Eläminen työttömän kanssa...

Hippolyta117

Hei, olen elänyt puolisoni kanssa noin 4 vuotta ja naimisissa olemme olleet vuoden. Kaikkki on ollut aika hyvin kunnes vuosi sitten tuli ongelmia työelämässä. Puolisoni joutui jättämään työelämän vaikean masennuksen takia. Tämä oli ihan ok minulle ja sanoin että hän voi olla kotona sen aikaa kun saa elämänsä taas järjestykseen. Nyt hän on kuitenkin jo vuoden ollut kotona hakematta töitä lainkaan. Hän kyllä tekee kaikenlaista kotityötä kuten siivoaa, pyykkää ja tekee ruuat ym kun olen töissä ja olen siitä kiitollinen.

Minua kuitenkin kaivaa koska maksan itse melkein kaiken ylläpidon, vuokran, sähkön, vakuutukset ja ruokaostoksiakin teen silloin tällöin ja ostan meille viikonlopuksi takeaway ruokaa lounareilla. Omasta mielestäni siis kannan aika paljon leipää pöytään. Puolisoni maksaa kyllä omat menonsa ja ostelee arkiruokia jääkaappiin. Nyt hän kuitenkin sanoi että voisinko minä ostella enemmän ruokaa jääkaappiin kun palkkanikin nousi.

Minua hajottaa välillä ajatus siitä kuinka paljon saisin rahaa säästöön tai muihin juttuihin jos menot olisivat 50 % - 50 % kuten niiden kuuluisikin olla. Olen siis itse kouluttautunut nainen ja töissä finanssialalla, ura ja mukava työpaikka. On välillä tosi raskasta kuunnella kuinka työkaverien puolisot tekee sitä ja tätä mutta itse joutuu peitellä sitä ajatusta että kotona on pitkäaikaistyötön jolle joutuu kantamaan leivän pöytään. Elämä oli niin paljon helpompaa kun molemmat sai täydet liksat ja ylimääräistä rahaa oli... Eihän raha tee onnelliseksi mutta sen puuttminen tekee epäonnelliseksi. Lisäksi pelkään että meidän hyvin erilaiset työtilanteet ajavat meidät erilleen ajan kanssa.

Haluaisin ottaa tämän työhaun aktivoimisen esille mutta en haluaisi loukata tai musertaa häntä. On varmasti tosi ahdistavaa tuollainen työttömyys ja tilanne eikä hän varmasti sitä tahallaan tee... jos jollain olisi jotain hyviä neuvoja miten asiaa voisi ottaa pöydälle niin olisin tosi kiitollinen!

Kommentit (1)

Vierailija

Itse oon ollut tämän kesän työtön nainen ja meitä vaivaa sama ongelma. Kannattaa kuitenki muistaa, että naimisissa ollessa kaikki raha on yhteistä, jos teillä ei oo avioehtoa. Sulla on myös velvollisuus elättää oma puoliso. Mua hävettää todella paljon, että ei oo varaa kustantaa edes puolta meidän ruoka ja vuokramenoista. Ei mies turhaan pyydä sulta enemmän ruokarahaa. Hän tuskin saa kovin paljoa työttömyyskorvausta tai mitään, koska sulla on hyvät tulot. Saattaa olla ettei hän pysty ostamaan itselleen juuri mitään. Mulla ei ainakaan oo varaa ostaa edes korjauttaa pyörääni tai ostaa uusia silmälaseja, ku tulot on niin pienet. Me ollaan pyritty siihen, että kumpiki kustantaa puolet menoista. Kuitenki jos toisen tulot on 500€/kk ja toisen 3000€/kk ja yhteiset menot vaikka 1400€/kk, niin se on mahdotonta. Ollaan päädytty lopulta sellaseen ratkaisuun, et mulle jää omiin puhelinlaskuihin yms 100€ käyttöön omaa rahaa, koska muuten eläisin velaksi jatkuvasti. Ollaan kuitenki sovittu, että ku valmistun koulusta ja pääsen töihin, niin kustannan taas puolet kaikesta ja vaikka tarjoon illallisen useemmin. Nykysin mies maksaa lähes kaikki huvit kuten leffaliput. Jos taas mies jäis työttömäksi ja itse olisin töis, me elettäis vastaavasti toisinpäin.

Se, että hän tekee suuren osan kotitöistä on tosi hienoa, koska oon kuullut erittäin paljon tarinoita naisista, joiden masentuneet ja työttömät miehet ei tee yhtikäs mitään, pelaa vaan ja on naisen elätettävänä. Mulla ei oo vastausta kuinka hän pääsis takasi työelämään. Se riippuu aika pitkälle alasta jolla hän on, et löytyykö töitä. En oo masennuksen asiantuntija, mutta en usko et yli vuoden sairasloman jälkeen kotona oleminen enää auttaa. Juuriki työstä saa lisää sisältöä elämään ja se voi auttaa masennukseen. Todennäköisesti sun uralla menestyminen kuitenki ahdistaa entisestään. Vuoden työttömyyden jälkeen työnsaanti on joka tapaukses tavallista vaikeempaa. Siksi hänen kannattaa vaan rohkeesti lähteä hakeen töitä. Sun pitää olla kannustava siinä asiassa. Kerrot, et uskot töihin pääsyn tekevän hänelle hyvää. Hakemuksia saattaa joutua kuitenki lähettään satoja ennen ku tärpää. Ja on mahdollista et ensi hän joutuu tyytyyn hanttihommiin, kuten postinjakajaksi tai siivoojaksi. Sitä kautta on kuitenki helpompi päästä parempaan työpaikkaan. Miehelle voi myös ehdottaa onko hän miettiny alan vaihtoa. Myös kaikenlaiset lisäkoulutukset, niinku hygieniapassi tms voi auttaa kummasti työnsaantia. Ehkä tommoset pikku kurssit vois olla ensihätään hyvä tapa päästä elämään kiinni. Ota vaan asiat puheeksi, mutta älä tuomitse.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat