Avioehto? - Parisuhteet

Lizzie

Nyt viikonloppuna päätettiin että meille ei tule avioehtoa.
Ei siinä ole meidän tapauksessa järkeä, minä olisin siihen suostunut jos muru olisi halunnut, mutta hän ei halua.

Avioehto on sinällään ihan turha, jos naimisiin mentäessä ei ole hirvittävän suurta varallisuuseroa. Ne rahat, jotka avioliiton aikana tienataan, ovat molempien työn tulosta. Vaikka minä olisin pari vuotta lapsien kanssa kotona ja mies vetäisi yrittäjän tiliä kokoajan, voitaisiin katsoa että palkka on molempien panoksen tulosta, lapsien hankkiminen on yhteisen toivomisen tulos sitten ja minun kotiinjääntini järjestelykysymys. Ne rahat jotka tienataan ovat yhteisen työn tuloksia. Jos niin huonosti kävisi että avioero tulisi, meidän molempien mielestä olisi reilua, että varallisuus menisi tasan.

Näin päätetty meillä tämä hommeli siis. :)

Sivut

Kommentit (66)

Lizzie

Ollaan puhuttu jo joskus aikaisemminkin, mutta kysyin vielä uudestaan äsken että haluaako muruni avioehtoa.
Ei kuulemma halua, kysyi haluanko minä. Sanoin että ei ole väliä,
miekkosei kuitenkin on rikkaammasta perheestä kuin minä, ja tulevaisuudessakin minun palkkani on paljon pienempi kuin yrittäjänä perheyrityksessään työskentelevä muruni.
Joten jos hän haluaa ottaa avioehdon, voimme ihan hyvin sen ottaa, koska hän olisi eron tullessa kuitenkin se taloudellisesti häviävä osapuoli.

Minulle se on oikeastaan ihan sama, miljoonaperintöä ei ole minulle tulossa eikä tulevat palkatkaan päätä huimaa, todennäköisesti.

Rahel

Mulla ei koskaan avioehtoa ollut. Jotenkin ei tullut mieleenkään, kun ei kummallakaan hirveesti ollut sitä omaisuutta eikä kummankaan vanhemmilla tosiaan oo mitään perheyritystä tms. Ihan sovussa saatiin omaisuuskin jaettua. Nyt tosin alkoi mietittymään, että mites jos ex-mies ei vaikka maksakaan opintolainojaan? Joudunko minä sitten ne makselemaan, vaikka ollaan jo erottu?

Lania
Shandril

en todellakaan olisi uskonut hänen vanhemmillaan olevan avioehtoa :shock: Jotenkin niin "kaikki on yhteistä"-mentaliteetillä ovat.

Tätä mäkin just meinasin. Jollain tuntuu olevan kuvitelma, että avioehto meinaa sitä että koko avioliiton ajan lasketaan pennejä kumman rahoista on kyse, ja että kaikki raha ja omaisuus pidettäis erillään. Mutta kun ei.

SooZ

Sen verran minussa pieni romantikko asuu että haluaisin kovasti ajatella että kun menen naimisiin se on sitten ikuista. Näin ollen avioehto olisi turha.
Mutta mutta.. Eipä sitä ikinä tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Kyllä avioehto on varmasti ihan järkevä varalta olla. Tällä hetkellä ei kyllä mitään kovin suuria omaisuuksia kummallakaan ole eivätkä vanhemmatkaan kummallakaan mitään suuria kroisoksia ole :) Ja eipä tuo avioliittokaan varmasti ihan heti ajankohtainen ole. Mutta en minä suuttuisi jos avioehtoa ehdotettaisiin.

sakura

Minustakin avioehto on järkevä.

Jos vanhempien mielestä on tärkeää, että heidän lapsien aviopuolisoilla ei ole mahdollisen eron sattuessa oikeutta lapsien perimään omaisuuteen, niin miksi vanhemmat eivät tekisi tämän estävää testamenttia. Ei tarvitsisi avioehdosta puhumalla pahoittaa miniää tai vävyä, eikä näin tarvitsisi puuttua heidän asioihinsa.

edit: kirjoitusvirheitä..

Lucky Lady

Minä en missään nimessä suostuisi avioliittoon ilman avioehtoa! Minulle on kuitenkin jonkinverran omaisuutta tulossa joskus perintönä, eikä siihen tarvitse minun mielestäni kenenkään päästä osille, oli miten rakas ja ihana tahansa. Ja etenkään erotilanteessa! On asioita, jotka ovat vain ja ainoastaan minun. Ja toisaalta minullakaan ei ole minkään näköistä hinkua päästä osille miehen omaisuuteen tai mahdollisiin perintöihin.

Maikki85

Joskus mun kulta oli sitä vastaan et otetaan avioehto.. Hoki vaan etten luota ja mitä sitä sit mennään naimisiin jos haluaa erota.
Olin ite vähän äimänkäkenä et hetkinen,ei se sitä tarkota. Vaan ihan varmuudenvuoksi. Jos joskus sattuu ero tulemaan niin molemmille jää ne omansa.
Eli oon ehdottomasti avioehdon kannalla, ja sitten kun menen niamisiin niin kyllä se avioehto tulee olemaan mukana..

*Sandy*

Olen jotenkin pitänyt itsestäänselvänä että avioehto tehdään. Kuten sanottu, ei siinä mitään menetäkään. Ei meillä kummallakaan ole vielä mitään omaisuutta, mutta jos joskus sitten olisi. Mielestäni se vaan on selkeämpi juttu, ei sitten tule (toivottavasti) turhia riitoja omaisuuden jakamisessa.

SunLion

Avioehto on käytännönjärkeä.

Vierestä olen seurannut niin monen tuttavan avioeroja...siis niin mukava pariskuntakin eros...mies vaan pimahti, tuli sairaalloisen mustasukkaseks....Ja juuri ennen eroa otti lainan jota tämä toinenkin osapuoli joutuu nyt makseleen kun ei ollu avioehtoa :evil:

Onhan se tietynlaista epäluottamusta..mutta mistä sitä tietää tässä iässä että pimahtaako se toinen osapuoli jossain vaiheessa ja ei ole muita vaihtoehtoja kun ero..

Rixuliini

Olen ainakin tällä hetkellä avioehtoa vastaan, mutta järkevähän se toki olisi. Tosin kummalakaan ei mitään omaa omaisuutta ainakaan vielä ole, ja nytkin ajattelemme siten että kaikki on yhteistä.

Saa nyt sitten nähdä kun tuo avioliitto on hieman ajankohtaisempi asia.

Shandril

Ihan vaan mielipiteitä kyselen otsikossa mainittuun asiaan. Eli mitä mieltä olette avioehdosta? Suostuisitteko vai ottaisitteko ehdotuksenkin jo loukkauksena?

Mä oli aiemmin todella vahvasti stiä mieltä, että haluan naimisiin, mutta avioehtoon en missään nimessä suostu. Jotenkin ajattelin juuri sitä, että minuun ei luoteta ja eihän tässä nyt naimisiin olla eron vuoksi menossa.

Nykyisen avokin kanssa tuli joskus aikoinaan puhetta naimisiin menosta ja hän vaan tokaisi, että avioehto on sitten ihan ehdoton juttu. Mykistyin ihan täysin, mutta muutaman päivän mietittyäni, olin täysin sinut sen asian kanssa.

Avokilla kuitenkin suht menestyvä perheyritys perittävänä ja ymmärrän täysin, että haluavat pitää sen perheellään JOS ero joskus tulisi. Vaikka en ikinä eron sattuessa yrittäisikään päästä osille yrityksestä, mutta joku voisi...

Naimisiin toivon siis joskus pääseväni, avioehdon kera tai ilman :wink:

Ja sitä paitsi meille tulisi ainakin sellainen ehto, missä ainoastaan ennen häitä oleva omaisuus pysyisi "toisen ulottumattomissa" mutta avioliiton aikana hankitut varat jaettaisiin eron tullessa.

Lania

En ymmärrä sellasta ajattelutapaa, että "ei tosiaan avioehtoo, mä ainakin rakastan ikuisesti mun hanipuppelia!!1!!11!!!!!" Ikinä ei voi tietää mitä voi tapahtua, eikä onnellisen avioliiton jatkuessa hautaan asti siitä kumpikaan kärsi.

Eihän kukaan ajattele että "en mä mitään vakuutusta ota, en mä aio ajaa puuta päin".

Ei meijän vanhemmilla ainakaan ikinä oo ollu mitään "mun rahat, sun rahat" -meininkiä, vaikka avioehto onkin.

Shandril

Mutta siis kyllä mullekin tänä päivänä se avioehto on ennemminkin itsestäänselvyys. Kun kysyin asiasta avokki "perusteli" vahvaa kantaansa asiaan sillä, että hänen vanhemmillaankin on. Perustelu sinällään kuulostaa ihan älyttömältä, mutta siis kun ajattelin asiaa, niin en todellakaan olisi uskonut hänen vanhemmillaan olevan avioehtoa :shock: Jotenkin niin "kaikki on yhteistä"-mentaliteetillä ovat. Mutta siis eihän se avioehto tietenkään sitä sanokaan, ettei kaikki olisi yhteistä... liiton aikana :wink:

Maikki85

Mäkin ihmettelin yhdessä vaiheessa että miten joku voi suuttua avioehdon ehdottamisesta.. Kunnes sitten omalle kohalle sattu. Tai ei suuttunut mut vähän oli kielteisenä.
Toisaalta se on ymmärrettävää tulee just se että toinen ei haluakkaan viettää loppuelämää mun kanssani, tai ei oo varma meiän suhteesta, ei luota toiseen jne.. Mut se on kuitenkin automaattisesti selvä että avioehto tulee, itekkin kun on melko rikkaasta perheestä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat