Puolisko metsästää - Parisuhteet

figaro

Niin.. voisihan sitä harrastuksensa huonomminkin valita.

Ja mitä tulee tuohon harventamiseen tai ruoaksi metsästämiseen... Ruoaksi nuo mahtaa päätyä kaikki - molemmissa tilanteissa.

Sivut

Kommentit (118)

dani

Mun mielestä metsästys on jotenkin junttiharrastus. Ite tuskin kiinnostuisin mistään metsien miehestä joka pyssy kourassa ja lippa tanassa juoksee jossain metässä muka ruuan perässä.

No joo, tuli aika kärjistetysti sanottua, mutta se nyt on vaan mun jalo mielipide.

Amalia
marimma
Amalia
Yks tuttu selitti mulle kerran ihan tohkeissaan, miten oli niitannut jonkun vasan... Oli kuulemma ollut sen emä ensin tähtäimessä, mut sit oli tullut käsky ampua sittenkin se pieni. Jutuista päätellen oli varsin hauskaa katella emän hämmästynyttä ilmettä kun vasa oli laonnut ihan vieressä :roll: . Ei ollut välttämättä sellanen "sankaritarina", jota mä olisin halunnut kuunnella...

Mutta tuohonkin vasan ampumiseen on järkevät syyt. Koska niitä ei kuitenkaan saa jättää yksikseen ja ampua emää.

Eli eiköhän tuolla syyllä ole helpompi mieltää "sankaritarinaksi" tuo ;)

Jep, varmasti on kaikin puolin fiksumpaa ampua vasa sen sijaan että poksauttais hengiltä emän ja jättäis vasan yksikseen. Lähinnä jäi mietityttämään, että oliko ihan pakko hekottaa miten hätääntyneeltä emän ilme näytti, kun vasa kuukahti siihen viereen.

marimma
Amalia
Yks tuttu selitti mulle kerran ihan tohkeissaan, miten oli niitannut jonkun vasan... Oli kuulemma ollut sen emä ensin tähtäimessä, mut sit oli tullut käsky ampua sittenkin se pieni. Jutuista päätellen oli varsin hauskaa katella emän hämmästynyttä ilmettä kun vasa oli laonnut ihan vieressä :roll: . Ei ollut välttämättä sellanen "sankaritarina", jota mä olisin halunnut kuunnella...

Mutta tuohonkin vasan ampumiseen on järkevät syyt. Koska niitä ei kuitenkaan saa jättää yksikseen ja ampua emää.

Eli eiköhän tuolla syyllä ole helpompi mieltää "sankaritarinaksi" tuo ;)

Amalia

Ada
marimma
pilkku
Eli musta on vääri että niitä hirviä ammutaan siksi että ne on ihmisten tiellä, vaikka ne on ne ihmiset jotka vie niiltä sen elintilan, mutta koska näin on ja tilanne siitä muuttuu ainoastaan huonompaan suuntaan niin metsästyksessä on ne hyvät puolet että ne tosiaa vähentää hirvikolareita jotka on myös hirville huonoksi.

Meillä hirviä kyllä ammutaan ihan siksi että saadaa ruokaa. Sekä sitten että ne ei tule tielle juoksemaan ja aiheuttamaan kymmeniä hirvikolareja. Siksihän sitä hirvikantaa minusta yritetään rajottaa että vältetään nämä kolarit.

^ Näimpä.

Ja jos kerran hirviltä viedään asuintilaa, niin aika erikoista, että niiden kanta on ollut kasvussa viime vuosina. Vois ajatella, että jos ei ole asuinpaikkaa ja sitä myöten ei ruokaakaan, niin kanta luonnollisesti vähenisi, näin ei kuitenkaan ole. Ja kyllä niitä asuinrakennuksia ihmisille nousee paremminkin kaupunkeihin, ei "maaseudulle". Täällä meilläpäin ihmiset muuttaa jatkuvasti lähemmäs keskustaa asumaan, joten näillä hirvillä on elintilaa ja kanta senkun kasvaa. Siis tilaa olisi metsässäkin, mutta niiden paljouden takia niitä riittää pöykköilemään tiellekin asti. Toki vaikka kanta olisi pienikin, niin joku hirvi tulisi tällöinkin tielle. Tällöin niitä ei kuitenkaan riittäisi taajama-alueille kuten nyt.

Laura20

Hirvimetsä alkoi eilen, joten siellä kultani on tälläkin hetkellä. Saman tyylisiin harrastuksiin kuuluu vielä mm. peura- ja kaurismetsä, lintumetsä ja jokin ihmeellinen majavajahti. Talvella sitten pilkkiminen ja muutenkin kalassa käynti.

Eipä siinä mitään. Olen aina sanonut, että on hyvä jos omistaa tuollaisen harrastuksen. Tulee ainakin liikuttua ulkona ja saa liikuntaa. Enemmän vain säälittää ne pienet otukset, mitä se kantaa kotiin kun palaa metsältä.

:roll:

nukke

minunki äijä harrastaa molempia. nytkin on metällä. Ja joka viikonloppu ja välillä viikollaki ollu. Eipä tuo haittaa on ainaki omaa tilaa silläki ja kunto kasvaa.

Jännä ku toi metästäminen kulkee suvussa. Sen isukki on iha samanlainen ja ne tekeeki jonnekin pohjoseen aina kalastusreissun ja aika mukavalta se kuulostaa. iha mielissään oisin ollu jos oma isänikin olisi samanlainen.
:roll:
Pystyn syömään eläintä jos en näe sitä kuolleena eka. Muuten syödessäni ajattelen koko ajan tuota eläintä eikä siitä tule mitään. Näin tapahtu viimekse viime viikolla kun näin ensimmäistä kertaa poroerotuksen ja teurastuksen. ei maittanu pahemin porokeitto seuraavana päivänä. 8)

marimma
pilkku
Eli musta on vääri että niitä hirviä ammutaan siksi että ne on ihmisten tiellä, vaikka ne on ne ihmiset jotka vie niiltä sen elintilan, mutta koska näin on ja tilanne siitä muuttuu ainoastaan huonompaan suuntaan niin metsästyksessä on ne hyvät puolet että ne tosiaa vähentää hirvikolareita jotka on myös hirville huonoksi.

Meillä hirviä kyllä ammutaan ihan siksi että saadaa ruokaa. Sekä sitten että ne ei tule tielle juoksemaan ja aiheuttamaan kymmeniä hirvikolareja. Siksihän sitä hirvikantaa minusta yritetään rajottaa että vältetään nämä kolarit.

pilkku
Ada
Selvennätkö?

Ada

sillai ymmärrän sen metsästämisen, koska tässä tilanteessa se on parhaaksi jopa hirville mutta tää tilanne on musta väärin. [/quote]

Selvennätkö?

pilkku
Ada
Mua vaan surettaa ne hirvet :(

Kyllä mua surettaa enemmän ne ihmiset, jotka vammautuu/kuolee hirvikolarissa. Kolarien lisäksi hirvet aiheuttaa myös metsätuhoja. Täytyy sanoa, että kyllä minä katon sitä hirvenlihaa siinä lautasella paljon mieluummin kuin tuulilasissa. Täällä joku sanoi, että ei niistä kolareista ikinä päästä, ei ehkä, mutta kyllä niitä voidaan vähentää. Minäkin asun sellasella alueella, että täällä on hirviä paljon. Jos niitä ei metsästettäisi vähemmäksi, varmasti kolaritkin lisääntyisivät huomattavasti. Mutta siis muru metsästää ja se on mulle ok. Olisi eri asia jos niitä hirviä olisi vain vähän ja niitä ammuttaisiin vain ampumisen ilosta. Nyt niitä on kuitenkin liikaa ja jos minun pitää valita ihmisen ja hirven välillä, minä valitsen ihmisen.[/quote]

Mä oon kyllä tässä sillai eri mieltä että ihminen aiheuttaa omilla toimillaan hirvikolarit. (Ja puhun nyt siis ihmiskunnasta) Tällä tarkotan autoja yleensäki, luonnon tuhoamista asuintalojen tieltä, metsien vähenmistä ja teiden rakentamista. Ne hirvet on täysin viattomia näihi asioihi, me ihmiset ollaa se joka pakottaa ne hirvbet sinne teille. Ja oon kyllä itekki ollu hirvikolarissa, tiiän mite pelottava aja kamalaa se on ja sillai ymmärrän sen metsästämisen, koska tässä tilanteessa se on parhaaksi jopa hirville mutta tää tilanne on musta väärin. Saikoha tuosta nyt mitää selvää :lol:

Ada

Mua vaan surettaa ne hirvet :([/quote]

Kyllä mua surettaa enemmän ne ihmiset, jotka vammautuu/kuolee hirvikolarissa. Kolarien lisäksi hirvet aiheuttaa myös metsätuhoja. Täytyy sanoa, että kyllä minä katon sitä hirvenlihaa siinä lautasella paljon mieluummin kuin tuulilasissa. Täällä joku sanoi, että ei niistä kolareista ikinä päästä, ei ehkä, mutta kyllä niitä voidaan vähentää. Minäkin asun sellasella alueella, että täällä on hirviä paljon. Jos niitä ei metsästettäisi vähemmäksi, varmasti kolaritkin lisääntyisivät huomattavasti. Mutta siis muru metsästää ja se on mulle ok. Olisi eri asia jos niitä hirviä olisi vain vähän ja niitä ammuttaisiin vain ampumisen ilosta. Nyt niitä on kuitenkin liikaa ja jos minun pitää valita ihmisen ja hirven välillä, minä valitsen ihmisen.

Ja Miffy, monta kertaa olet nähnyt hirven kun olet autossa matkustanut?

figaro

Monellako teistä puolisko käy metsällä tai kalastaa? Kokemuksia ja mielipiteitä.. ;) Meillä tämä on jokasyksyinen show.. Välillä ottaa päähän, kun kaiken vapaa-aikansa juoksee metsässä tai muualla korvessa.

Sinänsä ei mitään. Todella hyvä harrastus. Itse määrätyssä määrin tykkään erästellä ja kalastaa (metsästys ei ole minun juttu), mutta ei se sentään mene kaiken muun edelle. Talvella mieluusti taas lähden jäälle pilkille.. :)

Koetan aina miettiä positiivisia puolia tuosta "lajista" :) Sapuskaa pakkaseen - tosin minä en riistaa syö. Eipähän juokse baareissa :roll: Ja kunto pysyy hyvänä :D

Ja onhan tässä sekin, että jostain syystä inhoan aseita kotonani. Ei siinä mitään jos jossakin pääsee itsekin kokeilemaan vaikkapa tarkkuusammuntaa, mutta aseet kotona.. Kylmänväreet menee pitkin selkäpiitä. Entä jos joskus sattuu vahinko? Entä jos aseet pääsee vääriin käsiin? Siitäkin huolimatta, etteivät ne saa olla kasattuja kotioloissa.

Huoh..

Lania

Mulla ei sinänsä oo mitään asiaan liittyvää, mutta sain viime vuonna tietää että toi tosiaan on ihan yleinen harrastus :shock: olin siihen asti kuvitellu että metsällä käy vaan jotkut valmiiks metsässä asuvat erakot ja ehkä joku vanha papparainen vähän kuljeskelee pyssyn kanssa muodon vuoks, mutta ilmeisesti jollain alueilla ihan yleistä nuorienkin keskuudessa.

Ei kai sitä sentään kukaan ihan vaan huvikseen ja ampumisen ilosta harrasta? Ruoka pääasiana? Vaiko?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat