Menojen jako suhteessa? - Parisuhteet

sopuli

Ihan uteliaisuuttani kyselen, miten te parisuhteessa eläjät jaatte yhteiset kulunne?

Meillä poikaystävä on töissä, minä opiskelen ja olen töissä muutamana iltana viikossa. Tulomme ovat siis aika erilaiset, varsinkin, kun poikaystävän tulojen takia en saa asumistukea ollenkaan :( Asutaan siis yhdessä, vuokra maksetaan puoliksi, ja omat laskuni ja vaate ym ostokset maksan pääsääntöisesti itse, mutta ruokapuolen ja muut yhteiset menot hoitaa oikeastaan kokonaan poikaystäväni.

Poikaystävääni ei taas kuulema haittaa, että joutuu elättämään minua. Vaikka tiedettiinhän me tää tilanne jo silloin yhteenmuuttaessa. Mutta silti, minua ärsyttää :evil:

Sivut

Kommentit (274)

Notti

no me ollaan perhe...instituutio, jossa kaikki hyvä on kaikille. Mies tällähetkellä pääsääntöisesti hoitaa rahapuolen, ku olen koti-äitinä. Joskus oli toistepäin. Sitä mieltä olemme kuitenkin, että kaikki on yhteistä ja yhteiseksi hyväksi.

Olemme myös uusio perhe ja mies makselee "uusiolapsensa" harrastuksia/joululahjoja tai antaa ekstra rahaa kannustimeksi pyytämättä. mutta...hän on kyllä asunut lapsen kanssa kauemmin kuin oma isä, joten tavallaan hän kokee olevansa isä ja lapsi kokee änet toisena isänä. Tosin sivuhuomautuksena, että lapsella on omaan isäänsä erittäin hyvät ja läheiset välit. Rakkautta ei koskaan voi olla liikaa :)

maarika

Meillä tilanne on sellainen,et mä en saa enää opintotukea, kun kaikki tukikuukaudet oon käyttänyt että elellään kokonaan miehen palkan varassa. Ei koskaan valita,et joutuu maksamaan kaiken, myös mun menot, vaan käskee käyttämään sen tiliä kuin omaani. Tämä asia on kyllä sellainen, mitä miehessäni kunnioitan suuresti. :)

Miffy

Mä en kyllä vois elää toisen rahoilla...Enkä myöskään elättäis miestäni :)

Kummatkin opiskellaan, p.ystävällä opintotuki jo loppu, mutta käy töissä osa-aikasesti. Mä saan vielä opintotukea, lainaakin otan välillä, ja käyn myös (harvoin) töissä.

Vuokra puokkiin, kaupassa ostokset puokkiin, kaikki puokkiin :) Kumpikin maksaa itse omat laskunsa, esim. puh-laskut, lehtilaskut, harrastukset jne jne.

Selkeetä :)

kameletontti

meillä mies on koko ajalta melkein maksanut kulut, opiskelin yli 100km päässä jossa kävin päivittäin ja kumpikin halusi olla kaiken liikenevän vapaa-ajan yhdessä joten päätettiin etten hae opiskelu ajalle töitä. Nyt työpaikka haussa, kunhan töitä saan maksan vuorostani ruuat, sähkön, veden yms. ja mies maksaa asunnon lyhennykset. Asunto on siis vain miehen nimillä joten en ala penniäkään maksamaan lyhennyksistä :roll: ihan reilua mielestäni. Ottihan se koville elää miehen pussin päällä, mutta kun opintotukea sain vain 200€ ja mies tienasi yli 15 kertaa enemmän niin minkäs teet.. :(

~Dragon

Meillä menee kanssa aikaslailla puoliksi. Molemmat ollaan opiskelijoita, mutta avokkini saa silti enemmän tukea opiskeluun. Vuokra maksetaan puoliksi, omat harrastukset, omat laskut. Yhteiset laskut (sähkö, netti, tv-lupa, auto jne..), että se kummalla on sillä hetkellä enemmän rahaa hoitaa maksun. Eli yleensä poikakaverini.

Kannatan sitä, että parisuhteessa raha-asiat hoidetaan suurinpiirtein puoliksi, tasapuolisuuden nimissä.

Fansku

Vuokralla kun asuttiin niin avomies maksoi 3/4 ja minä 1/4. Ruokakaupassa maksetaan miten nyt sattuu. Omat puhelinlaskut, vaatteet, harrastukset ym. kumpikin maksaa itse. Nyt asutaan omassa, että vuokraa ei ole. Avomies halusi uusia keittiöstä kaiken lattiasta kattoon, vaikka minusta entinenkin oli hyvä; hän siis maksaa koko helahoidon, samoin kaikki muut uudistukset ja huonekalut jos jotain muuta vielä tahtoo tehdä. Auto on myös hänen ja hän maksaa kaikki sen kustannukset, bensat mukaan lukien, vaikka minäkin autoa käytän. Tällä hetkellä minä olen siis opiskelija ja avomiehellä on vakituinen työ. Minun tuloni eivät kyllä työssäkään tule olemaan lähellekkään sitä mitä avomies tienaa. Itsekin kyllä opiskelujen ohella paiskin töitä suhteellisen ahkerasti, joten en todellakaan koe mitenkään käyttäneeni/käyttäväni avomiestäni hyväkseni raha-asioissa, koska jos hänellä on jotain suuria ylimääräisiä kuluja niin maksan silloin yleensä tilapäisesti enemmän (avomies on tottunut käyttämään rahaa ronskisti hyvien tulojensa vuoksi ja hänen harrastukseensa voisi upottaa omaisuuden, lisäksi tekniikka on hänen intohimonsa). Mitään taisteluja ei ole raha-asioista tarvinnut käydä.

figaro

Meillä on alusta asti ollut tapana hoitaa kaikki talouden kulut yhdessä ilman mitään erittelyjä. Ainoa, jonka oleme konkreettisesti puolittaneet, on vuokra. Ja tämäkin siksi, että molempien ollessa opiskelijoita, tarvitsi Kelan kanssa sompailla asiat niin.. Siitä se jäi sitten tavaksi.

Minä en siis henkilökohtaisesti ole koskaan ymmärtänyt tapaa puolittaa kaikki kulut mikäli asutaan saman katon alla avopuolisoina. Toki se, että harrastaa tms. ja siitä tulee kuluja, on sinällään taas poikkeustapaus, jossa kumpikin pyrkii itse kulunsa maksamaan. Jos ei varaa niin silloin toinen maksaa. Meillä ei ns. lainata rahaa :)

Omistamme myös toistemme tileille erikseen kortit. Ei tarvitse tehdä rahasiirtoja, mikäli toisella ei ole tilillä rahaa, vaan voi suoraan nostaa tai maksaa ostokset kaupassa.

Toimii meillä.

maarika
figaro
Meillä on alusta asti ollut tapana hoitaa kaikki talouden kulut yhdessä ilman mitään erittelyjä. Ainoa, jonka oleme konkreettisesti puolittaneet, on vuokra. Ja tämäkin siksi, että molempien ollessa opiskelijoita, tarvitsi Kelan kanssa sompailla asiat niin.. Siitä se jäi sitten tavaksi.

Minä en siis henkilökohtaisesti ole koskaan ymmärtänyt tapaa puolittaa kaikki kulut mikäli asutaan saman katon alla avopuolisoina. Toki se, että harrastaa tms. ja siitä tulee kuluja, on sinällään taas poikkeustapaus, jossa kumpikin pyrkii itse kulunsa maksamaan. Jos ei varaa niin silloin toinen maksaa. Meillä ei ns. lainata rahaa :)

Omistamme myös toistemme tileille erikseen kortit. Ei tarvitse tehdä rahasiirtoja, mikäli toisella ei ole tilillä rahaa, vaan voi suoraan nostaa tai maksaa ostokset kaupassa.

Toimii meillä.

Mulle on kans ollut ihan vierasta menojen puolittaminen. Kun nyt en saa itse opintotukea ja mies maksaa kaiken, en koe sitä mitenkään "siivellä elämisenä." Vuosi sit tilanne oli toinen, kun minä olin töissä ja mies opiskeli, silloin mä maksoin suurimman osa laskuista. Meillä toimii yhteistalous, tuntuis hullulta aviopuolisoina pistää kaikki puoliksi kun samaa perhettä kuitenkin ollaan. Ja yhdessä noustaan tai sit kaadutaan :wink: Niin ja vielä...ois kummallista, jos toinen tienais paljon enemmän kuin itse, ja kuitenkin molempien pitää maksaa tasan kaikki puoliks...Niinkuin se ois jotenkin jostain omasta pois, jos maksaa kun on rahaa. Eikö kaikki pitäisi jakaa yhdessä...

MiuMiu*

Jos kummallakin on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä niin meillä maksetaan kaikki puoliksi (paitsi omat laskut kuten lehtitilaukset ja känny) ..Mutta esimerkiksi tällä hetkellä, kun mies käy töissä ja minä opiskelen, enkä ole työelämässä niin mies maksaa hieman enemmän, eikä hänellä ole mikään sitä vastaan, eikä minullakaan jos minä olen se työssä käyvä osapuoli ( näinkin meillä on usein ollut). Tällä hetkellä osallistun itse ruokakuluihin, eli maksan puolet ja maksan omat laskuni ja mies hoitaa loput, näin minullekin jää hieman käyttörahaa kun sitä tarvitsisi joka tapauksessa muuten ruinata mieheltä...

MiuMiu*

Niin se jäi vielä pois, että emme kuitenkaan ole niin tarkkoja siitä kumpi maksaa ja mitä maksaa, koska loppujen lopuksihan kaikki raha on yhteistä, kun samassa taloudessa asutaan :lol:

Jzzu

Myö ei asuta vielä yhdessä joten pääsääntöisesti kumpikin maksaa omat menonsa.
Yhtälailla autetaan toisiamme jos jommalla kummalla tiukkaa.

SooZ

No minä opiskelen ja kulta käy töissä joten hänellehän ne enimmät kulut jää :?
Asumistukea kun en saa ja se opintotuki ei oikein riitä mihinkään..
Eihän se mukavaa ole olla toisen elätettävänä mutta minkäs sitä tälle mahtaa :) kerta yhdessä asutaan ja kihloissakin ollaan niin en mä enää ajattele niin että on "sun rahat ja mun rahat". Tietenkin pitää olla sitä omaakin rahaa ja maksellaan ruokia suunnilleen puokkiin (ainakin niin kauan ku mulla on rahaa :D) mut eipä sitä ruveta laskemaankaan että kumpi on maksanu enemmän :P

SunLion

me asutaan erillään mutta yhteiset menot menee kutakuinkin puokkiin...ei ole mitenkään euron tarkkaa että kuka on maksanu mitäkin..joskus kulta maksaa koko laskun ja sitten seuraavan kerran mä maksan koko laskun...mutta kyllä me pyritään siihen että about fifty-sixty (kuten matti nykänen asian ilmaisisi :lol:)

sitten kun yhteen muutetaan avataan varmaan yhteinen tili josta menee vuokrat, ruokakauppalaskut, sähkö, vesi, netti yms..

sitten molemmat maksaa omat henk koht menonsa omalta käyttötililtään.

Shandy
Jzzu
Myö ei asuta vielä yhdessä joten pääsääntöisesti kumpikin maksaa omat menonsa.
Yhtälailla autetaan toisiamme jos jommalla kummalla tiukkaa.

Meillä on sama.

Mutta luulen että sitten kun muutetaan yhteen, ei laiteta kaikkea puoliksi, sillä käytetään jo nytkin paljon toistemme rahoja. Itse olen ainakin sitä mieltä että se maksaa jolla rahaa on, en näe siinä mitään järkeä että jos itsellä on paljon rahaa ja toisella vähän, niin hautoo sitten omia rahojaan tilillä ja toinen joutuu kitkuttamaan että saa oman puolen maksettua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat