punoitus ja kuumotus naamassa

punanaamaapina

Moi! :3 mulla on semmonen ongelma et tosi usein esim kun joudun esiintymään ja sellaista niin mun naama muuttuu ihan punaiseksi tosi nopeesti. kavereillakin naama voi punottaa mut ei yhtä paljon. itse en haluaisi meikata ja peittää punaisuutta meikkivoiteella koska se pilaa ihon. tiedättekö onko mitään mahdollisuutta että tästä voisi päästä eroon.itse tekisin melkeen mitä tahansa että naama ei muuttuisi sellaiseksi!

Kommentit (2)

punanaamaapina

Mulla muuttuu naama kans nopeesti punaseks kun urheilen, nauran tai joudun esittämään luokalle esitelmää ja ujostuttaa. sehän on tavallista punastumista mutta se tulee niin voimakkaana että koko naama on ihan tomaatinpunainen!

Terveydenhoitajaopiskelija90

Punaisuus johtuu siitä, että ihon pintaverisuonet kuultavat ihon läpi. Etenkin jos sydämesi syke ja sitä kautta verenpaine nousee vaikkapa jännityksen takia, verisuonet alkavat "pullottamaan" ja ne kuultavat herkästi läpi. Helpoiten tietysti jos oma iho on kovin vaalea. 
Tähän on muutamakin ehkäisykeinoa:

1. Ihon pigmentin tummentaminen.
Helpoin tapa on tummentaa ihoa niin etteivät verisuonet kuultaisi niin kovasti sen läpi. Eli käymällä solariumissa tai ottamalla aurinkoa saat ihon pigmenttiä tummemmaksi.

2. Opettele olemaan jännittämättä.
Psyykkaa itsesi ennen esitystä - mikä on oikeasti pahin asia mitä voi tapahtua, realistisesti? Ja kuinka nopeasti sen yli pääsee, vaikka esim. sekoilisit sanoissasi kerran? Luulen että max. pari päivää joku jaksaa asiasta mainita, mutta viimeistään viikon päästä koko homma on unohdettu. 

3. Harjoittele esitys 100% varmaksi! 
Harjoittele esitys hyvin. Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta suosittelen myös esittämään sen tutuille ihmisille niin monta kertaa kuin he jaksavat sitä kuunnella! Silloin olet esittänyt saman asian jo monta kertaa ennen kuin olet sen edes esittämässä luokalle!

4. Ole aina ensimmäinen tai toinen.
Voi olla pelottavaa edes ajatella tätä jos esitystä jännittää, mutta ole mieluummin ensimmäinen tai toinen esiintyjä jos esiintyjiä on monta, koska ensimmäistä esitystä ei muista kukaan. Ja vaikka joutuisitkin nauretuksi, tämä sinulle tapahtunut asia alkaa jännittämään muita esiintyjiä niin paljon, että on todennäköisempää heidän totaalisesti nolaavan itsensä sinun jälkeesi, kun he takeltelevat jännityksessään sanoissa tai menevät totaalisen lukkoon. Samalla estät sen, ettei sinulle käy näin.

5. Ehdollista ja palkitse.
Ehdollistaminen on eläinten koulutuksesta monelle tuttu teema, mutta oikeasti se toimii ihmisilläkin, koska kyse on yksinkertaisesti vain aivokemiallisten toimintojen muuttamisesta. Eli muutat aivojen alitajuisia järjestelmiä ja niiden tekemiä yhteyksiä - hyvänä esimerkkinä miten nämä yhteydet toimivat ovat lapsuudesta tutut hajut ja maut, joita maistamalla tai haistamalla voi tulla joko hyvä olo, tai paha olo.

Eli ehdollista aivosi ajattelemaan, että nämä esitykset ovatkin kivoja asioita (eli käytännössä esityspäivänä aivosi alkavat tuottamaan dopamiinia stressihormonin sijasta). Sovi itsellesi aina esityksiä pidettäessä, että saat syödä jonkin herkun (vaikka koko 1kg:n irtokarkkipussin) esityksen jälkeen! Tämä toimii toki itse esityksessä rauhoittamaan mieltäsi kun tiedät mitä on odotettavissa, mutta pidemmälläkin tähtäimellä siitä on hyötyä; pikkuhiljaa aivosi tosiaan yhdistävät esitykset tähän palkintoon.
Ja mikään ei poista pahaa oloa paremmin kuin karkki, sillä sokeri toimii tutkimusten mukaan aivoissa samalla tavalla kuin heroiini erittämällä aivoissasi valtavasti dopamiinia kerralla, joka on aivojen välittäjäaineena toimiva ns. "hyvän olon hormoni".
Muista myös juuri ennen esitystä (n. 15min ennen ja esitykseen asti) syödä karkkia. Sokeri, niin epäterveellistä kuin se onkin, on aivojen yksi energianlähde. Tutkimusten mukaan kun koehenkilölle annettiin jotain sokeripitoista ennen testejä, hän suoriutui niistä paremmin kuin sellainen koehenkilö, joka oli pidättäytynyt sokerista ennen testejä. Lisäksi sokeri edesauttaa dopamiinin muodostusta ja rauhoittaa muutenkin mieltäsi ennen esitystä.

Toivottavasti tästä oli yhtään apua. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat