Riitelyä siivouksesta? - Parisuhteet

Drama Queen
-Maya-
k87
cute
onhan se pääasiassa naisten tehtävä tälläset kotiaskareet :D
mitenniin?

mä käsitän sen niin että molemmat sotkee niin sen takia molemmat siivoo. mä en kyllä sietäs jos mun pitäs yksin siivota koko ajan ja mies vaan laiskottelis :?

mä oon vähän samaa mieltä, että ne on tavallaan naisten tehtäviä vaikka en niitä itekseni tykkää tehäkään.. :D vähän ristiriistasta, tiedän..mut miusta se on ihan ok, koska on miehilläkin omat hommansa..

Varmaan vaikuttaa se miten kotityöt on jaettu miehen kotona. Jos hänen äitinsä on aina itse siivonnut on mies "oppinut" että se on naisten homma hoitaa siivoamiset.

Sivut

Kommentit (93)

np_

Mun mielestä kannattais kokeilla niin ettei itekkään tekis mitään kodin hyvääks niin eikai se mieskään kovin pitkään hirveen sotkusessa viihtyis ja vois ehkä alkaa siivoomaan jotain.. Ite en pidä siivoomista niin tärkeenä kuin moni muu nainen mutta tottakai liian sekasessa paikassa ei viihy. Oikeestaan vihaan siivoomista enkä valita siitä miehellekkään kovin usein koska pieni sekamelsa ei mua häiritse. Siivotaan miehen kanssa ehkä yhtä paljon,eli ei melkeen koskaan:P tietenki imuroidaan tai luututaan joskus ettei oo likasta mut sotkusuus ei haittaa niin.. jos tajuutte mitä tarkotan:D Mulla on jääny siivomista kohtaan sellanen inho kun sain koko nuoruuteni kuulla äitiltä valitusta niin pienistäkin asioista. ihanaa kun pääsin vihdoin pois sieltä omaan kotiin ja voi elää miten tahtoo. Pääasia on että siivotaan omat jäljet ja silleen.

iLsKi

Eh :lol: Melkein kuin mun miehen suusta, ainoo vaan että en istu tietokoneella vaan lentelen ympäriinsä.. :lol: Oon aika sotkunen ( ja viihdyn epäjärjestyksessä ) Ryttään vaatteet kaappiin ja en tod silittele lakanoita. Mua taas suunnattomasti ärsyttää jos mies huomauttelee mun tavaroista. Musta se ei vaan voi mennä niin et kaikki tehään vaan toisen hyväks näkemäl taval. Tosin se ties millases epäjärjestykses ( en paskases kuitenkaan ) elelen ja enne yhteenmuuttoa varmistelinkin että kokonaan en tapojani muuta, muuten jatkan yksinäni asumista jos en saa hoitaa siivouksia kun se mulle sopii. Ollaan päästy ajan kulues kompromissiin et mies sietää jonku verran sotkua ja mä siivoon vähän useemmin kun yksinää. Kumpikaan ei elä ihan täysin siis niin ku haluais, mut tasan ei mee nallekarkit. Kaikista helpoimmin saa sotkusen ihmisen raivoon jos alkaa mäkättämään, en ainakaa tekis yhtää mitää jos mies alkas komentelee tai raivoo, iskisin mopin päin näköä.. :lol:

Susette

Muutimme yhteiseen asuntoon noin puoli vuotta sitten. Olin tietoinen erillaisista siisteyskäsityksistä jo etukäteen, mutta nyt olen huomannut, että siivoaminen aiheuttaa suuria riitoja. Minä olen tarkka, siisti ja melko perfektionisti järjestyksen suhteen, ja mies taas on melko huolimaton, välinpitämätön ja laiska siivoamaan. En voi elää sotkuisessa asunnossa tai tuntea sielunrauhaa pölypallojen keskellä. Mies ei tee juuri mitään oma-aloitteisesti, istuu vain tietokoneella. En jaksaisi aina patistaa ja määrätä tekemään sitä ja tätä tai siivoamaan omat jäljet. Eniten raivostuttaa se, että mies ei vaivaudu edes laskostamaan paitojaan siististi vaatekaappiin tai ripustamaan niitä henkareille, vaan heittää ja ryttää vaatteet kaapin perälle miten sattuu.. Tällä hetkellä tilanne on se, että minä teen lähes kaikki kotityöt. Mies tekee jotain, jos pyydän ja käsken. Olen vain kerta kaikkisen kyllästynyt pyytämään.. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mikä ratkaisuksi?

iLsKi
poison girl
Ollaan asuttu reilu vuos saman katon alla ja seurusteltu 2,5 vuotta. Meilläkin tulee aina riitaa kotiaskareista. Mies istuu tietokoneen edessä katsomassa narutoja ja minä siivoan, tiskaan, pyykkään, puunaan, hoidan koiraa ja käyn kaupassa. Mies sotkee koko asunnon ruuantähteillä ja likavaatteilla, silti minä siivoan aina itse.

!

Hetkonen, siis pesetkö myös miehesi pyykit??? Älä hoida sitä niin kun lasta, jätä sen pyykit pesemättä niin pitkäks aikaa et sil ei löydy yhtään vaatetta päälle, eiköhän se jossaan vaiheessa saa ne omatoimisesti pyykkikoneeseen ja viel ohjelmankin päälle :lol: Ei tarvi nalkuttaa, eikä tehä ite kaikkea, jätä vaik kk.n ajaks kaikki tekemättä ja käy siivoukseen kuluval ajal vaik elokuvis. Jos miehessä asuu yksikin normaali-ihmisen geeni, niin se voi alkaa tunkion keskel miettii ja siivoomaan. Jos ei liikauta eväänsäkään ton jälkeen ni kannattaa ite miettii haluuko olla parisuhteessa ison lapsen kans!!!

cute

Meillä minä siivoon aina, kyllä toi joskus saattaa ottaa imurin kaapista, siivota keittiön tasot siistiks jne mutta ei usein todellakaan..
ja onhan se pääasiassa naisten tehtävä tälläset kotiaskareet :D
pyykkiä minä pesen ainoastaan meillä.
tykkään pestä pyyykkiä :)
silittää en jaksa... en edes kunnolla muista koska viimeks oon silittäny 8)
tossa kerran taisin jotain..
heh..
ei meillä mitää riitaa siivouksesta oo koskaa ollu.
joskus se sanoo et voisit siivota mut silloin oon ihan samaa mieltä mut en oo vaan jaksanu laiskuuttani :lol:

nsku

Myö ollaan miehen kanssa muuttamassa yhteen joko intin aikana tai sen jälkeen ja meillä tulee olemaan varmaan toi sama ongelma. Mie tykkään elää siistissä kodissa, joka on varmaan tullut osiltaan siitä, että täällä lapsuudenkodissani on myös erittäin siistiä ja vaatteet on vaatekaapissa eikä lattioilla ym. Mieheni heittää likaiset sukat sun muut oman huoneensa lattioille ja kerää ne sieltä vasta sitten kun itseänsä huvittaa, imuroi harvoin, ei petaa sänkyään ja hänelle olisi myös varmasti ihan sama vaikka tiski vuori odottaisi monta päivää. Kun ollaan puhuttu yhteen muuttamisesta niin olen sanonut, että en pysty yksinkertaisesti epäsiistissä kämpässä asumaan, ja olen miettinyt, että mitä siitä tulee, kun yhteen muutetaan, kun pelkään ainaisia riitoja tuosta siisteysasiasta ja mies on luvannut kyllä, että hän aikoo elää siististi, kun yhteen muutamme. Mutta epäilenpä tätä aika suuresti, että pystyykö tuo sitten niitä tapojaan tuosta vaan muuttamaan. Ja en halua alkaa nalkuttamaan koko ajan, mutta tiedän itseni, enkä pysty epäsiisteydessä olemaan. huoh.. :roll: Noh kai sitä pitää yrittää tehdä jotain kompromisseja. Mutta en tajua sitä, että miksi ne likaiset sukat sun muut pitää heittää sinne lattialle? Ei luulisi olevan kovin suuri vaiva viedä ne samantien sinne pyykkikoriin! ärrr. :D

Mimia

Lainaus:
Eniten raivostuttaa se, että mies ei vaivaudu edes laskostamaan paitojaan siististi vaatekaappiin tai ripustamaan niitä henkareille, vaan heittää ja ryttää vaatteet kaapin perälle miten sattuu..

:lol: Ihan ensiksi kannattaisi varmasti tutkiskella hieman itseään, jos tuo raivostuttaa noin paljon. Miksi sinä oikeasti vedät herneen nenään siitä, että mies ei halua viikata vaatteitaan, vaan mielummin käyttää ryttyisiä vaatteita? Vaatekaappi muutenkin on niin pieni siivousongelma, että sen ratkaisee sillä kun laittaa vain oven kiinni.

Susette, onko sinulle muuten tullut mieleen, että ehkä mies ei juuri siivoa sinun perfektionistisuutesi takia? Jos hän ei näe mitään siivoamisen aihetta niin miksi hän siivoaisi jo siistiä asuntoa? Harvat oikeasti siivoavat omasta mielestään jo siistiä ja puhdasta asuntoa vain siivoamisen ilosta..

Toki siivous voi olla suuri ongelma, jos toinen ei osallistu ollenkaan ja koti alkaa muistuttaa "Sillä siisti"-ohjelmien asuntoja. Siivouspäivä, jolloin koti siivotaan kunnolla yhdessä voisi olla hyvä ratkaisu. Ehkä kaaoksen huomaa, jos alkaa kantamaan lojuvat tavarat miehen tietokonepöydälle/autoon/... Tai sitten voi tietysti mennä äärimmäisyyksiin ja siivota tavarat pahvilaatikkoon ja kantaa varastoon ja kun mies kiireessä etsii hukassa olevia tavaroita, niin voi sanoa että ne on varastossa... :twisted:

miru

Mun mielestä kotityöt on ollu naisten hommia ainoastaan sillon, ku ne on ollu vaan kotona. Jos molemmat käy töissä tai koulussa ja sotkee, niin se kuuluu molemmille. Mä en alkais kattoon semmosta miestä, joka pitää kotitöitä naisten hommina!

-Maya-
k87
cute
mitenniin?

mä käsitän sen niin että molemmat sotkee niin sen takia molemmat siivoo. mä en kyllä sietäs jos mun pitäs yksin siivota koko ajan ja mies vaan laiskottelis :?

mä oon vähän samaa mieltä, että ne on tavallaan naisten tehtäviä vaikka en niitä itekseni tykkää tehäkään.. :D vähän ristiriistasta, tiedän..mut miusta se on ihan ok, koska on miehilläkin omat hommansa..

k87
cute
mitenniin?

Hope

Ja tuo siivoaminen ja järjestely, sen voi yrittää tehdä miehillekin vähän helpommaksi laittamalla asuntoon/taloon esim. useampia roskiksia, pyykkikoreja, riittävästi säilytystilaa (myös niitä ns. romukoreja), ja tehdä vaikka lista seinälle mitä olis syytä tehdä minäkin päivänä. Vaikka esim. maanantai: imuroiminen, tiskaus ja pyykit.
Luulis tyhmemmänkin tajuavan, että siihen on laskettu hänellekin osansa. Ja jos ei tajua, niin voi sitten jo vähän vinkata..

Puutarhis
miru
Mun mielestä kotityöt on ollu naisten hommia ainoastaan sillon, ku ne on ollu vaan kotona. Jos molemmat käy töissä tai koulussa ja sotkee, niin se kuuluu molemmille. Mä en alkais kattoon semmosta miestä, joka pitää kotitöitä naisten hommina!

Minä olen myös tätä mieltä. Se kumpi on enemmän kotona, niin yleensä hänellä on myös enemmän aikaa oikeasti tehdä ne kotityöt. Silloin, kun molemmat ovat töissä, niin joko siivotaan yhdessä tai se siivoaa, joka ensin ehtii.

Edellisen avokkini kanssa tuli kinaa siivouksesta siinä vaiheessa, kun minä kävin jo töissä (10-11h/päivä) ja hän oli koulussa (4-5h/päivä). Hänen mielestä se oli edelleen naisten homma, vaikka hän pääsääntöisesti olis kotona.

Nykyiseni kanssa meillä yritetän työt tehdä siten, että kumpi pystyy ja ehtii. Luultavasti hän tekee mulle ruokaa tänään ja minä vaihdan hänen autoonsa talvirenkaat, koska hän ei saa kantaa mitään. Itse en koe ongelmaksi tehdä "miesten" töitä. Yhtälailla ne naisilta tarpeen vaatiessa sujuu kuin miehiltä "naisten" työt.

cute

tohon ed. lainaten sanon kyllä että on se kiva jos mies tajuaa joskus ottaa imurin tms.. näin ainakin meillä on, joskus kulta ottaa imurin vaikka mä ajattelisin et ääh no ei sitä nyt tartte :lol: heh..

Drama Queen

Meillä on sama tilanne. Saman katon alla asuttu reilu vuosi. Sinä aikana mies on tiskannut tasan kaksi kertaa, siinä onkin kaikki hänen siivoukset. Minä olen se joka tekee kaiken ja asiasta ollaan tapeltu useasti. Itse en ole kovinkaan tarkka siisteyden suhteen, mutta ärsyttää kun tavaroita ei voi laittaa takaisin paikoilleen, vaatteita on joka puolella (niitä jos erehdyt pesemään niin alkaa valitus) ja roskatkin jätetään pöydille. Aina mies on kyselemässä missä sen housut tai jokin tärkeä paperi, kun olen ne laittanut talteen. Jos haluaa tietää missä omat kamat on eikö ne itse voisi laittaa mistä ne löytäisi? Miksi se on niiin vaikeaa? Me ei olla päästy mihinkään sopimukseen siivousjärjestelyistä, ainoastaan en suostu maksamaan puolia menoista, koska mies ei tee osuuttaan kotitöistä. Jos joku on saanut vastahakoisen miehen siivoamaan niin kertokoon miten.

poison girl

Ollaan asuttu reilu vuos saman katon alla ja seurusteltu 2,5 vuotta. Meilläkin tulee aina riitaa kotiaskareista. Mies istuu tietokoneen edessä katsomassa narutoja ja minä siivoan, tiskaan, pyykkään, puunaan, hoidan koiraa ja käyn kaupassa. Mies sotkee koko asunnon ruuantähteillä ja likavaatteilla, silti minä siivoan aina itse.

Olen niin kyllästyny olemaan se "ikuisesti nalkuttava akka". Haluaisin että mies tekisi edes joskus jotain oma-aloitteisesti narisematta. Ehkä kuullostaa naurettavalta, mutta mittani alkaa olemaan niin täynnä että on jopa käynyt mielessä ottaa jalat alle.

En todellakaan halua olla siivouskone jota kohdellaan kuin ilmaa. Jos olisin tietokone, asiat olisivat hyvin. Saisin huomiota jatkuvasti, ympäri vuorokauden. Voi kunpa se menisi rikki. Kaikki oli ennen niin hyvin.
Toiseksi miehelläni on maailman ärsyttävin asenne. Minä siivoan päivästä huolimatta mutta hän ei jaksa "rankan työpäivän" jälkeen tehdä mitään kotiaskareisiin liittyvää. Hän on suorastaan LAISKA. Ja arvatkaa mitä hän sanoo viikonloppuisin? "Vapaapäiviä ei kuulu tuhlata siivoamiseen"!! Millos sitte?

Mulla menee hermot! Auttakaa!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat