Kuinka pitkään kihloissa? - Parisuhteet

Laura85

Ei tuo otsikko nyt ihan täysin vastaa tätä asiaa, mutta hyvin lähellä kuitenkin..
Minua on ruvennut ärsyttämään se, että jotkut ihmiset varsinkin muutamilla keskustelupalstoilla arvostelevat sitä, että ihmiset eivät mene heti vuoden sisään naimisiin kihlauduttuaan. Kaikki kun eivät tunnu ymmärtävän sitä, että ei niihin häihin ole varaa välttämättä heti ole. Mekin voimme mennä naimisiin vasta muutaman vuoden päästä, että saadaan rahat kerättyä jotenkin kasaan. Hyvin mielellämme menisimme aikaisemminkin, mutta kun siihen ei kuitenkaan kahdella yliopisto-opiskelijalla niin helposti ole varaa... En vaan voi käsittää sitä, miksi jotkut eivät tätä ymmärrä...
[size=9][color=red]
Vahvistin tuon pääpointin keskustelunaloituksesta. figaro[/color][/size]

Sivut

Kommentit (24)

Lizzie

Niin, 2 vuottahan se protokollan mukaan olisi, mutta ei mua ainakaan kiinosta mitä muut sanoo :P

Raha on toki isoin asia, mutta on siinä muutakin miksi ei ihan vielä olla naimisissa.. ei vaan oo vielä tuntunu siltä, musta on hyvä vielä katsella tuota yhtä ja varmistaa että se satavarmasti se oikea minulle on. Uskon että on,
sillä olemmekin uumoilleet nyt häiden ajankohtaa, mutta en voisi kuvitellakaan että olisin pöräyttänyt sillon 20-vuotiaana naimisiin vuoden kihlauksen jälkeen. Periaatteessa se ei olisi muuttanut mitään mutta olisi kuitenkin.

Uskonnollisilla ihmisillähän tuntuu olevan melkoinen kiire naimisiin, liekö sitten jo halu sekstailla vai mitä, mutta musta on ainakin ihan ok odotella kihlauksen jälkeen muutama vuosi.

Lumi~

Kihlaustahan pidetään yleisesti ottaen lupauksena avioliitosta mutta
minulle henkilökohtaisesti se merkitsee lupausta siitä että on toisen
kanssa loppuelämänsä. Vaikka sitten ilman avioliittokin. Minusta ei siis
ole mitään rajaa kuinka pitkän ajan kuluttua pitäisi mennä naimisiin.
Ihmiset olkoon vaikka 20vuotta kihloissa ilman häitä.

Lizzie
Dubyamoa
Lizzie
Raha on toki isoin asia, mutta on siinä muutakin miksi ei ihan vielä olla naimisissa.. ei vaan oo vielä tuntunu siltä, musta on hyvä vielä katsella tuota yhtä ja varmistaa että se satavarmasti se oikea minulle on. Uskon että on,
sillä olemmekin uumoilleet nyt häiden ajankohtaa, mutta en voisi kuvitellakaan että olisin pöräyttänyt sillon 20-vuotiaana naimisiin vuoden kihlauksen jälkeen. Periaatteessa se ei olisi muuttanut mitään mutta olisi kuitenkin.

Minä uskon että monet uskovat odottelun johtuvan tuosta syystä mitä Lizzie sanoi- ja sehän taas monelle meinaa sitä ettei kihloihin olisi pitänyt mennä ensinkään. Sehän on lupaus avioliitosta, ja jos ei ole varma, ei pitäisi mennä vielä kihloihinkaan.

Itse en siis ajattele noin mutta kuvittelisin että tuo on se syy miksi kihlojen jälkeen odotetaan rivakkaa naimisiinmenoa.

Tavallaan olen samaa mieltä, paitsi siitä kohdasta että "ei olisi pitänyt mennä kihoihin ollenkaan".
Kihlaus on lupaus avioliitosta, siis kihloihin mennään kun luvataan toiselle että mennään yhdessä naimisiin. Ei siinä ole muilla sanomista kuinka kauan kihlaus kestää, pääasia on se että se on luvattu toisilleen ja sitten astellaan alttarille kun parista siitä tuntuu.

Jzzu

Toivoisin aloittajalta hieman tähdennystä topikkiin ja siihen mistä tarkalleen ottaen keskustelua hakee.
Kihloista on kuitenkin useampikin topikki olemassa joten mitkä ovat ne kysymykset joihin tässä topikissa vastauksia pohditaan?

SaM
Lizzie
en voisi kuvitellakaan että olisin pöräyttänyt sillon 20-vuotiaana naimisiin vuoden kihlauksen jälkeen.

En tajunnut tuosta tokasta viestistäsikään.. Miksi siis menit ylipäänsä kihloihin silloin kun menit?

Siis silloin kun mennään kihloihin, mietitään valmiiksi nuo avioliittokuviot, mikä muuttuu, miten muuttuu, muuttuuko mikään jne. Silloin päätetään mennäänkö naimisiin vai eikö mennä, onko tämä se johon sitoudun loppuelämäkseni. Se on se hetki, jolloin pysähdytään miettimään.

Ei kihloihin meneminen ole mikään esiaste avioliitosta, vaan se on se päätös, jonka jälkeen kaikki on selvää.

Minä en ymmärrä niitä, jotka menevät naimisiin vasta viiden vuoden jälkeen kihlauksesta. Jos syyksi vedetään raha, niin voisin kysyä, kumpi on tärkeämpää naimisiinmenossa: häät vai avioliitto?

SunLion

eipä kannata välittää muista...suurin syy tollaselle arvostelulle on että pidetään sitten pelkkänä rengastautumisena eikä oikeena lupauksena jos häät siirtyy hamaan tulevaisuuteen.

SooZ
Lumi~

Näinpä minäkin asian näen. Tai näin.
NYkyään kihloihin meno on kyllä minusta menettänyt merkitystään, mennään kihloihin jo heppoisimmista syistä kuin ennen. Mutta toisaalta itsekin menin kihloihin puolen vuoden seurustelun jälkeen, enkä ole asiaa katunut koska rakastan kultaani ja uskoin että tämä kestää. (Toinen osapuoli kylläkin lienee nyt toista mieltä.. mutta ei siitä täällä sen enempää.)

Lizzie
SaM
Lizzie
en voisi kuvitellakaan että olisin pöräyttänyt sillon 20-vuotiaana naimisiin vuoden kihlauksen jälkeen.

En tajunnut tuosta tokasta viestistäsikään.. Miksi siis menit ylipäänsä kihloihin silloin kun menit?

Siis silloin kun mennään kihloihin, mietitään valmiiksi nuo avioliittokuviot, mikä muuttuu, miten muuttuu, muuttuuko mikään jne. Silloin päätetään mennäänkö naimisiin vai eikö mennä, onko tämä se johon sitoudun loppuelämäkseni. Se on se hetki, jolloin pysähdytään miettimään.

Ei kihloihin meneminen ole mikään esiaste avioliitosta, vaan se on se päätös, jonka jälkeen kaikki on selvää.

Minä en ymmärrä niitä, jotka menevät naimisiin vasta viiden vuoden jälkeen kihlauksesta. Jos syyksi vedetään raha, niin voisin kysyä, kumpi on tärkeämpää naimisiinmenossa: häät vai avioliitto?

Hmm, ei asia ole noin mustavalkoinen.
Lupasin tuolloin 2003 poikaystävälleni, että menen hänen kanssaan joku päivä naimisiin, mutta en halunnut mennä naimisiin vielä ensi vuonna jne.

Kuinka monta kihloissa olevaa paria tiedät, jotka ovat päättäneet päivän jo kihlautuessaan ja "kaikki on selvää"? Minä en ainakaan tunne yhtäkään.

Kihlaus on lupaus avioliitosta, ollaan luvattu toiselle että naimisiin mennään, jotkut päivämäärän kanssa, jotkut "joskus tulevaisuudessa"-mentaliteetilla.

Kun kihlauduimme, lupausin poikaystävälleni että menemme tulevaisuudessa naimisiin, ja 2 vuotta kihlauksen jälkeen koimme tarpeelliseksi alkaa miettimään häiden ajankohtaa, joka on on näillä näkymin ensi vuoden kesällä.

En ymmärrä mikä siinä sinulla mättää?
On luvattu, ja lupaus pidetään.

SaM

Ei mätä, mutta en vaan ymmärrä.

Kun yhdessä kohtaa sanoit, että kihlaus oli sinulle lupaus avioliitosta, vaikkakin oli sovittu, ettei se tapahdu ihan heti, ja toisessa kohtaa, että haluat vielä varmistella, että olet varmasti sen oikean kanssa.

Minussa tässä vain on ristiriita. Ihan niin kuin lupaisi vain puoliteholla - onko se silloin edes lupaamista?

Laura

hmm... menee ehkä vähän OT, mut jos tota lupaamista aatellaan, ni luvataanhan papin edessä myötä- ja vastamäessä jnejne ja mitä sanoo tilastot avioeroista? En ole itse kihloissa, mutta aika hurja aatella, että jo samantien voisin sanoa vihkipäivän. Eiköhän se ole ensin parempi katsoa ja varmistua, että on oikean ihmisen kanssa, vaikka olisi jo kihloissa. En taida tietää yhtään paria joka olisi päättänyt hääpäivän kihloihin mennessä.

Tässäkin jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi katsoo

sopuli
SooZ
Lumi~

Näinpä minäkin asian näen. Tai näin.

Juu, niin minäkin näen. Ymmärrän kyllä näkökannan, jonka mukaan ei pidä mennä kihloihin, jos ei ole valmis menemään naimisiin, mutta...
Minä ajattelen asian myös kuten lumi, eli että kihlaus olisi lupaus toiselle olla yhdessä loppuelämä. Itse voisin kuvitella, etten menisi ikinä naimisiin, mutta haluaisin silti olla kihloissa, koska on silloin jotenkin varmempi olo... Vaikka ei kai kihlauksen alunperin ole pitänyt sitä tarkoittaa.

figaro

Me kihlauduimme vuoden seurustelun jälkeen ja naimisiin menimme 3 vuotta tuon jälkeen eli neljän vuotta yhteisen taipaleen alusta.

Minä ymmärrän sen, että kihlaudutaan ja luvataan mennä naimisiin ilman, että vielä lyödään päivää lukkoon. Monesti alle 25-vuotiaat ovat opiskelijoita eikä heillä ole varaa vielä harkitakaan sellaisia häitä, jotka tahtoisi. Sinänsä - vihillehän pääsisi nollabudjetillakin, jos todella hinkuaisi. Usein vain on niin, että päivästä tahdotaan kuitenkin tehdä ikimuistettava.

Sinänsä en minäkään siitä pidä, että toisten valintoja käydään missään muotoa mollaamaan, olipa kyse keskustelufoorumista tai face-to-face -elämästä. Kihlauksen merkitystä vain tulisi monen nuoren ihmisen miettiä kaksi kertaa..

Miffy
SaM
Ei mätä, mutta en vaan ymmärrä.

Kun yhdessä kohtaa sanoit, että kihlaus oli sinulle lupaus avioliitosta, vaikkakin oli sovittu, ettei se tapahdu ihan heti, ja toisessa kohtaa, että haluat vielä varmistella, että olet varmasti sen oikean kanssa.

Minussa tässä vain on ristiriita. Ihan niin kuin lupaisi vain puoliteholla - onko se silloin edes lupaamista?

Ei kukaan voi koskaan luvata mitään sellaista täysin varmasti (siis esim. että on loppuelämänsä jonkun kanssa). Se vain menee niin. Elämä on täynnä mutkia ja ties mitä voi tulla vastaan. Ehkä ihastuu tai jopa rakastuu johonkuhun toiseen. Ehkä oma kumppani vaan yksinkertaisesti alkaa ahdistaa niin paljon, että on erottava. Tai ihan mitä vaan. Tältä kantilta katsottuna lupaus ikuisesta onnesta yhdessä avioliiton kautta tuntuu minun mielestäni melkoiselta sanahelinältä.

Carla

Minäkin olen miettinyt tätä. Kihlaus ehkä ajankohtainen seuraavan kahden vuoden aikana ja olen pohtinut sitä, miksen voisi kihlautua poikaystäväni kanssa vaikka emme olisikaan menossa naimisiin kahden vuoden sisällä? Miksei voi olla kihloissa ja katsella rauhassa?

Välillä tuntuu, ettei meihinkään suhtauduttaisi hyvin, jos emme olisi heti naimisiin ryntäämässä. Mutta ei ole ollut tapana välittää mitä muut ajattelevat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat