kihloihin? minkä ikäisenä? - Parisuhteet

marimma
Darvi
marimma
Ei se meillä ainakaan mikään kerskailun merkki ole.
marimma
En minä ainakaan ajattele sitä enää lupauksena avioliitosta. Minulle se on vahvan seurustelun merkki.

Mikään kello ei soi?

Mikä pitäisi soida?
Pitääkö kihloihinkin olla ikäraja?
Montako vuotta täytyy seurustella ensin?
Kuinka monen kanssa saat mennä kihloihin?
Kuinka nopeasti saa kihlautua?

josko noihin sitten ensin vastaat niin jatkampa juttua enemmän sitten ja katsellaan mitenkä teinimäistä uhmailija ihmistä sieltä päästä löytyy ;)

Darvi
marimma
Kyllä täällä päässä vaan niin teinejä sitten ollaan, että aikuiset n. 30-50 vuotiaatkin kihlautuu ihan vain merkkinä siitä että on vahvempi suhde kyseessä.

Kihlat on merkki tulevasta avioliitosta joka on merkki vakavammasta seurustelusta.

Kuinkahan moni kihlautuneista menee nykypäivinä naimisiin asti? (lasketaan myös nämä aikuiset ihmiset mukaan)

Kaikkiko? tuskinpa. Suurin osa? No ehkäpä, mutta siltikin se on vain vahvan seurustelun merkki joka ei "pakota" naimisiin asti ja sitoutumaan oikeasti loppu elämäksesi.

minusta tämä sinun ajattelu malli vähän menee niin että jos kihlaudutaan, mennään myös naimisiin. Ja jos mennään naimisiin niin ollaan loppu elämä yhdessä.

noh, monikos ottaa avioeron? Yli puolet. Ja kuinkako nopeasti? Alle viiden vuoden naimisissa olon jälkeen varmasti suurin osa.

Eli eikö ole sama jos mennään kihloihin mielummin vaikka loppu elämäks kun että mennään kihloista naimisiin, muutaman vuoden naimisissa olon jälkeen erotaan ja taas alotetaan sama ketju alusta eri ihmisen kanssa? Eikös siinäkin ole nämä aikuiset aika teinejä, että pitää vaihtaa kumppania melkein koko ajan?

Darvi
marimma
Toiseksikaan en laske itseäni teiniksi, en ole sitä koskaan tehnyt. Joten siinäkin mielessä en hae mitään teiniaikuisuus hyväksyntää ollenkaan :)

Ymmärsihän oikein. Luulet, että koska et pidä itseäsi teininä, niin et toimisi teinimäisesti, kuten kutsuisi teinikihloja kihloiksi tai ootas... kuvittelisi teininä olevas muuta kuin teini.

Sano sinä minua vain teiniksi jos välttämättä haluat. Ulkopuolinenhan sinä olet, etkä tiedä elämästäni juuri mitään ;)

Sivut

Kommentit (530)

marika_
Fanni
Mä oon seurustellu 2 vuotta poikaystäväni kanssa ja haaveilen jo kihloista... Mä oon 19 ja poikaystäväni 20 vuotta. Tänään ku otin asian puheeksi (en suinkaan ensimmäistä kertaa) niin poikaystäväni ei mielestäni ollut ihan innoissaan asiasta, muttei tyrmännytkään. Sanoin, etten halua mitekään häntä painostaa kihlautumiseen, mutta kerroin miten tärkeää se olisi minulle. Poikaystäväni sanoi vain, että kyllä me mennään vielä kihloihin, ja kun yritin innoissani kysellä että milloin, niin hän vastasi vain että "Katsotaan.." . Mutta ku mä en halua vaan "katsoa" :evil: Mä oikeesti haluaisin mennä eteenpäin meidän suhteessa. Tuon äskeisen takia olen nyt vähän pahoillani ja hiukan pettynyt, koska luulin että poikaystäväni olisi halunnut samaa kuin minä.. :( .. tai ainakin yhtä paljon kuin minä.

Mies ei vaan ehkä ole vielä ihan valmis, eikä siitä oikein voi suuttuakaan. 2 vuotta on kuitenkin suhteellisen lyhyt aika elämässä, ja vaikka toki joku voi jo niinkin lyhyen ajan jälkeen tietää haluavansa viettää lopun elämäänsä ko. ihmisen kanssa, niin joku voi haluta hieman hitaampaa etenemistä. Varmaan poikaystäväsi haluaa kenties jonain päivänä kanssasi kihloihin, mutta miksi hätäillä asian suhteen?
Varmasti sitäpaitsi haluat, että menette kihloihin koska molemmat todella niin haluavat - ette siksi että painostit miehesi siihen.

Toki ymmärrän että voi olla hiukan turhauttavaa jos olisi itse valmis jo ottamaan sen seuraavan askeleen, mutta mies ei. Kuitenkin eipä tuosta oikein voi suuttuakaan, pitää vain antaa miehelle aikaa ja mennä kihloihin sitten kun se molemmista tuntuu hyvältä - vaikka siihen menisi vuosi tai kaksi.

Fanni

Mä oon seurustellu 2 vuotta poikaystäväni kanssa ja haaveilen jo kihloista... Mä oon 19 ja poikaystäväni 20 vuotta. Tänään ku otin asian puheeksi (en suinkaan ensimmäistä kertaa) niin poikaystäväni ei mielestäni ollut ihan innoissaan asiasta, muttei tyrmännytkään. Sanoin, etten halua mitekään häntä painostaa kihlautumiseen, mutta kerroin miten tärkeää se olisi minulle. Poikaystäväni sanoi vain, että kyllä me mennään vielä kihloihin, ja kun yritin innoissani kysellä että milloin, niin hän vastasi vain että "Katsotaan.." . Mutta ku mä en halua vaan "katsoa" :evil: Mä oikeesti haluaisin mennä eteenpäin meidän suhteessa. Tuon äskeisen takia olen nyt vähän pahoillani ja hiukan pettynyt, koska luulin että poikaystäväni olisi halunnut samaa kuin minä.. :( .. tai ainakin yhtä paljon kuin minä.

seinäruusu

Aika monelle kihlaus taitaa olla nykyään yksi suhteen vakavuuden "asteista", se naimisiin menemistä vähän vähemmän vakava. Eli kihloihin meneminen ei välttämättä merkitse että aiotaan mennä naimisiin, vaan "mennään lievästi naimisiin"... (Kuulostipas kummalliselta. :D )

Minun mielestäni kihlautumiseen ei voi olla sopivaa ikää. Itse en menisi kihloihin ennen kuin olen asunut kultani kanssa saman katon alla ja varmistunut siitä, että todella haluan viettää koko elämäni saman katon alla. Hääpäivää ei tarvitse tietää kihloihin mennessä, mutta ehkä olisi hyvä olla joku käsitys kuitenkin kuinka monen vuoden päästä aiotaan toteuttaa se lupaus mikä kihlaus on.

chardonnay

mikä on mielestänne paras ikä mennä kihloihin?

milloin mielestänne voi aikaisintaan mennä kihloihin, eli minkä ikäinen on siihen liian nuori?

Pai25

Kaipa se on ihmisestä kii...
Vaikka tuntuu kyllä että toi kihloihinmeno on joku trendi nykyään... Tuolla näkee noita [u]tosi[/u] nuoria pyörimässä kihlasormus kädessä...
Ei siihen kihlaukseen tartte jonkun tietyn ikänen olla... Sitten kun siltä tuntuu... Ja on löytänyt SEN OIKEAN !

kuunlapsi

pain kanssa samoilla linjoilla.
iästä viis, kunhan tietää mitä kihlaus oikeasti tarkoittaa eikä mene kihloihin vain sen takia kun muutkin menee.
kihlaushan on lupaus avioliitosta, eikä mikään muotijuttu.

sara

ite menin kihloihin 17 vuotiaana,vasta 7kuukauden seurustelun jälkeen.vieläkin saman miehen kanssa ja todellakin valmis menemään hänen kanssAan naimisiin.siis sitten joskus. eli samoilla linjoilla mennään.ei se ikää katso.kunhan tuntee olevansa valmis ja rakastaa toista tarpeeksi.

figaro

Muistan muinoin, kun itsekin ollessani yläasteikäinen, luokkakaverit kailottivat menneensä kihloihin. Kutakuinkin kolme kuukautta tätä onnea saattoi maksimissaan aina kestää, kun tuli ero ja uusi poikaystävä kuvioihin...

En tiedä sinänsä mikä on oikea ikä mennä kihloihin. Itselleni kihlaus on edelleenkin lupaus avioliitosta, mutta moniko sitä nuorista ihmisistä oikeasti ajattelee :roll: Ja toisille kihlaus on vain nimellinen sitoutumisen merkki - välttämättä ei edes mennä naimisiin koskaan.

Ehkä yleispätevä ikämääritelmä on se, että kihlaudutaan, kun siltä todellakin tuntuu ja perinteistä pitävät naiset silloin, kun mies kosii ;)

Lizzie

Samalla linjalla jatkan, että sitten kun se parhaalta tuntuu, mutta kyllä suosittelisin että kihlautujat olisivat täysi-ikäisiä. Naimisiin kuitenkin mennään vasta täysi-ikäisinä ja harvoin 18-vuotiaana.

Kun nimenomaan haluat jotain ohjetta, suosittelisin että täysi-ikäisenä ja väh. vuoden seurustelun jälkeen.

Itse olin vielä 19-vuotias (2kk päästä 20) kun kihloihin menin, kihlattuni oli silloin 23. Ärsytti/ärsyttää joidenkin nelikymppisten hymistely kun kertoo ettei hääpäivää vielä ole päätetty, että ihan kuin kihlaus olisi jotenkin vähemmän arvokas kun olin niin nuori kun menin kihloihin.
Yhdessä oli tuolloin oltu 1v 9kk ja saman katon alla 1v 3kk.

Jouluna tulee 2 vuotta kihlauksesta ja asiat ovat loistavasti!
En ole kertaakaan katunut kihlautumistamme. Häät pidetään parin vuoden päästä kun opintoni alkavat helpottamaan ja perheen perustaminen alkaa tulemaan ajankohtaiseksi.

Tarkastelkaa tunteitanne! Kyllä se kihlaus tulee sitten kun sellainen olo tulee että "nyt on oikea aika".

Tsemppiä vain! :)

MUOKS Olipa hauska lukea tämä viestini. :) Nyt siis 2007 ja tänä kesänä mennään naimisiin, ihan kuten suunniteltiinkin. Lapsia ei tosin ennen valmistumista ruveta yrittämään, ainakaan näillä näkymin ei polttele yhtään.

sara
Lizzie
Ärsytti/ärsyttää joidenkin nelikymppisten hymistely kun kertoo ettei hääpäivää vielä ole päätetty, että ihan kuin kihlaus olisi jotenkin vähemmän arvokas kun olin niin nuori kun menin kihloihin.

tästä vielä, että naurattaa, kun bosnialainen kamuni kyselee myös tosi usein, koska mennään naimisiin miehen kanssa.kun bosniassakin taitaa olla vähän sellainen tapa että heti kihlojen jälkeen naimisiin.Ja minä kun yritän selittää sille että ei vielä moneen vuoteen mutta eihän se ikinä usko :P

nasuli

itse olin 17 kun tavattiin.(mies silloin 20) ja sit olin.18kun muutettiin yhteen ja 19 kun mentiin kihloihin.(kulta kosi yllättäen)..nyt minä 21v ja yhdessä ollaan ja meinataan olla.. häistä ollaan puhuttu, mitään päivää ei vielä varmasti lyöty lukkoon..

chardonnay

ei siis itse en ole kihloihin menossa (ainakaan vielä :wink: ) jos joku sen käsityksen sai.

itse olen huomannut myös n. 15 vuotiailla sormuksia sormissa ja onpa siinä sitten tullut ajatelleeksi että eipä tuo kauaa kestä.

olen sitä mieltä että alle 17vuotiaana ei saisi mennä vielä kihloihin. 17 vuotias on jo sen ikäinen että alkaa oikeasti ymmärtämään mitä kihlaus todella tarkoittaa...

mutta tosiaankin, sitä oikeaa kannattaa odottaa eikä vain suinpäin hyppää semmoiseen mihin ei ole valmis tai ole siitä varma.

*Sandy*

Tosiaan kannattaa vähän katsella ja kuulostella, eikä hätiköidä. Entinen luokkakaverini meni kihloihin 18 vuotiaana ja naimisiin 19 vuotiaana. Olivat tunteneet toisensa vajaan vuoden. Nyt hän on 21 ja eronnut. Itse olen saman ikäinen, enkä voisi kuvitella kertovani uusille tuttaville että olen jo ehtiny naimisiin sekä eroamaan..!!

cosmo21

Kihloihin mennään silloin, kun tuntuu siltä. Itse olin 20, kun mentiin mieheni kanssa kihloihin.
Kannattaa kuunella sydäntään ja miettiä mitä haluaa elämältä.

Ladybird

Totta, kihloihin sitten kun molemmat ovat siitä täysin varmoja.
Itse olen seurustellut nykyiseni kanssa kaksi vuotta, mutta en voi vielä kuvitellakaan meneväni hänen kanssaan kihloihin. On vielä niin paljon kaikkea muuta edessä. Ja ehkä tärkeintä, haluan olla rakkaudesta absoluuttisen varma ennen kuin voin sitoutua kehenkään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat