Mitä olette oppineet? - Parisuhteet

Flamingo

Tajusin vasta suhteen loputtua, kuinka erilainen olin ollut sen ajan kun seurustelin. Jälkeenpäin ajatellen en ollut omaitseni, ainakaan täysin. Halusin monien kuukausienkin jälkeen näyttää toiselle, että olen jotakin ihan muuta kuin mitä oikeasti olen. Halusin olla "hyvä ihminen"... en tainnut koskaan olla rehellisesti omaitseni. Olisi pitänyt ymmärtää, että tietty kaikissa ihmisissä on ne pahat puolensa. Olimme molemmat todellisia idealisteja ja "maailman parantajia"...eihän se nyt toimi..! Me ei koskaan kunnolla edes riidelty ehkä sekin kertoo jotakin. Jatkossa seurustelen minä eikä haavekuva itsestäni!!

Pitää muistaa, että muukin maailman on yhä olemassa vaikka se toinen ihminen tuntuukin ainoalta asialta, joka merkitsee mitään.. Me ei tehty yhdessä mitään...olemisen lisäksi. Emme tavanneet kavereita eikä juurikaan käyty missään. Yhteisiä kavereitä ei ollut ennestään eikä ollut sitä pelkoa, että niitä tulisikaan. Toisinaan ajattelin poikaystävän häpeävän minua, kun ei mihinkään tahtonut venyä kanssani.

Avoimuus. Patoutuneet tunteet purkautuivat turhan usein humalassa tai muun pikku kiistan yhteydessä. (valhetta ollut koko suhde :? )

Mustasukkaisuus. Sitä ei meillä ollut, mikä oli onni. Mutta oli vaiheita, kun jouduin taistelemaan sitä tunnetta vastaan. Onneksi järki voitti noina aikoina... Silkkaa kidutusta koko termi!

Sivut

Kommentit (55)

ddenne

Olen oppinut

-etten suostu enää kuuntelemaan ulkonäkööni tai johonkin muuhun liittyviä mollauksia elleivät ne ole todellakin aiheellisia. En, vaikka ja varsinkaan jos ne heitot olisivatkin sanottu vitsillä (ainakaan jos tällainen käytös on jatkuvaa).

- osoitan tunteeni paremmin ja avoimemmin. Jos joku asia vaivaa ja p.ystävä kysyy mikä hätänä, en sano enää että ei mikään ellen sitten millään halua puhua asiasta.

- annan toiselle riittävästi tilaa

- elän myös omaa elämääni. Kaikki asiat eivät todellakaan saa pyöriä toisen ympärillä.

- en ole mustasukkainen poikaystäväni naispuolisista kavereista.

- en siedä turhaa mustasukkaisuutta

- en petä enkä suvaitse pettämistä

- kaikki asiat pitää keskustella ehdottomasti läpi, varsinkin jos asia on vakava.

- toisen seurassa saa olla omaitsensä, ei pidä esittää. Jos toisen seurassa pelkää sanoa tai tehdä jotakin vain sen takia, että toinen tuomitsisi (varsinkin jos asia on suorastaan ihan mitätön) niin suhde ei ehkä sitten ole minua varten.

- mietin kahesti ennen kuin alan enää kaukosuhteeseen. Ja jos alan, niin otan selvää tuleeko tilanne olemaan kuinka kauan samanlainen vai pystyykö tilannetta muuttamaan. Haluan ehdottomasti myös tietää, onko mies kuinka valmis sitoutumaan niinkin vaikeaan tilanteeseen kuin kaukosuhteeseen.

- jos suhde on jo käytännössä ohi, en ala roikkumaan toisessa vaan päästän suosiolla irti ja jatkan elämääni eteenpäin.

Tällaista on tässä viime suhteen jälkeen tullut mietittyä ja opittua. Onneksi nykyisessä suhteessa voin olla täysin vapautunut ja kaikki hyvin ainakin tähän mennessä :D

k87

KERRO mitä haluaisit toisen tekevän.

älä jää huonoon suhteeseen.

jos jo alussa on olo ettei tästä tuu yhtään mitään niin turha sitä on sitten ees jatkaa.

Jimmie

Mitä asioita olette oppineet tähän astisista suhteistanne..? Tai siis mitä "virheitä" ette aio enää toistaa mahdollisissa tulevissa suhteissanne? Itse olen nyt oppinut että kannattaa aina pitää pitkä tapailuvaihe, koska silloin se tunteiden palokin kestää pidempään(toivottavasti sinne rakkauteen saakka)..

Rixuliini

Älä suvaitse pettämistä
Älä jää suhteeseen jos mies on vähänkin väkivaltainen
Älä siltikään petä
Jos paras ystäväsi kertoo poikaystäväsi pettävän sinua, hän on luultavasti oikeassa
Jos äijä on toistuvasti öitä pois syyttä, niin kannattaa miettiä kaksi kertaa miksi
Jos mies ei osallistu kotitöihin, potkase perseeseen ja lujaa
Jos miehellä ei ole suhteet kunnossa perheeseensä joko perheessä tai miehessä on vikaa...

Eli entinen äijä oli täyden kympin paskapää! :evil:

Onneksi nykyinen kulta on täysin eri maata.

SooZ

Ehkä suurin asia mitä olen oppinut on, että täytyy arvostaa itseään ja miettiä, mitä itse haluaa suhteelta.
Opin siis arvostamaan itseäni. Kantapään kautta.

Mitä virheitä en toistaisi..:
Älä seurustele alkoholistin kanssa jolla ei ole halua parantua
Älä kuvittele että SINÄ voit hänet parantaa
Älä seurustele sitoutumisekammoisen miehen kanssa
Älä erityisesti rupea seksisuhteeseen hänen kanssaan jos tunteita vielä on

ehkä tuossa nuo tärkeimmät :)

Sasuska

Ensinnäkin kaukosuhteet ei oo mua varten! En ihan varsinaista kaukosuhdetta ole kokenut, mutta sinne päin. Ei oo mun juttu. :roll:

Toisekseen "määräaikaissuhteet" ei sovi mulle. Eli kesäheiloja ei tää tyttö enää tahdo! :roll:

Ja että aina, siis todellakin aina, pitää pystyä keskustelemaan ihan kaikesta. No, ehkä ei ihan kaikesta, mutta siis kaikesta, mikä liittyy suhteeseen. Vaikea selittää, mutta siis puhumattomuus on piste koko suhteelle.

Eikä mies paranna itsetuntoa eikä parisuhde oo sitä varten! Tän oon oppinut nykyisestä suhteesta. Tosin en vielä käytännössä osaa tätä soveltaa... :oops:

Voi, paljon muutakin oon oppinut tästä nykyisestä suhteesta, nyt vaan ei tuu mieleen! Ja vielä on hurjasti opittavaakin!!! :)

Erittäin hyvä kysymys muuten! :)

Santtu

Anna toiselle tilaa. Älä ole mustasukkainen (ja jos olet, niin älä herran tähden näytä sitä!) miehen omista menoista. Miehesi arvostaa varmasti, jos ehdotat, että menisi vaikka äijien kanssa ulos tmv. kun itse olet esim. koko viikonlopun töissä. Ei toisen tarvitse päivystää kotona sinua varten.

Jos kuitenkin olet mustasukkainen, ouhukaa siitä. Miehet ymmärtävät yllättävän paljon ja koska välittävät niin tekevät asialle jotain. Eivät ne poikien illasta luovu, mutta saattaapi vaikka soittaa pari kertaa illassa vain kertoakseen että on hengissä (vaikka saakin siten kavereiltaan tossukka maineen).

Osoita välittämistäsi pienin elein ja asioin. Tee toiselle teetä, halaa sponttaanisti ohi kulkiessasi jne. Pienet eleet muistuttavat miksi välittää.

Älä ikinä seurustele miehen kanssa, joka tahtoo ripustautua sinuun, se on aluksi kivaa, mutta jossain vaiheessa se vääjäämättä alkaa ahdistamaan, etenkn jo hän kontrolloi menojasi kuin haukka.

omena

Ehdottomasti tärkein oppimani asia: LUOTA OMIIN VAISTOIHISI! Jos heti alussa jo alkaa tuntumaan, että kuulutaankohan me nyt yhteen ja onkohan meillä mitään yhteistä, ovat epäilykset yleensä oikeita. Ainakin minulla kaikki vaistot ovat olleet oikeassa, en ole vain kuunnellut niitä :lol:

ARVOSTA ITSEÄSI. Ei pidä jäädä kykkimään huonoon suhteeseeen, eikä pidä yrittää muuttaa toista (varsinkaan jos toinen ei halua muuttua).

EI ALKOHOLISTEJA. Siitä ei hyvä seuraa. Sitä paitsi, oma juominenkin lisääntyi rutkasti, kun seurustelin exäni kanssa.

ÄLÄ PALJASTA HETI TUNTEITASI. Kannattaa leikkiä hieman vaikeasti tavoiteltavaa.. Ja itse kun olen sellainen päläsuu niin menin heti sanomaan, että rakastan poikaystävääni (ja niin rakastinkin ja rakastan vieläkin!), mutta hän lähinnä säikähti tilanteesta... :D

KANNATTAA TEHDÄ VÄHÄN TAUSTATUTKIMUSTA. Itse olen joskus urkkinut tekstiviestejä ja ottanut selville mihin numeroihin sitä on soiteltu, ja kappas kappas, ainahan se jätkä on soitellut joillekin muijille kenestä en ole ikinä kuullutkaan. Siinä on ollut kyllä jätkällä selittämistä.

*Sandy*

En enää ikinä ala on/off suhteeseen, siitä aiheutuu vain sydänsuruja..

Yhteistä aikaa pitää olla tarpeeksi, sellaiset hetket ei riitä, jos on kaikki kaverit aina ympärillä.

Rahel

Seuraavassa suhteessani en aio enää sietää:
-valehtelua ja salailua
-liiallista alkoholin kanssa läträilyä

Ja aion itse tehdä seuraavanlaisia muutoksia:
-kertoa avoimemmin tunteistani
-kertoa, jos olen loukkaantunut
-olla suvaitsevaisempi ja vapaamielisempi

Venice Queen

Minä luulen, että yhdenillanjutut on nyt mennyttä elämää, jotenki ne jutut vaan leviää ja maine saattaa kehittyä huonompaan suuntaan. Ei myöskään pidä uskoa humalaisen miehen puheita. En ala suhteeseen kaveri-pojan kanssa. Myös jääkiekkoilijat uskoisin jättäväni rauhaan. Ja exän kanssa ei sänkyyn (paitsi ehkä nykyiseni jos siitä joskus tulee ex)... :roll:

korpikaisla

Onneksi kaikesta oppii :D

Etsi ihminen, jonka hyväksyt ja jota rakastat juuri sellaisena kuin hän on :) Mikään ei voi olla hyvin jos jompi kumpi tai molemmat yrittää muuttaa toisiaan mieleisikseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat