässä suhteessa? jatkaak - Parisuhteet

Moona_

Ollaan oltu pian neljä vuotta yhdessä ja tuntuu että rakastan häntä aina vaan enemmän. Joskus näinkin päin. :wink:

Kommentit (11)

tints

Mullakin oli aivan loistava suhde, ihana mies ja kaikkea. En muista, missä vaiheessa, mutta ainakin vuoden yhdessäolon jälkeen tunteet hävis jonnekin. Mulla on myös masennusta, joten ehkä se sitten siitä johtu. Ei tehny mieli pussailla eikä varsinkaan rakastella. Tuntu ahdistavalta olla kullan kanssa kun en edes rakastanut enää.. Erottiin sitte vuoden ja 7kk seurustelun jälkeen..

Theea

Elämä on lyhyt. Itselläni oli sama tilanne tämän vuoden alussa ja päätin lopettaa suhteen. Olen ollut tyytyväinen siihen päätökseen, vaikka sen jälkeen onkin tapahtunut yhtä jos toista mitä ei ehkä olisi tarvinnut tapahtua.

Olen sitä mieltä, että jos tunteet kerran kuolevat, ei niitä saa takaisin (ainakaan pitkäkestoisesti). Sama pätee myös siihen, jos kumppani alkaa ärsyttää suunnattomasti (esim. ärsyttänyt jo monta kk): paluuta ei ole.

Tämä kommentti on sitten sellaiselta henkilöltä, joka ei usko tällä hetkellä rakkauteen eikä siihen, että koskaan enää löytää ketään rehellistä ja ihanaa miestä :lol:

nubbu
ihQ<3
Ollaan oltu poikaystävän kaa kohta nelisen vuotta yhdessä. Rakastan häntä, mutten ole enää rakastunut häneen.

Rakastuminen onkin ihan eri asia kuin rakastaminen. Melkeinpä siinä vaiheessa parisuhdetta kun rakastuminen vaihtuu rakastamiseen, niin voi nähdä, että ollaan vankalla pohjalla. Rakastaminen tulee vasta kun ymmärtää toisen ihmisen puutteet ja huonot puolet ja hyväksyy sen ihmisen sellaisena kuin se on.

Se on käsittääkseni jokaisessa terveessä parisuhteessa välttämätöntä jatkon kannalta, että alun huuma hiipuu ja muuttuu yhteiseksi arjeksi. Ja kun yhdessä on selvitty ensimmäisistä vaikeuksista, niin sen jälkeen suhde on varmasti läheisempi ja vankempi kuin koskaan!

SunLion
Lukretia
Aloitusviestissä kerrottuja tunteita varmaan esiintyy monessakin seurustelusuhteessa. Ei kai mikään suhde ole koko aikaa ihan happy happy joy joy. Huonompia kausia tulee ja menee. Itselläni ainakin on ollut joskus sellaisia tunteita, että tuota miestä ei jaksaisi enää katsella ja ärsyttää koko suhde jne. Nyttemin nuo ajatukset taas tuntuvat tosi lapsellisilta. En usko, että mies vaihtamalla paranee, samat ajatukset ovat luultavasti edessä taas seuraavassa suhteessa. Suhteen eteen on nähtävä vähän vaivaa ja tehtävä töitä.

Totta kai jos nyt suhteen osapuolet ovat ihan eri planeetoilta ja rakkaus ihan oikeasti lopussa, ei suhteeseen ole järkevää jäädä, muttei heti kannata heittää hanskoja tiskiin.

my words, exactly!

Lukretia

Aloitusviestissä kerrottuja tunteita varmaan esiintyy monessakin seurustelusuhteessa. Ei kai mikään suhde ole koko aikaa ihan happy happy joy joy. Huonompia kausia tulee ja menee. Itselläni ainakin on ollut joskus sellaisia tunteita, että tuota miestä ei jaksaisi enää katsella ja ärsyttää koko suhde jne. Nyttemin nuo ajatukset taas tuntuvat tosi lapsellisilta. En usko, että mies vaihtamalla paranee, samat ajatukset ovat luultavasti edessä taas seuraavassa suhteessa. Suhteen eteen on nähtävä vähän vaivaa ja tehtävä töitä.

Totta kai jos nyt suhteen osapuolet ovat ihan eri planeetoilta ja rakkaus ihan oikeasti lopussa, ei suhteeseen ole järkevää jäädä, muttei heti kannata heittää hanskoja tiskiin.

SunLion

hmm..en oo samaa mieltä theean kanssa. Toinen alkaa ärsyttään siinä vaiheessa suunnattomasti jos suhde muutenkin voi huonosti. Tunteet kuolevat jos yhdessä ollaan hyvin vähän jne...

Jos kokee että olisi parempi erota, tekee varmaan oikean päätöksen.

SunLion

Tämä on hyvä keskustelun aihe. Itse uskon että tämä on yleistä pitkässsä suhteessa..näin ainakin lähipiirissä olen viime aikoina huomannut. Joskus olen kuullut että 3 vuotta on sellanen rajapylkki suhteessa.

Tälläiset asiat voivat olla myös kausiluontoisia. Pitkässä suhteessa toisesta tulee itsestään selvyys ja henkilö ei ole uusi ja jännittävä koska hänet tuntee läpikotaisin. Seksikin on arkiseksiä...eipä sama kumppani hirveästi enää yllätä jne. Toki nämä asiat riippuvat aina yksilöistä. Välillä suhteessa kasvetaan eri tahtiin-.

Suhteelle on tuhoisaa sellaiset kaudet jossa toinen tai molemmat ovat kiireisiä ja yhteistä aikaa on vain vähän.Uusia yhdistäviä tekijöitä pitkää keksiä. Pitää muistella mihin aikanaan toisessa rakastui. Minusta on hyvä ettet vielä puhu kumppanille kuolleista tunteista...mutta voisit ottaa keskusteluun teidän parisuhteen yleisellä tasolla..mitä asioita voitaisiin muuttaa. Ja seksin saralla koita miettiä mistä "tuhmasta" kiihottuisit..kokeilkaa jotain uutta, onko lelut ollu jo käytössä? miten olisi roolileikit tms...? Jos et itse fantasioi, kysy kumppaniltasi mistä hän fantasioi...toteuttakaa hänen fantasiansa, se voi kiihottaa molempia. Anna teille aikaa....mutta asiat eivät korjaannu tekemättä mitään...koittakaa keksiä teille uusia yhteisiä asioita!

Mariel

tästä aiheesta on melko varmasti jo monia keskusteluja, mutta sanon nopeasti: ota etäisyyttä ja kokeile, tuleeko ikävä. mieti myös, mihin rakastuit hänessä.

ihQ<3

Ollaan oltu poikaystävän kaa kohta nelisen vuotta yhdessä. Rakastan häntä, mutten ole enää rakastunut häneen.
Pidän kovasti hänen perheestään ja he minusta, hän on luotettava ja kaikinpuolin mukava ja ainesta olisi vaikka lasteni isäksi tulevaisuudessa. Tajusin vaan yhtenä päivänä, etten tunne häntä kohtaan sellaista rakkautta mitä parisuhteessa edellytetään - pidän hänestä kyllä kovasti ja haluan pitää hänestä huolta, mutta riittäkö se? Seksi ei ole sujunut enää aikoihin, mutta se johtuu puhtaasti minusta, olen menettänyt mielenkiintoni koko asiaan.

En oikein tiedä mitä tehdä. Voisin itse kyllä mielelläni jatkaa hänen kanssaan, mutta onko epäreilua pitää toista suhteessa, jossa todelliset tunteet ovat kuolleet?

[color=red]muokkasin hieman aihetta, jos sopii pidetään tämä omassa ketjussaan. -sunlion-[/color]

ihQ<3

Siinähän se oikeestaan onkin, kun meillä ei ole oikeastaan mitään yhteistä, eikä ole oikein koskaan ollutkaan. Itsekin olen joskus ihmetellyt miten näinkin pitkään ollaan yhdessä viihdytty.

Mulla oli nuo "nuoruusvuodet" ehkä seksuaalisesti turhan yliaktiivisia, joten nykyään ajatuskin tuntuu seksin harrastamisesta tuntuu jotenkin vastenmieliseltä :(
Alussa oli hyvinkin vaikeata, anteeksi olen saanut pettämisenikin, joten uskoisin hänen ainakin vakavissaan olleen alusta lähtien.

Minulle diagnosoitiin nyt vastikään keskivaikea masennus, mikä osaltaan varmasti tähän asiaan vaikuttaa - on vaikea huomata kenessäkään mitään hyvää jos mieli on jatkuvasti maassa.

SunLion

varmasti masennus vaikuttaa myös...

sinuna keskittyisin siis miettimään että ikävöisitkö häntä pahemmin jos eroaisitte, voisitko kuvitella olevasi onnellisempi yksin/toisen kanssa, onko hän sinulle korvaamaton, olisitko mustasukkainen jos hän alkaisi seurustella toisen kanssa eron jälkeen jne....haluaisitko jotain toista jne...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat